Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Minishunt Lk M60 blander alltid ned temp pÃ¥ vattnet?  (läst 14782 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Minishunt Lk M60 blander alltid ned temp på vattnet?
« Svar #15 skrivet: 09 januari 2012, 00:43:27 »
mm min önskelista framgår ju nedan.

en linktermos, en link rumsgivare, en danfoss retur-temp-begränsare och så behöver man väl ett koppel kanske. och en röris.

Mycket billigare än en minishunt
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Minishunt Lk M60 blander alltid ned temp på vattnet?
« Svar #16 skrivet: 09 januari 2012, 09:01:03 »

Det känns ju underligt med en pump som susar på full fart. oavsett om ytan är 7m2 eller 60m2. Jag tycker denna pump är ett ofog :)
Verkligen ett ofog, och jag har inte bara en utan 2. En för badrum och innerhall och en för ytterhall.
Kan inte begripa varför detta gjordes(tidigare ägare), alla rummen fick klinkers med golvvärme och det måste ju funnits alla möjligheter att göra det riktigt än att bara stoppa dessa tingester på befintliga radiatorrör på en väl synlig placering. Dessutom tycks original upphängningen vara konstruerad för att överföra maximalt med vibrationer till väggen. Dessa har jag fått modifiera för att inte bli galen.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Minishunt Lk M60 blander alltid ned temp på vattnet?
« Svar #17 skrivet: 09 januari 2012, 09:12:48 »
Nu har jag inte sett hur dessa shuntar ser ut, men det som brukar spöka med (alla) shuntar av denna typ är:
1. För liten diameter på öppningen i maxbegränsningstemostaten
2. För litet hål i trimventilen på returledningen
3. En bypass som står lite öppen, och blandar in returvatten med framledningsvatten.

På vår egen toalett satte vi in golvvärme nu i sommar, och jag kopplade den direkt på radiatorkretsen, som en vanlig radiator.
Har satt in en trimventil på returledningen som jag ställer flödet på för att få bra komfort på golvtemp, och rumstemp.
Funkar klockrent än så länge.
Vi har ju inte haft så kallt ännu, men just nu är det -20°C ute och det verkar fungera precis som förväntat.
Jag har liite väl hög deltaT, och skall öka flödet en aning, sen tror jag det blir perfekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Minishunt Lk M60 blander alltid ned temp på vattnet?
« Svar #18 skrivet: 09 januari 2012, 10:45:57 »
jag tycker ditt upplägg är helt rätt för mindre ytor rickard!

Nu kostade ju badrummet en slant mer än värmepumpar och borrhål. Så man vill ju inte gärna panga på allt för mycket temp i golvet, gissar jag?

Vad är din maxtemp på framledningen och anser du denna temp vara ok för ett klinkat golv?

Faktum är att när jag läser på nätet ( ;D) så hittar jag bara info som säger
klinkers då har man minitemp så det inte blir kallt på golvet
trägolv med golgvärme då måste man ha maxtemp så det inte pajjar.

Behöver man inte ha maxtemp reglering på klinkers?

Min tanke var annars att få detta genom en sådan där returbegränsare som är temperaturstyrd. som en termostat fast den mäter temperaturen på vätskan och sitter på returen. Det är alltså ingen återcirkulation utan bara en uppbromsning. Jag har inga problem med detta givet tank och så stora flöden rör det sig ändå inte om i ett enda golv. och tanken är bara att den ska kicka i om det blir "för" varmt

tankar på det?

och ja Ville Vessla den vibrerar och låter som en hel värmepump. Drar 50w gör den också. Hela tiden. Kommer dö kW-döden om detta får fortsätta. Min är monterad på en för badrummet uppbyggd vattentät låda där alla kopplingar och sådant sitter. Det är ju inte direkt bärande väggar :D

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Minishunt Lk M60 blander alltid ned temp på vattnet?
« Svar #19 skrivet: 09 januari 2012, 16:38:22 »
Ja, jag kommer aldrig över 45°C på framledningen, så jag har ju så att säga min maxbegränsning inbyggd där.
Dessutom har jag slangen i 35 mm flytspackel, och en extra tålig (läs dyr) plastmatta ovanpå.
Men visst, skulle elpatron gå bärsärkargång och hoppa in utan anledning när kompressorn går så finns väl risken att man får byta ut plastmattan.
Å andra sidan är väl risken lika stor att maxbegränsningstermostaten slutar fungera...

Jag har gått ifrån klinkers efter att ha varit tvungen att göra om golvet 4 gånger...
Jag skulle aldrig rekommendera någon att sätta in klinker och golvvärme på trägolvbjälkslag - enbart på gjuten platta.

Har man höga framledningstemperaturer måste man maxbegränsa, men jag anser att de har för små ventiler i alla shuntar, de är inte gjorda för värmepumpsdrift.
Kv-värdet borde vara mycket större på de ventiler som används i golvvärmanläggningar.
Hellre lite mer precis injustering än att man inte kan få tillräckligt flöde.

Var hios en bekant för ett par år sedan som har golvvärme i hela huset.
Shunten var injusterad enligt anvisning, och reslutatet var att värmepumpen var tvungen att producera 45 grader varmt vatten för att det skulle gå ut 36 grader i golven.
Efter mina justeringar så låg vi fortfarande 3 grader över golvvärmens framledning.
Det går helt enkelt inte mata in den effekt som krävs p.g.a. de för små ventilhusen på maxbegränsare och returtrimventilerna.
Killen har nu kört sin nya anläggning med 10-20% högre driftskostnad än han skulle behöva i ca 5 år.
Och om värmepumpen får leva så lär det bli många år till, på 20 år kommer han att ha betalt 2-4 års elförbrukning i onödan bara p.g.a. för klena ventiler i shuntgrupperna....

Katastrof.
Men ingen bryr sig, och de flesta VVS-installatörerna reagerar inte ens på att det är tokigt.
« Senast ändrad: 09 januari 2012, 16:39:59 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Minishunt Lk M60 blander alltid ned temp på vattnet?
« Svar #20 skrivet: 27 januari 2012, 00:13:47 »
jag blir galen på den här skitprodukten M60.
kunde jag slita bort den skulle jag göra det...

Hur jag än gör har den någon typ av kortis. Att den återcirkulerar det köper jag. Fine.

Jag har kollat att den är i läge 2rör...
jag har kollat att den där ventilen på toppen (8mm) är helt utskruvad (det var den inte men jag märker ingen direkt skillnad)
Jag har testat att returbegränsa men det verkar ju bara öka kortisen. Returbegränsningen påverkar bara det inre flödet så att säga, så vitt jag förstår.
Jag testar att strypa framledningen med vredet där man kan sätta en termostat. Och visst stryper jag mycket här så lyckas jag få ett visst delta.

Och hela tiden brummar den och drar 50 watt och jag kan inte påverka farten på något sätt..

Koppla rätt på bara - pang på- strypventil och en returtemperaturbegränsare på returen för en 500ing. sen ere klart. vill man glänsa lite kan man ju sätta en trådlös innegivare inne på muggen och ha en termostat på framledningen och koppla i hop allt med övriga radiatorer i systemet via mitt link. Enklast borde vara ett litet elementkoppel då får man strypmöjlighet och plats för termostat. Då är det bara den där returbegränsaren som ska dit. Den verkar enkel. Den bara fryser flödet om det skulle bli för varmt. Och öppnar upp i takt med att vattnet svalnar i golvet till acceptabel nivå.

Det är allt som behövs, förutsatt att man orkar köra flödet genom enligt två rörsprincipen. Ett alternativ är ju annars att bara dynga på i serie på returen med ett delflöde.

och sedan springa ner till närmsta sjö och sänka den här bykprodukten!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Minishunt Lk M60 blander alltid ned temp på vattnet?
« Svar #21 skrivet: 27 januari 2012, 08:19:48 »
Drar den 50W, har du nån annan pump i din än jag har? Min har 3lägen,30-45-60W och den drar 27W i läge 1 för mig.
För övrigt funkar min ok med pumpen avstängd när det är +grader, jag får ingen kortslutning men när det blir kallare behöver jag öka flödet i slingorna och slår på pumpen.
Men jag har samma problem som TS med att framledningen är något lägre vilket gör att värmen inte räcker till när det är redigt kallt så jag tänkte ta en omgång till med pumpen, skruva på allt och kolla vad resultatet blir. Jag kan försöka skriva ner vad som händer och återkomma, blir det inte bättre åker den nog ut och slingan får gå direkt på framledningen.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Minishunt Lk M60 blander alltid ned temp på vattnet?
« Svar #22 skrivet: 27 januari 2012, 08:43:01 »
vart ställer du hastigheten?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Minishunt Lk M60 blander alltid ned temp på vattnet?
« Svar #23 skrivet: 27 januari 2012, 08:48:33 »
Det är en vanlig Grundfos UPS15-40 med ett tydligt vred med 3 lägen.
Här på bilden syns den tydligt.
http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Golvvarme/LK-Golvvarmesystem/Tillval/LK-Shuntar/
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Minishunt Lk M60 blander alltid ned temp på vattnet?
« Svar #24 skrivet: 31 januari 2012, 20:38:37 »
Min kommer att åka ut till sommaren,sen blir det en "Rickardkoppling".
Har skruvat och ändrat i denna tingest utan att få till nåt vettigt huvuddunk
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Minishunt Lk M60 blander alltid ned temp på vattnet?
« Svar #25 skrivet: 31 januari 2012, 21:33:16 »
samma här ut med skräpet

Mitt koncept med termostat med trådlös givare och returtemperaturbegränsare kommer förhoppningsvis bli klockrent. Till en lägre kostnad än shunten. till en lägre driftkostnad än shunten och med en bättre komfort
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Minishunt Lk M60 blander alltid ned temp på vattnet?
« Svar #26 skrivet: 01 februari 2012, 09:15:23 »


Jag har gått ifrån klinkers efter att ha varit tvungen att göra om golvet 4 gånger...
Jag skulle aldrig rekommendera någon att sätta in klinker och golvvärme på trägolvbjälkslag - enbart på gjuten platta.

Då har du läst på dåligt innan du gjort jobben, alternativt anlitat en dålig hantverkare. Det är inga som helst problem att lägga klinkers med golvvärme på träbjälklag. Men man måste göra rätt, beroende på vad det är för bjälklag vi pratar om.
Jag har nog gjort drygt 100 st utan några problem.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Minishunt Lk M60 blander alltid ned temp på vattnet?
« Svar #27 skrivet: 27 november 2013, 09:40:25 »
Har tagit upp det här projektet med att få ut högre temperatur i golvvärmeslangarna igen och jag har hittat en sak jag inte tänkt på tidigare (pinsamt) - det var nämligen om så att på minishunten satt fördelare till två golvvärmeslingor, och båda slingorna var på "framledningen" strypta runt 3,5-4 varv. Så igår kväll öppnade jag båda några varv, men nu är det ju flera plusgrader så det skickas ju knappt ut nån värme ändå.
Men skulle den strypningen kunnat göra så att vattnet blev kallare än framledningen till pumpen trots att termostaten var bortplockad?

Ska ta och fundera lite på vad den där VF-ventilen har för funktion också, om den ska vara öppen eller stängd eller om det inte spelar någon roll.

Återkommer när kylan kommit tillbaka med eventuellt resultat.

/Lars
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!