Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?  (läst 14894 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« skrivet: 16 januari 2017, 07:55:01 »
På förekommen anledning så har jag valt att starta detta ämne, cocaloas inlägg som startar tråden skall egentligen vara ett svar på detta inlägg...
Slutet av off-topicdiskussionen i ett annat ämne för starta detta ämne:

Dem levererar nog fan exakt det som beskrivs i produktbladet
i Thermias fall har det smugit med en bugg tydligen i M serien
PÃ¥ nÃ¥gon styr leverans enligt en av dem som haft lite strul men har en bra installatör  ,, den ska och kommer reglera lika fint som dem andra gör ,,


Saklig kritik
Känns som Häxjakt om jag ska vara ärlig 
Sakligt är när någon som är väl insatt i produkten säger sitt
Jag är väl insatt , har satt  thermia inverter Large
Samt pÃ¥ 2 Ã¥r en bra bit över 2000 kW  Megor
Det är supergrejer att jobba med ,

Nibes grejer
Har valt att inte jobba med Nibes produkter så jag kan inte
Uttala mig ,, men en sak är jag nästan 100 på
Det satsas på Utvecklingen där med då det är ett måste i konkuransen
Och jakten på COP ,

Finns massor med nöjda ctc ägare som upplever sina anläggningar
Som fullgoda Rickard
Jag satte ett 50 tal i början på 2000 talet
Tror varenda maskin rullar fortfarande
Ingen av dem smittar  den undre kammarn med 65-70 g vatten vad jag vet

Häxjakt på vad då, och varför?
Jag har bara ett enda intresse, och det är att vi skall ha så bra värmepumpar som möjligt på marknaden, och att eventuella brister som kan bevisas skall lyftas upp på bordet så att tillverkarna tvingas agera för att fixa till de fel/problem/tillkortakommanden som de kan åtgärda.
Inte sällan med en så enkel sak som en förändring i styrdatorn.
Du cocacola verkar ha uppfattningen att jag har något emot Thermia, vilket är helt fel.
Tittar man över tid så ser man att jag kritiserat de flesta fabrikat då det funnits skäl att göra det.
Inte minst Nibe har fått sina fel och brister redovisade och "klagade på", t.ex. kärvande växelventiler, spruckna muttrar, dåliga packningar runt elpatron, kompressorer som havererat tidigt om de gått längre perioder med kärvande växelventil och många start/stopp. Finns säkert mer också som lyfts fram.

CTC har en konstruktion som i grunden gör att de i praktiken inte får riktigt lika hög COP som de bästa, men jag håller med om att många kunder är nöjda, främst de som inte loggar sin anläggning och ser vad som händer, t.ex. när elpatron börjar stötta så snart man öppnar en tappvarmvattenkran.

Thermia har under årens lopp utmärks sig med att försöka överdriva vad deras produkter är/kan/levererar, som t.ex när de kallade sina värmepumpar för varvtalsstyrda när de bara bytt ut cirkpumparna till varvtalsstyrda.
I övrigt har de klarat sig bra från kritik, både från mig och andra.
Nu finns ett reellt problem som drabbat ett antal kunder som överdimensionerat och/eller har hus med högtempsystem, och då tycker jag att det är viktigt att det lyfts fram och utreds så att både återförsäljare, installatörer och vi i forumet kan informera om i vilken typ av anläggning en sådan värmepump fungerar bra, och i vilka den fungerar mindre bra.
Jag skulle IDAG inte rekommendera någon som sätter in en överdimensionerad pump i väntan på en utbyggnad eller bygge av ett garage några år framåt i tiden att sätta in en Thermia M efter att ha sett hur den arbetar när den ligger på låga uteffekter.
I hus med lågtempsystem och/eller i hus där man dimensionerat för korrekt max uteffekt vid DUT fungerar de troligen helt OK.
Kanske kommer den nya mjukvaran som Mlöf bidragit till att de tar fram att göra bristerna mindre även i anläggningar där dimensionerigen inte är lika avgörande för hur värmepumpen "agerar", och då har ju alla blivit vinnare, både Mlöf, Thermia, vi i forumet och kunderna i allmänhet.

Kan tillägga att de CTC som producerades i början av 2000-talet inte hade den konstruktion eller mjukvara som tryckte ned värme i undre tanken.
Det började med hetgasväxlaren.
Hur det är pÃ¥ de maskiner som säljs nu vet jag inte, det har varit tyst om detta länge nu, sÃ¥ de kanske har justerat drifttiderna mot övre tanken i mjukvaran.  dontknow

Det skulle vara en stor förlust för forumets Thermiaavdelning om Mlöf lämnade forumet, så jag kommer inte att skriva mer off-topic i detta ämne, och kommer också att radera andra off-topic-inlägg som kommer i detta ämne.

Den eller de som vill debattera denna typ av frågor får starta en nytt ämne som inte stör Mlöf:s egen tråd i detta ämne.

För vad det är värt ber jag Mlöf om ursäkt om han anser att det är mitt uppträdande som gjort att han tröttnat.
« Senast ändrad: 16 januari 2017, 13:23:38 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2017, 08:25:02 »
Självklart ska man ta upp ett eventuellt driftproblem på en produkt
Men man ska ocksÃ¥ hÃ¥lla en god ton i sin framfart gentemot leverantörer och yrkeskollegor 

Du kan absolut välja en Inverter inför ett framtida Garage ,
Du kommer ihåg att jag skrivit , Det krävs lite mer ! av installatörerna ,
sätt upp Fastigheten du jobbar med i effektleverans  och gradtimmar för orten ,
Förklara för kunden ,,, här gÃ¥r den on-off  och dem här timmarna kommer den gÃ¥ pÃ¥ sin effektstyrning ,
när garaget kommer till ,, on-off  vid den här tempen  och timmar   effektstyrt dem här timmarna ,
Den ger Höga COP även vid on-off också ,,, och tar inte skada av det ,

Jag har inte sett reklamen där det påtalas om dålig marknadsföring gällande optimum lanseringen
skulle va intressant att se hur det framställts .   Och om det är okunnig tolkning eller okunnigt skrivet av nÃ¥gon reklambyrÃ¥

cc

Här hittar du hela diskussionen om den falska marknadsföringen, naturligtvis är alla falsk marknadsföring bortplockad från Thermias hemsida numera, men de var i alla fall duktiga på att föra folk bakom ljuset tills det uppmärksammades i detta forum...
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=4213.105

Jag tycker du kan läsa hela tråden om Mlöf:s Inverter M så ser du att jag i flera inlägg i början av tråden hade en god ton i min kritik mot produkten, och det har jag fortfarande.
Det är din totala avsaknad av analysförmåga som gör att jag känner mig tvungen att ta till bröststoner för att utmana dig att verkligen sätta dig in i problematiken.
Thermia Inverter M kan enligt uppgift från Thermia inte leverera effekt på lägre växel än växel 3 (ca 5 kW?) om framledningen av någon anledning hamnar över 33 grader, som dem ed största sannolikhet gör i de flesta högtempsystem om man bara överdimensionerat litegrann, vilket många gör just med invertrar.
Det är en svaghet med denna värmepump, och det kan inte rättas till med en arbetstank, det enda tanken kan gör är att på marginalen minska problemen.
Problemet är i grunden att de på envelope hindrar kompressorn att dra ned effekten till den nivå som huset för närvarande behöver, och då blir värmepumpen en 5 kW on/off-värmepump.

Detta är inte ett reglerfel som i fallet med Nibes självsvängande inverter utan en svaghet i konstruktionen som måste kunna lyftas fram och informeras om.
Att påstå att en arbetstank löser problemet är fel, och får inte bli någon form av standardlösning som folk luras betala onödiga pengar för.

Denna värmepump är helt enkelt, i nuvarande konfiguration, inte lämplig att sätta in i hus som har behov av högre framledningstemp än 33 grader vid en uteffekt som är lägre än 5 kW.
Den kommer då inte att kunna växla ned från treans växel till en lägre utan stannar istället.
När den startar igen gÃ¥r den Ã¥ter pÃ¥ 5 kW, framledningen blir över 33 grader, och den tillÃ¥ts inte växla ned. 

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2017, 09:06:51 »
Bröst toner.
Du spekulerar Villt Rickard  och jag refererar
Till faktiska drift erfarenheter  pÃ¥ produkten

Om det är nÃ¥gon som skulle ta till  ton och verkligen
Säga ifrÃ¥n sÃ¥ är det jag  ,  Du baserar ut ditt tyckande
Som ren fakta med. Noll erfarenhet på produkten
Är oförskämd  mot mig och utvecklings avdelningar
Det kallas för härskat Teknik genom söndring

Ska man sticka ut hakan med kritik Rickard i dem tone du
Spelar skall man vara pÃ¥läst pÃ¥  produkten . Det är inte du
Och då bör det inte sakligt !
Utan ämnena tas till din favorit syssla  Debatt!
Riktigt. TrÃ¥kigt  faktiskt
Den inställningen gör att kompetens  slutar delge  fakta
För är det inte som du tror  och har skrivit
Sysslar vi alla andra med lögner .  Det är innebörden
I dem " fina"  ord du svänger dig med som skribent !

Det har tydligen blivit jag som försöker  väga upp din  Ã¥sikt
Som du brukar Kalla det  när  rörisar presenterar fakta och erfarenheter
Men det gÃ¥r inte med en  enkel förklaring .
Nej serru det ska skrivas en av handling  men du är inte nöjd i alla fall
För  har nÃ¥gon ett motsatt tyckande. Kunnande
Har man fel är naiv  och jag vet inte allt

Men skriva  det kan du Rickard
Och jag är skitdålig på det

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2017, 09:19:41 »
Jag har inga som helst problem att erkänna om jag har fel, men inte utan att det bevisas.
Att du påstår dig ha erfarenheter som inte bevisas på något sätt biter tyvärr inte på mig, och troligen inte heller på så många andra.
Anledningen?
Vi kan ju den aktuella tråden så grafer och filmer på exakt vad som händer, och Thermia verifierar att det är så det skall fungera, värmepumpen SKALL inte gå på lägre växel än treans om temperaturen är över 33 grader.
OM DET ÄR SÅ, så kommer den där värmepumpen att fungera dåligt i ett rätt stort antal hus i detta land.

DET är det enda jag vill lyfta fram, jag har inte klagat på Thermias tekniker eller utvecklare på annat sätt än att de borde valt en annan kompressor eller varit mer öppna med att den lägsta uteffekten inte alltid är så låg som 3 kW med den kompressor de valt.

Att du försöker framställa det som att detta inte är ett reellt problem när t.om Thermia nu arbetar med en ny styrning är mycket märkligt.

Att en arbetstank inte löser problemet behöver man inte vara ett geni för att förstå, men den kan på marginalen undvika att den stoppar nedväxlingar p.g.a. envelope, och det har jag redan skrivit nu ett antal gånger.
En tank kan alltså på marginalen minska "problemen", men inte lösa dem.

Alltså, utifrån de grafer, filmer och svar som Thermia lämnat så finns ett problem med denna värmepump, ett problem som gör att den i högtempsystem där man överdimensionerar värmepumpen kan få en värmepump som går on/off med ca 5 kW som lägsta uteffekt.
Att din erfarenhet inte stämmer med detta tvivlar jag inte på (Du har väl inte installerat någon pump i en anläggning som ställer till det på detta sätt) , men du måste ju ändå kunna ta till dig av bilder, filmer och Thermias egna svar på de frågor som ställs.
Eller tror du att någon förfalskar bilder, filmer och svaren från Thermia bara för att sätta käppar i hjulen för dem?

Jag förstÃ¥r verkligen inte hur du fungerar.   ???
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2017, 09:50:22 »
På förekommen anledning så har jag valt att starta detta ämne, cocaloas inlägg som startar tråden skall egentligen vara ett svar på detta inlägg...
Slutet av off-topicdiskussionen i ett annat ämne för starta detta ämne:

Häxjakt på vad då, och varför?
Jag har bara ett enda intresse, och det är att vi skall ha så bra värmepumpar som möjligt på marknaden, och att eventuella brister som kan bevisas skall lyftas upp på bordet så att tillverkarna tvingas agera för att fixa till de fel/problem/tillkortakommanden som de kan åtgärda.
Inte sällan med en så enkel sak som en förändring i styrdatorn.
Du cocacola verkar ha uppfattningen att jag har något emot Thermia, vilket är helt fel.
Tittar man över tid så ser man att jag kritiserat de flesta fabrikat då det funnits skäl att göra det.
Inte minst Nibe har fått sina fel och brister redovisade och "klagade på", t.ex. kärvande växelventiler, spruckna muttrar, dåliga packningar runt elpatron, kompressorer som havererat tidigt om de gått längre perioder med kärvande växelventil och många start/stopp. Finns säkert mer också som lyfts fram.

CTC har en konstruktion som i grunden gör att de i praktiken inte får riktigt lika hög COP som de bästa, men jag håller med om att många kunder är nöjda, främst de som inte loggar sin anläggning och ser vad som händer, t.ex. när elpatron börjar stötta så snart man öppnar en tappvarmvattenkran.

Thermia har under årens lopp utmärks sig med att försöka överdriva vad deras produkter är/kan/levererar, som t.ex när de kallade sina värmepumpar för varvtalsstyrda när de bara bytt ut cirkpumparna till varvtalsstyrda.
I övrigt har de klarat sig bra från kritik, både från mig och andra.
Nu finns ett reellt problem som drabbat ett antal kunder som överdimensionerat och/eller har hus med högtempsystem, och då tycker jag att det är viktigt att det lyfts fram och utreds så att både återförsäljare, installatörer och vi i forumet kan informera om i vilken typ av anläggning en sådan värmepump fungerar bra, och i vilka den fungerar mindre bra.
Jag skulle IDAG inte rekommendera någon som sätter in en överdimensionerad pump i väntan på en utbyggnad eller bygge av ett garage några år framåt i tiden att sätta in en Thermia M efter att ha sett hur den arbetar när den ligger på låga uteffekter.
I hus med lågtempsystem och/eller i hus där man dimensionerat för korrekt max uteffekt vid DUT fungerar de troligen helt OK.
Kanske kommer den nya mjukvaran som Mlöf bidragit till att de tar fram att göra bristerna mindre även i anläggningar där dimensionerigen inte är lika avgörande för hur värmepumpen "agerar", och då har ju alla blivit vinnare, både Mlöf, Thermia, vi i forumet och kunderna i allmänhet.

Kan tillägga att de CTC som producerades i början av 2000-talet inte hade den konstruktion eller mjukvara som tryckte ned värme i undre tanken.
Det började med hetgasväxlaren.
Hur det är pÃ¥ de maskiner som säljs nu vet jag inte, det har varit tyst om detta länge nu, sÃ¥ de kanske har justerat drifttiderna mot övre tanken i mjukvaran.  dontknow

Det skulle vara en stor förlust för forumets Thermiaavdelning om Mlöf lämnade forumet, så jag kommer inte att skriva mer off-topic i detta ämne, och kommer också att radera andra off-topic-inlägg som kommer i detta ämne.

Den eller de som vill debattera denna typ av frågor får starta en nytt ämne som inte stör Mlöf:s egen tråd i detta ämne.

För vad det är värt ber jag Mlöf om ursäkt om han anser att det är mitt uppträdande som gjort att han tröttnat.
Det var när Ctc började med växelventil det trycktes ner hett vatten till undre tanken men knappast 65-70 grader utan det var retur vattnet som trycktes ner och det är inte så svårt att förstå om man har lite koll på flöden och knappast nån överraskning för Ctc heller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2017, 10:37:08 »
Du förstår inte hur jag fungerar ,,, skriver du ..
Rak rättvis ger respekt och kräver respekt , ödmjuk
tål inte orättvisor och mobbning/översittare ,

Grundar alla mina pÃ¥stÃ¥enden  pÃ¥ faktiska erfarenheter 
Gissar aldrig och framställer det som fakta !

Hur fungerar du själv Rickard ?


Grafer säger en del ,,, för en korrekt felbedömning av problem med värme  mÃ¥ste man se och förstÃ¥ helheten
Därav att jag aldrig kommenterar en graf i forumet ,  har du inte hela bilden och kan se hur effekten pÃ¥verkar
systemet  är det inte mer en en bild
Du måste också se och veta orsaken till grafen ,
Du framställer det som fakta och gillar loggen    ,   jag med om jag har tillgÃ¥ng till allt

Tanklösningen  har förklarats in i signum  och du förstÃ¥r inte ändÃ¥ 
och ser inte vilka fördelar det ger ,,, sjukt tråkigt
« Senast ändrad: 16 januari 2017, 10:46:08 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2017, 10:56:01 »
Jag tycker inte att det är rättvist, eller att visa respekt när man förnekar sånt som bevisas med hjälp av loggar, filmer, och tillverkarens förklaring.
Om det inte räcker för att du skall ändra din ståndpunkt, eller försöka bevisa din tes så tycker jag att du agerar på ett sätt som inte förtjänar respekt.
Det går ju inte diskutera påståenden som du gör helt utan att på något sätt bevisa din tes.
Då är det bättre att vara tyst än att hävda att de som lägger fram bevisning inte skulle förstå vad som diskuteras.

Tankens effekter och funktion förstår jag mycket väl, och i detta specifika fall kan den på marginalen minska antalet start och stopp, och precis i gränslandet där vbf precis hinner passera 33 grader på framledningen under en uppvarvning kan en större volym göra att man slipper ett onödigt stopp.
Däremot kommer tanken inte att göra problemet med produktion av värme vid onödigt hög övertemp mindre, vbf kommer succesivt varje gång kompressorn varvar upp till treans växel att hamna allt närmare integralvärdet som stoppar pumpen p.g.a. för stor skillnad mellan bör och ärvärde.
Det är ett resultat av den högre effekt som värmepumpen från tid till annan måste producera för att säkerställa smörjning.
Tanken kommer att göra att kompressorn går längre perioder med en framledningstemp rätt högt över börvärdet, vi kommer att få färre start och stopp men sämre COP än om värmepumpen legat närmare det önskade börvärdet med den effekt som huset för tillfället behöver.

Om jag inte missminner mig har ju Mlöf dessutom kopplat in en volymförstorande tank utan påvisbar effekt på problemen.



Till Smurfen, visst var det väl samtidigt som de började med sin så kallade hetgasväxlare, plattvärmeväxlaren som värmde övre tanken i både gas och vätskefas?
« Senast ändrad: 16 januari 2017, 10:58:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2017, 11:24:03 »
Hetgasväxlare är inget jag känner till att Ctc använt  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2017, 11:58:25 »
Vet inte var jag fått det ifrån, men du har rätt, de började bara med växelventil.
Har för mig att jag fick någon förklaring en gång i tiden att de kunde få ännu varmare tack vara elektronisk expansionsventil som styrde så att delar av värmeväxlaren innehöll hetgas, och det bli ju då den del av värmeväxlaren som vattnet sist lämnar.
Men kan inte hitta nåt om det nu, det var ju typ 700 inlägg i den tråden, har inte tid.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2017, 12:09:00 »
Jag tror du blandar ihop med att dom styr ner hastigheten på cp och kör med riktigt högt delta just vid vv laddning så dom får upp tempen på första rundan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #10 skrivet: 16 januari 2017, 12:37:06 »
Ja, det var nog så, och när de gör så så blir en del av värmeväxlaren i gasfas = hetgasväxling.
Så vill jag minnas att de förklarade det hela, vattentempen kunde bli upp till ca 70 grader på det sättet, men det här är ju några år sedan, så ta det med en nypa salt.
Problemet var att de fortsatte producera värme mot övre tanken i flera (10 minuter?) när den redan var full-laddad, och det trycktes ned i undre tanken i så stor utsträckning att det räckte för att värma huset under de perioder när effektbehovet för husvärme var litet.

Det finns loggar som bevisar det där också för de som orkar leta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #11 skrivet: 16 januari 2017, 12:42:53 »
Jag tycker inte att det är rättvist, eller att visa respekt när man förnekar sånt som bevisas med hjälp av loggar, filmer, och tillverkarens förklaring.
Om det inte räcker för att du skall ändra din ståndpunkt, eller försöka bevisa din tes så tycker jag att du agerar på ett sätt som inte förtjänar respekt.
Det går ju inte diskutera påståenden som du gör helt utan att på något sätt bevisa din tes.
Då är det bättre att vara tyst än att hävda att de som lägger fram bevisning inte skulle förstå vad som diskuteras.

Tankens effekter och funktion förstår jag mycket väl, och i detta specifika fall kan den på marginalen minska antalet start och stopp, och precis i gränslandet där vbf precis hinner passera 33 grader på framledningen under en uppvarvning kan en större volym göra att man slipper ett onödigt stopp.
Däremot kommer tanken inte att göra problemet med produktion av värme vid onödigt hög övertemp mindre, vbf kommer succesivt varje gång kompressorn varvar upp till treans växel att hamna allt närmare integralvärdet som stoppar pumpen p.g.a. för stor skillnad mellan bör och ärvärde.
Det är ett resultat av den högre effekt som värmepumpen från tid till annan måste producera för att säkerställa smörjning.
Tanken kommer att göra att kompressorn går längre perioder med en framledningstemp rätt högt över börvärdet, vi kommer att få färre start och stopp men sämre COP än om värmepumpen legat närmare det önskade börvärdet med den effekt som huset för tillfället behöver.

Om jag inte missminner mig har ju Mlöf dessutom kopplat in en volymförstorande tank utan påvisbar effekt på problemen.



Till Smurfen, visst var det väl samtidigt som de började med sin så kallade hetgasväxlare, plattvärmeväxlaren som värmde övre tanken i både gas och vätskefas?


Du läste inte vad jag skrev
Jag kommenterar aldrig en logg!
Den säger inte mer en ett sträck
Om du inte har möjlighet till hela anläggningens
Utformning
DÃ¥ visar jag respekt genom att inte Utala
Mig om något jag inte med 100%
Säkerhet att det är rätt
Att du gillar loggar vet jag   

Jag har inga teser Rickard
Vet jag inte hur det fungerar håller jag käft
Jag har alltid delgett  dem erfarenheter  jag  har
Genom praktik av berört ämne

Teser har man när man gissar och tror
Det kommer från icke Bransch folk som
Framställer tron som fakta   . Vilket är helt fel
Det brukar vara människor med ett stort bekräftelse behov
Som sysslar med det . Dem debatterar. Överallt och i
Alla ämnen dem kan hitta

Jag noll bekräftelse behov . Skriver. Fakta i ett ämne
Det ända ämnet jag kan
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #12 skrivet: 16 januari 2017, 12:46:59 »
Sen vill jag  be dig ändra ttrÃ¥dstartare
Den här tråden är din och du har startar den i mitt namn
Fel Rickard
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #13 skrivet: 16 januari 2017, 13:30:26 »
Ja, nu börjar det talas om tro här, och det är väl lite så jag ser på dina uppfattningar, du har en nästa en religiös tro på vad en tank kan göra för driften av alla problemanläggningar, även om det som i fallet med inverter skall vara nödvändigt, eller när det är uppenbart att en tank inte löser problemet.

Mlöf:s värmepump går alldeles säkert precis som den ska, och den kanske håller i 100 år, och det är inte det vi kritiserat, vi kritiserar det faktum att de påstår att det är en 3 kW inverter, och det är det inte, inte i alla anläggningar.
Inte med nuvarande mjukvara och de säkerhetssystem som den är utrustad med.

Sen har du rätt i att en graf kanske inte betyder så mycket för de som inte har kompetensen, för mig är vissa (inte alla) grafer som en öppen bok som säger mer eller mindre allt om hur en anläggning går och varför.
Man kan utifrån grafen se om det finns ett flödesproblem, problem med avspeglingen, volymen eller effekten.

Men du gör helt rätt som inte uttalar dig om du inte förstår.
Det skall du ha cred för.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #14 skrivet: 16 januari 2017, 14:33:49 »
Ja, nu börjar det talas om tro här, och det är väl lite så jag ser på dina uppfattningar, du har en nästa en religiös tro på vad en tank kan göra för driften av alla problemanläggningar, även om det som i fallet med inverter skall vara nödvändigt, eller när det är uppenbart att en tank inte löser problemet.

Mlöf:s värmepump går alldeles säkert precis som den ska, och den kanske håller i 100 år, och det är inte det vi kritiserat, vi kritiserar det faktum att de påstår att det är en 3 kW inverter, och det är det inte, inte i alla anläggningar.
Inte med nuvarande mjukvara och de säkerhetssystem som den är utrustad med.

Sen har du rätt i att en graf kanske inte betyder så mycket för de som inte har kompetensen, för mig är vissa (inte alla) grafer som en öppen bok som säger mer eller mindre allt om hur en anläggning går och varför.
Man kan utifrån grafen se om det finns ett flödesproblem, problem med avspeglingen, volymen eller effekten.

Men du gör helt rätt som inte uttalar dig om du inte förstår.
Det skall du ha cred för.

TRO !  Har inget med Naturlagar att göra  .,;-
jag har vid flertalet gÃ¥nger ifrÃ¥gasatt dina "sÃ¥ kallade Fakta"  och du har erkänt att källan till det är din och ingen annans
när det gäller hur när var och varför en tank måste in!
Jag hade kunnat förstÃ¥ ditt agg och nersabling av tankar och termostater  om det va en sketen röris frÃ¥n Sthlm
som skrev ,, har du sett va jag har uppfunnit , Nyheter har folk svårt att acceptera,

Men nu är det inte så , Ditt Tyckande strider mot allt vad duktiga kyl/VVS ingejörer Tagit fram i decennier som tillbehör
för att fÃ¥ värmesystem att fungera ,,,   Du har gjort ett system Ã¥t dig själv och det gav dig erfarenhet och sÃ¥ tunga kuskaper inom VVS
Att du slår varenda Ingenjör på fingrarna ,,,
Ledsen att behöva berätta en sak,,,   Du har fel

klart jag ska cred för att jag inte vill och ska svar på något som jag inte kan ge ett 100% svar på
Det handlar inte om att jag inte förstÃ¥r som du vill framhäva ,, 

Hur resonerar du med dig själv när du skriver ?  om man tänker pÃ¥ berömmet jag fick



Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!