Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pumphastighet  (läst 7755 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sören

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Diplomat 8
Pumphastighet
« skrivet: 10 februari 2004, 17:28:27 »
Jag har en Diplomat 8 och pumpen till Brinen står på 3:ans hastighet, har nu haft -5 ut och -1 in en längre tid och min fråga är om det blir bättre om jag sänker hastigheten till 2 ?

Sören.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

admin

  • Gäst
admin
Re: Pumphastighet
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2004, 17:45:35 »
Jag har själv -2/-6  :'(

Vad som händer om du sänker hastigheten är att inkommande temp (antagligen) ökar, och utgående minskar. Du kommer med andra ord att få en större tempdiff på kölbäraren.

Detta resulterar normalt i en lägre värmeöverföring mellan köldbäraren och värmepumpens köldmedium. Detta på grund av att flödeshstigheten minskar.

Om du har långa gångtider på din värmepump kan du prova att (när du har haft en konstant framledningstemp under en längre tid) ställa ned cirkpumpen till läge 2 och se vad som händer med framledningstemperaturen. Om den inte minskar när du sänker hastigheten kan det vara en bra "affär" att fortsätta köra den i läge 2 då cirkpumpen förbrukar mindre enrgi på ett lägre varvtal.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad KarlXII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
Re: Pumphastighet
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2004, 19:26:09 »
Egentligen är det väl ingen höjdare att ligga på minusgrader ut nån längre tid - risken att det fryser ökar ju.
Mattias brukar ju varna för riskerna av istryck på slangarna.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

admin

  • Gäst
admin
Re: Pumphastighet
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2004, 20:50:44 »
Jag vet inte hur det fryser i ett borrhål, men i mitt fall med ytjordvärme så måste frysningen börja närmast slangen och sedan sprida sig utåt. Trycket kommer då att skapas bort från slangen då redan frusen mark (närmast slangen) inte kan "ändra" sin form.

Jag antar att det fungerar pÃ¥ liknande sätt i ett borrhÃ¥l  :-/ ???

Jag har i alla fall aldrig hört talas om hoptryckta ytjordvärmeslangar...
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad MathiasS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: 08-land
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re: Pumphastighet
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2004, 03:44:40 »
Citera
Jag vet inte hur det fryser i ett borrhål, men i mitt fall med ytjordvärme så måste frysningen börja närmast slangen och sedan sprida sig utåt. Trycket kommer då att skapas bort från slangen då redan frusen mark (närmast slangen) inte kan "ändra" sin form.

Jag antar att det fungerar på liknande sätt i ett borrhål  :-/ ???

Jag har i alla fall aldrig hört talas om hoptryckta ytjordvärmeslangar...


Utan att veta säkert är jag skeptiskt till att det skulle kunna uppstå sådana tryck i fryst mark att slangen deformeras. I ett borrhål med berg runtom som inte rör sig en millimeter är det dock en helt annan sak. Vattnet runt slangen fryser och expanderar. Utåt går inte för där är det berg. Innåt är det bara en slang med vätska i och den kan såklart deformeras.

Jag föreslår att man gör vad man kan för att undvika minusgrader på inkommande brine under längre perioder. Minska hastigheten på c-pumpen för brinevätskan för att låta den hinna hämta mer värme ur berget. Påverkas innetempen av detta, kompensera på annat sätt (reglerkurvor).

Rickard, som du minns frÃ¥n fysiken kan inte krafter uppstÃ¥ Ã¥t bara ett hÃ¥ll i ett system i vila. Sett ur plaströrets ytas synvinkel (!) är kraften alltsÃ¥ lika stor radiellt in mot rörets mitt som kraften ut mot omgivande jord. Eller hur!  :)
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

admin

  • Gäst
admin
Re: Pumphastighet
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2004, 04:36:59 »
I en ismaskin som är byggd för att frysa helt genomskinlig iskuber så fryses vattnet med "tappar" som doppas ned i vatten. På detta sätt fryser vattnet först närmast tappen (jämför med slang) den utvidgning som sker vid frysningen gör att all luft som finns i vattnet pressas utåt och helt kristallklar is bildas.

Jaså, och vad har detta med detta att göra frågar man sig... ???

Jag har en teori... ;D

I ett borrhål fryser det först av allt runt nedåtgående slangen, längst upp i hålet. Då vattentempen i den uppåtgående slangen håller betydligt högre temp så behöver det dock ej betyda att hålet först fryser igen helt i toppen, låt oss dock anta att så sker.

Då kommer borran att förslutas i toppen och tvinga den fortsatta isexpansionen utåt och nedåt i slangen. Finns inga sprickor i berget dit vattnet kan tryckas undan så kommer förmodligen isexpansionen att deformera slangarna. Detta anser jag dock vara i extremt sällsynta fall.

Att energiborrarna och deras talesmän har ett egenintresse i att underblåsa en skröna som säger att man måste borra extra mycket för att undvika slangdeformering på grund av frysning måste man ta i beaktande när man hänvisar till branchfolkets information i ämnet.

Citera
Rickard, som du minns från fysiken kan inte krafter uppstå åt bara ett håll i ett system i vila. Sett ur plaströrets ytas synvinkel (!) är kraften alltså lika stor radiellt in mot rörets mitt som kraften ut mot omgivande jord. Eller hur!


Den kraft som slangen utsätts för i frysningsögonblicket är den kraft som krävs för att trycka undan vattnet i den omfattning som krävs för att isen skall kunna expandera (extremt litet), dÃ¥ vattnet närmast slangen väl frusit kommer all kraft som isexpansionen innebär att riktas utÃ¥t, det är min fulla övertygelse. Överbevisa mig den som kan  :P
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad ULAS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Thermia Diplomat 8
Re: Pumphastighet
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2004, 04:44:46 »
Hejsan alla.
Vilket kanon forum för pumpägare.

Min fråga gäller cirkpumpen för varma sidan.
Ska man köra på läge 2 som jag, eller köra på läge 3?
Någon sa att man får mer värme i läge 3, men borde det inte vara tvärt om, att vattnet "stannar längre" i radiatorerna och avger mer värme?
Är det någon här som kan ge mej en lektion i ämnet.

Ska tillägga att jag inte har några problem, men man vill justera in optimalt.

Har en Diplomat 8 i Boden i norr, där det just nu är -25 ute, och jag kan köra den utan tillsats, och har ca 22,5 inne.
Varmvattnet är det inga problem med.
Jag har ett 170m hål, med vattenpelaren 3 m under toppen.
Brine just nu, in -1 ut -6
Den har dragit i snitt 46,3 kWh / dygn sen 1 feb.
Jag loggar allt varje dygn.
Behöver jag säga att den är ny inskaffad  ;)
« Senast ändrad: 11 februari 2004, 05:03:10 av ULAS »
DIPLOMAT 8
Thermia Online

Utloggad ULAS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Thermia Diplomat 8
Re: Pumphastighet
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2004, 05:12:11 »
Rickard.
Kan du inte lägga upp en tråd ang loggning och förbrukning.
Skulle vara kul att jämföra med andra i detta avlånga land. ;D
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
DIPLOMAT 8
Thermia Online

admin

  • Gäst
admin
Re: Pumphastighet
« Svar #8 skrivet: 11 februari 2004, 05:51:44 »
Tack för att du uppskattar "mitt" forum, det värmer. ;D ;D

Blir det riktigt kallt och tillskottet börjar gå in kan du klämma ut några procent extra ur värmepumpen om du höjer cirkpumpen ett snäpp.

Förklaring:
Om du ökar flödet genom radiatorn så stiger radiatorns genomsnittliga temperatur, och värmeavgivningen ökar. Detta medför dels att det blir varmare i rummet och dels att framledningtempen sjunker.

Att framledningtempen sjunker innebär att värmepumpen får högre verkningsgrad då den är beroende av låga temperaturer på framledningen för att kunna ge hög uteffekt.

Att rumstempen stiger åtgärdar du med att sänka värmekurvan i reglerdatorn ett snäpp, och simsalabim så har du fått ut en högre COP ur din anläggning.

Riskerna/nackdelarna med detta är:

Att du får "susande" radiatorer p.g.a. höga difftryck över radiatorkopplet, som stör i t.ex. sovrummet.

Att du ändrar förutsättningarna för fördelningen av värme i huset, har du t.ex. ett stort element i garaget (med helt öppen grundflödesventil i radiatorkopplet) så kanske det mesta av den extra effekt du får ut ur pumpen går dit och inte till "boytan", en ändring av pumpen varvtal kräver egentligen en ny intrimmning av alla radiatorers grundflödesinställningar.

Att du glömmer att dra ned pumpen under sommarhalvåret och på så sätt förlorar det du vunnit, på högre effektförbrukning av cirkpumpen...

Ny tråd finns förmodligen när du läser detta.
« Senast ändrad: 11 februari 2004, 06:01:45 av admin »

Utloggad MathiasS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: 08-land
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re: Pumphastighet
« Svar #9 skrivet: 11 februari 2004, 13:17:07 »
Citera
I en ismaskin som är byggd för att frysa helt genomskinlig iskuber så fryses vattnet med "tappar" som doppas ned i vatten. På detta sätt fryser vattnet först närmast tappen (jämför med slang) den utvidgning som sker vid frysningen gör att all luft som finns i vattnet pressas utåt och helt kristallklar is bildas.

Jaså, och vad har detta med detta att göra frågar man sig... ???

Jag har en teori... ;D

I ett borrhål fryser det först av allt runt nedåtgående slangen, längst upp i hålet. Då vattentempen i den uppåtgående slangen håller betydligt högre temp så behöver det dock ej betyda att hålet först fryser igen helt i toppen, låt oss dock anta att så sker.

Då kommer borran att förslutas i toppen och tvinga den fortsatta isexpansionen utåt och nedåt i slangen. Finns inga sprickor i berget dit vattnet kan tryckas undan så kommer förmodligen isexpansionen att deformera slangarna. Detta anser jag dock vara i extremt sällsynta fall.

Att energiborrarna och deras talesmän har ett egenintresse i att underblåsa en skröna som säger att man måste borra extra mycket för att undvika slangdeformering på grund av frysning måste man ta i beaktande när man hänvisar till branchfolkets information i ämnet.


Den kraft som slangen utsätts för i frysningsögonblicket är den kraft som krävs för att trycka undan vattnet i den omfattning som krävs för att isen skall kunna expandera (extremt litet), då vattnet närmast slangen väl frusit kommer all kraft som isexpansionen innebär att riktas utåt, det är min fulla övertygelse. Överbevisa mig den som kan  :P


Nu blir jag lite spetsig.

1. Din "teori" om hålets frysning stämmer säkerligen. Det stämmer med sunt förnuft. Det jag funderar över är på vilka fakta du grundar åsikten att det endast sker i extremt sällsynta fall? Har du varit i branchen i 30 år och konstaterat detta med egna ögon fogar jag mig - annars litar jag mer på vad mina öron hör - Detta är och har varit ett problem vid underdimensionerade hål. Vill du förkovra dig, ta ett prat med Anders Nelson på Geotec. Kanske kan vi lura hit honom tillochmed.

2. Överbevisa? Det känns som att området statiska partikelsystem är relativt färdigutforskat och det finns mycket litteratur att tillgå för den som vill lära sig mer..... Du bör speciellt studera jämviktslära i plana statiska system.

Slutligen vill jag instämma med föregående talare - detta är ett toppenforum!
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

admin

  • Gäst
admin
Re: Pumphastighet
« Svar #10 skrivet: 11 februari 2004, 14:06:54 »
Jag skall höra om Anders är intersserad av att kommentera detta, lägger upp ett nytt ämne...
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
Re: Pumphastighet
« Svar #11 skrivet: 07 januari 2005, 12:20:35 »
Det jag funderar över är på vilka fakta du grundar åsikten att det endast sker i extremt sällsynta fall? Har du varit i branchen i 30 år och konstaterat detta med egna ögon fogar jag mig - annars litar jag mer på vad mina öron hör - Detta är och har varit ett problem vid underdimensionerade hål.
Tanken var väl att pumpar du upp vatten ur ett borrhål så fylls det på från omgivningen. Även det motsatta torde väl stämma, fylls det på med vatten i brunnen så utjämnas det med omgivningen (grundvattennivån). Att det fryser runt slangen kan jämföras med att det sakta fylls på med vatten i borrhålet då volymen ökar och detta övertryck utjämnas med omgivningen i hela borrhålet.

Nu ligger väl inte slangarna perfekt i hålet så det hela blir lite mer komplicerat. Deformeringsrisken torde vara störst i foderröret om det fryser helt längst upp och ned i röret innan det frusit i mitten, då blir det svårare att bli av med vatten som trängs undan av isbildningen.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Pumphastighet
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2005, 17:12:55 »
Principen är att alltid försöka ta ut absolut max ur borran/ytjorden där är ju "gratisvärmen" av den anledningen ska man inte snåla när man köper på sig en anläggning...
har det blivit lite snålt, då får man nog leva med det...

Men har man kring -2 in pÃ¥ en borra dÃ¥ är det absolut ingen fara........     man kan ju lÃ¥ta pumpen stÃ¥ en timme och sen kolla tempen in, dÃ¥ är den nog kring +-0....   kör pÃ¥ ta ut absolut max.....

Med ytjord kan man ha hur kallt in som helst (nästan) det som händer är att verkningsgraden försämras kraftigt.....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!