Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inomhusgivare Nibe 370- värt att montera  (läst 5059 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Harald B

  • Gäst
Harald B
Inomhusgivare Nibe 370- värt att montera
« skrivet: 08 september 2012, 19:52:18 »
Hej,

Har nyss bytt ut min gamla nibe 301 fr -93, en 370 står och låter betydligt mindre. Pumpen försörjer nedervåningen i vårt hus om 110 m2. Övervåning elradiatorer.

Fick med inomhusgivare - ingick dock inte montering vid installationen. Vi kör med braskamin på höst/vinter i vardagsrummet- tillför en hel del.

Min fundering gäller ifall man skall låta montera inomhusgivaren i vardagsrummet- kostnad okänd men tar väl inte en elkille särskilt lång tid.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Inomhusgivare Nibe 370- värt att montera
« Svar #1 skrivet: 08 september 2012, 20:32:16 »
Har du termostater som stryper bort värmen från raddarna när du eldar kommer inte innegivaren spara pengar men om det tex blåser ute så kan innegivaren gasa på lite extra så det inte blir kallt inne. Jag skulle självklart montera givaren för max komfort och det är inga problem att montera själv om det är lämplig väg att dra kabeln.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad de_de_swe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Inomhusgivare Nibe 370- värt att montera
« Svar #2 skrivet: 10 september 2012, 20:54:45 »
Sedan jag tog bort termostaterna från de flesta radiatorer och istället installerade en innegivare är temperaturen i huset klart jämnare och elräkningen lägre. Har man braskamin , så tycker jag att innegivare är ett måste. Har en Nibe 360P.
Installationen är rätt enkelt att göra själv. Bara man ser till att den placeras på rätt ställe. Inte för nära braskaminen och inte heller så att den hamnar i solen. Har min installerad så att den sitter mitt i huset.

Harald B

  • Gäst
Harald B
SV: Inomhusgivare Nibe 370- värt att montera
« Svar #3 skrivet: 10 september 2012, 23:46:25 »
Tack för svar!

De_de_swe, jag har läst manualen och enligt den skall den anslutas på kortet till två uttag- är det enkom en sladd således? Dosan innehåller en termostat men manualen ger inga ledtrådar om lämpligt kablage osv.

Jag vet- ring fackman, men här pratar vi inte starkström direkt, och är relativt händig.. :-)

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inomhusgivare Nibe 370- värt att montera
« Svar #4 skrivet: 11 september 2012, 17:06:48 »
Den här duger utmärkt, ska du ha 2 ledare så kan du använda ledarna 2 x 2.

http://www.clasohlson.com/se/Signalkabel-EKKX/Pr490199005
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Harald b

  • Gäst
Harald b
SV: Inomhusgivare Nibe 370- värt att montera
« Svar #5 skrivet: 12 september 2012, 11:35:24 »
Great, tack!

Harald b

  • Gäst
Harald b
SV: Inomhusgivare Nibe 370- värt att montera
« Svar #6 skrivet: 15 september 2012, 11:13:24 »
Sagt och gjort; allt monterat och klart. Snyggt blev det också :-).

En följdfråga- jag har vattenburet på nedervåningen med likadana termostater som dessa http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/96074-hur-lossar-jag-denna-termostat-elementet-ar-varmt-pa-sommaren.html

Hur lossar jag dem; går de helt sonika att montera bort och lämna radiatorn med fullt spjäll och överlåta det till FLVP:n?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inomhusgivare Nibe 370- värt att montera
« Svar #7 skrivet: 16 september 2012, 08:31:15 »
En följdfråga- jag har vattenburet på nedervåningen med likadana termostater som dessa http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/96074-hur-lossar-jag-denna-termostat-elementet-ar-varmt-pa-sommaren.html

Hur lossar jag dem; går de helt sonika att montera bort och lämna radiatorn med fullt spjäll och överlåta det till FLVP:n?

Du gängar loss den med muttern som sitter på termostaten.
En variant är att skaffa en handratt för att justera grundflödet på radiatorn.
Jag tror denna ska passa:
http://www.dinvvsbutik.se/tahandrattftrv400m30-p-47987.html?osCsid=abv57p6071ifia3d89pcvdamn2
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Harald b

  • Gäst
Harald b
SV: Inomhusgivare Nibe 370- värt att montera
« Svar #8 skrivet: 21 september 2012, 10:25:59 »
Tack! Än har jag inte dragit igång radiatorerna men med 7 grader ute börjar det väl närma sig kan jag tro..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!