Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Med eller utan jordfelsbrytare ?  (läst 17600 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad oehlin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Med eller utan jordfelsbrytare ?
« skrivet: 12 september 2006, 21:13:20 »
Ligger nu i slutfasen av min egen installation av en 107:a som jag dockat till min oljepanna.
Relativt lätt arbete men mycket "tänkande". ca 50/50 i tidsfördelning under 4 dagar skulle jag tro.
Anbudet "nyckelfärdigt" låg på 73 000 och jag har köpt material för 54 000 vilket ger en bra timmlön :-)
Nu är frågan : Skall jag koppla pumpen via jordfelsbrytaren eller förbi denna?
Hur har ni det kopplat?

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Med eller utan jordfelsbrytare ?
« Svar #1 skrivet: 12 september 2006, 21:29:28 »
Prövade att koppla över jordfelsbrytare, men det ville sig inte. Den bara löste ut.
Annat hade jag inte väntat mig.

Så resten av huset är jordfelsskyddat, men inte vp.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Med eller utan jordfelsbrytare ?
« Svar #2 skrivet: 12 september 2006, 22:26:39 »
I så fall har du all anledning att se över din anläggning drjukebox, en jordfelsbrytare löser inte ut så där bara (om det inta är fel på den), det finns med stor sannolikhet läckströmmar >30 mA mellan fas och jord i din elanläggning någonstans. Jag har kopplat min VP över en jordfelsbrytare och den har aldrig löst ut, annat än vid funktionstest då...

Självklart skall man se till att beröringsskydda sin anläggning med en jordfelsbrytare, jag vill inte att någon av mina barn eller sambo skall stryka med ifall de råkar komma när pumpen på utsidan av huset och det har uppstått ett elfel i anläggningen.

// Grolim
« Senast ändrad: 12 september 2006, 22:36:09 av grolim »
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Med eller utan jordfelsbrytare ?
« Svar #3 skrivet: 12 september 2006, 22:58:12 »
Nu fick jag tänka till! Så här var det:
För att jordfelsbrytaren inte skulle lösa pÃ¥ vp sÃ¥ skulle jag fÃ¥ gÃ¥ upp i storlek - och man vill ju ha maximalt skydd lr hur!  :)

SÃ¥ jag har en jordfelsbrytare i centralen som löser pÃ¥ 30 mA.  Den täcker hela huset, utom vp. Vill jag ha jordfelsbrytare pÃ¥ vp behöver jag en separat som löser pÃ¥ kanske 300 mA (maskinjordfelsbrytare)?
Få se om jag kanske skruvar dit en sån nån dag.

Kanske bäst kolla vad CTC rekommenderar. Det finns en klar nackdel med att ha vp pÃ¥ samma jordfelsbrytare som resten av kÃ¥ken - om den löser p g a nÃ¥got annat sÃ¥ blir det kallt inne.  ;)

Finns avhandlat i en gammal tråd såg jag http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2157.0;all
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Med eller utan jordfelsbrytare ?
« Svar #4 skrivet: 12 september 2006, 23:07:34 »
Nu fick jag tänka till! Så här var det:
För att jordfelsbrytaren inte skulle lösa pÃ¥ vp sÃ¥ skulle jag fÃ¥ gÃ¥ upp i storlek - och man vill ju ha maximalt skydd lr hur!  :)

SÃ¥ jag har en jordfelsbrytare i centralen som löser pÃ¥ 30 mA.  Den täcker hela huset, utom vp. Vill jag ha jordfelsbrytare pÃ¥ vp behöver jag en separat som löser pÃ¥ kanske 300 mA (maskinjordfelsbrytare)?
Få se om jag kanske skruvar dit en sån nån dag.

Kanske bäst kolla vad CTC rekommenderar. Det finns en klar nackdel med att ha vp pÃ¥ samma jordfelsbrytare som resten av kÃ¥ken - om den löser p g a nÃ¥got annat sÃ¥ blir det kallt inne.  ;)

Finns avhandlat i en gammal tråd såg jag http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2157.0;all

En 300 mA jordfelsbrytare används i huvudsak till att skydda mot brand, den är absolut inte att rek. som personskydd. En frisk människa räknas allmänt att klara max 80 mA under några få tiondelar av sekund. En jordfelsbrytare som skall skydda mot beröring löser ut vid läckströmmar på 30 mA eller mer under max 0,3 sek.

Om nu du får frysa några timmar pga. att den har löst ut måste det anses vara ett fantastiskt lågt pris att betala jämfört med att någon person blir skadad eller rentav avlider.

// Grolim
« Senast ändrad: 12 september 2006, 23:14:53 av grolim »
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Med eller utan jordfelsbrytare ?
« Svar #5 skrivet: 12 september 2006, 23:27:41 »
Jo, men jag konstaterade att 30mA löste.
Hittar ingen anvisning från CTC ifall vp ska kopplas över jordfelsbrytare.
Nibe rekommenderar separat jordfelsbrytare för vp.
« Senast ändrad: 12 september 2006, 23:32:00 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad oehlin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Med eller utan jordfelsbrytare ?
« Svar #6 skrivet: 12 september 2006, 23:29:31 »
Jag sitter i den situationen att jag har nyinstallerad el i hela garaget som är kopplat via jordfelsbrytare och det är via den "slingan jag tänkt koppla pumpen.
Resten av huset är inte kopplat via jordfelsbrytare och skall jag koppla in mig där blir det i så fall en extra kabeldragning som jag vill undvika. Tanken är ju ändå att hela huset skall "jordfelssäkras"
Göran

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Med eller utan jordfelsbrytare ?
« Svar #7 skrivet: 12 september 2006, 23:58:32 »
jag har kört med jordfelsbrytare på hela centralen, har alldrig varit något problem
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Med eller utan jordfelsbrytare ?
« Svar #8 skrivet: 13 september 2006, 08:09:56 »
De flesta tillverkare har 300mA som norm när det gäller jordfelsbrytare på sina produkter. Däremot så är det troligen en felkoppling som gör att 30mA brytaren löser ut. Har alltid hittat fel på något, installationen eller produkten. När brytarna löser ut. Vanligtvis brukar det vara en samman blandning av jord och nolla någonstans.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Med eller utan jordfelsbrytare ?
« Svar #9 skrivet: 13 september 2006, 11:22:14 »
Jag sitter i den situationen att jag har nyinstallerad el i hela garaget som är kopplat via jordfelsbrytare och det är via den "slingan jag tänkt koppla pumpen.
Resten av huset är inte kopplat via jordfelsbrytare och skall jag koppla in mig där blir det i så fall en extra kabeldragning som jag vill undvika. Tanken är ju ändå att hela huset skall "jordfelssäkras"
Göran

Jo man vill ju gärna ha jordfelsbrytare. Du får prova om det går. Går det att ha allt inkl vp kopplad över jordfelsbrytaren i garaget så är det väl bara att köra.
Min elektriker sa att det inte var ovanligt att vp löste ut jordfelsbrytare. Mer info och åsikter välkomnas!
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Med eller utan jordfelsbrytare ?
« Svar #10 skrivet: 13 september 2006, 11:54:17 »
Om nu du får frysa några timmar pga. att den har löst ut måste det anses vara ett fantastiskt lågt pris att betala jämfört med att någon person blir skadad eller rentav avlider.

// Grolim

Och om den löser när vi är bortresta i februari?
En vettig idé är att ha vp över en separat jordfelsbrytare. Eller kanske kyl+frys+vp, de tre saker som man inte vill ska lägga av.
« Senast ändrad: 13 september 2006, 11:55:48 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Med eller utan jordfelsbrytare ?
« Svar #11 skrivet: 13 september 2006, 12:02:32 »
De flesta elekriska maskiner har en liten läckström till jord summerar man i dessa så kan de till slut komma upp i över 30 mA och därmed lösa ut jfb.
Detta är inte särskilt vanligt i normala villor om man inte har många äldrer maskiner. Att dela upp vp och övrig el på olika 30 mA jfb är en bra ide och kostnaden för detta är liten jämfört med vinsten! Var försiktig med el!!
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Med eller utan jordfelsbrytare ?
« Svar #12 skrivet: 13 september 2006, 12:40:28 »
Om nu du får frysa några timmar pga. att den har löst ut måste det anses vara ett fantastiskt lågt pris att betala jämfört med att någon person blir skadad eller rentav avlider.
// Grolim
Vandringsskröna eller ej, men min elektriker påstod sig personligen känna någon som hade blivit av med värmen under en långresa och råkat ut för sönderfrusna ledningar. Jag skulle definitivt ha en separat jordfelsbrytare till VP för att åtminstone undvika att den stängs av om något annat skulle dra (i ärlighetens namn har jag ingen jordfelsbrytare själv på VP, men borde kanske ha). Men hur nödvändig är egentligen jordfelsbrytaren säkerhetsmässigt för den som bara är "operatör", dvs. inte ens lyfter på locket till det "inre"? Skyddsjorden borde ju i alla fall ge hyfsad säkerhet mot att höljet börjar leda och varifrån ska man annars få strömmen i sig?
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Med eller utan jordfelsbrytare ?
« Svar #13 skrivet: 13 september 2006, 12:43:53 »
Frågan ställdes ju på l/v-forum och med en utedel så kanske det är viktigare med jfb.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Med eller utan jordfelsbrytare ?
« Svar #14 skrivet: 13 september 2006, 16:11:33 »
Om nu du får frysa några timmar pga. att den har löst ut måste det anses vara ett fantastiskt lågt pris att betala jämfört med att någon person blir skadad eller rentav avlider.

// Grolim

Och om den löser när vi är bortresta i februari?
En vettig idé är att ha vp över en separat jordfelsbrytare. Eller kanske kyl+frys+vp, de tre saker som man inte vill ska lägga av.

Då får väl ditt försäkringsbolag träda in med kapital och reparatörer :'( I min bekantskapskrets brukar vi ta på oss att hjälpa varandra med blomvattning, plocka in posten o.s.v. när någon är bortrest en längre period, det är ju en smärre sak att visa varandra hur värmeanläggningen funkar och vad som skall åtgärdas och i vilken ordning det utföres om/när oturen är framme.

Precis som du säger, skilj på husets olika förbrukningsgrupper och sätt in en separat central och jfb. för pump och vad mer du kan tänkas vilja ha med på den. En färdigbyggd 2-radig normcentral (IP 20) med jfb och 12 st 10 A + 3 st 16 A säkringar kostar 563 kr + moms hos Malmbergs (www.malmbergs.com)

Till Porcupine!
Citera
Men hur nödvändig är egentligen jordfelsbrytaren säkerhetsmässigt för den som bara är "operatör", dvs. inte ens lyfter på locket till det "inre"? Skyddsjorden borde ju i alla fall ge hyfsad säkerhet mot att höljet börjar leda och varifrån ska man annars få strömmen i sig?

Den frågan får du ställa till någon som har blivit drabbad (och överlevt) av El-olycka där ingen jordfelsbrytare har funnits installerad.


// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!