Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpa hus med markvärmepump  (läst 1125 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad patrikk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Köpa hus med markvärmepump
« skrivet: 29 juni 2005, 12:22:17 »
Jag är nybörjare på området och skulle behöva lite tips. Var och tittade på ett hus härom dagen och jag undrar lite vad man skall titta på för att avgöra om ett system verkar vettigt eller inte.
Huset finns i Sala-trakten och är en 1 1/2 plans villa på 118m2 (+källare) från 1950. Det är utrustat med en jordvärmepump från -96 (märke & effekt okänd). Pumpen driver vattenburen golvvärme på bottenvåningen samt en fläktkonvektorradiator på övervåningen. Elradiatorer finns i hela huset och kan användas som stöd. Eldriven vv-beredare. Hur avgör jag om detta verkar vettigt?
Uppgiven driftskostnad på huset är 28000kr/år. Vet inte hur mycket av detta som är el & vatten.

Det jag framför allt undrar över är:
-Livslängd på pumpen? Är det dags att byta en 10 år gammal pump? Vill jag ändå byta den för att nya pumpar är så mycket bättre?
-I källaren står en oinkopplad 500l acc-tank m inbyggd vv-beredare. Är det självklart att den skall kopplas in? Hur mycket mer effekt krävs av pumpen för att även kunna ge varmvatten?
-Övrigt att vara uppmärksam på?

Jag förstår att det inte går att ge några exakta svar utifrån den här beskrivningen men jag är tacksam för alla hintar jag kan få!
(Om det är ok för forumreglerna att rekommendera installatörer så tar jag gärna emot tips på bra sådana i Sala/Västerås.)

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Köpa hus med markvärmepump
« Svar #1 skrivet: 29 juni 2005, 15:24:34 »
Ta reda på hur lång markslingan är & om det går vätska eller gas i markslingan.
Låter konstigt att värmepumpen inte värmer vatten.
28 000 kWh i drift, har du säkert utan värmepump, så den funkar kanske inte & är inte lönt at laga
Om markslingan är en sådan som det är gas i är altihop värt 0:- & ska betraktas som om huset hade direkt el, ja nästan ialla fall. Du kan inte andvända markslingan då & måste då gräva eller borra bergvärme.
en ack kanske du behöver när det låter som om du har liten vatten volym, men du har ingennytta av den inbyggda varmvatten breredaren & 500liter är i störstalaget.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!