Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög framledningstemperatur  (läst 17483 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonkol

  • Jonas
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hög framledningstemperatur
« skrivet: 28 november 2006, 13:38:08 »
Hej,

sitter med min nyinstallerade Diplomat 12a här. Kör enbart på el för tillfället och förbrukningen i Kw stämmer bra med vad leverantören gissat vid olika temperaturer.

Mitt lilla problem är att jag har en väldigt hög framledningstemperatur. Kurva 50 går jag på just nu, dvs 55 grader (som bör vara max) nås redan vid några minusgrader.

(Nu är dock 3 element i huset kalla pga något, så jag hoppas det skall sänka värmekurvan ngt steg när det blir fixat.)

Hur agerar pumpen när det blir 55 grader framledning och det blir kallare? Kör den aldrig ut varmare än 55? Eller går elpatronen in och värmer upp ovanpå de 55 som pumpen ger?

Bör jag ändra på cirkulationspumpen? Om vattnet cirkulerar långsammare så kan radiatorerna avge mer värme och pumpen kan jobba med kallare vatten som kommmer tillbaka?

Skall jag sätta in en fläktkonvektor ngn stans?
Jag har massa element i huset (17 styck med massa värmeavgivningsyta)

Skall natruligtvis ställa samma frågor till installatören när han kommer om 1-2 dagar för att koppla in mitt nyborrade hål, men lite input till den diskutionen skulle inte skada.

Tack!

/Jonas
Thermia Diplomat 12, ett borrhål på 252 meter.

Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥
SV: Hög framledningstemperatur
« Svar #1 skrivet: 28 november 2006, 16:39:37 »
Vad har du för temperatur på returen?
Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r

Utloggad jonkol

  • Jonas
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög framledningstemperatur
« Svar #2 skrivet: 28 november 2006, 16:47:50 »
Just nu 36 grader ut och 33 tillbaka. (+8 ute...)
Sedan står några värden inom parantes, men de vet jag inte vad de betyder än...

/Jonas
Thermia Diplomat 12, ett borrhål på 252 meter.

Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥
SV: Hög framledningstemperatur
« Svar #3 skrivet: 28 november 2006, 17:23:25 »
Parentesen efter uttemperaturen, är av styrdatorn framräknad önskad uttemperatur. Mot denna räknar styrdatorn fram värmeöverskott eller värmebrist (integral) vilket påverkar om den ska kalla på värme eller ej. ( Som exempel bara, jag kör nu på kurva 35 och har då vid utetemperatur +8 ºC. Önskad temeperatur 29 ºC)
Parentesen efter intemperaturen maximal returtemperatur vill minnas att den är ställd på 48 ºC vid leverans.
Är alla radiatorer luftade? Har du termostater som stänger flödet till radiatorerna?
« Senast ändrad: 29 november 2006, 10:24:28 av Farbror Sven »
Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r

Utloggad jonkol

  • Jonas
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög framledningstemperatur
« Svar #4 skrivet: 28 november 2006, 18:13:07 »
Tittade nu på historiken. Returtemperaturen ligger oftast på 37-38 grader. Inom parantes står det 39 för tillfället. Det har varit 33 tillbaka kontinuerligt.

48 grader stämmer som inställt värde på returen.
Radiatorerna är luftade och de flesta termostaten är helt öppna, förutom i några rum där vi strypt lite (för att det blir för varmt).
Antar att det är termostaten som strular i de 3 element som står kalla.

Eller har jag ett högtemperatur system fast det inte ser ut så? Jättelika radiatorer från stenåldern är det och ingen av de 4 som var här och gav offeret sade att det var problem, snarare tvärtom...:-) Huset byggt 1919

/Jonas
Thermia Diplomat 12, ett borrhål på 252 meter.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hög framledningstemperatur
« Svar #5 skrivet: 28 november 2006, 20:56:25 »
Försök få igång dom som inte funkar!
Om du inte kan sänka kurvan rejält så blir det bara problem!!

Har inte installatören kollat vilket behov av framledningstemp du har??

Om du vill kan du läsa pÃ¥ lite insnöade fackuttryck  ;) OssÃ¥ kan du läsa om Thermias styr i inlägget ovanför!


lilla ordlistan
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,56.0.html

Tips om radiatorer och golvvärme
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2727.0.html

Kan va bra när installatören kör igång sitt snack!
« Senast ändrad: 28 november 2006, 20:58:31 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad jonkol

  • Jonas
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög framledningstemperatur
« Svar #6 skrivet: 28 november 2006, 21:46:12 »
Jo, att få igång dem är ju mycket viktigt, det förstår jag.

Vilken värmekurva måste jag ned i? (bor i sth) dvs vad är "rejält"

Då huset är nyinköpt och föregående ägaren inte visste ngt om framledningstemperatur så vet ingen med säkerhet vad framledningstemperaturen skulle kunna vara. Kunde heller inte vänta tills efter vintern pga oljepannans skick...

Men som sagt de 4a installatörer som var här och gav offert ansåg att det inte var några som helst problem.

Så att sänka tempot på cirkulationspumpen hjälper inte? Då borde ju returvattnet bli tillräckligt kallt för att inte orsaka problem när det är kallt. Visst måste elpatronen in och jobba då, men så skall det väl vara?

/Jonas

Thermia Diplomat 12, ett borrhål på 252 meter.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Hög framledningstemperatur
« Svar #7 skrivet: 29 november 2006, 09:18:35 »
Börja på kurva 40. möjligen kan du behöva gå upp till kurva 42 på sin höjd.

Utloggad jonkol

  • Jonas
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög framledningstemperatur
« Svar #8 skrivet: 29 november 2006, 10:08:39 »
Ok, så sammanfattningsvis:

- Få igång de element som inte värmer.
- Kolla cirkulationen på återstående element
- Inte dra cirkulationspumpen från max (?)
- Kommer jag inte ned under kurva 42, så se till att komplettera/byta ut radiatorer på nedre plan där effektbehovet är störst till fläktradiatorer.

Korrekt?

Två frågor till:
En del element är kallare nedtill än upptill. Vad beror det på?
Jag har elementskydd på en del element som i stort sett inte går att ta bort då det skulle se mer eller mindre sjukt ut. Påverkar det extremt mycket?


Tack!

/Jonas
Thermia Diplomat 12, ett borrhål på 252 meter.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hög framledningstemperatur
« Svar #9 skrivet: 29 november 2006, 11:30:22 »
...
En del element är kallare nedtill än upptill. Vad beror det på?
...

Det skall vara så. När pumpen går bör det vara 7 -10 graders skillnad mellan inlopp och utlopp på alla radiatorer. Ingen temperaturskillnad betyder att radiatorn temperaturmässigt kortsluter cirkulationen. Pumpen får då arbeta vid onödigt hög temperatur. Små radiatorer som sitter nära pumpen ger ofta detta problem.

Stryp flödet pÃ¥ de radiatorer där det inte är nÃ¥gon temperaturskillnad. Det kommer att resultera i att lägre kurvinställning behövs för samma inomhustemperatur. Rekommenderar att prova med cirkulationspumpen pÃ¥ lägsta fart, gÃ¥r det att fÃ¥ rätt temperaturskillnad in-ut med den inställningen sparar det el. Tre graders skillnad för lÃ¥gt men det kan delvis bero pÃ¥ att en del radiatorer kortsluter flödet. 

Hus från 1919 med originalradiatorer skall fungera bra tillsammans med värmepump. Systemen är gjorda för självcirkulation. Enda problemet kan vara att ventilerna för att justera flödet har korroderat ihop.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jonkol

  • Jonas
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög framledningstemperatur
« Svar #10 skrivet: 29 november 2006, 13:20:54 »
Ok, tack.

Bra, nu skall jag hem och experimentera!
Och jag tycker också att radiatorerna skall räcka bra. Det pratades om Radiator-porr i en annan tråd (=vackra radiatorer) och jag tror nog mina kan vinna. Stora och otroligt vackra... Borde ge bra med värme. 3 fixade element samt lite neddragna småelement kan nog dra ned kurvan en del hoppas jag.

Hur mäter jag temperatur bäst på radiatorerna? Måste jag köp en IR termometer? De har en på Claes Ohlsson för 299 (eller var det 399?), men de flesta kostar uppåt 1000? Eller duger en sån där febertermometer som man sticker i örat?

Också en fråga till. Om man ställer in med cirkpumpen på lägre fart: duger den inställningen om man måste öka farten på pumpen, eller måste man börja om inställningen då man ökar farten igen?

Tack för all hjälp!

/Jonas
Thermia Diplomat 12, ett borrhål på 252 meter.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hög framledningstemperatur
« Svar #11 skrivet: 29 november 2006, 14:11:47 »
IR-termometer är enklast. Febertermometern var en billigare idé men den verkar ha lite väl snävt mätområde för att det skall vara bekvämt att arbeta med den. Elektronisk ugnstermometer med isolering virad runt om bör också fungera.

Men man kommer långt bara genom att känna med handen, det viktiga är att undvika att vattnet rusar rakt igenom radiatorn så att värmepumpen tar in onödig varmt vatten. Det är radiatorerna med i stort sett samma temperatur på fram och retur som man skall ge sig på. Tänk bara på att det tar lång tid efter en ändring av radiatorflödet innan temperaturen längst ner har ställt in sig på rätt värde.

Byggår 1919 bör betyda grova rör så pumpen kan troligen gå i läge 1. Har man väl fått rätt differens ska man kunna ändra farten på pumpen utan att behöva börja om.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jonkol

  • Jonas
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög framledningstemperatur
« Svar #12 skrivet: 30 november 2006, 07:18:11 »
Ok, lite uppdatering och en Thermia fråga...

Fick igång 2 av de tre elementen genom att pilla på den lilla pinnen i termostatet som mycket riktigt satt fast och inte fjädrarde tillbaka. Den lossnade även på det tredje, men det elementet blev inte varmt.

Sänkte värmekurvan till 42 på vinst och förlust, vilket har lett till att temperaturen långsamt gått ned i huset under natten med 0,5 grader. inte så farligt, men man vet ju inte var det stannar.
Dock så är T-diff endast 3 grader vid högsta pump hastighet och 4 grader vid längsta. Däremot har jag får mig från fysiken att 3 grader vatten har samma energi oberoende av temperatur. Så 55-52 grader ger samma effekt som 31 till 28 grader? Så, nu när det är varmt skall väl differansen vara liten, eller tänker jag fel?

Nu till Thermia frågan:
Utgående temperatur ligger alltid 2-3 grader under det som pumpen rekommenderar! Dvs i natt ville pumpen (enligt kurva 42) ha 34 grader ut, men skickade iväg 31 eller 32 hela tiden.
Och det motsvarar ju kurva 38-39 ungefär. Beror det på att vi bara kör på el än så länge???

Så bara pumpen skickar iväg rätt temperatur samt jag får igång sista elementet borde jag ju vara hemma?

Tack för alla svar!

/Jonas

Thermia Diplomat 12, ett borrhål på 252 meter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hög framledningstemperatur
« Svar #13 skrivet: 30 november 2006, 07:45:52 »
Du kommer att ha lite lägre deltaT med låg framledningstemp och lite högre med hög framledningstemp.
Det blir ju så så värmevgivningen från radiatorerna blir större ju högre temp du kör ut från pumpen.
Med bara 32 graders framledningstemp lär du aldrig kunna få 10 graders deltaT, 3-4 grader vid den framledningstempen är helt Ok.

Se till att få igång även den sista radiatorn, öppna helst termostaterna i de rum där ni tycker att det blir för varmt, och stryp istället flödet över dessa radiatorer, det brukar finns trimventiler på returledningen.
Tänk på att det kan läcka lite "svartvatten" när du öppnar hatten på trimventilerna, ha gärna ordentligt med skydd så att du inte förstör golvet, det kan färga in rätt rejält...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hög framledningstemperatur
« Svar #14 skrivet: 30 november 2006, 08:36:33 »
Jag håller inte med Rickards helt om temperaturdifferenserna. 7-10 graders skillnad är vad man bör ha vid pumpens in- och utlopp. Det är också vad det blir vid radiatorernas in- och utlopp när pumpen startar bortsett från den lilla fördröjning det blir går pga av att det tar lite tid för det uppvärmda vattnet att nå radiatorn (förutsätter att det inte finns någon acktank). Då kommer radiatorns medeltemperatur att börja men skillnaden mellan radiatorns in och utlopp blir i stort sett densamma som mellan värmepumpens in- och utlopp.

Den lägre temperaturskillande vid lägre framledningstemperatur når man endast om man inte tillför mer effekt än vad radiatorn avger vid den temperaturen men värmepumpen går ju till/från.

Slutsatsen blir att skall man reglera in radiatorerna bör man ställa in en mycket hög värmekurva och låta pumpen gå tills radiatorerna har nått konstant temperatur. Det är först då som man har möjlighet att trimma in dem på rätt sätt, dvs samma temperaturskillnad över radiatorn som vid pumpens in- och utlopp.

Hoppas jag har tänkt rätt den här gÃ¥ngen.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!