Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1310 30kW - frÃ¥gor kring optimering av drift mm  (läst 22008 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #15 skrivet: 30 januari 2014, 10:57:03 »
Jag tycker priset är för högt.

Sedan är det ju ganska tjocka rör som ska till när man jobbar med 30+30 kw, det springer snabbt iväg.

Jag tror det finns en del parametrar som behöver justeras och kontrolleras också. Diverse inställningar och trimning inte bara av flöden till arbetstanken. Ett pris borde inkludera sådant arbete också. Och totalt sett ändå landa lägre än det du fått.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #16 skrivet: 30 januari 2014, 11:04:17 »
och bristen på flöde var väl just det som skapade hp-larmet.

60kW kräver 1,4lps som sämst gissar jag. och dÃ¥ skulle nog rekommendationen ocksÃ¥ vara 1000l eller 2x500. Fördelen i ert fall är att sista kompressorn, nummer 4, bara behövs ibland och dÃ¥ är (läs: ska va) förbrukningen som störst i huset. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #17 skrivet: 30 januari 2014, 11:12:14 »
det låter inte rimligt att dom varit kopplade i serie?!

Varje värmepump har 2 kompressorer.
Man har alltså i värmepumparna 4 effektsteg (när man har 2st sammankopplade värmepumpar). Därutöver ett externt effektsteg i form av el,olja gas eller annat.

För VV jobbar man med växelventil och att en kompressor eller möjligtvis 2 i den ena av värmepumparna gör VV.

Det bästa är i fall man jobbar med en stor arbetstank där värmepumparnas värmevatten går in. framledning mäts efter tank, och efter stick mot externt tillskott.
 

Att båda värmepumparna jobbar mot arbetstanken gör också att flödet är oberoende och säkerställt

Vi kanske blir klokare av att du får kika på flödesschemat? se bifogad fil.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #18 skrivet: 30 januari 2014, 12:05:59 »
Den kalla sidan var enkel. Pumparna är parallellkopplade mot fyra parallellkopplade borrhål. Att tempereraturdifferenserna över pumparna är olika kan bero på

1. cirkulationspumparna är inställda på olika hastighet
2. givarna visar fel, det är samma verkliga temperaturdifferens i verkligheten
3. pumparna ger olika effekt
4. skräp i filtret till pumpen med hög differens

Punkt 1 är enkelt att kontrollera. Jag lutar mot att orsaken är punkt 2. Det är vanligt att givarna visar fel med över en grad. Är differensen liten blir felet i differensen stor. När bägge pumparna går ska temperaturen på ingående köldbärare vara densamma.

Det är vanligt att temperaturgivarna visar någon grad fel. Är differensen liten blir det stort fel där.

Differensen kan också bli olika pga att pumparna ger olika effekt. Skiljer temperaturen på varma sidan ger pumparna olika effekt och tar därmed ut olika hög effekt från köldbärarflödet. Även med rättvisande givare och samma flöde kan det bli olika differens. Pumpen som värmer varmvatten arbetar större delen av året mot högre temperatur och ska ha en lägre differens. Men det ska inte kunna skilja så mycket som 3 mot 6-7. En grads differens hade varit rimligt.

Är filtren rengjorda är punkt 4 inte aktuell. På kalla sidan blir det lite skräp den första tiden efter uppstart. Sen brukar filtren vara rena. På varma sidan är det en annan sak.

Köldbärardifferenserna är väl avlästa när bägge pumparna eller en Ã¥t gÃ¥ngen gick?  Avser en 3 graders differens när en pump gick och 6-7 när bägge pumparna gick är det helt rimliga resultat.

Växelventilen före slingtanken är kreativt inkopplad enligt ritningen. Måste vara felritat.


5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #19 skrivet: 30 januari 2014, 12:20:02 »
Differensen är hög mellan pumparna men visst, som du säger kan en del av orsaken vara pga att den ena gick men inte den andra samt att givaren visar fel.

VP som värmde vatten hade 47 grader i framledning (ungefär samma framledningstemp som radiator-VP som hade 46 grader).
KBvärden för varmvatten-VP var då kb-f: +3 och kb-r:0
Kb-värden för radiator-VP var då kb-f +2 och kb-r: -5

Vid tillfället var radiator-VP igång men inte tappvatten-VP

Jag får kolla filtrerna igen men jag tror faktiskt inte att detta allena är felet.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #20 skrivet: 30 januari 2014, 12:25:35 »
säkert lite givar fel här och där. Det går bara att mäta tillförlitligt när kompressorn går.

Deltat på kalla sidan är som störts när effektuttaget är som störst. Beroende på vad det är för kompressor sker detta vid olika tillfällen. En scrollkompressor kommer ha högre delta på kalla sidan när den gör värmevatten, om vi utgår från att framledningstemperaturen i snitt är lägre där.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #21 skrivet: 30 januari 2014, 12:35:24 »
bortsett från att vissa streck som korsar varandra är lite svårtydda så är den övergripande inkopplingen "korrekt" för en jacka-på lösning. Problemet är att flödet inte är tillräckligt när ni laddade på med 60kW, därav larm. och därav nuvarande temporära ful-lösning att helt koppla bort VP2 från värme.

En arbetstank skulle lösa flödesproblemet.

Därutöver verkar det vara problem med styrning av externt tillskott.

Vidare behöver väl sammankopplingen av vp1 och vp2 ses över i fall bÃ¥da skall göra värme sÃ¥ dom jobbar korrekt med dellast. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #22 skrivet: 30 januari 2014, 13:08:56 »
Varma sidan krävde lite dechiffrering. Jag håller med David, bortser man från att det är dåligt ritat, är inkopplingen vettig. Pumparna är parallellkopplade.

Gjordes det någon injustering av flödena till radiatorerna efter inkopplingen av värmepumparna? Hur upplevs värmen i huset utan termostater på elementen? Är det jämn fördelning av värmen eller är några lägenheter för svala och andra för varma?

Hur mÃ¥nga kW är gaspannan pÃ¥? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #23 skrivet: 30 januari 2014, 13:17:49 »
Går det utifrån ritningarna att se hur gaspannan (märkt oljepanna i ritningen) ska vara kopplad till VP?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #24 skrivet: 30 januari 2014, 13:19:15 »
VP som värmde vatten hade 47 grader i framledning (ungefär samma framledningstemp som radiator-VP som hade 46 grader).
KBvärden för varmvatten-VP var då kb-f: +3 och kb-r:0
Kb-värden för radiator-VP var då kb-f +2 och kb-r: -5

Vid tillfället var radiator-VP igång men inte tappvatten-VP
Jag vet inte hur jag ska tolka detta. Om varmvatten-VP stod still när avläsningen gjordes är de värdena inte relevanta. Läs av temperaturerna när bägge pumparna har gått samtidigt åtminstone 5 minuter eller när värdena har stabiliserat sig.

Var det inga problem med att fÃ¥ borra? Jag trodde det var svÃ¥rt att fÃ¥ tillstÃ¥nd till det i innerstaden.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #25 skrivet: 30 januari 2014, 13:22:07 »
Gaspannan är inkopplad efter värmepumparna. När den kopplas in ändrar växelventilen för CP läge sÃ¥ att vattnet leds via pannan. Är pannan pÃ¥ sÃ¥ där 30 kW borde det bli problem med hög retur när den gÃ¥r in. Därav min frÃ¥ga i tidigare inlägg. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #26 skrivet: 30 januari 2014, 13:32:19 »
Varma sidan krävde lite dechiffrering. Jag håller med David, bortser man från att det är dåligt ritat, är inkopplingen vettig. Pumparna är parallellkopplade.

Gjordes det någon injustering av flödena till radiatorerna efter inkopplingen av värmepumparna? Hur upplevs värmen i huset utan termostater på elementen? Är det jämn fördelning av värmen eller är några lägenheter för svala och andra för varma?

Hur många kW är gaspannan på?

Ja precis i några delar av kåken så är det dokumenterat svalare. Den som har kallast (lägenheten högst upp med oisolerad vind ovanför) har ca 19 grader vid dessa mättillfälllen. I min lilla 3:a har jag 20-22 grader beroende på rum så det är det märkbar temperaturskillnad mellan rummen, någon är svalare och andra varmare, dvs ganska ojämnt. Jag hade trott att detta berodde på en snäv och onogrann balansering av värmesystemet som genomfördes efter att bergvärmen installerades men självklart kan det ju bero på andra faktorer också såsom sämre tätat och olika lägen i kåken är utsatta för olika temperaturerskillnader utifrån etc?

Gasbrännaren vi har är av märket Weishaupt WG20N/1-C Z LN. Effekten ska enligt min vän Google vara 35-200kW

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #27 skrivet: 30 januari 2014, 13:33:54 »
Kan anta att gaspannan shuntar ut värmen?


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #28 skrivet: 30 januari 2014, 13:35:01 »
Jag vet inte hur jag ska tolka detta. Om varmvatten-VP stod still när avläsningen gjordes är de värdena inte relevanta. Läs av temperaturerna när bägge pumparna har gått samtidigt åtminstone 5 minuter eller när värdena har stabiliserat sig.

Var det inga problem med att få borra? Jag trodde det var svårt att få tillstånd till det i innerstaden.

Inga problem mig veterligen men sen så är fastigheten i ytterkanten av innerstaden så kanske lättare då?

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #29 skrivet: 30 januari 2014, 13:41:48 »
Gaspannan är inkopplad efter värmepumparna. När den kopplas in ändrar växelventilen för CP läge så att vattnet leds via pannan. Är pannan på så där 30 kW borde det bli problem med hög retur när den går in. Därav min fråga i tidigare inlägg.

ja precis, jag tänkte också den tanken men givet att gaspannan knappt går igång (och när den väl gör det är det kortare stunder samt att returtemperaturen är så pass "låg" som ca 34-36 grader beroende på mättillfälle så tänkte jag att gaspannan inte var den som gav upphovet till problemet?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!