Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ingen värme i radiatorerna, dåligt tryck i systemet  (läst 17942 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erkadevil

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Hej,

Vi flyttade flyttade i våras till en villa. Där finns det en NIBE Fighter 1215 (bergvärme). Jag reflekterade inte så mycket över värmen när vi flyttade in men nu när jag har dragit igång den när höstkylan kommer märker jag att allt inte riktigt är som det ska.

Huset är en suterränghus med radiatorer på övervåningen och en radiator i ett rum i källaren samt vattenburen golvvärme i gillestugan.

Det som händer är att när jag slår på golvvärmen så kommer ingen värme till elementen. Även med golvvärmen av är det vissa element där det inte kommer ngn värme.

Jag hade en kompis där och tittade som har en liknande pump och då la vi märke till några saker.  Det var inte så mycket köldbärarvätska i nivåkärlet (fyllt till en fjärdedel ungefär). Jag har ingen aning om hur mycket det ska vara eller vad det spelar för roll om det inte är så mycket i det. Dessutom visade tryckmätaren på expansionskärlet ca 0,3 bar. Om trycket är för lågt kanske inte systemet orkar pumpa runt vatten i alla element? Vi letade lite efter någonstans där man kunde fylla på mer vatten, men hittade inget ställe som verkade lämpligt för det.

En gång i våras hände det att jag fick en felkod ”HP/MS-larm”. I manualen står det att det motsvarar dålig cirkulation i värmebärarkretsen vilket skulle kunna tänka motsvara detta, eller? Hursomhelst då gjorde jag så att jag öppnade smutsfiltren lite snabbt och det kom vatten där. Sen startade jag om pumpen och felkoden var då borta. Jag har inte sett något liknande igen.

Jag har luftat av alla element och pumpen. Det är inget problem med varmvattnet i huset.

Finns det någon som kan tipsa om hur man kan gå vidare?

mvh
Erik

Utloggad Plutus

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen värme i radiatorerna, dåligt tryck i systemet
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2009, 17:07:43 »
Så du har värme på de flesta element tills du slår på golvvärmen? kan man höra om värmepumpen går hela tiden, det jag tänker på är om värmepumpen ger för lite effekt, då påverkas golvärmen mindre. Vad har du för temperaturer på radiatorvattnet vid drift? 
Om vissa element är kalla kan man kolla om piggen i termostaten har fastnat i stängt läge.
Det gör man så här, lossa termostatens känselkropp (brukar gå med en liten tång) då ska man kunna se en liten pigg som sticker ut ur termostatens bottendel (den som sitter fast i rören) Den piggen ska man kunna trycka in, då ska den fjädra ut igen. Ibland fastnar de i stängt läge när de har varit stängda hela sommaren.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Ingen värme i radiatorerna, dåligt tryck i systemet
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2009, 18:16:48 »
0,3 bar i värmebärarkretsen om det är två våningar är lite snålt, 0,6 skulle jag gissa att du behöver iaf. Märkligt nog hittar jag ingen påfyllningsventil när jag tittar i manualen på nibes hemsida. Det brukar stå "PÅFYLLN." på ratten isåfall.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad srick

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme i radiatorerna, dåligt tryck i systemet
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2009, 18:44:28 »
Mitt system (har också souterränghus i två plan, men bara radiatorer) har 1 bar i radiatorsystemet så 0.3 låter lite snålt?

Hur ser expansionskärlet ut, har du någon gradering för "normalt tryck" och "övertryck"? På mitt börjar övertryck vid ca 1.5, då kommer säkerhetsventilen börja släppa ut övertryck.

Se om du hittar en kran eller kulventil som går mellan en färskvattenkälla och radiatorsystemet och släpp på lite lätt.
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad erkadevil

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme i radiatorerna, dåligt tryck i systemet
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2009, 21:57:38 »
Hej och tack för alla svar!

Jag hittade kranen till slut och fick upp trycket. Men det hjälpte inte alls tyvärr. Jag tror inte det är ngt problem med "piggarna" heller för i de kalla elemeten är det inte ens ngt varmvatten i rören som går till dem.
Vattentemperaturen är ca 45 grader. Det verkar inte som om pumpen går hela tiden. Jag har fått ett tips om att man kan öka farten i cirkulationspumpen, men har inte lyckats hitta hur man gör det. Någon som vet om det går på en sån här pump? Eller har något annat tips?

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen värme i radiatorerna, dåligt tryck i systemet
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2009, 07:49:28 »
Om piggarna är problemet så cirkulerar inget varmt vatten i rören fram till radiatorn heller. Så kolla piggarna på dessa radiatorer. Se bara till att inte tappa bort dom för det kan droppa lite vatten om drar ut den helt.

När du luftade dom kalla radiatorerna, sprutade det vatten då? Om du bara hade 0.3bar när du luftade kan du mycket väl ha släppt in luft istället för att släppa ut den. Tips, nu när du höjt trycket så bör du lufta alla radiatorer igen. Kommer det mycket luft kan du behöva fylla på med vatten flera gånger.

Sedan kan det vara stora luftbubblor i ledningarna fram till dessa radiatorer som inte vill släppa(det hade jag) då kan du stänga termostaterna på alla andra radiatorer i ett försök att få denna bubbla att förflytta sig. Det kan även hjälpa om du tvångskör cirkulationspumpen på högsta fart. Hastigheten ställer du direkt på cirkulationspumpen.

VP:n skall inte gå hela tiden, det är en ON/OFF-pump som går i cykler, ju mer värme som behövs desto längre går den. Så där emellan stannar den och då blir även radiatorerna mer eller mindre kalla.

Systemtrycket skall vara minst 0.1 bar per meter höjd som systemet har, plus 0,2bar som marginal. Exempel: Är höjdnivåskillnaden mellan manometern och högsta punkten i systemet 4 meter så skall du minst ha 0,4+0,2=0,6bar systemtryck vid manometern.

1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad erkadevil

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme i radiatorerna, dåligt tryck i systemet
« Svar #6 skrivet: 26 oktober 2009, 19:18:14 »
Det verkade som att det var piggarna :-)  Tack även för hjälpen med råden om tryck. Problemet att värmen försvinner i elementen efter att ha satt på golvvärmen i gillestugan kvarstår dock. Det verkar som om det systemet är på så sugs allt det varma vattnet dit. Golvvärmen drivs av en egen liten pump och aktiveras av att man slår på den. Kan det vara så att cirkulationspumpen i värmepumpen inte är tillräckligt kraftig? Jag har inte hittat något sätt att öka farten på den.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Ingen värme i radiatorerna, dåligt tryck i systemet
« Svar #7 skrivet: 27 oktober 2009, 21:04:37 »
Jag har inte hittat något sätt att öka farten på den.

Om du tar av nedre frontplåten bör du se 2 st cirkulationspumpar. Den som sitter nederst samt till höger är cirk.pumpen för värmebäraren. På vänster sida av denna finns en utbyggnad. Där hittar du en vippa som kan ställas i 3 lägen (hastigheter).
Se bifogade bilder.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!