Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: kompessor kortis - vänd rotation, funkar???  (läst 8073 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: kompessor kortis - vänd rotation, funkar???
« Svar #15 skrivet: 26 juli 2012, 04:48:40 »
Fy f*** vad det ser ut - det är ett under att den har gått så länge som den har gjort ändå.
Hur såg och luktade oljan??

är det en rotary-kompressor ??

...det är väl egentligen bara en sådan eller kolvkompressorn som kan byta rotation utan allt för stor smärta.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: kompessor kortis - vänd rotation, funkar???
« Svar #16 skrivet: 26 juli 2012, 06:57:49 »
Det är/var en maneurop kolvkompressor.
Oljan var helt svart och det låg massor av metallpartiklar i botten av tråget, det sitter en magnet där och den såg ut som en igelkott.
Det luktade elbrand i hela verkstaden när jag öppnade den.
Hela insidan av kompressorn var täckt med ett "nät" av sot
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: kompessor kortis - vänd rotation, funkar???
« Svar #17 skrivet: 26 juli 2012, 10:02:44 »
Hehe.. Ta med den till en motorverkstad och be att de lindar om statorn sÃ¥ gÃ¥r den säkert 20 Ã¥r till!!  tummenupp

Känns ju inte helt otroligt att en bit av järnkärnan hade lossnat och kilat fast sig första gången den "rasade"?
När kompressorn sedan fick snurra åt andra hållet så släppte så att säga låsningen och den gick ett tag till (d.v.s. flera år).
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: kompessor kortis - vänd rotation, funkar???
« Svar #18 skrivet: 26 juli 2012, 23:45:12 »
Tack ska du ha för att du spiller tid med syfte att ge oss en förstaklassig underhållning. tummenupp
Kan bara instämma i kören, konstigt att den gått alls. Den kan inte varit billig i drift. Hela statorn är ju en samling elektromagneter, måste dragit med sig mängder med filspån runt. Jag ser ingen självklar anledning till att den gick på ena hållet och inte det andra, så jag köper era teorier om det. Sc:,h
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: kompessor kortis - vänd rotation, funkar???
« Svar #19 skrivet: 27 juli 2012, 07:10:19 »
Tack ska du ha för att du spiller tid med syfte att ge oss en förstaklassig underhållning. tummenupp
Kan bara instämma i kören, konstigt att den gått alls. Den kan inte varit billig i drift. Hela statorn är ju en samling elektromagneter, måste dragit med sig mängder med filspån runt. Jag ser ingen självklar anledning till att den gick på ena hållet och inte det andra, så jag köper era teorier om det. Sc:,h
Varsogod!   I aim to please   :) 
hade jag skurit upp den för tre år sedan hade nog felet varit lättare att hitta, nu har alla orginalfelkällor blivit pulveriserade..

Intressant att den gÃ¥tt sÃ¥ länge,  de burn-outer jag sett hittils har bara varit som ett svart hÃ¥l nÃ¥gonstans pÃ¥ lindningen.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: kompessor kortis - vänd rotation, funkar???
« Svar #20 skrivet: 02 augusti 2012, 08:06:34 »
Mysteriet med den våldsamma burn-outen har (delvis) fått sin förklaring.

någon månad innan värmepumpen lämnade in för gott så började säkringarna gå ibland, det blev irriterande för kunden så han kom upp med den briljanta ide'n att "trimma" säkringarna lite.
Han pillade ur trÃ¥den ur säkringen och satte dit en hÃ¥llbarare trÃ¥d, typ koppartrÃ¥d  :::_)
Då började huvudsäkringen gå ibland, så han gjorde likadant där..

Värmepumpen gick i stort sett helt osäkrad  :o
när kompressorn rasade så slocknade hela kvarteret..

Totalt livsfarligt, tur att inte huset brann upp.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: kompessor kortis - vänd rotation, funkar???
« Svar #21 skrivet: 02 augusti 2012, 08:09:54 »
Det där hade han säkert fÃ¥tt lära sig i nÃ¥got forum.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: kompessor kortis - vänd rotation, funkar???
« Svar #22 skrivet: 02 augusti 2012, 08:39:55 »
Det där hade han säkert fÃ¥tt lära sig i nÃ¥got forum.  ;)
*roflmao* förhoppningsvis inte här... troligen flashback, där kan man lära sig alla möjliga farliga saker
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: kompessor kortis - vänd rotation, funkar???
« Svar #23 skrivet: 02 augusti 2012, 17:18:05 »
Ska man se positivt på saken så fick han ju i alla fall ut maximal drifttid på den kompressorn!
Undrar hur bra COP var den sista tiden...  ::)
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: kompessor kortis - vänd rotation, funkar???
« Svar #24 skrivet: 02 augusti 2012, 20:11:06 »
Man har ju hört råd om att byta smältsäkringen till ett spik, men det har jag alltid uppfattat som ett skämt.
Däremot vet jag folk som har mixtrat med säkringarna för att få lägre taxa men då byttes smält-tråden i ex en 16A till en från en 20A, (men det vet jag inget om för det kan äventyra min behörighet). :-X
Att inte elleverantören reagerat är lite skumt, de trodde kanske han startat bränneri eller nåt, ::) för att få en kortsluten motor att gå måste kostat på. :o
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad JNilsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: kompessor kortis - vänd rotation, funkar???
« Svar #25 skrivet: 02 augusti 2012, 21:10:37 »
Det förklarar ju varför det blivit hål i statorn också.
På stora motorer är det inte jätteovanligt att det skjuter bort en bit av statorn om det smäller, med de säkringar som behövs då.
På "normalsäkrade" småmotorer är det annars ovanligt.

En teori:
En tråd i ett spår har legat lite lös så den har kunnat vibrera lite.
Detta har i sin tur med tiden gnott bort isolationen så det blivit kortslutning på nåt varv med överström som följd.
När du vände riktning så vibrerarde inte tråden riktigt likadant så den klarade sig från kortslutning ett tag, för att tillslut göra kortslutning på riktigt.
Sedan med lite extrastora säkringar så blev det varmt, spårisolationen smälte, och så small det mot jord i spåret.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!