Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Driftoptimering vid sträng kyla  (läst 2695 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tlex

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Driftoptimering vid sträng kyla
« skrivet: 25 december 2009, 17:51:23 »
Hej!
Såg på prognoserna att det blir kallt runt nyår (i alla fall i västergötland), så jag tänkte fördjupa mina kunskaper i detta ämne.

Har läst på ett par ställen att VP bör gå konstant vid sträng kyla för att undvika/minimera eltillskott.
Undar då, hur går optimerar man detta?
För det första är det väl så att pumpen inte kan gå konstant - den kommer väl att bryta när hetgastempen når maxvärde.
Motsvarar väl ca 60 ºC efter vad jag kan se vid varmvattenkörning.

Jag har ingen golvvärme, så det blir till att krama ut max när det är kallt.
Hur bör jag ställa in pumpen?

Hultsfredshus från 1981, 1-rör system (10 mm rör), 13 tunna radiatorer, diplomat 6.
Visade mina driftsvärden i mitt förra ämne tidigare idag.


Mvh/  Thomas
Hultsfredshus 1 1/2 plan, byggt 1981, 133 m2.
1-rörsystem, 3 kretsar, 10 mm rör, 13 tunna bottenkopplade radiatorer.
Jorvärme, Thermia diplomat 6, 450m slang (360 m fullt aktiv)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Driftoptimering vid sträng kyla
« Svar #1 skrivet: 25 december 2009, 18:36:42 »
Blir det riktigt kallt kommer troligen inte kompressorn att klara att hålla värmen och kommer därför att gå konstant, när underskottet av värme blir nog stort ( tillsats integral A2) stegar tillskottet in så att temperaturen på vattnet blir så högt att den börjar räkna ner gradminuterna. När gradminuterna når det inställda värdet som du har ställt in under, tillsats, integral A2, slås tillskottet av men kompressorn fortsätter att arbeta. Skulle temperaturen ute stiget kommer kompressorn ensammen klara av att "räkna"ner gradminuterna till noll och då stoppar pumpen. Klarar kompressorn inte att hålla temperaturen kommer tillskottet att gå in flera gånger tills kompressorn ensammen klarar att värma huset.
Integral A2 kan du ge ett ganska högt värde ( jag har 850) men det får man anpassa till huset. Blir det kallt inne får man ha lägre värde.
Det som kan hända om dina element inte klarar att "leverera" all värmen är att kompressorn stoppar pga. för hög retur, den kan ställas till max 58 grader. Skulle det hända kommer VP att fungera som en ren elpanna tills returen temperatur blir lägre än max retur.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Olof B

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
SV: Driftoptimering vid sträng kyla
« Svar #2 skrivet: 30 december 2009, 13:25:54 »
Citat från: svenske kocken link=topic=28965 .msg276656#msg276656 date=1261762602
Det som kan hända om dina element inte klarar att "leverera" all värmen är att kompressorn stoppar pga. för hög retur...
Kan man påverka detta med hastigheten på cirkpumpen?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Driftoptimering vid sträng kyla
« Svar #3 skrivet: 30 december 2009, 13:42:21 »
Om man sänker hastigheten på pumpen ökar man även skillnaden mellan stig och retur, så genom att sänka hastigheten på pumpen borde returen bli lägre.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!