0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Man skall köra på rätt kurvlutning och rätt kurvoffset och sedan kan man ha termostaterna på vad man själv vill utan att det drar mer än om du hade haft termostaterna på max, snarare mindre.
dessutom riskerar man då inte att "nån" i huset vrider upp offseten manuellt på pumpen för att få nån grad varmare i huset - när det väl är gjort så får man varmare i huset, även om termostaterna är inställda på "rätt" temp - detta p.g.a. av deras konstruktion.
när det väl är gjort så får man varmare i huset, även om termostaterna är inställda på "rätt" temp - detta p.g.a. av deras konstruktion.
Har du inte förmågan att se de tyrraniska dragen i ditt resonemang?
hela grejjen bygger ju på att värmevattnet blir varmare och varmare för varje varv det går genom Värmepumpen,och om man då ser till att få lika kallt värmevatten tillbaka tillvärmepumpen (eftersom reurvattnet bromsas upp och kallnar ner mycket i en strypt radiator) varv efter varv , så får ju värmepumpen kämpa på som en häst för att försöka höjja temperaturen, och tillslut går elpatronerna in för att hjälpa till ....
I DITT fall däremot så kommer den ALDRIG att strypa, dvs du kan få hur hög övertemp som helst utan att den stryper (för det finns ju inget som stryper).
Bertil: Du ser ju själv hur mycket Ville har fattat... Blir returen till VPn helt plötsligt kallare för att termostaterna stryper?
Visst, med ett P-band på 2 grader, så kommer det bli en övertemp på 2 grader innan den har strypt HELT, vid en sådan inställning, men glöm inte att termostaten har strypt partiellt hela vägen fram till dess också. Vid 0.5 graders övertemperatur har den strypt 25%. I DITT fall däremot så kommer den ALDRIG att strypa, dvs du
om man vill ha ett system som bygger på att man ska kunna höja tempraturen i ett rum om man vill, så måsta man ju konstant köra mad en förhög värme kurva för att det ska finnas utrymme för en sådan höjning.
Citat från: CarMan skrivet 03 december 2004, 17:28:22om man vill ha ett system som bygger på att man ska kunna höja tempraturen i ett rum om man vill, så måsta man ju konstant köra mad en förhög värme kurva för att det ska finnas utrymme för en sådan höjning.Varför då? Det är ju bara att skruva upp rumsgivaren och skruva upp termostaten i det rummet. Jag har väl aldrig sagt att man inte skall ha ett väljusterat system med trimmad kurvlutning och kurvoffset och rumsgivare? Jag bara hävdar att radiatortermostaterna fortfarande har en funktion och kan samverka mycket väl med ett VP system.
Jag anser att termostatventiler funkar bra,men inte optimalt med en VP.
Citat från: Plumber skrivet 03 december 2004, 18:13:40Jag anser att termostatventiler funkar bra,men inte optimalt med en VP. Då ger termostaterna inga negativa effekter, men ger en liten besparing och bättre komfort vid övertemperaturer (speciellt om man inte har öppen planlösning) samt ger dig möjligheten att tillfälligt öka/sänka temperaturen i ett rum.
Jo,men om varför skulle du ha "övertemperturer" på ett injusterat system?
Citat från: Plumber skrivet 03 december 2004, 18:30:49Jo,men om varför skulle du ha "övertemperturer" på ett injusterat system?Det finns ju många anledningar, speciellt i planlösningar som inte är så öppna att innegivaren tar det mesta. Eldning med braskamin, solinstrålning, det ligger 3 personer i sovrummet istället för normala 1, man ligger och tar ett skönt bad i badrummet, det är jul och man har en massa levande ljus i rummet, man har mycket gäster hemma osv.
Ok,det argumentet köper jag. Men detta e ju inget permanent utan något tillfälligt.Visst kan man gå o vrida ner radiatorerna i dom rummen det gäller men sedan får man ju tassa runt o vrida upp dom igen för att kompensera?
RidaxJag ber om ursäkt :-[ du kör ju med fast kondensering då funkar ju det som en el/oljepanna!!!Du har ju nästan alltid för hög drifttemp på VP!!!Kör med dina termostater dom gör ingen skada för dig.
Men vi har bara en cirkpump förstår du, då är det helknäppt att stypa flödet, framledningen sticker rakt upp i temp och det försämrar COP katastrofalt!!Tex när vårsolen ligger på vi kan ha -10 utegivaren gasar på men vi har 25 grader varmt inne, då stänger ju alla dina termostater, vad händer då om du kör flytande.. jo pumpen löser ut på HP. Det händer rätt ofta i anläggningar men helt i onödan!!!!!!!!!! bort bara med termostaten.
Förbrukningen minskade med mer än 50% med flytande kondensering och termostaterna öppna!!!
Du sitter nöjd med ditt antar jag men gläd dig den dag du kan sänka förbrukningen till hälften av nuvarande för den pajar väl nångång!?
Sälj dina termostater till Ridax
Han tror sig även spara energi genom att elda i braskaminen men jag tror bara att han får varmare inomhus då termostaterna står på max och vp jobbar på som vanligt.
(man bör dock ha gjort en grundinställning med öppna termostater för att hitta rätt inställningar i styren - det gör att värmepumpen inte behöver arbeta med onödigt höga temperaturer i acken.)
Men jag hoppas att du justerat kurvan med alla öppna först.
Jag finner termostatventiler har ett berättigande i värmesystem som använder Olje eller Elpanna då dom jobbar på ett helt annat sätt än en VP (flytande kondensering).Men va fan vet jag...
CarMan: Det är absolut ingen konst för mig att få (minst) lika effektivt system som Bertil. Det är ju bara att göra precis som Bertil säger och sedan rattar jag in termostaterna så att de ligger precis i början av P-bandet. Har du några protester mot detta?Vad jag har för VB-in och VB-ut i MITT system är tämligen irrelevant, vilket du hade förstått om du läst min sig. Den är vad den är liksom, inte mycket att göra något åt.Tillägg: Ursäkta, såg inte att du skrev temp DIFF. Diffen är ca 5 grader (ettrörssystem, blandat radiatorer och golvvärme).
Citat från: Plumber skrivet 03 december 2004, 18:13:40 Jag finner termostatventiler har ett berättigande i värmesystem som använder Olje eller Elpanna då dom jobbar på ett helt annat sätt än en VP (flytande kondensering).Men va fan vet jag... Citera CiteraOch det har inte funnits el-pannor som jobbat med "flytande kondensering" ?I vårt tidigare hus (bostadsrätt) satt en elpanna som arbetade med flytande kondensering, miljöskadad som man är av jobbet försökte jag trimma in den för att sedan strypa in termostaterna för att maxbegränsa rumstempen.Förstod varken då eller nu vad vitsen med det skulle vara!!!Några få kWh i ökad värmeförlust från pannan och radiatorledningarna har väl ingen större betydelse...Huset skulle ju ändå värmas!
CiteraOch det har inte funnits el-pannor som jobbat med "flytande kondensering" ?I vårt tidigare hus (bostadsrätt) satt en elpanna som arbetade med flytande kondensering, miljöskadad som man är av jobbet försökte jag trimma in den för att sedan strypa in termostaterna för att maxbegränsa rumstempen.Förstod varken då eller nu vad vitsen med det skulle vara!!!Några få kWh i ökad värmeförlust från pannan och radiatorledningarna har väl ingen större betydelse...Huset skulle ju ändå värmas!
Och det har inte funnits el-pannor som jobbat med "flytande kondensering" ?
Några få kWh i ökad värmeförlust från pannan och radiatorledningarna har väl ingen större betydelse...Huset skulle ju ändå värmas!
På sommarn sommardriftsläge.
Citat frÃ¥n: Ridax skrivet 03 december 2004, 18:14:52CarMan:  Det är absolut ingen konst för mig att fÃ¥ (minst) lika effektivt system som Bertil.  Det är ju bara att göra precis som Bertil säger och sedan rattar jag in termostaterna sÃ¥ att de ligger precis i början av P-bandet.  Har du nÃ¥gra protester mot detta?Vad jag har för VB-in och VB-ut i MITT system är tämligen irrelevant, vilket du hade förstÃ¥tt om du läst min sig.  Den är vad den är liksom, inte mycket att göra nÃ¥got Ã¥t.Tillägg:  Ursäkta, sÃ¥g inte att du skrev temp DIFF.  Diffen är ca 5 grader (ettrörssystem, blandat radiatorer och golvvärme).En av förutsättningarna som Ridax har vilka de flesta av er andra saknar är ettrörssystem. Skall man säga nÃ¥got positivt om det sÃ¥ är det att cirkulationen inte stryps när termostaterna stänger. Â
CarMan:  Det är absolut ingen konst för mig att få (minst) lika effektivt system som Bertil.  Det är ju bara att göra precis som Bertil säger och sedan rattar jag in termostaterna så att de ligger precis i början av P-bandet.  Har du några protester mot detta?Vad jag har för VB-in och VB-ut i MITT system är tämligen irrelevant, vilket du hade förstått om du läst min sig.  Den är vad den är liksom, inte mycket att göra något åt.Tillägg:  Ursäkta, såg inte att du skrev temp DIFF.  Diffen är ca 5 grader (ettrörssystem, blandat radiatorer och golvvärme).
Nja, jag körde med termostater fram tills i förra veckan (numera fullt öppna) i mitt enrörssystem. Förut hade jag en diff vb ut - retur radiator på ca 15 grader! Numera mer normala 9 grader. 6 grader varmare vatten ut kostar väl en del energi PLUS det faktum att den stöttade med elpatron förut... Lustigt (?) nog var det min installatör som rekommenderade att fortsätta använda termostater vid konvertering från olja till VP.
Aaaaj ajj aaaajjjjjjj en gammal het tråd CiteraNja, jag körde med termostater fram tills i förra veckan (numera fullt öppna) i mitt enrörssystem. Förut hade jag en diff vb ut - retur radiator på ca 15 grader! Numera mer normala 9 grader. 6 grader varmare vatten ut kostar väl en del energi PLUS det faktum att den stöttade med elpatron förut... Lustigt (?) nog var det min installatör som rekommenderade att fortsätta använda termostater vid konvertering från olja till VP. Mycket stor vinst för dig bra jobbat!!!!  Nu får du kanske för varmt inne oxå då kan du sänka värmekurvan liite.. då tjänar du ändå mera...  studs  Grattis   studs