Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stor diff pÃ¥ VB-ut och VB-in.  (läst 19527 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Stor diff på VB-ut och VB-in.
« skrivet: 12 oktober 2011, 21:18:57 »
Har IVT greenline E7 (Rego 600)installerad sedan sommaren 2002. Har alltid haft en diff på ca 10 grader mellan VB in/ut.Men ser nu att när VP producerar värme ut till golvärme och radiatorer så har den en diff på 22 grader....Den ger 47 grader ut och 25 grader i retur.. Stopp temp för produktion av radiatorvärme är 24,6 och utetemp är nu 5,5 +grader. Känner jag på utgående rör från pumpen så är detta max ljumet. Är det givarfel... eller vad kan detta bero på ? Vad kan man göra för att felsöka/Åtgärda ?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2011, 21:51:00 »
47 grader känns varmare än ljummet skulle jag säga. Så om din känsel är som min är det kanske ett givarfel.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2011, 22:12:31 »
Kolla när VB-cirkpumpen går, men inte kompressorn. Efter en stund skall VB-fram och -retur visa samma.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2011, 16:05:03 »
Kolla när VB-cirkpumpen går, men inte kompressorn. Efter en stund skall VB-fram och -retur visa samma.
Tack för svaren ! Har nu kollat detta (kompressorn = 15,1 grader) och VB ut visar 21,5 och VB in visar 21,0. SÃ¥ det verkar ju inte vara temp givaren som felar... Har ni nÃ¥gra mer tips pÃ¥ vad detta kan bero pÃ¥.. ?  :)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2011, 16:10:04 »
Tack för svaren ! Har nu kollat detta (kompressorn = 15,1 grader) och VB ut visar 21,5 och VB in visar 21,0. SÃ¥ det verkar ju inte vara temp givaren som felar... Har ni nÃ¥gra mer tips pÃ¥ vad detta kan bero pÃ¥.. ?  :)

Har du en diff mellan GT8 och GT9 på mer än 13°, så bör du få ett larm.


Utloggad GJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2011, 16:32:12 »
Har du en diff mellan GT8 och GT9 på mer än 13°, så bör du få ett larm.

Hej, Nej. Har inte fått nått larm om för stor diff.. Och som jag tidigare skrev så säger VB ut, att jag har en temp på 47° ut i värmesystemet, men om jag känner på elementröret från Ivt pumpen så är ju detta fisljumet och radiatorstopp temp är 24,6°.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #6 skrivet: 13 oktober 2011, 16:46:56 »
Du känner inte efter ev bypass som IVT brukar ha? Då är ju vattnet utblandat med returen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2011, 17:06:27 »
Hej, Nej. Har inte fått nått larm om för stor diff.. Och som jag tidigare skrev så säger VB ut, att jag har en temp på 47° ut i värmesystemet, men om jag känner på elementröret från Ivt pumpen så är ju detta fisljumet och radiatorstopp temp är 24,6°.

Läs av temp på VB-fram GT8, och temp på VB-retur GT9 vid värmedrift, eller återkom med alla temperaturer på alla givare under drift mot radiatorerna.

Efter det kan du rengöra silen, öppna termostaterna och justera cirkpumpen.


.

Utloggad GJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #8 skrivet: 13 oktober 2011, 18:28:23 »
Läs av temp på VB-fram GT8, och temp på VB-retur GT9 vid värmedrift, eller återkom med alla temperaturer på alla givare under drift mot radiatorerna.

Efter det kan du rengöra silen, öppna termostaterna och justera cirkpumpen.


.
Termostaterna har jag tagit bort för flera år sedan, silen rengjorde jag i sommras (kanske behövs igen)..? Men tidigare har jag bara gjort rent den 1gång per år. Jag har hastighet 2 på yttre cirkpump och hastighet 2 på den inre. Det konstiga är ju att det har funkat finfint i flera år..!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #9 skrivet: 13 oktober 2011, 18:43:04 »
Termostaterna har jag tagit bort för flera år sedan, silen rengjorde jag i sommras (kanske behövs igen)..? Men tidigare har jag bara gjort rent den 1gång per år. Jag har hastighet 2 på yttre cirkpump och hastighet 2 på den inre. Det konstiga är ju att det har funkat finfint i flera år..!

Var exakt känner du av temperaturen, före eller efter bypassen?

Om det är dåligt flöde i inre kretsen skulle väl resultatet bli detta om man känner efter bypassen?

Växelventilen kanske spökar? Min svåger, som är rörmokare och jobbat mycket med IVT, säger att IVT:s växelventiler är rena skräpet.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad GJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #10 skrivet: 13 oktober 2011, 18:53:38 »
Du känner inte efter ev bypass som IVT brukar ha? Då är ju vattnet utblandat med returen.
Har kollat inuti VP vid "växlaren" som skiftar beroende om VP producerar varmvatten eller värme. Där är det betydligt varmare, så där kan det nog vara 48° som det var nu när jag kollade GT8. Känner jag på utsidan vid cirkpump vid bypass så är det ljummet medans cirkpump känns lika varm som röret inuti VP. Kan det va något knas med den yttre cirkpumpen ? För denna skillnad mellan GT8 och GT9 har jag aldrig tidigare haft.

Utloggad GJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #11 skrivet: 13 oktober 2011, 18:57:04 »
Var exakt känner du av temperaturen, före eller efter bypassen?

Om det är dåligt flöde i inre kretsen skulle väl resultatet bli detta om man känner efter bypassen?

Växelventilen kanske spökar? Min svåger, som är rörmokare och jobbat mycket med IVT, säger att IVT:s växelventiler är rena skräpet.
Jag har bytt växelventilen förra vintern dÃ¥ den krÃ¥nglade, till en enligt rörmokaren nyare och bättre modell. Medans jag nu kände pÃ¥ rören inuti VP sÃ¥ började VV prodduktionen och jag kände även pÃ¥ detta rör och den verkar växla som den ska för det blev genast mycket varmare  pÃ¥ VV röret och Radiatorsidan blev svalare. Men visst ska man kunna tvÃ¥ngsköra växelventilen ? Kan man plocka löst den?
« Senast ändrad: 13 oktober 2011, 19:37:57 av GJ »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #12 skrivet: 13 oktober 2011, 22:33:24 »
Har kollat inuti VP vid "växlaren" som skiftar beroende om VP producerar varmvatten eller värme. Där är det betydligt varmare, så där kan det nog vara 48° som det var nu när jag kollade GT8. Känner jag på utsidan vid cirkpump vid bypass så är det ljummet medans cirkpump känns lika varm som röret inuti VP. Kan det va något knas med den yttre cirkpumpen ? För denna skillnad mellan GT8 och GT9 har jag aldrig tidigare haft.

Det är snarare inre pumpen som har problem.

Kom ihåg att effekt = temp x flöde, så att tempen har stigit indikerar att det är dåligt flöde, VP levererar ju samma effekt som tidigare, men med sämre flöde blir det högre temp. Att vattnet vid yttre pumpen bara är ljummet indikerar att det är bra flöde där, och att det blandas in mycket svalt returvatten, och därmed att den pumpen fungerar som den skall. Hade det var problem med yttre pumpen skulle framledningen där varit varm och returen kall.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad GJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #13 skrivet: 14 oktober 2011, 08:14:56 »
Det är snarare inre pumpen som har problem.

Kom ihåg att effekt = temp x flöde, så att tempen har stigit indikerar att det är dåligt flöde, VP levererar ju samma effekt som tidigare, men med sämre flöde blir det högre temp. Att vattnet vid yttre pumpen bara är ljummet indikerar att det är bra flöde där, och att det blandas in mycket svalt returvatten, och därmed att den pumpen fungerar som den skall. Hade det var problem med yttre pumpen skulle framledningen där varit varm och returen kall.
Har nu provat att ställa up Innre C-pump till högsta läge även yttre C-pump högsta läge och C-pump för golvärme till högsta läge.När VP hade stopptemp till radiator+golvvärme så var det följande värden: GT8 48,7° GT9 28,5° Kompressor: 68,5° och KB in 2,0° KB ut -0,2° Utetemperaturen är -5,1°. En diff på 20,2° mellan GT8 & GT9. Jag har öppnat den innre & yttre Cpump och manuellt snurrat den. Vad mer kan jag kolla ?
« Senast ändrad: 14 oktober 2011, 08:21:21 av GJ »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #14 skrivet: 14 oktober 2011, 09:02:46 »
Jag är ingen rörmokare, sÃ¥  jag överlämnar till dessa att komma med rekommendationer.  ::)

Har du kollat trycket i systemet och luftat?

Inre pumpen kan ju vara kass.

Låt de yttre pumparna stå som de alltid har gjort, problemet ligger inte där.

Med inre pumpen på fullt, känn på bypassröret om det är varmt eller kallt när pumpen går.

Om röret blir varmt strömmar vattnet bakvägen, och det indikerar att inre pumpen ger bra flöde.

Om det är kallt, sänk yttre pumpen till lägsta hastighet och testa igen. Om det fortfarande är kallt så styrker det teorin att det är ett flödesproblem i inre kretsen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!