Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Larm:Hög framledningtemperatur -VP och solvärme delar pÃ¥ acktank  (läst 1568 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
Hej  Alla  kunniga medlemmar. Mina frÃ¥gor i botten handlar om min VP.
 Jag använder min Premiumline EQ E13  för att hantera shuntstyrningen till huset. Med en alltför varm 750 lacktank- därför passar inlägget bättre här än pÃ¥ "solsidan".

DÃ¥  min solvärme är lite för  effektiv resulterar det i konstant pipande larm Hög framlednings temperatur E11-T1  nÃ¥nstans över 85-90 C:IOF kan jag be solvärmen att stanna vid lägre temp men det gör ju att jag inte kan lagra sÃ¥ mycket energi och dessutom kokar dÃ¥ lätt solfÃ¥ngarna .

Jag har vänt  mig till IVT vilket resulterat i att man först svarar pÃ¥ en frÃ¥ga jag aldrig ställt och sedan igen ber mig kontakta deras Ã¥terförsäljare som hittills inte svarat 14 dagar- sÃ¥ jag provar med er.


Mina frågor till forumets medlemmar (och IVT)
a)  Blockerar larm  E11 hög framledningstemperatur pumpen ifrÃ¥n att starta? (Jag har en mindre varmvattentank350l som kan bli kall trots att den stora 750 l acktanken  fortfarande är för varm)
b) Blockerar den shuntstyrningen ?
c) Kan jag höja  larmgränsen/stänga av larmet?


Svar ifrån IVT.

Om din återförsäljare själv har för liten erfarenhet - be dem kontakta IVT:s serviceavdelning så att de kan få hjälp av serviceteknikerna där.
Det är viktigt att en backventil finns monterad så att det solvärmda vattnet inte startar självcirkulation och därmed för in varmt vatten till värmepumpen, det skulle kunna skada värmepumpen.

Det bästa är att du ber din installatör kontakta våra servicetekniker snarast.
Då får du den hjälp du behöver.
Det är den vägen man måste gå.


Självcirkulation verkar inte vara ett problem  jag har isolerat rören  till frÃ¥n tanken men med IR termometer pÃ¥ oisolerad ventil  sÃ¥ är det rumstempererat.
« Senast ändrad: 28 juni 2014, 12:01:43 av Hastings »
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Tre snabba svar
A: ja den hindrar din värmepump från att starta (detta är ett av skydden för kompressorn ifall andra tempgivare fallerar)
B: När du pratar om shuntstyrning är det intern i IVT eller annan shuntstyrning? Intern är det som följer, vad jag vet så jobbar shuntstyrningen ENBART när man kallar på värme från tanken i IVT ( alltså när elpatronen går in och stöttar) så i detta fallet så borde shunten vara avstängd.
C: Man kan höja larmgränsen men det är inte att rekomendera då det tillhör skyddsfunktionerna

Nu kommer ett par följd frågor
1: Är den interna tanken i IVT 90°C och hur är det kopplat mot stora tanken (kanske en ritning om du har)
2: kan du inte skärma av en del av solfångarna för att få ner tempen ett par grader? Vi är ju bara i början av sommaren så hur ser det ut om ett par veckor när solen står högre.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
Hej LMF tack för ditt svar.
OK om larmet stoppar pumpen; släpper stoppet när tempen understiger larmvärdet? Man kan ju tänka sig ett worst case att vi har Ã¥kt bort och solvärmen värmer tanken i mars till 90 C shunten är nästan stängd, larmet gÃ¥r,  det är  -10 ute och VP kräver larmkvittens för att starta....

1) Vi har tvÃ¥ externa tankar  med solslingor . IVTn sköter husets värme ( det var säkrare sÃ¥ trodde vi) Elpatronen har nog aldrig gÃ¥tt in.

  En 750 l  till huset uppvärmning där IVT är dockad i övre delen som volymtank. Detta är "krets 1" med separat värmekurva det är denna T1 i tanken som larmar. En extern shunt styrd ifrÃ¥n IVT till huset blir Krets 2 T1 sitter dÃ¥ pÃ¥ ledningen upp till elementen efter shunt och cirkpump.

Vi har en separat tank varmvatten pÃ¥ 350 l.  Intern vx ventil i IVTn för växling mellan när Vp värmer.

Ritningarna  för sol+vp är inaktuella men  jag lägger med dem i alla fall.  I det nyare systemet är solstyrningen för tankladdning separat. Inga vxl ventiler används för solstyrningen utan i stället separata pumpar + backventiler  dÃ¥ det är driftsäkrare.
2) Just igÃ¥r fick jag klart med  avtappning av 12 M2 av 24M2 sÃ¥ att jag kan stänga halva sytemet om det blir soligt eller vi Ã¥ker bort ( separerade med en värmeväxlare). Glykolen sÃ¥g ut som sumpvatten efter upprepade kokningar. Det fÃ¥r vara igÃ¥ng mest vÃ¥r och höst.



180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!