Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur ska man välja?  (läst 7457 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Hur ska man välja?
« Svar #15 skrivet: 07 januari 2005, 21:14:48 »
Jag funderar pÃ¥  Nibe eller IVT pga att dom har frÃ¥nluftsmoduler attt koppla till sÃ¥ att jag kan ta bort Rexoventerna.
En kommentar till ursprungsinlägget: Jag vet ingenting om IVT:s frånluftsmoduler, men Nibe:s FLM30 är inte leverantörsberoende och kan anslutas till andra fabrikat.
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Hur ska man välja?
« Svar #16 skrivet: 07 januari 2005, 22:10:55 »
"En kommentar till ursprungsinlägget: Jag vet ingenting om IVT:s frånluftsmoduler, men Nibe:s FLM30 är inte leverantörsberoende och kan anslutas till andra fabrikat. "

En liten fråga:
Har jag förstått det rätt om dessa aggregat i princip bara ger möjlighet till en forkortning av borrhålet?
M V H
Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

admin

  • Gäst
admin
Re:Hur ska man välja?
« Svar #17 skrivet: 07 januari 2005, 23:35:55 »
En förkortning, eller att man återladdar hålet i en redan väl dimensionerad anläggning, och på så sätt får högre COP.
Högre inkommande temp ger som bekant högre COP.

Sommartid körs nog värmen ned till "maskarna" i stor utsträckning, men under den period man har frekventa start/stopp så kommer frånluftens energiinnehåll att återföras huset genom den högre COP man får.

I en anläggning med ett för klent hål kan en komplettering med FLM vara en bra ide, billigare än att borra djupare i alla fall.

På sommarn skulla jag nog stänga av cirkpumpen.

(om det finns en cirkpump som går hela tiden, men det förutsätter jag, annars tillförs ju bara energi när kompressorn går.)

/Rickard

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Hur ska man välja?
« Svar #18 skrivet: 08 januari 2005, 00:41:00 »
Citera
(om det finns en cirkpump som går hela tiden, men det förutsätter jag, annars tillförs ju bara energi när kompressorn går.)

Jorå det har den. Den måste ha det eftersom den ligger på en egen "slinga" paralellt med kollektron. Cirkpumpen i FLM 30 går hela tiden oavsett om kompressor går eller står

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Hur ska man välja?
« Svar #19 skrivet: 08 januari 2005, 09:12:40 »
På sommarn skulla jag nog stänga av cirkpumpen.

(om det finns en cirkpump som går hela tiden, men det förutsätter jag, annars tillförs ju bara energi när kompressorn går.)

/Rickard
Detta stämmer om man kopplar in FLM:en enligt Nibe:s installationsanvisnng, dvs före kompressorn. Min installatör insisterade på att istället montera den efter kompressorn då den kan värma berget även när kompressorn inte går. Innan jag samtyckte till detta "avvikande" installationsförfarande kontaktade jag Nibe:s konstruktör, som först ställde sig avvisande till förfarandet. Jag bad honom kontakta min installatör för att höra hans argument och resultatet blev att ha samtyckte till förfarandet och sade att det var ett bra resonemang och att det inte spelar någon roll för Nibe om den monteras efter kompressorn. Nu har jag inte skriftligt på detta så vill man ha gällande garantier från Nibe så får man kontakta dom själva i frågan.

När jag under varma sommardagar  använder FLM:en för att kyla huset med frisk utomhusluft blir luften hyfsat kall sÃ¥ det finns en del energi att utvinna ur den luften med.
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!