Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…tervinna frÃ¥nluft utan värmeväxlare?  (läst 2754 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dava

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Återvinna frånluft utan värmeväxlare?
« skrivet: 07 januari 2017, 22:01:04 »
Har funderat på om man skulle kunna återvinna frånluften på något smart och enkelt sätt. Kanske genom att sätta ett kylbatteri i frånluftsströmmen och leda tappvattnet därigenom innan det når acktanken.

Att dra det i en egen slinga genom tanken känns inte så lönt då frånluftstempen lär ligga på runt 20 grader. Är det bara en vansinnigt dum idé eller något att fundera vidare på? Någon som har någon annan idé?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Återvinna frånluft utan värmeväxlare?
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2017, 22:04:52 »
Tapp vattnet kommer inte hinna ta upp mycket energi och luft är dålig på att överföra energi men kör du egen slinga bör det ge mera men då krävs cp som drar energi.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Återvinna frånluft utan värmeväxlare?
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2017, 22:29:37 »
Den kommer ju bara att återvinna värme dom få minuter per dygn som man tappar varmvatten. Bättre då med en frånluft-VP som återvinner mer värme och värmer varmvatten
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Återvinna frånluft utan värmeväxlare?
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2017, 22:32:13 »
FTX är ju annars en bra grej.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Återvinna frånluft utan värmeväxlare?
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2017, 22:35:52 »
Ja, om man har centralt dragen tilluft.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Återvinna frånluft utan värmeväxlare?
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2017, 22:37:22 »
Det är där det brukar stoppa så var det i alla fall för mig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Dava

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återvinna frånluft utan värmeväxlare?
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2017, 22:14:15 »
Ja, det är kanske inte något att fundera vidare på. :)

FTX eller FLVP är garanterat bättre - och dyrare...

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återvinna frånluft utan värmeväxlare?
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2017, 10:47:43 »
Dyrare är ju frågan.
Tanken med en återvinning är ju att det skall löna sig, dvs betala av sig innan livslängden är slut.

Att bygga en egen lösning som inte ger nÃ¥gon effekt är dyrare sÃ¥ vida man inte har material och arbete gratis.  Inget ont om egna lösningar, jag gör gärna egna när jag kan :). Främst för att det är kul, men jag ville bara lyfta tanken om dyrt och lönsamt.

Idé som jag lurat på men inte kommit till skott med att bygga. Avloppsväxlare till duschkabinen, kanske något sådant skulle kunna ge mer effekt samtidigt som man får bygga lite själv.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Rickard Ohlin

  • Gäst
Rickard Ohlin
SV: Återvinna frånluft utan värmeväxlare?
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2017, 08:49:11 »
Jag har också funderat på att bygga en avloppsväxlare till duschen, det är direkt pay off mot direktvärkande el (el VVB)

Kruxet är att få något som inte sätter igen av smuts och hår direkt. har en idee, men behöver svetsa lite ...

De lösningar jag har sett med dubbelmantlade rör osv är ju inte effektiva, för liten yta eller för mycket igensättningar (om man inte har en sil före)

Rickard Ohlin

  • Gäst
Rickard Ohlin
SV: Återvinna frånluft utan värmeväxlare?
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2017, 09:01:46 »
Glömde det att
För ett hus med ventilation enligt Boverkets normer kostar ventilationen mellan 30-40 kWh/m2 boyta och år i värmeförluster före återvinning (beror på innetemp och utetemp(medel) med FTX eller FLVP.

Så om man har effektiva energikällor är det kanske inte motiverat att titta på detta, om man inte samtidigt kan spara på annan energiåtgång, tex varmvattenproduktion eller tillskottsvärme-el.

I vårt fall har vi direktvärkande el och LLVP (Skåne) och klarar oss på ca 11000 kWh / år i inköpt elförbrukning för uppvärmning. Jag uppskattar att vi skulle kunna spara hälften av de 35 kWh*boyta med någon form av värmeåtervinning. (35*180 = 6300 kWh = 3000 kWh besparing)

Närmst till handa ligger en frånluftsvarmvattenberedare då den befintliga VVB är gammal och vi har en halvtaskig
Ett FTX hade antagligen gett en flexiblare lösning men inneburit betydligt högre kostnader. Och så har vi ett 70talshus som knappast är så tätt att FTX hade nått en vettig verkningsgrad.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!