Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: termostatventiler  (läst 23563 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ville65

  • Gäst
ville65
Re:termostatventiler
« Svar #15 skrivet: 03 december 2004, 17:31:02 »
Carman:

eller sätta in en större radiator eller ytterligare en radiator.......

/ Ville

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Re:termostatventiler
« Svar #16 skrivet: 03 december 2004, 17:49:10 »
Din rumsgivare sänker ju bara tillloppstemperaturen om planlösningen är tillräckligt öppen.  Och om rumsgivaren sänker tilloppstemperaturen i ditt fall, sÃ¥ gör den det väl precis lika mycket i mitt fall, eller hur?  Fast i mitt fall sÃ¥ stryper ju termostaten ocksÃ¥, sÃ¥ man sparar ännu mer energi.  Varför skall man inte strypa flödet om det är för varmt?  Alternativet är ju att det blir för varmt i rummet, nÃ¥got annat alternativ finns inte (för tilloppssänkningen har ju inte fungerat, dÃ¥ hade det ju inte blivit för varmt).

Din lösning med rumsgivare FÖRUTSÄTTER att man har en öppen planlösning för att den skall kunna kompensera för övertemp.  Trevligt för dig om du har det (under förutsättning att du gillar det förstÃ¥s), men det är som sagt inte alla som gillar öppna planlösningar (sedan finns det ju de som gillar det men som ändÃ¥ inte har det).  Det finns ju konstiga personer som tycker om att sova med dörren stängd.  Kanske till och med finns folk som sover 3st i ett rum ibland och ibland bara 1...  Men det är klart... man skulle ju kunna ha en rumsgivare och en VP för varje rum...   ;)

Ville har möjligtvis inte glömt att flödet i sÃ¥ fall minskar och det alltsÃ¥ är peanuts för VPn att komma upp i börvärdet och alltsÃ¥ stänga?  Du (Bertil) vet mycket väl att pumpen inte kommer stÃ¥ och gÃ¥ och gÃ¥ och till och med dra igÃ¥ng tillskottet för att värma upp en kall retur i det fall han beskrev.  DÃ¥ mÃ¥ste ju förstÃ¥ att värmen som VPn producerar mÃ¥ste ta vägen nÃ¥gonstans...

Bertil, vad arbetar du med?  Säljer du rumsgivare eller vad?  Jag har väl redan pÃ¥pekat för dig att jag inte säljer termostater, sÃ¥ varför duger inte det för dig?  De behövs absolut minimal ansträngning för att ta reda pÃ¥ vad jag sysslar med, sÃ¥ om du verkligen är intresserad, sÃ¥ varsÃ¥god...  nätet är ditt...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

ville65

  • Gäst
ville65
Re:termostatventiler
« Svar #17 skrivet: 03 december 2004, 17:52:00 »
Ridax :
jag ha har en IVT som bryter på uppnådd retur temp
OK!????????????


Och en radiatorventils-termostat är ingen on/off grej , den stryper ju flödet sakta sakta tills det är lagom varmt i rummet,
 väl injusterat värmerörs system ska nog ocksÃ¥ vara sÃ¥ balanserat att varje radiator ger precis den mängd värme som krävs för respektive yta att värma upp,
och då sk nog det vara så att om man har en rumsgivare i vardagsrummet, så ska man nog inte vara så himla långt ifrån vad varje rum behöver i värme

möjligtvis kan det behövas sänkas i nått rum

NÅ, för att få god värmepumpsekonomi så är det nog ofrånkommligen så som Bertil säjjer.....!!!!!

Men lyckas du pÃ¥ annat sätt fÃ¥ det att fungera med samma lÃ¥ga driftstid (och lÃ¥g elförbrukning)pÃ¥ pumpen , sÃ¥ är det bara att gratulera ,   Punkt.!

« Senast ändrad: 03 december 2004, 18:12:02 av ville65 »

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Re:termostatventiler
« Svar #18 skrivet: 03 december 2004, 17:56:06 »
om man vill ha ett system som bygger på att man ska kunna höja tempraturen i ett rum om man vill, så måsta man ju konstant köra mad en förhög värme kurva för att det ska finnas utrymme för en sådan höjning.

Varför dÃ¥?  Det är ju bara att skruva upp rumsgivaren och skruva upp termostaten i det rummet.  Jag har väl aldrig sagt att man inte skall ha ett väljusterat system med trimmad kurvlutning och kurvoffset och rumsgivare?  Jag bara hävdar att radiatortermostaterna fortfarande har en funktion och kan samverka mycket väl med ett VP system.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:termostatventiler
« Svar #19 skrivet: 03 december 2004, 18:05:03 »
om man vill ha ett system som bygger på att man ska kunna höja tempraturen i ett rum om man vill, så måsta man ju konstant köra mad en förhög värme kurva för att det ska finnas utrymme för en sådan höjning.

Varför dÃ¥?  Det är ju bara att skruva upp rumsgivaren och skruva upp termostaten i det rummet.  Jag har väl aldrig sagt att man inte skall ha ett väljusterat system med trimmad kurvlutning och kurvoffset och rumsgivare?  Jag bara hävdar att radiatortermostaterna fortfarande har en funktion och kan samverka mycket väl med ett VP system.



håller man en tampratur på 21 grader är det nog sälan man vill ha varmare? eller? i våran familj så funkar det bra, aldrig nån som vill ha varmare. men om du har problem med det så förstår jag att fu vill kunna ratta om tempen i fumena lite då o då.

vad har du för temp dif på vb-ut o vb-ini ditt system?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Re:termostatventiler
« Svar #20 skrivet: 03 december 2004, 18:13:40 »
Oj,vet inte om jag vågar slänga mig in i den här debatten men det verkar vara en massa hårklyverier här just nu.
Jag anser att termostatventiler funkar bra,men inte optimalt med en VP.
Jag e av den skolan som säger att alla termostater skall vara fullt öppna för att VPn ska ha så stor volym av vatten som möjligt att jobba emot.
GÃ¥r man runt och stryper ner radiatorerna minskas ju den "virtuella" volymen av vatten och  VB stiger snabbt pga högt motstÃ¥nd i kretsen,medans VBr e konstant eller minskar.
Temperaturen ska regleras av VPn och inte av radiatortermostaterna. Vill man ha det svalare i sovrummet,stryp ner den radiatorn men låt resten vara fullt öppna.
Jag finner termostatventiler har ett berättigande i värmesystem som använder Olje eller Elpanna då dom jobbar på ett helt annat sätt än en VP (flytande kondensering).
Men va fan vet jag... ;)


Inloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
Re:termostatventiler
« Svar #21 skrivet: 03 december 2004, 18:14:11 »
HEtt ämne det här... men vi gillar ju alla värme här inne... ;)

Jag blev lurad(det kan kanske diskuteras efter denna debatt här ;D) av rörpularen att köra med termostater och utan rumsgivare... Det är en trivsel lösning för pensionärer med tjock plånbok... ;) eller?

Nu är jag mer inne på att se till att varje element mjölkas ur i största möjliga mån, Retur temp skall enl. mig vara lika med önskad rumstemp... tror jag...
sen kan man kanske diskutera om man kan lösa det i alla rum pÃ¥ ett smidigt/realistiskt sätt(och utan att byta till  mega stora radiatorer vilket skulle bli dyrt, men rätt häftigt 8)) enbart med helt öppna rör... men jag hoppas och tror det...
När man väl fått in en lämplig kurva och en trevlig temp i rummet så behöver man(inte jag iallla fall) inte pilla mer med det rummet... Så enkla justeringsmöjligheter tycker jag är onödigt när man väl kommit rätt.. Sen kan man ju alltid blåsa upp inst. på VP om man temporärt vill något annat.
Då jag som sagt investerat i termostater kämpar jag nu med att se till att de inte begränsar när de är ställda på max. Så mitt normalläge skall vara max(i detta fall kan man ju reglera ifall man vill, då det sitter en termostat som tillfälligt är ur spel...)
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Re:termostatventiler
« Svar #22 skrivet: 03 december 2004, 18:14:52 »
CarMan:  Det är absolut ingen konst för mig att fÃ¥ (minst) lika effektivt system som Bertil.  Det är ju bara att göra precis som Bertil säger och sedan rattar jag in termostaterna sÃ¥ att de ligger precis i början av P-bandet.  Har du nÃ¥gra protester mot detta?

Vad jag har för VB-in och VB-ut i MITT system är tämligen irrelevant, vilket du hade förstÃ¥tt om du läst min sig.  Den är vad den är liksom, inte mycket att göra nÃ¥got Ã¥t.

Tillägg:  Ursäkta, sÃ¥g inte att du skrev temp DIFF.  Diffen är ca 5 grader (ettrörssystem, blandat radiatorer och golvvärme).
« Senast ändrad: 03 december 2004, 18:41:16 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

ville65

  • Gäst
ville65
Re:termostatventiler
« Svar #23 skrivet: 03 december 2004, 18:15:35 »
Plumber:

jag kunde inte ha sagt det bättre själv..... :) :) :)

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Re:termostatventiler
« Svar #24 skrivet: 03 december 2004, 18:25:14 »
Jag anser att termostatventiler funkar bra,men inte optimalt med en VP.

Plumber:  Termostatventiler fungerar optimalt vid VP-drift om man rattar in dem sÃ¥ att man ligger alldeles i början av P-bandet (*) vid "önskad" temperatur.  Man trimmar in sitt system precis pÃ¥ det sätt som du och Bertil föresprÃ¥kar.  DÃ¥ stryper termostaterna ingenting vid normal drift utan börjar enbart strypa vid de tilllfällen som man har övertemp.  DÃ¥ ger termostaterna inga negativa effekter, men ger en liten besparing och bättre komfort vid övertemperaturer (speciellt om man inte har öppen planlösning) samt ger dig möjligheten att tillfälligt öka/sänka temperaturen i ett rum.

(*) Början av P-bandet är lätt att hitta.  Vrid termostaterna till max.  Värm rummen till önskad temperatur och lÃ¥t det stabilisera sig där.  Vrid ner termostaterna tills den touchar nÃ¥len pÃ¥ ventilen.
« Senast ändrad: 03 december 2004, 18:31:03 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Re:termostatventiler
« Svar #25 skrivet: 03 december 2004, 18:25:20 »
Jag vill bara tillägga att CTCn jobbar ju,kan man säga,med fast kondensering och där kan termostater funka bra då CTCn inte e lika flödeskänslig som dom andra fabrikaten.

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Re:termostatventiler
« Svar #26 skrivet: 03 december 2004, 18:30:49 »
Jag anser att termostatventiler funkar bra,men inte optimalt med en VP.

  DÃ¥ ger termostaterna inga negativa effekter, men ger en liten besparing och bättre komfort vid övertemperaturer (speciellt om man inte har öppen planlösning) samt ger dig möjligheten att tillfälligt öka/sänka temperaturen i ett rum.

Jo,men om varför skulle du ha "övertemperturer" på ett injusterat system?

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Re:termostatventiler
« Svar #27 skrivet: 03 december 2004, 18:34:16 »

Jo,men om varför skulle du ha "övertemperturer" på ett injusterat system?

Det finns ju mÃ¥nga anledningar, speciellt i planlösningar som inte är sÃ¥ öppna att innegivaren tar det mesta.  Eldning med braskamin, solinstrÃ¥lning, det ligger 3 personer i sovrummet istället för normala 1, man ligger och tar ett skönt bad i badrummet, det är jul och man har en massa levande ljus i rummet, man har mycket gäster hemma osv.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Re:termostatventiler
« Svar #28 skrivet: 03 december 2004, 19:09:41 »

Jo,men om varför skulle du ha "övertemperturer" på ett injusterat system?

Det finns ju mÃ¥nga anledningar, speciellt i planlösningar som inte är sÃ¥ öppna att innegivaren tar det mesta.  Eldning med braskamin, solinstrÃ¥lning, det ligger 3 personer i sovrummet istället för normala 1, man ligger och tar ett skönt bad i badrummet, det är jul och man har en massa levande ljus i rummet, man har mycket gäster hemma osv.

Ok,det argumentet köper jag. Men detta e ju inget permanent utan något tillfälligt.
Visst kan man gå o vrida ner radiatorerna i dom rummen det gäller men sedan får man ju tassa runt o vrida upp dom igen för att kompensera?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:termostatventiler
« Svar #29 skrivet: 03 december 2004, 19:12:31 »
Ridax
Jag ber om ursäkt  :-[ du kör ju med fast kondensering dÃ¥ funkar ju det som en el/oljepanna!!!
Du har ju nästan alltid för hög drifttemp på VP!!!
Kör med dina termostater dom gör ingen skada för dig.


Men vi som har flytande skall inte styrpa flödetmed termostater,  utan reglera tempen genom paralellförflyttning av kurva med flödet bibehÃ¥llet!!!!!! dÃ¥ sparar vi max!!! Därmed inte sagt att nÃ¥gra rum och tex källarn styrps in för önskad temp. Sen kan kan även ha nÃ¥gan termstatventil kvar om man absolut vill.
Men vi har bara en cirkpump förstår du, då är det helknäppt att stypa flödet, framledningen sticker rakt upp i temp och det försämrar COP katastrofalt!!
Tex när vÃ¥rsolen ligger pÃ¥ vi kan ha -10 utegivaren gasar pÃ¥ men vi har 25 grader varmt inne, dÃ¥ stänger ju alla dina termostater,  vad händer dÃ¥ om du kör flytande.. jo pumpen löser ut pÃ¥ HP. Det händer rätt ofta i anläggningar men helt i onödan!!!!!!!!!! bort bara med termostaten.

Här kan du läsa om dom anläggningar jag kör obs den med 4 lght lokare storkök mm fullt blås överallt och EN rumsgivare MYCKET jämnare värme än tidigare enl hyresgästerna!!!!!!

Villan kolla årsförbrukningen inkl allt!!
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=8;action=display;threadid=197

25 kw pumpen
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=8;action=display;threadid=197
Här körde man fast kondensering med 3 Octopus pumpar i 20 år, innan det olja därav kalkylens 20 m3 olja. Förbrukningen minskade med mer än 50% med flytande kondensering och termostaterna öppna!!!
Förr kördes det ut 45 grader vid +-0 ute då blev returen för het så Octopuspumparna stod ALLTID stilla vid kyla!!!
Nu kör jag ut 32 grader på stigen vid +-0 ute, det gör att VP går för fullt även vid -40 grader ute!!!!
Ingen risk för hög retur!!   Vi har bara provat -35 än iofs  ;)

Här har du farsgubbens, liten o snÃ¥l gubbe  ;)

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=8;action=display;threadid=1087

Jag sitter nöjd med mitt, tror inte jag losar nÃ¥t, pÃ¥ min drift  ;D ;D ;D 8) 8)
Du sitter nöjd med ditt antar jag  ;D ;D ;D 8)
 men gläd dig den dag du kan sänka förbrukningen till hälften av nuvarande för den pajar väl nÃ¥ngÃ¥ng!?  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!