Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Projektera och rita vent i villan själv. GÃ¥r det?  (läst 4324 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Projektera och rita vent i villan själv. Går det?
« Svar #15 skrivet: 05 mars 2017, 08:39:48 »
Kraven bör vara enkla att uppfylla man styr ju flödet via fläkten och rörledningarna vill man ha rätt grova för att undvika ljud så dom kommer räcka till och med flvp behöver man rätt höga flöden för att få effekt ur vp. Men vilken typ av loft menar du ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Projektera och rita vent i villan själv. Går det?
« Svar #16 skrivet: 05 mars 2017, 09:23:45 »
Om man har ett vardagsrum på 70 kvm 5 meter i tak men monterar på ca 2.5m höjd ett golv över 30 kvm av vardagsrummets yta med 2.2 höjd. Det har med fönsterna att göra. Tydligen måste man uppfylla viss isoleringsstandard.

Nibe 470 kan användas upp till 200kvm. Annars räcker inte frånluftsflöde. Så tolkar jag det. 0.35l/m2? Det ger 70 l / 200kvm. Om loft ovan räknas in, skulle 70 l behöva räcka till 230kvm! Och detta klarar inte pumpen ju.

Tänker jag fel?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Projektera och rita vent i villan själv. Går det?
« Svar #17 skrivet: 05 mars 2017, 14:16:28 »
Det är inte enbart kvm som styr det är luftvolymen har du högt i tak blir det mera luft mängd och har för mig att luften ska bytas varannan timme. Om nu inte pumpen klarar luftflödet är ju en grej men klarar den energi biten har för mig dom är lite kinkig på det numera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!