Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför är delta temperaturen pÃ¥ brine viktig?  (läst 1194 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Är det något som tar skada av större diff på brinetempen än dom 3graderna som är rekommenderat?

Anledningen till att jag frågar är att jag precis installerat frikyla och vill ha så kallt vatten som möjligt till fläktkonvektorn
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Varför är delta temperaturen på brine viktig?
« Svar #1 skrivet: 30 april 2012, 19:05:03 »
Nej, rekommendationen om 3 grader beror på att för de flesta villainstallationer blir driftekonomin bäst då.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!