Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Finlir pÃ¥ cirk.pump och framledningstemp  (läst 13941 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Finlir på cirk.pump och framledningstemp
« skrivet: 21 oktober 2012, 13:58:50 »
Inspirerad av bl.a David Rinnans trådar på senare tid så har jag beräknat med hjälp av Excelltabellen i bifogad fil

När jag ändrar CP från läge I till II får jag vid en rumstemp på 21 °C avgiven effekt från mina raddar till
I)  VBfram 34 °C VBretur 25 °C =>P=1897W
II) VBfram 34 °C VBretur 28 °C =>P=2613W

Jag vill inte öka tempen i huset utan behålla den vid 21 °C och hittar då med lite experimenterande i filen att om jag sänker VBfram och retur till
II) VBfram 32 °C VBretur 26 °C =>P=1897W.

Bra. För att åstadkomma detta praktiskt så ska alltså börvärdet för VBfram sänkas, men hur mycket, 2 ° eller vad?

Jag har haft VBfram(bör) på 28 °C vid mätningen.

----------------
Om jag kan sänka framledningen med 2 °C så ska jag spara 6% energi dvs VP ger 6% mer uteffekt vid samma ineffekt, Grovt räknat 480W mer uteffekt (har en Nibe 1225-8) vilket kan jämföras med en ökning av CPns effektökning från 45 till 65W dvs 20W, netto 480-20=460W
Är detta rätt räknat?
« Senast ändrad: 21 oktober 2012, 15:16:59 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Finlir på cirk.pump och framledningstemp
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2012, 15:57:48 »
Njae, om du får ut 480 W mer värme sparar du väl snarare runt 120 W i el. Sen beror det på om cirkulationspumpen går hela tiden eller om den drar ner till lägsta när kompressorn står still. Sen om du får ut 480 W mer värme så kommer det tas från borrhålet, så KBin blir lite kallare. Då blir COP sämre. Plus att VB-returen blir nån grad varmare, det ger också sämre COP. Så då får du inte ut 480 W mer. Svårt att räkna ut och det beror på många faktorer, men nettobesparingen blir högst 120-20 W, troligen lite lägre. Om cirkulationspumpen går på läge II hela tiden (året runt) blir det knappt nån besparing.

Edit: plus att om man ska vara ännu mer noggrann så om den ger 6% mer värme så går den 5.7 % mindre. Nu är ju de 6 % ganska ungefärliga också så det spelar kanske ingen roll.
« Senast ändrad: 21 oktober 2012, 16:04:33 av rgx107 »
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Finlir på cirk.pump och framledningstemp
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2012, 16:53:16 »
Njae, om du får ut 480 W mer värme sparar du väl snarare runt 120 W i el. Sen beror det på om cirkulationspumpen går hela tiden eller om den drar ner till lägsta när kompressorn står still. Sen om du får ut 480 W mer värme så kommer det tas från borrhålet, så KBin blir lite kallare. Då blir COP sämre. Plus att VB-returen blir nån grad varmare, det ger också sämre COP. Så då får du inte ut 480 W mer. Svårt att räkna ut och det beror på många faktorer, men nettobesparingen blir högst 120-20 W, troligen lite lägre. Om cirkulationspumpen går på läge II hela tiden (året runt) blir det knappt nån besparing.

Edit: plus att om man ska vara ännu mer noggrann så om den ger 6% mer värme så går den 5.7 % mindre. Nu är ju de 6 % ganska ungefärliga också så det spelar kanske ingen roll.
Håller med om din invändning, men du blandar ihop energi (kWh) och effekt (kW).
Energibesparingen på köpt energi blir så här eller hur?
I mitt fall drar VP 6000kWh/år minskat med 6% sparas 360kWh minus ökad förbrukning på CP, den går bara under värmningssäsongen, 4000hx20W=80kWh. Netto c:a 280kWh/år i energibesparing.

Jag håller inte med om att hålet blir kallare, VP hämtar mer energi med ett 6%bättre COP, men eftersom jag inte ändrar husets värmebehov så kommer VP att gå 6% kortare tid och alltså leverera samma värmemängd som före ändringen.
« Senast ändrad: 21 oktober 2012, 17:07:14 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Finlir på cirk.pump och framledningstemp
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2012, 17:51:10 »
Ja, vi är överens om principerna. Möjligen är jag mer pessimistisk om att kunna få ut de 6% rakt av. Och du har rätt i att jag kanske överdrev hur mycket kallare hålet blir på lång sikt - över vintern kyls det bara av de extra 360 kWh som du tidigare tog från elnätet. Under körningen tar du ut 480 W mer alltså kanske 6.5 kW isf 6 kW, du borde kunna avläsa själv om det påverkar KB eller inte.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Finlir på cirk.pump och framledningstemp
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2012, 18:41:24 »
Ja, vi är överens om principerna. Möjligen är jag mer pessimistisk om att kunna få ut de 6% rakt av. Och du har rätt i att jag kanske överdrev hur mycket kallare hålet blir på lång sikt - över vintern kyls det bara av de extra 360 kWh som du tidigare tog från elnätet. Under körningen tar du ut 480 W mer alltså kanske 6.5 kW isf 6 kW, du borde kunna avläsa själv om det påverkar KB eller inte.
Mittåt, du har rätt, det jag inte köper av elbolaget, levererar ju berget, så det måste bli kallare.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Finlir på cirk.pump och framledningstemp
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2012, 21:13:28 »
allt som glimmar är inte guld.

En del av anledningen till att man vid ökat flöde noterar en högre temperatur går att härleda till värmepumpens reglering.

Tänkt hur gradminuter reglerar. Tänk om vi har start vid -60. Vid första andetaget kommer värmepumpen i ett av fallen lyfta 5K och i ett annat fall 10K. Nu tar jag bara den korta versionen, ok..

Så för att _verkligen_ veta vilken effekt vår effekt på förändringen av flödeshastigheten skulle vi börja justera GM för start så att den blir lika gångkarraktär innan som efter förändringen.

Vi strävar med en värmepump att täcka värmebehovet vid lägsta möjliga framledningstemperatur för då har vi bäst COP och tar därmed mer energi ur berget än plånboken. Min egen erfarenhet som inte är guld värd i just detta sammanhang säger att ett högt energiuttag med gott om pauser ger en bättre återhämtning än ett mindre och långt motsvarande uttag. Mitt högst ovetenskapliga test av detta bygger på att med reglering av gradminuter utvärdera temperaturen på brinet vid ett fast och givet uttag av energi men i ena fallet med långa körningar och långa pauser och i det andra fallet kortare körningar och korta pauser. Det finns gott om folk som hävdar motsatsen.

Så en ökning av flödet bör rimligen kombineras med:
a) en minskning av det ackumulerade värmebehov som krävs för start av kompressorn
b) en justering av parallellförskjutningen nedåt för att parera vår högre effektavgivning, kurvan är rimligen intakt, tills vi når den mål temperatur vi hade innan

Vi bör nu ha en likvärdig gång som kretsar kring ett lägre bör än innan och därmed ett bättre COP. Vi belastar berget mer och plånboken mindre.


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Finlir på cirk.pump och framledningstemp
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2012, 23:07:44 »
Jag har gjort enligt b) i ditt svar.
-sänkte parallellen så VBbör sänktes tills effekten i raddarna blev lika som före flödesändringen. (Dock utan hänsyn till COP-förändring pga lägre VBbörvärde och kallare KBin).

Att minska GM för start förstår jag inte vad det har för betydelse i sammanhanget. Annat än att jag skulle få flera starter med kortare gångtid.
 
Kan du förklara  vad nyttan med färre GM är med en annan kortversion? :)
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Finlir på cirk.pump och framledningstemp
« Svar #7 skrivet: 22 oktober 2012, 01:14:27 »
Nyttan är inte det primära här.
Frågan blir i stället huruvida den upplevda temperaturökningen är ett resultat av att regleringen i värmepumpen blir lurad att skuffa ut mer värme per minut än innan, snarare än ett resultat av en ökad effektivitet så att säga.

Någon ändrar och säger. åfan jag kunde sänka kurvan x antal steg... och så vidare.
I realiteten är det kanske en kombination.
1. högre effektivitet
2. förändring av driftförhållandet som gjort att det blir varmare inne utan en effektivitetsökning

Om allt annat är lika och jag ökar farten på CP så kommer värmepumpen starta färre gånger per dygn. Detta då regleringen skickar ut mer värme än den gjorde innan fast den räknar fortfarande likadant. Om jag justerar gm för start tills jag når exakt samma förhållande som innan förändringen av farten DÅ kan jag tillskriva en eventuell temperaturförändring i huset en följd av en ökad effektivitet i radiatorernas avgivning.

Då kan jag med gott samvete sänka bör-värdet med vetskap om att hela sänkningen får en konsekvens i plånboken.

Har man ett delta över en radiator vid DUT (eller vid VP drift med en direktkopplad VP/rad-lösning med relativt konstant effekt) pÃ¥ 10K och halverar detta genom att dubbla farten sÃ¥ kommer radiatorerna avge 10% mer effekt vid samma framledningstemperatur. Detta kan vi använda för att sänka framledningen och genom säkningen av framledning sparar vi mer deg. :) 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Finlir på cirk.pump och framledningstemp
« Svar #8 skrivet: 22 oktober 2012, 06:59:00 »
Hela detta resonemang tydliggör att (högt) flöde är viktigt i ett system som värms av en värmepump.
Exakt var gränsen går för hur höga flöden man kan ha verkar vara enormt svårt att konstatera, men min syn på saken är att man kan öka flödet så länge man inte får oljud i systemet som beror på flödesrelaterad kavitation i koppel/termostater/rör/ventiler.
Ett högt flöde är också mer ekonomiskt även i den externa kretsen, om man har arbetstank, då det innebär att man även i den typen av anläggning kan sänka börvärdet och gradminuterna för kompressorstart - med bibehållen värmekomfort.
Exakt hur stor besparingen blir är, som rgx107 skriver, inte lika lätt att beräkna då det hänger mycket på driveffekten på cirkpumpen, hur stor del av tiden kompressorn går, den högre returtempen och den kallare borran/större deltaT som blir på KB.

Egentligen borde cirkpumpen på varma sidan kanske kapacitetsstyras på så sätt att den varvar ned när kompressorn inte går, ungefär som på en luft/luft-värmepump där fläkten bara går på minvarv när kompressorn står.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Finlir på cirk.pump och framledningstemp
« Svar #9 skrivet: 22 oktober 2012, 07:10:01 »
Följer frågan med stort intresse... tummenupp

Egentligen borde cirkpumpen på varma sidan kanske kapacitetsstyras på så sätt att den varvar ned när kompressorn inte går, ungefär som på en luft/luft-värmepump där fläkten bara går på minvarv när kompressorn står.
Detta borde kunna lösas enkelt med tex ett växelrelä om man vid kompressordrift vill ha läge 3 på CP och läge 1 utan kompressordrift.
Finns det någon som gjort detta i praktiken på en "gammal" pump?
Visst är det så att de nyare pumparna har denna funktion, tex 1245?
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Finlir på cirk.pump och framledningstemp
« Svar #10 skrivet: 22 oktober 2012, 07:13:22 »
Jag vet inte exakt hur deras nya pumpar fungerar, jag har dock förutsatt att den bara är kapacitetsstyrd på så sätt att den håller ett stabilt difftryck över pumpen för att få "rätt" flöde alltid, även om t.ex. termostater stänger i halva huset.
När termostater stänger stiger normalt difftrycket över cirkpumpen, men de nya tryckstyrda cirkpumparna varvar då ned för att flödet över de radiatorer/golvvärmeslingor som fortfarande är öppna inte skall ändras nämnvärt trots att en stor del av det tillgängliga flödet försvunnit.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finlir på cirk.pump och framledningstemp
« Svar #11 skrivet: 22 oktober 2012, 08:14:06 »
Jag har både intern och extern cp. Ska de vara inställda på samma fart? Det sitter en överledning mellan in och utgående krets innan den externa cp:n, se bild.
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Finlir på cirk.pump och framledningstemp
« Svar #12 skrivet: 22 oktober 2012, 09:06:54 »
Du skall ha högre flöde i externa kretsen.
Troligen skulle allt funka perfekt även om du stänger av den externa cirkpumpen.
Du kan väl prova, och meddela hur det går.
Detta förutsätter att den där prylen som du ritat pilar på är en backventil, annars kommer flödet att gå direkt tillbaka till värmepumpen via bypassledningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finlir på cirk.pump och framledningstemp
« Svar #13 skrivet: 22 oktober 2012, 09:22:34 »
Du skall ha högre flöde i externa kretsen.
Troligen skulle allt funka perfekt även om du stänger av den externa cirkpumpen.
Du kan väl prova, och meddela hur det går.
Detta förutsätter att den där prylen som du ritat pilar på är en backventil, annars kommer flödet att gå direkt tillbaka till värmepumpen via bypassledningen.
Det är inte jag som ritat pilarna men jag förutsätter att den som satt dit dem vill visa på att flödesriktningen är som pilarna visar. Det skulle innebära att det finns en backventil där. Dessutom är det en onödig grunka på röret om det är "öppna spjäll" innanför. Jag skall testa och slå av pumpen och återkommer med resultatet.
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Finlir på cirk.pump och framledningstemp
« Svar #14 skrivet: 22 oktober 2012, 09:51:11 »
Om jag kan sänka framledningen med 2 °C så ska jag spara 6% energi dvs VP ger 6% mer uteffekt vid samma ineffekt, Grovt räknat 480W mer uteffekt (har en Nibe 1225-8) vilket kan jämföras med en ökning av CPns effektökning från 45 till 65W dvs 20W, netto 480-20=460W
Är detta rätt räknat?

Om framledningstemperaturen sänks 2 grader vid konstant deltaT över kondensorn ökar COP 5-6 %. Men det betyder inte att ökningen blir densamma om om deltaT ändras. Det är bara om kondenseringstemperaturen också ändras 2 grader som man vinner 5-6 %. Beroende på hur temperaturdifferenserna i värmeväxlaren varierar under kondenseringen behöver det inte bli så. Skulle man sänka framledningstemperaturen 2 grader genom att minska deltaT för värmebäraren från 3 grader till 1 grad vid konstant VBin skulle COP bara ändras obetydligt eftersom värmeöverföringen i botten av värmeväxlaren (underkylningen av vätskan) skulle vara begränsande i bägge fallen. Kondenseringstrycket skulle inte sjunka nämnvärt genom ändringen av deltaT.

Sen tillkommer naturligtvis det som redan har påpekats: högre värmeuttag från borrhålet sänker köldbärartemperaturen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!