Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite "korkade" frÃ¥gor ang värmepumpar och tillskott  (läst 2307 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jlindroos

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Jag har en fråga som jag hoppas få svar på här, ni får ha överseende med att den verkar "korkad" men jag behöver reda ut denna fråga en gång för alla.. Jag undrar hur det praktiskt fungerar med "tillskott" via elpatron då man har en värmepump?

Alltså, säg att en VP klarar att leverera max 50-52-gradigt vatten, och att man behöver säg 60 grader.. Då behöver man ett "tillskott".. Men hur funkar det praktiskt? Det känns som båda systemen då "motverkar" varandra? Dvs VP'ns 50 grader "kyler" elpatronens 60 grader? Som sagt, kan verka korkat att fråga så här men jag håller som bäst på att fundera ut hur man ska lösa deta för egen del. Min gamla jordvärmepump slår av då 52 grader är uppnått, punkt slut. Och då funkar ju detta med "tillskott" dåligt, för om elpatronerna ska hålla uppe 60 grader så går de ju hela tiden och pumpen är avslagen.. Förstår ni hur jag tänker?

Hoppas på svar! :)

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Lite "korkade" frågor ang värmepumpar och tillskott
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2011, 13:07:19 »
Min IVT fungerar så att kompressorn sitter före elpatronerna. I min panna uppnår jag max 46 grader från kompressorn utan elpatroner. Kallar VP:n på mer värme så går elpatronerna igång och värmer upp vattnet efter kompressorn till börvärdet (tex 60 grader) som sedan går ut till elementen. Hela tiden som elpatronerna är inkopplade går också kompressorn.

I min VP får returvattnet från elementen (eller från VV-beredaren när VV produceras) max uppgå till 48 grader. Blir temperaturen högre in i värmexäxlaren så stannar kompressorn. Bla för att inte riskera att returvattnet blir för högt stegas elpatronerna in i intervaller om 3kW. Dvs först stegas 3kW in och så väntar pumpen en tid och ser om börvärdet på framledningstemperaturen nås. Nås inte börvärdet stegas ytterligare 3kW in och så väntar pumpen och ser vad som händer osv tills 9kW är inkopplat som mest.

Skulle returtemperaturen närma sig 48 grader så stegas effekten på elpatronerna ner i god tid så att inte kompressorn stannar. Den vill man ju ska gå hela tiden som elpatronsvärme behövs.

Per L
« Senast ändrad: 05 mars 2011, 13:12:45 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lite "korkade" frågor ang värmepumpar och tillskott
« Svar #2 skrivet: 05 mars 2011, 13:34:39 »
Behöver man 60 ºC  för att hÃ¥lla värmen är det kanske klokt att fundera pÃ¥ att utöka sin radiatoryta med fler eller större radiatorer. PÃ¥ sÃ¥ sätt kan man uppnÃ¥ samma innetemp men med lägre radiatortemperatur. Och därmed mindre tillskottstid.

Precis som Per Lu skriver så gillar inte värmepumpar höga returtemperaturer och det är vanligt att kompressorn bryter vid ca 48 ºC (returtemp) och pumpen övergår till att vara en ren elpanna. fiR:
Därför är det viktigt att försöka dimensionera sina radiatorer så att man kan ha så låg vattentemp som möjligt.
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad jlindroos

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Tack båda två för informationen.

Jag har själv varit inne på att byta radiatorer till dubbelradiga då jag fått för mig att de arbetar med lägre temperaturer. Jag behöver mer än 48 gradera framledning vid temperaturer under -7 grader ute. Vid -20 krävs ca 60 grader för att hålla värmen.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lite "korkade" frågor ang värmepumpar och tillskott
« Svar #4 skrivet: 05 mars 2011, 14:28:38 »
Ju större radiatorer desto bättre Thumbsup(inom rimliga gränser...)
Det är även viktigt att "balansera" systemet. Att varje radiator har en skillnad på ca 5 ºC mellan in och ut. Det ska kännas att de är svalare nedtill. Är någon radiator jämnvarm över hela ytan skall den strypas in. Finns troligen en strypning på returen eller under termostaten. Om någon radiator släpper tillbaka för varmt vatten (brukar kallas för kortslutning) så kommer pumpen att få en onödigt hög returtemp. Värmen ska ju avges till rummet och inte komma tillbaka till pumpen.
Hela systemet bör ha en diff mellan framledning och retur på mellan 5 och 10 ºC, vanligt att man siktar på ca 7 ºC.

Med större radiatorer kan mer energi avges till rummet. Och då kan framledningen vara lägre med samma värmekomfort.
Men du måste också tänka på att VP har en maxeffekt. dvs när huset tar mer energi än vad pumpen kan ge så måste tillskottet gå in. Oavsett hur många stora dubbelradiatorer du satt in. Men med rejäla radiatorer och ett balanserat system ger du åtminstone pumpen möjlighet att göra sitt bästa.

//2000
« Senast ändrad: 05 mars 2011, 14:30:34 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Lite "korkade" frågor ang värmepumpar och tillskott
« Svar #5 skrivet: 05 mars 2011, 16:04:25 »
jlindroos ---> Verkar ganska solklart att du är inne på rätt väg när det gäller att se om värmesystemet. Om du skaffar en VP så blir det obra om den orkar ge mer effekt än radiatorerna kan avge vid 55graders framledning: då måste man köra tillskott innan ens värmepumpen ger allt den kan. Blir inte billigt i drift om den går på det viset. Som 2000 skrev; ju lägre temp på framledning desto mer energisnålt går VP under året. Mao: radiatorsystemet ska kunne avge betydligt mer effekt än VP producerar...
Jag satt med direktverkande el: då är det ganska enkelt eftersom man endå måste skaffa alla grejjer nya. Sitter med ett system som kan avge cirka 14kW vid 55 graders framledning, och värmepumpen är en 'åtta'. Det ger ett lågt behov på framledning så VP går nog effektivt. Min VP verkar orka att få upp framledningen i omkring 45grader, sen går tillskottet in. Klarar mig till nånstans -25--- -30 innan tillskottet behövs.
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!