Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvatten  (läst 2191 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad böjjarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Varmvatten
« skrivet: 26 december 2006, 21:57:13 »
Hej! Har en fighter 1215 7 ca 3år gammal. nu helt plötsligt så har jag bara ljummet varmvatten!!! Har inte pillat på pumpen, det har endast blivit kast med varmvattnet, vad kan ha hänt? Vad kan jag kolla? Nån som har koll på hur lång garanti det är ifall man måste kalla på vvs instalatören...tacksam för svar, jag vill ducha i varmvatten igen!!! (elementen har normalvärme, ingen skillnad mot tdigare) Sc:,h

Utloggad Stig T

  • .
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +1/-0
SV: Varmvatten
« Svar #1 skrivet: 26 december 2006, 23:16:59 »
Sitter det någon blandningsventil på som kan ha beckat ihop. Om prova "motionera den" genom att vrida ratten fram och åter.
CTC EcoHeat V3 7.5, 180m borra, 172 aktivt.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Varmvatten
« Svar #2 skrivet: 27 december 2006, 00:07:55 »
Säkerligen växelventilen som inte fungerar riktigt, prova att ta loss motorn och kolla så att den växlar mellan lägerna riktigt.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvatten
« Svar #3 skrivet: 27 december 2006, 07:43:59 »
Säkerligen växelventilen som inte fungerar riktigt, prova att ta loss motorn och kolla så att den växlar mellan lägerna riktigt.

Jepp, troligaste orsaken. Fast det kan vara lite marigt att fixa själv om du aldrig har grejat med VP:n förut.

Larmar VP:n för något?
Kolla annars hur VP:n bär sig åt vid VV-laddning, blir det även varmt i VVB:n?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad böjjarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varmvatten
« Svar #4 skrivet: 27 december 2006, 10:53:23 »
Om det skall meckas, så tror jag att jag får försöka få hit vvs gubbarna, har aldrig skruvat med vp`n. men att få hem vvsare är inte det lättaste, så om någon har lust att skriva mer detaljerat vad som kan behöva göras, så kan jag ju testa. är lite av en hemmafixare, men inte inom vp området..ännu.... --/ --/

Utloggad böjjarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varmvatten
« Svar #5 skrivet: 27 december 2006, 16:06:38 »
Hej igen, vvs har vart här, det är nått med ett kretskort typ (uppfattade inte namnet), pumpen slår ej till när det är dax för vv! så nu får jag vänta ett par dar på nya delar. det konstiga är att elpatronen var avslagen och jag har inte pillat i några menyer......Han försökte slå på enbart patron så vi får vv, men den ville inte vara med. Nån som varit med om liknande?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvatten
« Svar #6 skrivet: 27 december 2006, 18:41:06 »
Hej igen, vvs har vart här, det är nått med ett kretskort typ (uppfattade inte namnet), pumpen slår ej till när det är dax för vv! så nu får jag vänta ett par dar på nya delar. det konstiga är att elpatronen var avslagen och jag har inte pillat i några menyer......Han försökte slå på enbart patron så vi får vv, men den ville inte vara med. Nån som varit med om liknande?

Nja, slår man på reservdrift så gör den inget varmvatten, då gör den bara värme till radiatorerna. Ställer man den i läge "EP-drift" i meny 14 så ska den göra varmvatten men då är nog VP:n fortfarande beroende av att kretskortet fungerar korrekt.
« Senast ändrad: 27 december 2006, 18:55:40 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!