Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Ekke Boo
« skrivet: 12 mars 2006, 21:52:26 »

OK, sorry vänner. Jag lurade er. Tröghet var väl fel ord kanske. Men det blir en slags tröghet i systemet om man kan ställa in hur mycket bör värdet ska kompenseras, men som sagt jag ger mig   a:gl

Jag ska komma ihåg att Konult har innegivare och nattsänkning. Jag har efterlyst detta tidigare men det är inte många som kör denna kombination. Framöver skaffar jag innegivare och ska prova detta, så jag kanske hör av mig...

Skrivet av: maha6305
« skrivet: 12 mars 2006, 21:26:35 »

Precis, det var därför jag "kliade mig i skallen"

Inställningen i meny 6.1  är bara hur stort genomslag skillnaden rums är/bör skall vara på parallellförskjutningen. Alltså inte någon tidsfaktor i sig.

Den fördröjnining jag märkt är ganska konstant 1 minut som styrdatorn brukar ta på sig när värden skall räknas om. Antagligen ett reglertekniskt knep för att hindra självsvängning och ostabilitet.
Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 12 mars 2006, 20:17:41 »

Ja, men kom igen Maha009,
kolla manualen för Meny 6.1 Thumbsup

Jag citerar: Rumskompensering, här väljs en faktor som bestämmer hur mycket framledningstempen ska påverkas av differensen mellan rumstempen och den inställda rumstempreraturen. Ett högre värde ger en större förändring. Värdet är inställbart mellan 0,2 och 3,0.

Klokare?


Inställningen har nog inte med trögheten att göra, fast vatten systemet i sig är ju trögt.

Jag tror att faktorn som väljs är i själva verket hur många grader som börvärdet/framledningstempen justeras upp eller ner (förskjuts/kompenseras ) av innegivaren.

Kanintyga att innegivaren fungerar i vårt hus alldelens förträffligt ihop med nattsänkning och eldning av lite ved i vår keddyinsats.

Jag har ställt kompenseringen på NIBE 1130:an på 2,5 om jag inte minns fel.

//Ha det
Skrivet av: Keld
« skrivet: 12 mars 2006, 20:13:36 »

Ja, men kom igen Maha009,
kolla manualen för Meny 6.1 Thumbsup

Jag citerar: Rumskompensering, här väljs en faktor som bestämmer hur mycket framledningstempen ska påverkas av differensen mellan rumstempen och den inställda rumstempreraturen. Ett högre värde ger en större förändring. Värdet är inställbart mellan 0,2 och 3,0.

Klokare?

Men där nämns inget om tröghet eller snabbhet. Så jag förstår Maha009's "undran" .
Skrivet av: Ekke Boo
« skrivet: 12 mars 2006, 19:59:32 »

Ja, men kom igen Maha009,
kolla manualen för Meny 6.1   Thumbsup

Jag citerar: Rumskompensering, här väljs en faktor som bestämmer hur mycket framledningstempen ska påverkas av differensen mellan rumstempen och den inställda rumstempreraturen. Ett högre värde ger en större förändring. Värdet är inställbart mellan 0,2 och 3,0.

Klokare?

Skrivet av: maha6305
« skrivet: 12 mars 2006, 16:20:47 »

Tröghetsinställningen finns på 1230-modeller för att styra hur snabbt styrenheten ska reglera bör-värdet i förhållande till innegivaren.

Ehh?  Sc:,h
Skrivet av: Ekke Boo
« skrivet: 12 mars 2006, 14:24:58 »

Tröghetsinställningen finns på 1230-modeller för att styra hur snabbt styrenheten ska reglera bör-värdet i förhållande till innegivaren.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 12 mars 2006, 10:27:20 »


Detta var intressant. Jag funderar själv på hur innegivaren funkar med värsta solljuset som nu börjar värma på vårkanten. Jag har många och stora fönster i kök och matrum. Tröghetsinställningen på Nibe, hur funkar denna? Har även frågat på forumet tidigare om innegivare i kombination med nattsänkningm, men fick inget bra svar.

Kommentarer tas gärna emot i detta ämne.

Utan innegivare skulle jag säkert ha uppåt 25-26 inne på eftermiddagen. Tröghetsinställning finns inte på 1215, men jag antar att det är nån fördröjning i ändring av framledningstemp då temperaturen ute ändras snabbt.
Skrivet av: Ekke Boo
« skrivet: 11 mars 2006, 09:13:47 »


Oj, jag hade -24 i natt (samma som DUT) och ca 19.5 inne men ännu inget tillskott på morgonen, tack vara mars-solen som värmer upp kåken mot 22-23 grader på dan (trots innegivare). Framledningstemp ligger på ca 46 och börvärdet på ca 48, gradminutunderskott på ca -500 i morse, TS går in vid -1090.

Detta var intressant. Jag funderar själv på hur innegivaren funkar med värsta solljuset som nu börjar värma på vårkanten. Jag har många och stora fönster i kök och matrum. Tröghetsinställningen på Nibe, hur funkar denna? Har även frågat på forumet tidigare om innegivare i kombination med nattsänkningm, men fick inget bra svar.

Kommentarer tas gärna emot i detta ämne.
Skrivet av: Sarastro
« skrivet: 07 mars 2006, 14:32:47 »

Hej HerrBrun,

När det är kallt ute och Din lilla kompressor måste få hjälp av elkassetten kan det vara bättre (och lika dyrt) att ta en del av tillskottet  via elradiatorer. Om  Du gör så och har möjlighet att välja ett lägre effektsteg på kassetten (något som IVT-pumparna tycks ha)  finns chansen att VP:ns returtemp hamnar unnder den kritiska nivå då kompressorn slås av.
 Så, om det finns plats och elementen inte förfular, så kan en lösning vara att sätta in ett par elelement.  Och till sommaren större radiatorer.
Skrivet av: maha6305
« skrivet: 07 mars 2006, 14:23:18 »

CarlN
Jo jag förstår att det kan vara helt OK om man bor i ett välisolerat riktigt trögt betonghus, typ...

Det jag reagerar lite mot är att många så kategoriskt skyr tillskott som pesten. Med ett sämre isolerat hus och mycket söderväggar har man ju ingen glädje av att en massa gradminutrar tar igen sig och undulaten svettas medan man själv sitter på jobbet ;) DET kallar jag slöseri!

Förresten, Tänker på att vi värmepumpsentusiaster är nog extremt intresserade av våra maskiner. Finns ju folk som får dom installerade med fabriksinställningar och sen inte ens besöker pannrummet.
För mig vore det som att köpa en TV och inte våga pilla på fjärrkontrollen. Typ låta den stå på Kanal 1 med medelhög volym... Sen ringa installatörn för att sänka ljudet om det behövs *skratt*


Skrivet av: eleson
« skrivet: 07 mars 2006, 12:57:27 »

tack vara mars-solen som värmer upp kåken mot 22-23 grader på dan (trots innegivare). gradminutunderskott på ca -500 i morse, TS går in vid -1090.

Klart att det blir 23 grader inne. gradminutrarna försvinner ju inte bara för att man har innegivare utan betas av (om än snabbare)
Jag går mot strömmen här på forumet. Förordar att inte släppa ner gradminutrarna så mycket som många av er gör. Speciellt inte nu under våren med den starka solen.

Verkar vettigt att inte ha för högt värde på TS-gradmin om det ändå inte går att undvika med rimliga tempvariationer inne.

Funderade oxå över detta i  helgen ( -18 ºC under natten, -3 mitt på dagen )
Rumstemp var 0.4 över inställd på innegivaren.
Vb fram var ca 2-3 grader varmare än börtempen och
jag hade ca 500 kvar att beta av på integralen.  Sc:,h

MEN, idag, ung. samma situation,  så tittade jag lite mer och
såg att när integralen nådde tillbaka till -200 så stannade
VP och integralen nollades. 

Surprise! Thumbsup

Förklaring, någon?
/Erland
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 mars 2006, 11:51:06 »

tack vara mars-solen som värmer upp kåken mot 22-23 grader på dan (trots innegivare). gradminutunderskott på ca -500 i morse, TS går in vid -1090.

Klart att det blir 23 grader inne. gradminutrarna försvinner ju inte bara för att man har innegivare utan betas av (om än snabbare)
Jag går mot strömmen här på forumet. Förordar att inte släppa ner gradminutrarna så mycket som många av er gör. Speciellt inte nu under våren med den starka solen.

Verkar vettigt att inte ha för högt värde på TS-gradmin om det ändå inte går att undvika med rimliga tempvariationer inne.
Skrivet av: Peter12
« skrivet: 07 mars 2006, 11:25:37 »

Hej ..satte min pump 060221...en Nibe 1215-7
Inatt hade jag -21 som kallast..pumpen går ca 15-17 timmar om dygnet nu när det varit kallt och ingen Ts än. Brine in som lägst +2 och ut -2.Hoppas på våren snart :D
Skrivet av: maha6305
« skrivet: 07 mars 2006, 09:26:37 »

Angående gränsen så flyttas den uppåt, speciellt om man har för kort slang som jag.
Klarade  ca -20 i januari. Klarar  ca -14 ute nu.
Skrivet av: maha6305
« skrivet: 07 mars 2006, 09:17:14 »

tack vara mars-solen som värmer upp kåken mot 22-23 grader på dan (trots innegivare). gradminutunderskott på ca -500 i morse, TS går in vid -1090.

Klart att det blir 23 grader inne. gradminutrarna försvinner ju inte bara för att man har innegivare utan betas av (om än snabbare)
Jag går mot strömmen här på forumet. Förordar att inte släppa ner gradminutrarna så mycket som många av er gör. Speciellt inte nu under våren med den starka solen.
Skrivet av: Jocke montör
« skrivet: 07 mars 2006, 09:08:18 »

Har tyvärr ingen kabel eller programvara till CL300:an.
Är nog inte helt lätt att få tag i numera.
Skrivet av: HerrBrun
« skrivet: 07 mars 2006, 09:04:28 »

Herr brun:

Om det är en cl300 reglering du har (tror det)
Så får man gå in med en pc för att göra ändringar.
Annars får man helt enkelt koppla bort kontaktorstyrningen på andra steget på patronen.
Ok. Ja det är en CL300. (Kan du sälja en PC-kable till mig  :) )

När det är så här kallt ser jag inen vinst med att koppla ur effektsteg, men då man ligger på gränsen att VPn orkar själv (tidig augusti för mig  *roflmao* ) kan det göra en viss skillnad kanske?
Skrivet av: Jocke montör
« skrivet: 07 mars 2006, 08:58:06 »

Herr brun:

Om det är en cl300 reglering du har (tror det)
Så får man gå in med en pc för att göra ändringar.
Annars får man helt enkelt koppla bort kontaktorstyrningen på andra steget på patronen.
Skrivet av: Peter K
« skrivet: 07 mars 2006, 08:56:10 »

Nu verkar min gräns vara nådd i alla fall..

Du har ju 10 grader kvar att ge på din pump
Din får ju hög retur vid 58gr.

Jo det stämmer ju, pumpen går hela tiden och tillskottet bara ibland, som tex. efter morgonduscharna  :D
Skrivet av: Peter K
« skrivet: 07 mars 2006, 08:54:30 »

Peter K, du måste ha för hög kurva inställd eller har du dålig raddar?
Dom där temperaturerna är i mitt tycke onormala.

Dåliga raddar. Skall byta bara det blir vår någon gång  ::)

Sänkte faktiskt värmekurvan från 5.2 till 5.0 då det var nästan 22  ºC i morse.
Skrivet av: Jocke montör
« skrivet: 07 mars 2006, 08:50:32 »

Nu verkar min gräns vara nådd i alla fall..

Du har ju 10 grader kvar att ge på din pump
Din får ju hög retur vid 58gr.
Skrivet av: köldmedie
« skrivet: 07 mars 2006, 08:48:18 »

Peter K, du måste ha för hög kurva inställd eller har du dålig raddar?
Dom där temperaturerna är i mitt tycke onormala.
Skrivet av: köldmedie
« skrivet: 07 mars 2006, 08:42:55 »

Jag vet inte hur du gör men jag kan välja om jag vill att 3,6 eller 9kw skall gå in i meny 5
Skrivet av: Peter K
« skrivet: 07 mars 2006, 08:42:50 »

Nu verkar min gräns vara nådd i alla fall..
Skrivet av: HerrBrun
« skrivet: 07 mars 2006, 08:39:54 »

(har bara första steget inkopplat 3kw)
Hur gör man det? På min antika VP har jag inga avancerade justeringsmöjligheter. Kopplar du detta via styrdatorns menysystem, eller via extern switchar på TS-patron?
Skrivet av: HerrBrun
« skrivet: 07 mars 2006, 08:37:07 »

Ja, du bör ha tillskott ur vid hög retur.
Det kan vara så att du får sänka värmekurvan något för att returen inte ska nå kritiska 48gr, då det blir stopp.
Faktum är att det brukar bli varmare i huset när man får ned kurvan i ditt fall eftersom du slipper pumpstoppen.

Det kan vara lite för hög cirkulation på huset (om du har bypass) vilket kan ge lite för liten avkylning på radiatorerna.

prova att sänka ett snäpp.
Se till så att det inte blir backflöde i bypassen bara.

Jag har mätt upp deltaT över alla radiatorer och de låg Ok till (ca 7 ºC). Det är nog snarare så att det är för få och små radiatorer?
Det är faktiskt så sällan vi har kallare än -15 så vi har inte uppelvt det som något problem. I år minns jag inga kallare dar/nätter.
Känns ganska Ok att klara -15 ºC och elda lite vid kallare dar.
Skrivet av: köldmedie
« skrivet: 07 mars 2006, 08:31:36 »

För mitt system ser det ut så här
Jag blir lite förvånad att jag kan ha så låg kurva som 2,8 plus finjustering 1,5 trots att jag har bara radiatorer.
-25 inatt och returen låg på ca 43 grader, TS har gått in 4 timmar inatt. (har bara första steget inkopplat 3kw)
Så jag får vänta till åtminstone -30 innan min pump bryter för hög retur.
Inne temp varierar från 19,8-21 grader
Pumpen går hela tiden med det skall den väl göra vid den utetempen.
Skrivet av: Jocke montör
« skrivet: 07 mars 2006, 08:30:16 »

Ja, du bör ha tillskott ur vid hög retur.
Det kan vara så att du får sänka värmekurvan något för att returen inte ska nå kritiska 48gr, då det blir stopp.
Faktum är att det brukar bli varmare i huset när man får ned kurvan i ditt fall eftersom du slipper pumpstoppen.

Det kan vara lite för hög cirkulation på huset (om du har bypass) vilket kan ge lite för liten avkylning på radiatorerna.

prova att sänka ett snäpp.
Se till så att det inte blir backflöde i bypassen bara.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 mars 2006, 08:29:11 »

-15  ºC som kallast i natt och
* TS går 64% av tiden
* VB-return går som mest upp i 46,5 ºC

Jag tror jag förstår varför det ibland blivit kallt i huset på temperaturer kring -20 ºC.
Så här borde det se ut (ännu inte fångat i loggen): Det första som händer är att returen når 48 ºC och då slår VPn av, TS som redan då går 70-80 % av tiden får gå 100% av tiden men orkar ändå inte hålla radiatortemp. Radiatortemp sjunker och VP går i gång vilket höjer VB-return > 48 ºC och VPn slår av igen.
Så ligger det och pendlar med 100% TS och en VP som slår på och av.

Man kanske skulle slå på "TS av vid hög retur"?

När når era system sin gräns.

Oj, jag hade -24 i natt (samma som DUT) och ca 19.5 inne men ännu inget tillskott på morgonen, tack vara mars-solen som värmer upp kåken mot 22-23 grader på dan (trots innegivare). Framledningstemp ligger på ca 46 och börvärdet på ca 48, gradminutunderskott på ca -500 i morse, TS går in vid -1090.
Skrivet av: HerrBrun
« skrivet: 07 mars 2006, 07:54:08 »

-15  ºC som kallast i natt och
* TS går 64% av tiden
* VB-return går som mest upp i 46,5 ºC

Jag tror jag förstår varför det ibland blivit kallt i huset på temperaturer kring -20 ºC.
Så här borde det se ut (ännu inte fångat i loggen): Det första som händer är att returen når 48 ºC och då slår VPn av, TS som redan då går 70-80 % av tiden får gå 100% av tiden men orkar ändå inte hålla radiatortemp. Radiatortemp sjunker och VP går i gång vilket höjer VB-return > 48 ºC och VPn slår av igen.
Så ligger det och pendlar med 100% TS och en VP som slår på och av.

Man kanske skulle slå på "TS av vid hög retur"?

När når era system sin gräns.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!