Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vid ett längre strömavbrott  (läst 8791 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad arnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik och inte värmepumpar!
Vid ett längre strömavbrott
« skrivet: 17 november 2005, 06:41:37 »
Hur väl ändå leveranserna normalt sker kan det ju ändå ske ett strömavbrott under en längre tid.

Vad är då att göra?
Sitta och vänta på att värmepumpen fryser sönder!
Ordna med en 220 matning av cirkulationspumpen?
Vilken av cirkulationspumparna?
Men hur vet man att ventilerna som reglerar laddning av radiatorer respektive varmvatten står rätt!
Tappa ur vattnet ut systemet?
Andra bra lösningar?

Bättre att förekomma än ........

INGEN som har något förslag????
« Senast ändrad: 19 november 2005, 07:08:23 av arnen »
villa byggd 1957 IVT optima 700  och 290 A/W ägare

Utloggad oddman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vid ett längre strömavbrott
« Svar #1 skrivet: 21 november 2005, 18:31:41 »
Du kan ha Värmepumpen på en egen slinga som är fylld med glykol

Odd

Utloggad arnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik och inte värmepumpar!
SV: Vid ett längre strömavbrott
« Svar #2 skrivet: 22 november 2005, 06:49:07 »
Tack för ditt svar.
men det måste ändå finnas lösningar på detta eventuella problem med de fysiska komponenterna
som finns i anläggningen, utan att tillföra ytterligare en komponent eller ett nytt ämne.
Så länge värmen finns kvar i huset så gäller det ju bara att cirkulera radiatorvatten runt genom värmepumpen för att förhindra frysning, eller har jag fel?
Är det bättre att tappa ur systemets radiatorvatten?
M V H
villa byggd 1957 IVT optima 700  och 290 A/W ägare

Utloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: Vid ett längre strömavbrott
« Svar #3 skrivet: 14 december 2005, 12:17:01 »
Hej.
Även jag har funderat på detta problem.
Mina funderingar är just nu ett litet bensin/diesel elverk på 2,5 till 3 kw.
Å säga till Rego 800, nu kör vi utan tillskott.
Optiman där ute ligger väl på 2,2 kw, och cirk pumparna är ju i smanhanget maginellt.
Vid elavbrott, dra igång elverket, prata med Rego 800, och köra !
Det fungerar ju med lite värme ner till -10 grader, sen stannar ju Optiman, men cirk pumparna går i alla fall.
Och då får det vara rätt så långvarigt elavbrott i samband med rätt så kalt, för att det ska frysa sönder.
Jag såg att man säljer tex ett diesel verk på Jula, på 4,2 kw för 9995:-, och ett bensin på 2,3 kw för 5995:-
Bara en ide alltså, vad tycker ni ??

Mvh//--  Ramsmark  --
IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vid ett längre strömavbrott
« Svar #4 skrivet: 14 december 2005, 13:38:08 »
Avstängnings kranar på insidan med en avtappningskran utanför.
Hur ofta tror du att du behöver tömma? 

/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Elektrikern

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vid ett längre strömavbrott
« Svar #5 skrivet: 14 december 2005, 18:21:21 »
Hej!
Jag har löst det så att jag köpt en liten UPS, tagit ut det lilla batteriet och kopplat in ett stort lastbilsbatteri (200 Ah), sedan så har jag fixat till det med ett par tidreläer så går cirkpumpen 1 min varje kvart. Detta räknar jag med är fullt tillräckligt för att förhindra sönderfrysning även vid den strängaste kyla. Beräknad reservkraftstid är ca 3 dygn, vilket räcker för mina behov. Blir det längre strömavbrott så får jag helt sonika tappa ur systemet, kanske även innomhus vid sträng kyla.

AngÃ¥ende reservelverk sÃ¥  funkar Julas elverk för 9995 kr utmärkt att driva en 700a med. Antingen sÃ¥ fÃ¥r du ha din värmepumpsanläggning ansluten via stickpropp sÃ¥ att du enkelt kan "jacka om" eller sÃ¥ fÃ¥r du gÃ¥ den riktiga vägen att installera en reservkraftsomkopplare sÃ¥ att du kan koppla in hela huset pÃ¥ reservkraften och köra olika saker vid behov tex vattenpump, kylskÃ¥p mm
.
En reservkraftsomkopplare är inte specciellt billig 3-5000 kr + en slant i installation.
Det är mycket viktigt att en sådan installeras av en elektriker.
Görs det fel så kan det komma ut spänning "bakvägen" på nätet och vara direkt dödande för de som arbetar på nätet.

ALLTSÅ INGET ATT PILLA MED SJÄLV, utan kunskaper i ämnet!

Jag har fixat en sådan installation till en kund tillsammans med Julas elverk och det funkar mycket bra, han kan köra olika delar av huset vid behov.
Elverk 9995, omkopplare, installation 7000. Dyrt eller billigt, välj själv, men efter ett par hyfsat långa avbrott så är det många som tycker det är en rimlig summa, att faktiskt kunna bo kvar i huset när grannarna får fly till vänner i stan.

Finns det någon här på forumet som kan tänkas ha en Synkron generator i storleken 10-40 kVA liggande så är jag mer än intreserad av den eftersom jag planerar att bygga ett eget självstartande elverk tillsammans med en Peugeot diesel.



Utloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: Vid ett längre strömavbrott
« Svar #6 skrivet: 14 december 2005, 18:46:19 »
Hej igen !

Reservkraftsomkopplare är just det jag tänkte annvända, just för att som du nämner, kunna köra Optiman + tex. kyl å fys.
Vet att dom kostar en slant, har en beg på gång.
När man börjar närma sig 15-20 000:-, då närmar det sig kanske skott över ribban !?!
Då jag bor i södra Skåne, så är väl kanske inte risken att det fryser sönder så stor, utan just att slippa lämna stället vid ett längre avrott som lockar.
Vi har ju inte så där fruktansvärt kallt några längre stunder, men ström avbrott, långa å korta, det har vi gott om !!

Har bara för skoj skull kollat upp priserna för ett elverk som klarat full vinter drift av mitt huset, alltså tvätta, laga middag, osv.
Ett 25 KVA diesel elverk skulle passat mig bra, men då sticker priserna, har hittat, nya då, mellan 60-70 000:- ink moms.
Och det är lite väl krystat tycker jag !!

//Ramsmark
IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

Utloggad Jätten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Vid ett längre strömavbrott
« Svar #7 skrivet: 14 december 2005, 19:08:09 »
Hur väl ändå leveranserna normalt sker kan det ju ändå ske ett strömavbrott under en längre tid.

Vad är då att göra?
Sitta och vänta på att värmepumpen fryser sönder!
Ordna med en 220 matning av cirkulationspumpen?
Vilken av cirkulationspumparna?
Men hur vet man att ventilerna som reglerar laddning av radiatorer respektive varmvatten står rätt!
Tappa ur vattnet ut systemet?
Andra bra lösningar?

Bättre att förekomma än ........

INGEN som har något förslag????
Själv har jag 2 avstängningskranar +avtappningskran med anslutning för slang på returledning, allt inomhus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!