Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilsen värmepump  (läst 1123 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
Vilsen värmepump
« skrivet: 07 februari 2007, 13:18:41 »
Min VP gick vilse i kylan, den drog upp rad-retur till 52 ºC! Visserligen -19 ºC ute men lite i högsta laget va? :P Vi har ju knappt något kall-ras från fönstren.

Innegivaren visade 17 ºC  :o, termometern i sovrummet, 23 ºC (alldeles för varmt) Det skilde alltsÃ¥ 6 ºC mellan ändarna pÃ¥ huset! Jaha, varför denna stora skillnaden dÃ¥? Jo, elementen i köket var inte i närheten av den temperatur som de resterade elementen har (dessa bränner man sig nästan pÃ¥). Tydligen har jag lite att göra ikväll...  huvuddunk

Jag ändrade i morse rumsgivarpÃ¥verkan till 1 (den drog upp börvärdet med 9.5 ºC vid ett värde pÃ¥ 4!) samt sänkte kurvan till 3.5. Hoppas jag inte har jag en kall och ilsken fru som väntar när jag kommer hem  ;D

http://picasaweb.google.com/per.malmberg/Pump
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Vilsen värmepump
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2007, 15:17:06 »
Hoppas jag inte har jag en kall och ilsken fru som väntar när jag kommer hem  ;D

http://picasaweb.google.com/per.malmberg/Pump

Jag som trodde att bildlänken var till "en kall och ilsken fru"!
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Vilsen värmepump
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2007, 15:29:31 »
Nä, den vill jag inte dela med mig av, den tänker jag värma upp pÃ¥ egen hand  :D
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 598
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!