Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoAir 107 - spärrtemperatur och vinterinställningar?  (läst 4566 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders Johansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Jag har kört med min EcoAir 107 och EcoEl 1550 en tid men det är först nu Kung Bore gjort entré på allvar och tvingat mig att tillåta eltillskott. Jag blir inte riktigt klok på hur jag ska trimma in detta driftläge men det ger sig nog.

En fråga - varför är fabriksinställningen att spärra kompressorn redan vid -10 grader? Ska inte EcoAir gå ner till -15 grader enligt marknadsföringen? Vad är konsekvensen av att ändra denna lägsta temperatur? Ska man tillåta -15 eller ska man lägga sig mellan -10 och -15?

En fråga till - hur gör jag inställningarna för att minimera eltillskottet då jag tillåter det? Ska jag försöka hålla nere tillåten effekt, hålla nere under panntemperaturen eller justera tillåten diff?

Sista frågan - jag kör på lutning 50o justerad +3 grader eftersom det funkat bra då jag kört enbart värmepump. Nu när det är -15 ute innebär det att pannan håller 60 grader. Samtidigt poppar driftinfo "Hög värmepump oc" upp hela tiden. Vad innebär det? Det är klart att det är varmt vatten som cirkulerar till värmepumpen (50o) eftersom pannan håller hög temperatur.

/Anders
« Senast ändrad: 18 december 2009, 23:21:51 av Anders Johansson »

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: EcoAir 107 - spärrtemperatur och vinterinställningar?
« Svar #1 skrivet: 19 december 2009, 09:05:12 »
Hej

EcoAir gÃ¥r teoretiskt till -15 när den är kopplad till EcoEl, vid annan koppling till -10.  Men om den gÃ¥r till -15 i verkligheten beror pÃ¥ vilken framledningstemp du har. Om du kollar pÃ¥ sid 10 i manualen ser du att max-tempen som vattnet fÃ¥r ha in till EcoAir är 48 grader vid -7 och sen faller det ner till 43 grader vid -15. SÃ¥ har du hög radiatortemp sÃ¥ kommer pumpen inte att köra till -15 utan stanna tidigare pga hög temp pÃ¥ VP/IN.  Det "farliga" med att välja tex -15 som inställning är att om du slÃ¥r i max-tempen pÃ¥ VP/IN sÃ¥ stannar pumpen och den nedre elpatronen gÃ¥r dÃ¥ INTE in och ersätter ecoair vilket den gör om temperaturen blir lägre än inställt värde pÃ¥ "min-utetemp".

Det är svårt att kontrollera elpatronen, du kan ställa ner effekten, men tempen på pannan sätts efter behovet av radiatorvatten, se ERPs "manual" som är klistrad längst upp på denna sida.

Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad sgolsson

  • Novis pÃ¥ VP
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: EcoAir 107 - spärrtemperatur och vinterinställningar?
« Svar #2 skrivet: 19 december 2009, 12:06:02 »
En fråga till skuggan_pm

Du skriver att Ecoair stannar om VP in blir för hög och att då nedre elpatronen inte går in.
Och det är jag med på.

Men EcoAir går väl igång ganska snart igen, när VP in sjunkit, eller ??

Det fungerar väl på samma sätt som när VP ut kommer upp i börvärdet

Eller menar du att EcoAir stoppar för gott och man måste göra något manuellt ??

sgolsson
EcoEl 1550 och EcoAir 107 Polar Edition, installerad 2008
1-plansvilla, byggd 1970 i Västergötland
Boyta 100 m2 plus källare 100 m2 plus garage 30 m2.
Hela ytan värmes

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: EcoAir 107 - spärrtemperatur och vinterinställningar?
« Svar #3 skrivet: 19 december 2009, 12:55:29 »
Den går igång automatiskt igen.
Däremot verkar det som om den väntar på att temperaturen ska sjunka enligt "diff start/stopp" i stället för att köra som vanligt.
Jag har inte kollat in så noga, men den sätter börvärdet lite annorlunda, när den har stoppat pga "hög värmepump".

Man ska försöka hitta temperaturen som får pumpen att spärras, och sätta denna till "min utetemp", då kommer nedre patronen att gå in där.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: EcoAir 107 - spärrtemperatur och vinterinställningar?
« Svar #4 skrivet: 19 december 2009, 13:06:08 »
Jag har kört med min EcoAir 107 och EcoEl 1550 en tid men det är först nu Kung Bore gjort entré på allvar och tvingat mig att tillåta eltillskott. Jag blir inte riktigt klok på hur jag ska trimma in detta driftläge men det ger sig nog.

En fråga - varför är fabriksinställningen att spärra kompressorn redan vid -10 grader? Ska inte EcoAir gå ner till -15 grader enligt marknadsföringen? Vad är konsekvensen av att ändra denna lägsta temperatur? Ska man tillåta -15 eller ska man lägga sig mellan -10 och -15?

Styrdatorn i Ecoair...

stoppar kompressorn vid kallare än -10 ºC. Om du har Ecoair kopplad till Ecoel (eller som jag styrsystemet Ecologic) så kan Ecoel/Ecologics styrdator tillåta drift ner till -15 ºC. Detta måste du dock ställa in manuellt.
Jag har från början (1.5 år) kört med -15 ºC inställt. Vill att VP skall gå så mycket som möjligt, så jag får tillbaka investerade pengar. Om CTC rekommenderar -15 ºC så måste man nog tro på det.

Men: Vid -13 ºC (som i går kväll) är min radiator-retur +42 ºC. Och som skuggan säger, stannar Ecoair på "Hög returtemp" vid +43 ºC, när det blir -15 ºC ute

Gissar att orsaken till att -15 ºC tillÃ¥ts, är att Ecoair  skyddas bättre mot för stora tempskillnader genom att Ecoel/Ecologic kan reglera VPin.
« Senast ändrad: 19 december 2009, 13:51:16 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad sgolsson

  • Novis pÃ¥ VP
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: EcoAir 107 - spärrtemperatur och vinterinställningar?
« Svar #5 skrivet: 19 december 2009, 14:53:07 »
OK, då behöver man inte vara orolig för att EcoAiren stoppar mitt i natten och sedan inte går igång igen.

Jag har min-temp inställt på - 15 grader, men sedan installationen förra året så har vi ännu inte haft så låg temp här i Borås.
Men i natt var det -14 grader och kommande nätter kan bli kallare.
Men eftersom jag har Polar Edition sÃ¥ har jag nÃ¥gra grader högre max VP in.  51 grader ned till - 7 grader och ca 45-46 grader vid - 15 grader.

sgolsson
EcoEl 1550 och EcoAir 107 Polar Edition, installerad 2008
1-plansvilla, byggd 1970 i Västergötland
Boyta 100 m2 plus källare 100 m2 plus garage 30 m2.
Hela ytan värmes

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: EcoAir 107 - spärrtemperatur och vinterinställningar?
« Svar #6 skrivet: 20 december 2009, 23:33:28 »
Hej

EcoAir gÃ¥r teoretiskt till -15 när den är kopplad till EcoEl, vid annan koppling till -10.  Men om den gÃ¥r till -15 i verkligheten beror pÃ¥ vilken framledningstemp du har. Om du kollar pÃ¥ sid 10 i manualen ser du att max-tempen som vattnet fÃ¥r ha in till EcoAir är 48 grader vid -7 och sen faller det ner till 43 grader vid -15.


Hej

Är du säker på att knäckpunkten i tempdiagrammet är -7 ºC? I beskrivningen på Ecologic anges -10 ºC
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: EcoAir 107 - spärrtemperatur och vinterinställningar?
« Svar #7 skrivet: 21 december 2009, 16:52:25 »
Hej

EcoAir gÃ¥r teoretiskt till -15 när den är kopplad till EcoEl, vid annan koppling till -10.  Men om den gÃ¥r till -15 i verkligheten beror pÃ¥ vilken framledningstemp du har. Om du kollar pÃ¥ sid 10 i manualen ser du att max-tempen som vattnet fÃ¥r ha in till EcoAir är 48 grader vid -7 och sen faller det ner till 43 grader vid -15.


Hej

Är du säker på att knäckpunkten i tempdiagrammet är -7 ºC? I beskrivningen på Ecologic anges -10 ºC


Japp -7 i min manuall men ser nu att de tagit bort temperaturerna i senaste versionen
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!