Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GÃ¥r det att kolla "cop-värdet"? Tycker pumpen känns klen...  (läst 11228 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0

Hej alla värmepumpsexperter

Jag hade en CTC kombipanna från 67 tidigare. När oljebrännaren pajade för 1,5 år sedan så gick jag över till elpatron. Hade en 6 kw i pannan som jag använde. På ett år förbrukade jag lite drygt 23000 kwh med den. Eftersom det var manuell shunt så hände det väl att temperaturen ibland dippade till runt 17 grader vid väderomslag.

För några månader sedan gjorde vi slag i saken och köpte en Nibe 1235-8, med 110 m borrhål. (fabriksinställningar)

Till saken.
För att vara en maskin som ska leverera 8 kw tycker jag den går ovanligt mycket. Jag hörde ju tidigare när elpatronen på 6 kw slog till och från, och min känsla är att pumpen går betydligt mer än vad patronen gick, när det egentligen borde vara tvärtom.

Har kollat, och de senaste 20 dagarna har jag
437 starter
390 timmars drift på kompressorn, varav
31 timmar varmvatten
1,5 timme tillsats.

Det går 480 timmar på 20 dagar, och 390 timmar av dessa har kompressorn varit i drift.

Jag kanske är ute och cyklar, men enligt min tro är pumpen på eller av. När den är på är väl tanken att den ska leverera 8 kw? Men den står mestadels och fjölar långa perioder på 45-47 grader i utvattnet till elementen. Jag har aldrig sett ett högre värde där.(tanken med att välja Nibe till vårt högtempsystem var ju att de hade högst temperatur på kompressordelen innan tillsatsen behövde kopplas in) Om den så bara levererade 5-6 kw så borde temperaturen stiga rejält i vårt lilla system utan acktank.

Men vad vet jag, jag är ju ingen värmepumpsexpert. (ännu he he)

NÃ¥gon som har en teori?

Hälsningar
Roffe



Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Högtemp är aldrig bra även med 1 maskin som gör varmare vattten till radiatorerna.
Men 110 meter till en 8kw?? Det var det snålaste jag har hört på länge.
Ja den ska ge 8kw vid 0 grader från borran och 35 till radiatorerna ligger den mot 45 som du skrev ger den 7kw.
Men vi vill nog ha lite mer info.
Kan du skriva ner alla temp. som du kan se i menyn från utetemp till kb
Mest kyla men lite värme också

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om en 6 kW elpatron värmde huset så bör det inte vara några problem för en 1235-8.
Jag skulle vilja veta tempdiff på VB (VB-fram minus VB-r) då kompressorn går?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
Som referens får du mitt system:

155m2 uppvärmt till 21º
1235-8
2*290m ytjord
Tidigare förbr. 25-28000kwh + 4-5m3 ved, idag 13000kwH
Klarar -30º utan ts, max framledning vid svinkyla är 47º, kurva 6, förskj -3

110m borra till en 8:a, usch!, vad har du för temp på kbin och kbut?
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Roffe B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0

Oj, här var det snabba svar. Tack.

Orsaken till det snåla djupet på borran är att vi bestämde oss för en mindra maskin först. Den minsta 1235an. Men eftersom vi bara har 16 Amp huvudsäkring behövde vi en effektvakt. Då det bara blev marginellt dyrare att gå upp till en 1235-8 med inbyggd effektvakt så gjorde vi det. Dessutom är den ju lite snyggare. Att som pricken klara -30 utan TS låter ju helt fantastiskt. Men då har du inte ett "högtempsystem" va?

Jag var nere och bläddrade lite i menyerna, vilket är en lika stor utmaning nästan som att ställa videon på inspelning, och såg då att jag inte hade fabriksinställningar tydligen, för där stod det "från". Nu tryckte jag fram "till" där, och det blev engelska på displayen som kvitto på att jag gjort rätt. Men övriga siffror som kom fram var följande:

Framledning: 45,2  (41,2)
Utetemp        1,8
kb in/ut          0,9   -1,4

Men jag tänkte att det kanske är vårt högtempsystem som gör att det blir så många starter? Det finns så att säga ingen magasineringsförmåga i de smala elementen..Men å andra sidan borde den bara gå korta stunder då, eftersom den borde relativt snabbt höja tempen. Men det är ju det som den inte gör, utan ligger och brummar på 45 grader. Men om det är som Lyckyman skrev att det motsvarar i princip 7 kw så kanske det är ganska ok?

Jag skrev ner ytterligare några obegripliga värden som kanske säger något för den invigde:
Hetgas: 73,1
vätskeledning: 39,7
suggastemperatur: ja, inte helt lätt att säga, den svajar upp och ner mellan 5,1 och 6,6...
temp efter kondensor: 43,5

Kan det vara något skumt med dessa siffror eller är det normalt?

Nej, nu ska jag ta mig en liten lördagsvirre, skål och tack.
/Roffe


Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Har du liten vattenvolym, installera en volymförstorare så du får mer vatten att värma vid varje start, detta vet inte Nibe installatörerna vad det är för ngt enl. detta forum.för lite vatten = ojämnare temp innne samt många start-stopp vilket inte är att föredra.
Men kan du skriva ner alla teperaturerna sammanhängande och framför allt vb-r,returtemp
Har du alla termostater fullt öppna?? Fungerar dom?
Mest kyla men lite värme också

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
73 grader pÃ¥ hetgasen vid  45 pÃ¥ framledning .. du skulle nog behöva en liten justering pÃ¥ maskinen .
c-c *vinkar*

hej c-c
vilken hetgas temperatur ska man ha vid 45g framledning?
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Roffe B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Har du liten vattenvolym, installera en volymförstorare så du får mer vatten att värma vid varje start, detta vet inte Nibe installatörerna vad det är för ngt enl. detta forum.för lite vatten = ojämnare temp innne samt många start-stopp vilket inte är att föredra.
Men kan du skriva ner alla teperaturerna sammanhängande och framför allt vb-r,returtemp
Har du alla termostater fullt öppna?? Fungerar dom?

Jo, jag har förstått att en acktank är att föredra, och vi ska fundera på det. Men först vill jag säkerställa att systemet jag har funkar som det ska. Elementen har inga termostater, utan det är gamla vridvred, eller vad man ska säga. Alla är fullt öppna.
Jag ska kolla manualen och se hur man får fram vb-r och återkommer.
R

Utloggad Roffe B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
73 grader pÃ¥ hetgasen vid  45 pÃ¥ framledning .. du skulle nog behöva en liten justering pÃ¥ maskinen .
c-c *vinkar*

Usch då, det låter inte bra.
Ska kolla värdet igen när jag ändå kollar vb-r...
R

Utloggad Roffe B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Om en 6 kW elpatron värmde huset så bör det inte vara några problem för en 1235-8.
Jag skulle vilja veta tempdiff på VB (VB-fram minus VB-r) då kompressorn går?

Nu sitter jag med manualen, och antingen är jag blind eller korkad, kanske till och med en kombination, men jag hittar inget VB i någon meny någonstans. Någon som vet i vilken meny detta finns? VB står väl för värmebärare, men är det då samma som "framledningstemperatur"?
/R

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Går det att kolla "cop-värdet"? Tycker pumpen känns klen...
« Svar #10 skrivet: 08 februari 2009, 15:36:42 »
Du har en värmebärare mellan pump och radiatorer och en mellan pump och borrhål. Det är väl hålets VB de frågar efter.

Värmebärare är något som transporterar värme, normalt en vätska.

//Ronnie
« Senast ändrad: 08 februari 2009, 15:38:15 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Givetvis vb radiator dÃ¥ vi redan fÃ¥tt hÃ¥lets, men tror inte denna de lux Nibe har ngn sÃ¥n som kan utläsas ens, utan man fÃ¥r nog gissa att pumpen gÃ¥r rätt  huvuddunk
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Virgin1

  • Tekniskt insatt nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
Visst går det att se i 1235!
Du hittar framledningstemp i meny 2.3 och returtemp i meny 2.7
VB är samma som framledning/retur från radiatorerna.
Nibe 1235-10 installerad i feb 08. 170 kvm boa fristående stenhus i Stockholm Tidigare totalförbrukning vattenburen elpanna ca 40000 kWh. Borrhål aktivt 180m 3 pers i hushållet.
En Panasonic E9CKP som stöttning i bottenvåning installerad 2005.
Förbrukning totalt inkl. HH el:
2005  41860kWh
2006  37680 kWh
2007  39619 kWh
2008  19565 kWh (Bergvärme mar-dec)
2009  16812 kWh Tillsats 172 tim, 3200 starter,4100 drifttimmar
2010  22233 kWh Tillsats 667 tim,2846 starter,4333 drifttimmar

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Går det att kolla "cop-värdet"? Tycker pumpen känns klen...
« Svar #13 skrivet: 08 februari 2009, 21:05:14 »
Du har redan överbelastat borrhÃ¥l  (0,9 ºC retur ,samt för lÃ¥gt DeltaT).
En första lösning vore kanske en Acktank, samt en justering enl C-C rekomendationer.
sen hade jag funderat på att komplettera med en jord-kollektor....den investeringen skulle nog betala sig.

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Jag tycker inte borrhålet är överbelastat utifrån de värden som presenteras, 0,9 grader in är helt normalt även om temperaturen inte har hunnit stabilisera sig än. Borrhålet är visserligen klent men med tanke på att det i genomsnitt är rätt låg effekt som pumpen tar från borrhålet, värmebehovet bör vara omkring 20 000 kWh/år så ska det fungera. Jag tvivlar på att komplettering av borrhålet i efterhand kommer att betala sig.

Att det är lågt deltaT är nog en följd av grunt borrhål som ger lågt tryckfall. Skulle det gå att sänka hastigheten på cirkulationspumpen ett snäpp blir det lite högre temperatur på ingående köldbärare.

Ner till vilken utetemperatur klarade 6 kW elpatron av att värma huset utan att innetemperaturen började sjunka när shunten var fullt öppen?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!