Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1110 gÃ¥r 2 timmar "Löst"  (läst 1202 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sahlin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Nibe 1110 går 2 timmar "Löst"
« skrivet: 05 januari 2009, 22:20:01 »
Hej

Är ny här på forumet, men har varit och kikat in här lite ibland, har fått problem med min Nibe 1110 som monterades i april 2002.
Den fungerar i 2 timmar sedan så slår manöversäkringen (det är en av de tre säkringarna som är säkrat på gruppcentralen, men det är den som manövern ligger på) från och hela displayen och även dioderna slocknar, vad jag gör då är att slå till manöversäkringen så funkar den i ytterligare 2 timmar.
Det finns även en eltillsatts till denna pump och jag tror att den är på 7 kW, vilket inte räcker för att driva huset.
Jag har även testat att köra elvärmen på R-knappen och det funkade under hela natten, sen ville jag ju att pumpen skulle gå så jag började med 2-timmarspassen igen.
Detta började i fredags så det börjar bli lite småkallt i huset nu, det var även en kyltekniker och kollade idag han hittade inget speciellt så den går fortfarande på 2-timmarsintervallen.

MVH
Sahlin 
« Senast ändrad: 06 januari 2009, 23:28:57 av Sahlin »

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1110 går 2 timmar
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2009, 09:28:12 »
Det låter som att säkringen slår ifrån då VP:n vill köra både kompressorn och elpatron samtidigt. Jag skulle ta hem en elektriker och mäta driftström på kompressorn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sahlin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1110 går 2 timmar
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2009, 14:02:37 »
Jag börjar oxå tro att det kan vara något med elpatronen, det ska visst sitta någon 2-timmarsspärr på alla elpatroner som är större än 6 kW, kan vara något där som spökar.
Det löser inte ut då man tvångskör kontaktorn till andra steget på patronerna.

Har kopplat ur hela elpatrontillsattsen och väntar ivrigt på att klockan ska bli 1500 för då har det gått ytterligare en 2-timmarsperiod.

MVH

Sahlin

Tillagt:Carl N, du hade rätt, när andra steget skulle gå in efter 2 timmar så löste säkringen, det var monterat en för liten säkring vid centralbytet som var i våras....
« Senast ändrad: 06 januari 2009, 23:27:21 av Sahlin »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!