Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För mÃ¥nga starter pÃ¥ 1255-16?  (läst 8942 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För många starter på 1255-16?
« Svar #15 skrivet: 14 oktober 2014, 23:07:52 »
Själv har jag i snitt runt 10 starter om dagen från mitt mars fram tills nu, tycker ju inte det är så farligt och snittet kommer ju att minska nu när kylan smyger på.

Damn, det är ju mer än vad jag har!? :D

Utloggad spamb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För många starter på 1255-16?
« Svar #16 skrivet: 06 september 2015, 22:39:22 »
Haft 1255-16 i en vecka nu med borrhåll 200m och har 149 starter. Verkar att det är lite för mycket. Vad bör jag titta på för att minska antal starter. Bor i stockholm.har ingen extern ack tank.har 5 radiatorer i källare och resten av huset golvvärme. Mvh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: För många starter på 1255-16?
« Svar #17 skrivet: 07 september 2015, 07:34:01 »
Öppna alla termostater för fullt.
Blir det för varmt inne, sänk kurvan i värmepumpens reglerdator.

Det viktigaste om man vill ha så få starter som möjligt är att värmepumpen för arbeta mot hela värmesystemet när den väl går igång.
Om styrdatorn har lite för högt ställda värden i reglerdatorn kommer termostaterna i huset att strypa bort flöde, och värmepumpen får väldigt lite vatten att arbeta emot.
Det ger dålig COP, korta driftstider, och en kortare livslängd på maskinen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: För många starter på 1255-16?
« Svar #18 skrivet: 07 september 2015, 07:48:47 »
Rekommenderar som vanligt att usb logga så ser man tydlig hur vp går. Det går att ändra gradminuter för start av kompressorn vilket påverkar antal starter men allt annat ska vara injusterat också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!