Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: El ?  (läst 13133 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: El ?
« Svar #15 skrivet: 03 april 2006, 17:24:13 »
Jo, det är märkligt att den är så effektiv - är panntempen 38-39 går det ändå att duscha. Då har vi ändå 20 meter ledningar till badrummet.
Undrar om det här missförståndet med CTC/legionella har med 55-graderskörningarna att göra? Jag kan bara förstå dom som att de är till för att säkra tillgången på vv. De har inte med legionella att göra.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: El ?
« Svar #16 skrivet: 03 april 2006, 18:13:34 »
Jo, det är märkligt att den är så effektiv - är panntempen 38-39 går det ändå att duscha. Då har vi ändå 20 meter ledningar till badrummet.
Undrar om det här missförståndet med CTC/legionella har med 55-graderskörningarna att göra? Jag kan bara förstå dom som att de är till för att säkra tillgången på vv. De har inte med legionella att göra.

Jag vet att jag hackat på dej tidigare men kan ändå inte låta bli otroligt kasst att ha en stor kompressor som vilar medans elpatronen gör varmvatten...
Om man har sin vp felinstäld alltså...

Tekniskt omöjligt på en vp med mantelberedare...
« Senast ändrad: 03 april 2006, 18:15:14 av Digital »
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: El ?
« Svar #17 skrivet: 03 april 2006, 20:44:18 »
Jag vet att jag hackat på dej tidigare men kan ändå inte låta bli otroligt kasst att ha en stor kompressor som vilar medans elpatronen gör varmvatten...
Om man har sin vp felinstäld alltså...

Tekniskt omöjligt på en vp med mantelberedare...

Mycket kan hända när en vp är felinställd.....oavsett fabrikat.  >:D

Det är nåt systemfel när så många tycks köra med för mycket ts. Vi fick väl en antydan här - pannetemp 55 för legionella, när DET STÅR UTTRYCKLIGT I MANUALEN ATT LEGIONELLA INTE ÄR ETT PROBLEM OCH ATT LÅG PANNTEMP REKOMMENDERAS FÖR ATT UNDVIKA TILLSKOTT, BÖRJA PÅ 50 GRADER. Ursäkta att jag skriker men här är väl en förklaring. Om folk följde manualen skulle problemet vara mindre. Installatörerna borde informera bättre. Och CTC borde skicka ut representanterna till alla Ecoxxx-ägare för att kolla att de har optimala inställningar.
  Nu tror jag att det är precis detta med vv och ts man har kommit till rätta med med nya Ecoxxxx.

  Sen tror jag du kanske missuppfattat IGEN - elpatron är inte inblandad i 55-graderskörningarna och kompressorn ger gott om vv vid normal körning :,v( :,v( :,v( *vinkar*

  F ö gillar jag min slingberedare skarpt.   :) 8)
« Senast ändrad: 03 april 2006, 20:48:17 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: El ?
« Svar #18 skrivet: 03 april 2006, 21:44:08 »
Jag vet att jag hackat på dej tidigare men kan ändå inte låta bli otroligt kasst att ha en stor kompressor som vilar medans elpatronen gör varmvatten...
Om man har sin vp felinstäld alltså...

Tekniskt omöjligt på en vp med mantelberedare...

Mycket kan hända när en vp är felinställd.....oavsett fabrikat.  >:D

Det är nåt systemfel när så många tycks köra med för mycket ts. Vi fick väl en antydan här - pannetemp 55 för legionella, när DET STÅR UTTRYCKLIGT I MANUALEN ATT LEGIONELLA INTE ÄR ETT PROBLEM OCH ATT LÅG PANNTEMP REKOMMENDERAS FÖR ATT UNDVIKA TILLSKOTT, BÖRJA PÅ 50 GRADER. Ursäkta att jag skriker men här är väl en förklaring. Om folk följde manualen skulle problemet vara mindre. Installatörerna borde informera bättre. Och CTC borde skicka ut representanterna till alla Ecoxxx-ägare för att kolla att de har optimala inställningar.
  Nu tror jag att det är precis detta med vv och ts man har kommit till rätta med med nya Ecoxxxx.

  Sen tror jag du kanske missuppfattat IGEN - elpatron är inte inblandad i 55-graderskörningarna och kompressorn ger gott om vv vid normal körning :,v( :,v( :,v( *vinkar*

  F ö gillar jag min slingberedare skarpt.   :) 8)

Jag vet när CTC:s elpatron är inkopplad...
Om du inte läser manualen precis som 90% av de som har en värmepump gör..så kan du omöjligt få en enda minut med ts på en vp med växelventil... den är liksom prioriterad för vv drift med kompressor.
Det du då kan få vilket ioch för sig kan vara lite tokigt är förhöjda halter av legionellabakterier..

Men detta förutsätter stillastående vatten mellan 20-50grader i mer än en vecka...

Jag tycker att man inte ska kunna få en enda minut ts på varmvattenkörningarn oavsett hur du kan din vp eller inte...
De flesta tror nog att dom har en värmepump som gör varmvatten å inte elpanna som eftervärmer för att få rikligt med varmvatten.
Sen vet jag att du säger att det INTE är ett problem men det är det för normala människor annars skulle inte CTC göra om sin styr eller hur.

Jag träffar väldigt många installatörer och olika kunder i mitt jobb och en del har CTC och numera informerar jag om detta och jag lovar inte många vet något om den "förbjudna ratten"... Å fan får man höra..

Dock är det inget oerhört problem bara man inte har cirkulation huvuddunk... vp går billigt ändå ju...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: El ?
« Svar #19 skrivet: 04 april 2006, 01:03:54 »
HÃ¥ller nog med dig i princip - och det gjorde visst CTC ocksÃ¥, eftersom de ändrat styren.  ;)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: El ?
« Svar #20 skrivet: 04 april 2006, 01:28:54 »
Bara för att reda ut detta med legionella, tillväxt och temperatur...


Smittskyddsinstitutet informerar följande:  (http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article.aspx?id=2310 )

Sjukdomen orsakas av bakterien Legionella pneumophila. Legionellabakterier anrikas lätt i stillastående vatten. De är föga temperaturkräsna och tillväxer mellan +18°C och +45°C. De kan tillväxa i vanliga vattenledningar, klimatanläggningar, duschar och bubbelpooler. Tillväxten gynnas av den biofilm som nästan alltid finns på väggarna inne i vattentankar, vattenledningsrör och duschslangar. Smitta sker genom inandning av förorenat vatten i aerosolform. Att få i sig bakterien via dryck tycks vara ofarligt. Smitta mellan personer förekommer inte. Man kan inte bli kronisk bärare av Legionella. Inkubationstiden är i regel 5–6 dygn men kan vara både kortare och längre (2–10 dygn).

Allmänt förebyggande åtgärder.
Vattenklorering är föga effektivt. Antalet legionellabakterier i ett vattensystem kan däremot minskas genom att vattentemperaturen hålls vid minst +60°C i varmvattenberedaren och minst +50°C vid tappstället. Dessutom bör ledningssystemen vara konstruerade så att stillastående vatten undviks och bakterietillväxt försvåras.

Det finns inte något vaccin mot sjukdomen.


// Grolim
« Senast ändrad: 04 april 2006, 01:40:02 av grolim »
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: El ?
« Svar #21 skrivet: 04 april 2006, 08:31:11 »
De kan tillväxa i vanliga vattenledningar, klimatanläggningar, duschar och bubbelpooler. Tillväxten gynnas av den biofilm som nästan alltid finns på väggarna inne i vattentankar, vattenledningsrör och duschslangar.
Dessutom bör ledningssystemen vara konstruerade så att stillastående vatten undviks och bakterietillväxt försvåras.

Så i praktiken betyder detta att så länge duschen används dagligen kan man tryggt hålla panntemperaturen på 40-45 grader. Om man däremot reser bort ett antal dagar eller mer så bör tempen dras upp direkt när efter hemkomsten och ledningarna spolas ur.
/Mats
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: El ?
« Svar #22 skrivet: 04 april 2006, 10:52:21 »
Citera
Ingen legionellarisk i CTC! En av fördelarna med konstruktionen! Det finns bara några liter vatten i slingan! Man kan brygga te på varmvattnet!!


Använd ALDRIG varmvattnet till matlagning!!!!!!!!!!  dÃ¥ menar jag ALDRIG.


Det innehåller ofta hälsovådliga mängder koppar.
Av den anledningen ska man alltid spola ett tag innan man tar sitt vatten ur kallvattenkranen också.
Men uppvärmningen verkar öka kopparhalten, speciellt om man har en kopparmantlad beredare och vatten med lågt PH, det senare gäller mest privata brunnar (enskild vattentäkt)

Har några exempel på vilken hälsorisk det är!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: El ?
« Svar #23 skrivet: 04 april 2006, 17:28:31 »
Citera
Ingen legionellarisk i CTC! En av fördelarna med konstruktionen! Det finns bara några liter vatten i slingan! Man kan brygga te på varmvattnet!!


Använd ALDRIG varmvattnet till matlagning!!!!!!!!!!  dÃ¥ menar jag ALDRIG.


Det innehåller ofta hälsovådliga mängder koppar.
Av den anledningen ska man alltid spola ett tag innan man tar sitt vatten ur kallvattenkranen också.
Men uppvärmningen verkar öka kopparhalten, speciellt om man har en kopparmantlad beredare och vatten med lågt PH, det senare gäller mest privata brunnar (enskild vattentäkt)

Har några exempel på vilken hälsorisk det är!

Jo så e de. Matlagning i kopparkärl är inte heller att rekommendera.

Men - vi har slingberedare och tappvattnet går genom pexslang. Efter en minuts spolning är vv och kv samma vatten (fast med olika temp).
Vill man slippa metalljoner är pex att rekommendera.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: El ?
« Svar #24 skrivet: 04 april 2006, 17:52:12 »
De kan tillväxa i vanliga vattenledningar, klimatanläggningar, duschar och bubbelpooler. Tillväxten gynnas av den biofilm som nästan alltid finns på väggarna inne i vattentankar, vattenledningsrör och duschslangar.
Dessutom bör ledningssystemen vara konstruerade så att stillastående vatten undviks och bakterietillväxt försvåras.

Så i praktiken betyder detta att så länge duschen används dagligen kan man tryggt hålla panntemperaturen på 40-45 grader. Om man däremot reser bort ett antal dagar eller mer så bör tempen dras upp direkt när efter hemkomsten och ledningarna spolas ur.
/Mats

Nej Mats! Du mÃ¥ste läsa  :,v( vad det verkligen stÃ¥r i texten ang. förebyggande Ã¥tgärder frÃ¥n smittskyddsinstitutet. De skriver: minst 50 °C vid tappstället.

// Grolim
« Senast ändrad: 04 april 2006, 17:54:03 av grolim »
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: El ?
« Svar #25 skrivet: 04 april 2006, 18:15:21 »
Bara för att reda ut detta med legionella, tillväxt och temperatur...


Smittskyddsinstitutet informerar följande:  (http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article.aspx?id=2310 )

Sjukdomen orsakas av bakterien Legionella pneumophila. Legionellabakterier anrikas lätt i stillastående vatten. De är föga temperaturkräsna och tillväxer mellan +18°C och +45°C. De kan tillväxa i vanliga vattenledningar, klimatanläggningar, duschar och bubbelpooler. Tillväxten gynnas av den biofilm som nästan alltid finns på väggarna inne i vattentankar, vattenledningsrör och duschslangar. Smitta sker genom inandning av förorenat vatten i aerosolform. Att få i sig bakterien via dryck tycks vara ofarligt. Smitta mellan personer förekommer inte. Man kan inte bli kronisk bärare av Legionella. Inkubationstiden är i regel 5–6 dygn men kan vara både kortare och längre (2–10 dygn).

Allmänt förebyggande åtgärder.
Vattenklorering är föga effektivt. Antalet legionellabakterier i ett vattensystem kan däremot minskas genom att vattentemperaturen hålls vid minst +60°C i varmvattenberedaren och minst +50°C vid tappstället. Dessutom bör ledningssystemen vara konstruerade så att stillastående vatten undviks och bakterietillväxt försvåras.

Det finns inte något vaccin mot sjukdomen.


// Grolim

Ett tillägg som oftast missförstås är att detta inte bara gäller varmvatten.. en varm sommardag får du legionella tillväxt även i kallvattenledning som står still å blir över 20 grader varm..

Så efter semestern nyss hemkommen mitt i sommaren bör man spola ur även kallvattnet för att minska risken..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: El ?
« Svar #26 skrivet: 04 april 2006, 18:41:20 »
...men hur många villaägare blir smittade av legionella varje år? De senaste tio åren? I hemmet?
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad HÃ¥kan H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vintern är överskattad!
SV: El ?
« Svar #27 skrivet: 04 april 2006, 21:49:08 »
Ok, dÃ¥ lägger jag mig i ocksÃ¥  ;) och hävdar att ALLA löper risk att fÃ¥ legionella. Ärligt, vem duschar i 50 gradigt vatten? Även om du har 100 grader i tanken duschar man väl knappt mer än i 38 grader. Vad händer med det vattnet som ständigt bara värms till 38 grader, typ i duschslangen? Vad jag menar är att CTC hävdar att det är väldigt liten risk, nästan obefintlig, att fÃ¥ legionella i deras vv-beredare. SÃ¥ principen blir ju den samma, varmvatten frÃ¥n beredare med 100 grader (ingen legionella)-> duschslang 38 grader kontra, varmvatten frÃ¥n CTC 45 grader (ingen legionella)-> duschslang 38grader.


/HÃ¥kan
SkÃ¥ne. Parhus -61 110kvm + 44 kvm källare. Kackit isolerat. Värmegolv i hall och badrum x2 + köket (El).  Installerat EcoAir 105 + EcoEl 1550. Nästa projekt: Nytt kök. (Färdigt) Nästa projekt: Tilläggsisolera vinden (Ligger pÃ¥ is =:-) )

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: El ?
« Svar #28 skrivet: 04 april 2006, 23:02:41 »
De kan tillväxa i vanliga vattenledningar, klimatanläggningar, duschar och bubbelpooler. Tillväxten gynnas av den biofilm som nästan alltid finns på väggarna inne i vattentankar, vattenledningsrör och duschslangar.
Dessutom bör ledningssystemen vara konstruerade så att stillastående vatten undviks och bakterietillväxt försvåras.

Så i praktiken betyder detta att så länge duschen används dagligen kan man tryggt hålla panntemperaturen på 40-45 grader. Om man däremot reser bort ett antal dagar eller mer så bör tempen dras upp direkt när efter hemkomsten och ledningarna spolas ur.
/Mats

Nej Mats! Du mÃ¥ste läsa  :,v( vad det verkligen stÃ¥r i texten ang. förebyggande Ã¥tgärder frÃ¥n smittskyddsinstitutet. De skriver: minst 50 °C vid tappstället.


Yeah, right. Då lever jag farligt varje dag. Dessutom kör jag för fort, plockar bort nummerplåtarna när jag inte vill betala vägtullar, laddar ner film, program och musik hej vilt från nätet, smiter från skatten så mycket jag bara kan, prutar när jag köper lördagsgodis till ungarna och underlåter att äta mina 6-8 skivor bröd varje dag.
För att inte tala om att jag andas in radon vid varje andetag...... Känner liemannen som lurar runt knuten nu - han hinner nog före både skattmasen och farbror polisen.
Däremot vänstrar jag inte med andra damer - det är alldeles för riskabelt och taskigt mot min fru.
It's a mad world out there.
/Mats

Ja, det var ju en (o)berikande information om ditt privatliv, men tyvärr, -ta med dig den infon till något bättre passande ställe, typ lunarstorm.se, i detta forum debatterar vi på en mer vuxen nivå. Åtminstone har jag i alla fall trott så...

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: El ?
« Svar #29 skrivet: 04 april 2006, 23:12:26 »
Sorry, borde kanske lagt in lite  fiR:, >:D, :-X och  8) för att understryka ironin.
Trodde dock att det ändå skulle framgå av den låga nivån på inlägget. För säkerhets skull, eftersom det förefaller kunna uppfattas som stötande, har jag raderat det.
Håkan tycks däremot vara med på galoppen.
/Mats
« Senast ändrad: 04 april 2006, 23:17:10 av fogsvans »
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!