Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: addee
« skrivet: 16 februari 2011, 08:31:25 »

Ett enkelt sätt att kolla om värmepumpen ger den effekt den ska i ditt fall är att läsa av deltat mellan gt8-9 vid kompressor drift och sedan köra enbart tillskott och jämföra mot elpatronen,

Efterssom elpatronen är på 9kw så borde deltat vara tämligen lika.

Sen kan jag tycka att det är vanskligt att stänga av elpatronen.
Om nått går fel med kompressorn och det är -15 och lägre så går det fort att kyla ned huset.

Sen om det är kallt en längre tid så kanske inte alls är säkert att värmepumpen räcker till vid -15.
Kylan går längre in i väggarna och du behöver mer effekt att värma upp,



Elpatronen går in om pumpen larmar, så den är bara avstängd under "normala" driftförhållanden.

Håller med om att enstaka dagar med -15 verkar fungera. Ska ställa ner spärren för när elpatron får gå in till -7. Lite dumt att högsta värde (kallaste) man kan blockera elpatron är vid -10. Går alltså inte att sätta att den första ska gå in vid -13.
Skrivet av: Jocke montör
« skrivet: 15 februari 2011, 21:50:05 »

Ett enkelt sätt att kolla om värmepumpen ger den effekt den ska i ditt fall är att läsa av deltat mellan gt8-9 vid kompressor drift och sedan köra enbart tillskott och jämföra mot elpatronen,

Efterssom elpatronen är på 9kw så borde deltat vara tämligen lika.

Sen kan jag tycka att det är vanskligt att stänga av elpatronen.
Om nått går fel med kompressorn och det är -15 och lägre så går det fort att kyla ned huset.

Sen om det är kallt en längre tid så kanske inte alls är säkert att värmepumpen räcker till vid -15.
Kylan går längre in i väggarna och du behöver mer effekt att värma upp,
Skrivet av: addee
« skrivet: 14 februari 2011, 21:54:51 »

Jag drar tillbaka frågan.  ::)

Bara konstatera att pumpen klarar ner till -15 utan tillskott, -20 om man låter tempen falla inne.

Om jag isolerar vinden (halv "naken" idag) och tätar lite, byter lister et och kör igång FTX så får målet bli att klara runt -20 med bra innetemp.

Då kan jag ställa pumpen på att gå på tillskott om det blir kallare än -20 helt enkelt. Kanske att den ska gå på redan vid -18 nu innan allt är gjort.

Skrivet av: addee
« skrivet: 14 februari 2011, 21:35:50 »

Känns inte helt ok....  Sc:,h

Uppdatering:
Tillskott AV (0)
Kurva   4.00
Förskjut   0
KB IN   1.7
KB UT   -1.7
VB IN   34.9
VB UT   44.2
Komp   82
Ute   -14.5 (det är ca -19 ca ute, min visar fel som tidigare konstaterat)
Nuv Ret   34.5
Från Ret   37

Inne Temp 19.5.

Knäckte till -10 - 30 just nu. Före stod Från Ret på 45 men saknar betydelse eftersom jag inte får ut mer av pumpen verkar det som, dvs den går för fullt.

Är det rimligt att den inte ska orka producera varmare än 44.2?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 24 januari 2011, 16:20:18 »


1. Min utegivare på pumpen visar 2.5 - 3 grader för lite (dvs -6 ute visas som -3)


Det betyder att det behövs ett högre värde på värmekurvan än om givaren hade visat rätt. Huset framstår för reglerdatorn som sämre isolerat än det är. Reglerdatorn tror att det är -3 men huset läcker värme enligt den verkliga utetemperaturen.
Skrivet av: addee
« skrivet: 24 januari 2011, 16:07:31 »

Tänkte bara ge lite feedback.

1. Min utegivare på pumpen visar 2.5 - 3 grader för lite (dvs -6 ute visas som -3)
2. Efter installation av radiatorer (4st + oisolerad volymförstorare) i källaren (tidigare ouppvärmd) och en radiator till på markplan och oförändrat på plan 2 så verkar det nu gå hur bra som helst för pumpen.

Jag har kunnat gå ner till kurva 4.0 och förskjutning 0 och knäckt kurvan vid 0 och -5. Får se hur det håller när det blir runt -10 och kallare.

Helt klart är att källaren har kylt ordentligt (även om det inte varit mindre än 15-16 grader där) så resten av huset och värmesystemet nästan har fått agera högtemp.

Ska se ikväll hur länge pumpen går och hur länge den får vila. Vid -2 (-5) så vilade den iaf runt 50-60min. Dock oklart hur länge den behövde köra för att komma upp i temp.

/Andreas
Skrivet av: 2000
« skrivet: 14 januari 2011, 23:40:54 »

Nu drar vi ca 60kw per dygn på pumpen. Det ger ca 2500:- per månad vid 1.36 per kw. Fick den vila 50% av tiden så skulle vi halvera kostnaden till 1250.

Går pumpen 50 % av tiden levererar den bara hälften så mycket värme. Är rätt värmekurva vald och inställningarna i övrigt är riktiga och pumpen går 100 % så är det för att det behövs. Skulle den stå still halva tiden blev det kallt inne.

Man kan ju se det så här: Du har investerat stora pengar i en värmepump därför att det ger en besparing per kW jämfört med elvärmen. Ju mer den används desto större besparing. Halverad användning = halverad besparing. Sommaren är rena katastrofen, då står värmepumpen still 90% av tiden och kostar bara pengar (räntor och värdeminskning) Nä tacka vet jag en riktig vargavinter, då tjänar man riktigt mycket pengar på värmepumpen. 8)

Fredags skoj
//2000

Nja håller inte med men föstår principen. Jag vill uppnå maximal effekt på min investering, kan jag bli av med 80% ist för 70% av min värmekostnad så är det alltid bättre. Oavsett hur mycket pumpen går eller inte.

Vidtagit lite andra åtgärder nu parallellt som att installera flera radiatorer (konvektorer, dock ej fläkt) så jag värmer även den yta som stod ouppvärmd. På detta sätt borde jag kunna sänka snitt-tempen som går ut på radiatorerna ist för att ett antal färre ska försöka kompensera för "kyltillskottet" från den ouppvärmda ytan.

Ska återkomma efter ikväll. Sambon jobbar natt, pressverktyg hemlånat så nu ska det kopplas in 5st raddar  *vinkar*


Jag skojade lite som du nog förstår. Och jag förstår dig precis. Själv har jag maxbegränsat framledningstemperaturen (nibe räknar på framledningen) så att när det är svinkallt ute blir det lite kyligare inomhus. Det tycker jag bara är naturligt. På med tofflor och tröjor bara. Och lite pengar spar man.

Se till att det håller tätt nu...

//2000
Skrivet av: addee
« skrivet: 14 januari 2011, 21:22:27 »

Nu drar vi ca 60kw per dygn på pumpen. Det ger ca 2500:- per månad vid 1.36 per kw. Fick den vila 50% av tiden så skulle vi halvera kostnaden till 1250.

Går pumpen 50 % av tiden levererar den bara hälften så mycket värme. Är rätt värmekurva vald och inställningarna i övrigt är riktiga och pumpen går 100 % så är det för att det behövs. Skulle den stå still halva tiden blev det kallt inne.

Man kan ju se det så här: Du har investerat stora pengar i en värmepump därför att det ger en besparing per kW jämfört med elvärmen. Ju mer den används desto större besparing. Halverad användning = halverad besparing. Sommaren är rena katastrofen, då står värmepumpen still 90% av tiden och kostar bara pengar (räntor och värdeminskning) Nä tacka vet jag en riktig vargavinter, då tjänar man riktigt mycket pengar på värmepumpen. 8)

Fredags skoj
//2000

Nja håller inte med men föstår principen. Jag vill uppnå maximal effekt på min investering, kan jag bli av med 80% ist för 70% av min värmekostnad så är det alltid bättre. Oavsett hur mycket pumpen går eller inte.

Vidtagit lite andra åtgärder nu parallellt som att installera flera radiatorer (konvektorer, dock ej fläkt) så jag värmer även den yta som stod ouppvärmd. På detta sätt borde jag kunna sänka snitt-tempen som går ut på radiatorerna ist för att ett antal färre ska försöka kompensera för "kyltillskottet" från den ouppvärmda ytan.

Ska återkomma efter ikväll. Sambon jobbar natt, pressverktyg hemlånat så nu ska det kopplas in 5st raddar  *vinkar*
Skrivet av: 2000
« skrivet: 14 januari 2011, 18:53:10 »

Nu drar vi ca 60kw per dygn på pumpen. Det ger ca 2500:- per månad vid 1.36 per kw. Fick den vila 50% av tiden så skulle vi halvera kostnaden till 1250.

Går pumpen 50 % av tiden levererar den bara hälften så mycket värme. Är rätt värmekurva vald och inställningarna i övrigt är riktiga och pumpen går 100 % så är det för att det behövs. Skulle den stå still halva tiden blev det kallt inne.

Man kan ju se det så här: Du har investerat stora pengar i en värmepump därför att det ger en besparing per kW jämfört med elvärmen. Ju mer den används desto större besparing. Halverad användning = halverad besparing. Sommaren är rena katastrofen, då står värmepumpen still 90% av tiden och kostar bara pengar (räntor och värdeminskning) Nä tacka vet jag en riktig vargavinter, då tjänar man riktigt mycket pengar på värmepumpen. 8)

Fredags skoj
//2000
Skrivet av: Roland
« skrivet: 14 januari 2011, 18:39:16 »

Nu drar vi ca 60kw per dygn på pumpen. Det ger ca 2500:- per månad vid 1.36 per kw. Fick den vila 50% av tiden så skulle vi halvera kostnaden till 1250.

Går pumpen 50 % av tiden levererar den bara hälften så mycket värme. Är rätt värmekurva vald och inställningarna i övrigt är riktiga och pumpen går 100 % så är det för att det behövs. Skulle den stå still halva tiden blev det kallt inne.
Skrivet av: addee
« skrivet: 14 januari 2011, 17:37:20 »


Ska räkna på om det är ekonomiskt och livslängdsmässigt ok att höja VV temp för att pumpen ska kunna komma upp lite till och slå ifrån så den får vila. Känns som det borde vara det....?

Varför skall pumpen vila? Det finns ingen anledning att antropomorfera den, den klarar sig bra utan fikaraster och lunch. Det är en maskin som är gjord för att gå kontinuerligt. En höjning av varmvattentemperaturen kommer inte heller att få pumpen att stanna om huset behöver värme.

Nu drar vi ca 60kw per dygn på pumpen. Det ger ca 2500:- per månad vid 1.36 per kw. Fick den vila 50% av tiden så skulle vi halvera kostnaden till 1250. Så rätt mycket pengar på spel. Förvisso räknar man med 80% gångtid per månad pga lägre temperaturer vissa dagar så ser det bättre ut men fortfarande ca 1000:- per månad att spara.



Skrivet av: Roland
« skrivet: 14 januari 2011, 17:11:11 »


Det finns ingen anledning att antropomorfera den...


Här måste jag erkänna att jag fick googla lite...

Man lär sig något nytt varje dag :)

Tack Roland
//2000

Jag hoppas att du noterade min användning av ordet lönndom häromdagen. Detta apropå ditt inlägg om språkliga förändringar.
Skrivet av: 2000
« skrivet: 14 januari 2011, 17:01:12 »


Det finns ingen anledning att antropomorfera den...


Här måste jag erkänna att jag fick googla lite...

Man lär sig något nytt varje dag :)

Tack Roland
//2000
Skrivet av: Roland
« skrivet: 14 januari 2011, 16:53:04 »


Ska räkna på om det är ekonomiskt och livslängdsmässigt ok att höja VV temp för att pumpen ska kunna komma upp lite till och slå ifrån så den får vila. Känns som det borde vara det....?

Varför skall pumpen vila? Det finns ingen anledning att antropomorfera den, den klarar sig bra utan fikaraster och lunch. Det är en maskin som är gjord för att gå kontinuerligt. En höjning av varmvattentemperaturen kommer inte heller att få pumpen att stanna om huset behöver värme.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 14 januari 2011, 13:23:12 »

Är det också varmare inne än normalt, t.ex. 22 i stället för 20, hjälper det till. Det blir högre temperatur på radiatorerna för att avge samma effekt. 
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 14 januari 2011, 12:48:04 »

Var väldigt säker på att den varit uppe på mer än 47 ut tidigare.

Det kan vara så att den orkar upp lite mer i början på vintern innan borran blivit nerkyld.
Min pump orkar ett par grader mer i början på vintern.
Skrivet av: addee
« skrivet: 14 januari 2011, 12:36:34 »

Den kan inte ta i mer än den gör. Det går inte att jämföra med när den gör varmvatten. Varmvattenberedaren är isolerad, ger pumpen 8 kW så är det 8 kW  som höjer temperaturen i beredaren minus kanske 0,1 kW värmeläckage. Ställ upp varmvattentemperaturen och pumpen kommer att klara av att värma till mer än 51 grader.

När pumpen värmer huset och VBut är 47 grader och pumpen ger 8 kW avger radiatorerna 8 kW. Det blir 0 kW över till att höja temperaturen så temperaturen stiger aldrig över 47 grader. Är VBut 40 grader kanske radiatorerna avger 6 kW. Då blir det 2 kW över till att höja temperaturen som så småningom kommer att stanna på 47.

Jag förstår, tack så mycket för alla svar. Var väldigt säker på att den varit uppe på mer än 47 ut tidigare. Ska räkna på om det är ekonomiskt och livslängdsmässigt ok att höja VV temp för att pumpen ska kunna komma upp lite till och slå ifrån så den får vila. Känns som det borde vara det....?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 14 januari 2011, 12:18:59 »

Den kan inte ta i mer än den gör. Det går inte att jämföra med när den gör varmvatten. Varmvattenberedaren är isolerad, ger pumpen 8 kW så är det 8 kW  som höjer temperaturen i beredaren minus kanske 0,1 kW värmeläckage. Ställ upp varmvattentemperaturen och pumpen kommer att klara av att värma till mer än 51 grader.

När pumpen värmer huset och VBut är 47 grader och pumpen ger 8 kW avger radiatorerna 8 kW. Det blir 0 kW över till att höja temperaturen så temperaturen stiger aldrig över 47 grader. Är VBut 40 grader kanske radiatorerna avger 6 kW. Då blir det 2 kW över till att höja temperaturen som så småningom kommer att stanna på 47.
Skrivet av: addee
« skrivet: 14 januari 2011, 12:10:45 »

Din kurva verkar för högt inställd och ditt flöde är för högt tycker jag. Det skulle kunna ge de problem som du beskrev i början när man lägger ihop allt.

Din pump har kört med kompressor utan el i 45 min och hållit returvärdet konstant, den körde så mycket den orkade under den timmen. Det tyder på att du vid 11 minus ute ligger på den effekten som ger jämvikt mellan av VP tillförd energi och av huset konsumerat när du håller 22 grader inomhus. Det var värdefull info. Då den skapar 47 grader vatten ut, ger det en uteffekt på ca strax under 8,2 kW vid 0 brine. Men ditt vatten i returen är för varmt för att det ska gå optimalt. Med din höga kurva och ditt höga flöde kan det betyda att du även vid -5 ute inte kommer upp till stopptemp heller, så här kan vi ha något. Men visst borde du väl haft mycket varmt inne vid -5 också i så fall?

Håller inte riktigt med om analysen. Att det har blivit för varmt inne anser jag beror på att värmekurvan inte är knäckt i kombination rätt snabbt blev kallare igår. Kylan har inte hunnit tränga genom väggarna och det gör att det tillfälligt blir varmt inne. Jag känner igen fenomenet från tiden före installation av innegivaren. Därför går det inte att säga att -11 är jämviktstemperaturen.

Värmekurvan kanske fungerar alldeles utmärkt runt noll grader men finns det ingen innegivare blir det för varmt inne när det blir kallt ute. Som ett första steg att få anläggningen att fungera skulle jag rekommendera knäckning av värmekurvan så att innetemperaturen inte ändras med utetemperaturen.

Värmebärarflödet tycker jag är bra, 6,5 graders differens är inget att säga något om. Väl inom rekommenderat spann på 5-10 grader. En grads högre differens skulle inte ge någon nämnvärd förändring.   

Var också inne på att knäcka den. Men skulle också först vilja förstå varför den inte "tar i" och skickar ut varmare vatten...? Eller är 47 max just nu trots att varmvattnet kan köras på 51. Nästan säker på att jag sett närmare 55 på VB när vi testade lite i början.  Sc:,h
Skrivet av: Roland
« skrivet: 14 januari 2011, 10:58:02 »

Din kurva verkar för högt inställd och ditt flöde är för högt tycker jag. Det skulle kunna ge de problem som du beskrev i början när man lägger ihop allt.

Din pump har kört med kompressor utan el i 45 min och hållit returvärdet konstant, den körde så mycket den orkade under den timmen. Det tyder på att du vid 11 minus ute ligger på den effekten som ger jämvikt mellan av VP tillförd energi och av huset konsumerat när du håller 22 grader inomhus. Det var värdefull info. Då den skapar 47 grader vatten ut, ger det en uteffekt på ca strax under 8,2 kW vid 0 brine. Men ditt vatten i returen är för varmt för att det ska gå optimalt. Med din höga kurva och ditt höga flöde kan det betyda att du även vid -5 ute inte kommer upp till stopptemp heller, så här kan vi ha något. Men visst borde du väl haft mycket varmt inne vid -5 också i så fall?

Håller inte riktigt med om analysen. Att det har blivit för varmt inne anser jag beror på att värmekurvan inte är knäckt i kombination rätt snabbt blev kallare igår. Kylan har inte hunnit tränga genom väggarna och det gör att det tillfälligt blir varmt inne. Jag känner igen fenomenet från tiden före installation av innegivaren. Därför går det inte att säga att -11 är jämviktstemperaturen.

Värmekurvan kanske fungerar alldeles utmärkt runt noll grader men finns det ingen innegivare blir det för varmt inne när det blir kallt ute. Som ett första steg att få anläggningen att fungera skulle jag rekommendera knäckning av värmekurvan så att innetemperaturen inte ändras med utetemperaturen.

Värmebärarflödet tycker jag är bra, 6,5 graders differens är inget att säga något om. Väl inom rekommenderat spann på 5-10 grader. En grads högre differens skulle inte ge någon nämnvärd förändring.   
Skrivet av: addee
« skrivet: 14 januari 2011, 09:45:32 »

Se mitt ändrade inlägg, snurrade bort någon siffra först men nu ska det stämma teoretiskt i.a.f.
Återkom med nya värden ett par timmar efter du kört med läge 1 på CP.
Eftersom du har en blandning av golvvärme och radiatorer, bör kurva 4,4 +1 vara för hög. Jag har en blandning av nya och gamla element (för vedeldning), och kör kurva 4,5 i södra dalarna. Du i Uppsala med delvis golvvärme borde absolut prova något i stil med 3,5 och därifrån trimma vidare.

Din pump är troligtvis helt ok och du har gjort en mycket bra installation själv!

Nu är det bara att börja trimma, mäta, justera, din nya hobby. Välkommen i gänget :-)

Men varför trycker pumpen inte ut varmare vatten än 47? Jag är helt säker på att jag varit över 50 utan tillskott. Kan man testa detta på ngt sätt för att se vad den max klarar av? Varmvattnet på 51 kör den ju utan tillskott t.ex.

/Andreas
Skrivet av: washburn
« skrivet: 14 januari 2011, 03:14:51 »

Se mitt ändrade inlägg, snurrade bort någon siffra först men nu ska det stämma teoretiskt i.a.f.
Återkom med nya värden ett par timmar efter du kört med läge 1 på CP.
Eftersom du har en blandning av golvvärme och radiatorer, bör kurva 4,4 +1 vara för hög. Jag har en blandning av nya och gamla element (för vedeldning), och kör kurva 4,5 i södra dalarna. Du i Uppsala med delvis golvvärme borde absolut prova något i stil med 3,5 och därifrån trimma vidare.

Din pump är troligtvis helt ok och du har gjort en mycket bra installation själv!

Nu är det bara att börja trimma, mäta, justera, din nya hobby. Välkommen i gänget :-)
Skrivet av: addee
« skrivet: 14 januari 2011, 00:45:22 »

Kul på sätt o vis att det blev lite kallare igen så du fick testa :-)
Din kurva verkar för högt inställd och ditt flöde är för högt tycker jag. Det skulle kunna ge de problem som du beskrev i början när ma lägger ihop allt.

Din pump har kört med kompressor utan el i 45 min och hållit returvärdet konstant, den körde så mycket den orkade under den timmen. Det tyder på att du vid 11 minus ute ligger på den effekten som ger jämvikt mellan av VP tillförd energi och av huset konsumerat när du håller 22 grader inomhus. Det var värdefull info. Då den skapar 47 grader vatten ut, ger det en uteffekt på ca strax under 8,2 kW vid 0 brine. Men ditt vatten i returen är för varmt för att det ska gå optimalt. Med din höga kurva och ditt höga flöde kan det betyda att du även vid -5 ute inte kommer upp till stopptemp heller, så här kan vi ha något. Men visst borde du väl haft mycket varmt inne vid -5 också i så fall?

Din pump verkar i alla fall inte ha några problem att skapa den effekten som behövs vid -11 för att du ska ha varmt inne, bra! Då behöver du hitta rätt inställningar för att det ska passa ditt hus nu då och era behov. Jag ser att det här är mycket likt min situation då jag har samma kompressormodell, som kräver tillskott från ca 10-11 minus ute, och vill i och för sig gärna ha 21-22 inne.

Av dina värden skulle jag även gissa att du kör på kurva 4,6 just nu? (utan förskjutning i så fall) För i så fall är börvärdet för returen vid -11 ca 42,2.

Du säger att du har för varmt inne nu, när du skickar ut 47 grader och får 41 tillbaka. Men din VP vill upp till stopptemp 45.
Då är din kurva för hög! Dina radiatorer jobbar just nu med ca 43 grader i medeltemp kan vi anta (snittet mellan 47 ut och 41 in). Om vi sänker den med 3 grader till att börja med så skulle det ge en önskad medeltemp på 40 grader för att du ska hamna runt 20 grader inomhus - grovt gissat.

Om du då skulle justera din CP också så att du hamnar på 8 grader delta, behöver du hitta en kurva som ger börvärde 36 vid -11 ca. Det baserar jag på att du då skulle skicka ut 44 grader, få tillbaka 36 för att få ett snitt över radiatorer på 40 som bör ge lite svalare inne.

Prova med kurva 3,3 utan förskjutning - den ska förvänta 36 grader i retur som börvärde vid -11. Stoppvärde för returen skulle då vara 38,5 och det har du redan överskridit ikväll så din pump hade fått vila lite i stället för att brasa på till 22 grader inomhus.

Om vi i detta läge även simulerar vad som då kommer hända vid -5 ute, så skulle den ha börvärde 33,6 och slå av då returen kommit upp till 36,1 vilket den lätt kommer orka upp till. Men som du kör nu, vill den troligtvis ända upp till 40,9 vid -5? (38,4+2,5=40,9). Det är kanske det du sett att den inte riktigt kommer upp dit... det är bara en teori.

När du väl fått ordning på dina flöden är det möjligt att du behöver justera kurvan lite till, du verkar ha ett lågtemp-system vilket ju också är väldigt bra. Jag önskar att jag hade haft det med denna pump också...

Så mitt tips är: 1) Justera ner flödet, 2) sänk kurvan. Ha lite tålamod i början det tar ett tag för huset att avge denna överskottsvärme som du stoppat in.

Lycka till!

Tack för utförligt svar! Kör som jag nämnde tidigare på 4.4 och förskjutning 1.0.

Hur ska jag hantera förändringen med detta i beaktande tycker du? Ställde ner CP till läge 1 iaf.
Skrivet av: washburn
« skrivet: 14 januari 2011, 00:23:28 »

(editerat pga att jag hade några siffror fel tidigare - ny rekommenderad kurva 3,5)

Kul på sätt o vis att det blev lite kallare igen så du fick testa :-)
Din kurva verkar för högt inställd och ditt flöde är för högt tycker jag. Det skulle kunna ge de problem som du beskrev i början när man lägger ihop allt.

Din pump har kört med kompressor utan el i 45 min och hållit returvärdet konstant, den körde så mycket den orkade under den timmen. Det tyder på att du vid 11 minus ute ligger på den effekten som ger jämvikt mellan av VP tillförd energi och av huset konsumerat när du håller 22 grader inomhus. Det var värdefull info. Då den skapar 47 grader vatten ut, ger det en uteffekt på ca strax under 8,2 kW vid 0 brine. Men ditt vatten i returen är för varmt för att det ska gå optimalt. Med din höga kurva och ditt höga flöde kan det betyda att du även vid -5 ute inte kommer upp till stopptemp heller, så här kan vi ha något. Men visst borde du väl haft mycket varmt inne vid -5 också i så fall?

Din pump verkar i alla fall inte ha några problem att skapa den effekten som behövs vid -11 för att du ska ha varmt inne, bra! Då behöver du hitta rätt inställningar för att det ska passa ditt hus nu då och era behov. Jag ser att det här är mycket likt min situation då jag har samma kompressormodell, som kräver tillskott från ca 10-11 minus ute, och vill i och för sig gärna ha 21-22 inne.

Jag ser att du kör kurva 4,4 med förskjutning 1 - därför är börvärdet för returen vid -11 ca 42,2.

Du säger att du har för varmt inne nu, när du skickar ut 47 grader och får 41 tillbaka. Men din VP vill upp till stopptemp 45.
Då är din kurva för hög! Ditt värmesystem jobbar just nu med ca 44 grader i medeltemp kan vi anta (snittet mellan 47 ut och 41 in). Om vi sänker den med 3 grader till att börja med så skulle det ge en önskad medeltemp på 41 grader för att du ska hamna runt 20 grader inomhus - grovt gissat.

Om du då skulle justera din CP också så att du hamnar på 8 grader delta, behöver du hitta en kurva som ger börvärde 37 vid -11 ca. Det baserar jag på att du då skulle skicka ut 45 grader, få tillbaka 37 för att få ett snitt över radiatorer på 41 som bör ge lite svalare inne.

Prova med kurva 3,5 utan förskjutning - den ska förvänta 37 grader i retur som börvärde vid -11. Stoppvärde för returen skulle då vara 39,5 och det har du redan överskridit ikväll så din pump hade fått vila lite i stället för att brasa på till 22 grader inomhus.

Om vi i detta läge även simulerar vad som då kommer hända vid -5 ute, så skulle den ha börvärde 34 och slå av då returen kommit upp till 36,5 vilket den lätt kommer orka upp till. Men som du kör nu, vill den troligtvis ända upp till 41,1 vid -5? (38,6+2,5=41,1). Det är kanske det du sett att den inte riktigt kommer upp dit... det är bara en teori.

När du väl fått ordning på dina flöden är det möjligt att du behöver justera kurvan lite till, du verkar ha ett lågtemp-system vilket ju också är väldigt bra. Jag önskar att jag hade haft det med denna pump också...

Så mitt tips är: 1) Justera ner flödet, 2) sänk kurvan. Ha lite tålamod i början det tar ett tag för huset att avge denna överskottsvärme som du stoppat in.

Lycka till!
Skrivet av: addee
« skrivet: 13 januari 2011, 23:42:07 »

Elpatronen är av, dels är den avstängd samt går in när den gör varmvattenspets enligt displayen så den verkar "känna av" när El-tillskottet används.

Fattar inte denna mening till 100%. Kan du utveckla, hur har du stängt av elpatronen?

Eltillskott är avstängt i meny 5.5, tillskott ja/nej. Dvs ska bara gå in vid ev Larm och Varmvattenspets. Tillskottsräknaren står också nu konstant på 33h och gjort sedan första 3-4 dygnen.
Skrivet av: addee
« skrivet: 13 januari 2011, 23:37:30 »

Nu har jag lite färsk data vid -11 ute.

Kl 22.14 idag, och sen kl Kl 23.06 inom parantes: Pumpen har gått konstant därimellan.

Från 45.7 nuv 40.1 (Från 46.1 nuv 40.2)
-10.9 (-11.4)
börv 51 nuv 50.7 (51 och 50.3)
89.2 (89.2)
47.1 vb ut (samma)
40.5 vb in (40.6)
kb in 2.2 (samma)
kb ut -1.1 (samma)

Ingen el går in.

(Nu är det lite varmt inne, 21-22 skulle jag tippa på. Vill helst ha runt 20)
Skrivet av: Labold
« skrivet: 11 januari 2011, 15:52:40 »

Elpatronen är av, dels är den avstängd samt går in när den gör varmvattenspets enligt displayen så den verkar "känna av" när El-tillskottet används.

Fattar inte denna mening till 100%. Kan du utveckla, hur har du stängt av elpatronen?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 11 januari 2011, 15:48:30 »

Tvärtom var jag inne på, Dvs den ger inte signal till VP att "ta ut mer effekt jag kommer inte upp i rätt retur-temp".

Men kompressorn går ju konstant, och vp av on/off-typ. Då finns det inte mer effekt att få utan att elpatronen aktiveras.

Tänkte precis skriva samma sak, mer än 9-10 kW finns inte att plocka ut. Det borde räcka för att hålla huset varmt ner till ca -15. Vid -5 borde pumpen gå runt halva tiden.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 11 januari 2011, 15:46:02 »

Tvärtom var jag inne på, Dvs den ger inte signal till VP att "ta ut mer effekt jag kommer inte upp i rätt retur-temp".

Men kompressorn går ju konstant, och vp av on/off-typ. Då finns det inte mer effekt att få utan att elpatronen aktiveras.
Skrivet av: addee
« skrivet: 11 januari 2011, 15:41:47 »

Men om det vore fel på styrelektroniken, alltså att den inte slår ifrån kompressorn fast den borde det, då ska du ju få tokvarmt i huset vid -5, eller hur? Om det är något fel på styret så tror jag isf att det är elpatronens styrning som är kass, dvs att elpatronen går fast den ska vara avstängd, och att den inte heller räknar tillskottstimmar. Hur har du stängt av elpatronerna? Har du separat elmätare för vp så du kan logga förbrukningen?

Tvärtom var jag inne på, Dvs den ger inte signal till VP att "ta ut mer effekt jag kommer inte upp i rätt retur-temp". För helt klart är att den kan ju producera varmare värmevatten. Den vill eller gör det bara inte av ngn anledning  Sc:,h

Elpatronen är av, dels är den avstängd samt går in när den gör varmvattenspets enligt displayen så den verkar "känna av" när El-tillskottet används. Har kollat elmätaren också under drift.

Ska bli -5 till -10 tors/fred så ska notera mera exakt då hur den beter sig.
Skrivet av: addee
« skrivet: 11 januari 2011, 15:25:18 »

Man tycker ju att när den står och stampar på 39.5 vid -5 och den ska slå ifrån vid 39.8 men aldrig kommer dit, och dagen efter vid -15 så spottar den ut 4x grader, så borde den väl kunna trycka ur de där sista 0.3 och slå ifrån  huvuddunk

Du har ingen "extra" hjälp när det är kallt, typ eldar lite? Eller det kanske blåser vid -5 medans det är vindstilla vid -15?

Om du har det varmare inne kommer även returen att vara varmare.

Nej inget annat stöd.
Självklart så kan det diffa men inte så mycket tycker man. Tvåglasfönster och ganska lite isolering på vinden då vi skottat ut det pga att vi monterat en hel del spottar och dragit massa annat. Dock så borde spottar och att det är nedreglat kompensera en del för att isoleringen är "bruten". För övrigt stenhus, tegel + lättbetong, byggt 1963 i 2 plan plus källare.

Skrivet av: tipo874
« skrivet: 11 januari 2011, 15:17:53 »

Man tycker ju att när den står och stampar på 39.5 vid -5 och den ska slå ifrån vid 39.8 men aldrig kommer dit, och dagen efter vid -15 så spottar den ut 4x grader, så borde den väl kunna trycka ur de där sista 0.3 och slå ifrån  huvuddunk

Du har ingen "extra" hjälp när det är kallt, typ eldar lite? Eller det kanske blåser vid -5 medans det är vindstilla vid -15?

Om du har det varmare inne kommer även returen att vara varmare.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 11 januari 2011, 15:16:36 »

Men om det vore fel på styrelektroniken, alltså att den inte slår ifrån kompressorn fast den borde det, då ska du ju få tokvarmt i huset vid -5, eller hur? Om det är något fel på styret så tror jag isf att det är elpatronens styrning som är kass, dvs att elpatronen går fast den ska vara avstängd, och att den inte heller räknar tillskottstimmar. Hur har du stängt av elpatronerna? Har du separat elmätare för vp så du kan logga förbrukningen?
Skrivet av: addee
« skrivet: 11 januari 2011, 15:04:03 »

Det är omöjligt att en pump som går dygnet runt vid -5 också klarar av att värma huset vid -15 utan tillsats.

Håller med. Det måste vara något fuffens i den här tråden. Några externa faktorer som påverkar? Andra värmekällor? Termostater? Nånting?

Annars är det väl normalt att vp kan göra lite varmare vatten vid högre utetemperatur än vid tillskottsgränsen. Min vp brukar skramla upp i 48 grader innan den stoppar vid -11 ute, men vid -13 ute kommer vbfram inte över 46 grader utan tillskott. Beror på större värmeavgivning från raddarna när det är kallare ute.

Jag ska försöka ge ett konkret exempel när det blir lite kallare nu.

Det ologiska är precis det som är problemet, så jag förstår att det inte finns ngn förklaring i det jag skrivit. Därför jag undrade om det kunde vara ngt tok med styrning av kompressorn. Också därför jag gjort en reset på alla inställningar.

Man tycker ju att när den står och stampar på 39.5 vid -5 och den ska slå ifrån vid 39.8 men aldrig kommer dit, och dagen efter vid -15 så spottar den ut 4x grader, så borde den väl kunna trycka ur de där sista 0.3 och slå ifrån  huvuddunk


Skrivet av: Labold
« skrivet: 11 januari 2011, 14:48:28 »

Det är omöjligt att en pump som går dygnet runt vid -5 också klarar av att värma huset vid -15 utan tillsats.

Håller med. Det måste vara något fuffens i den här tråden. Några externa faktorer som påverkar? Andra värmekällor? Termostater? Nånting?

Annars är det väl normalt att vp kan göra lite varmare vatten vid högre utetemperatur än vid tillskottsgränsen. Min vp brukar skramla upp i 48 grader innan den stoppar vid -11 ute, men vid -13 ute kommer vbfram inte över 46 grader utan tillskott. Beror på större värmeavgivning från raddarna när det är kallare ute.
Skrivet av: addee
« skrivet: 11 januari 2011, 11:41:49 »

Jag kan inte göra mig en klar bild av vad som är problemet. Av beskrivningen verkar det som om pumpen klarar av att värma huset vid -15 utan tillsatsel. Det verkar också som att pumpen klarar också av att värma huset vid -5 men den orkar aldrig upp till frånslagstemperaturen vilket betyder att den går dygnet runt. Det är först vid noll grader ute som pumpen stannar ibland. Hela tiden är rumstemperaturen densamma, oavsett om det är -5 eller -15 ute. 

Vad är det som är fel i min uppfattning av problemet? Det är omöjligt att en pump som går dygnet runt vid -5 också klarar av att värma huset vid -15 utan tillsats.

Det som känns som ologiskt (men kanske normalt?) är att pumpen inte ger mera effekt för att kunna slå ifrån vid stop-temp vid -5, när den uppenbarligen klara att ge högre temperatur när det är kallare ute.

Ist för att dra 50kw (2000 per månad) per dygn så borde den kunna dra 25kw (1000:- per månad) om den orkade upp och slog ifrån ist för att gå dygnet runt.

/Andreas
Skrivet av: Roland
« skrivet: 11 januari 2011, 11:33:26 »

Jag kan inte göra mig en klar bild av vad som är problemet. Av beskrivningen verkar det som om pumpen klarar av att värma huset vid -15 utan tillsatsel. Det verkar också som att pumpen klarar också av att värma huset vid -5 men den orkar aldrig upp till frånslagstemperaturen vilket betyder att den går dygnet runt. Det är först vid noll grader ute som pumpen stannar ibland. Hela tiden är rumstemperaturen densamma, oavsett om det är -5 eller -15 ute. 

Vad är det som är fel i min uppfattning av problemet? Det är omöjligt att en pump som går dygnet runt vid -5 också klarar av att värma huset vid -15 utan tillsats.
Skrivet av: washburn
« skrivet: 10 januari 2011, 23:49:00 »

Du kan börja med att sänka hastigheten på din cirk.pump för värmebäraren, din diff VBut-VBin är bara 5,6 vilket tyder på lite väl högt flöde, och som det såg ut så körde den värmeproduktion just då.

Sänk CP tills du har åtminstone 7-8 grader skillnad här.

Fortfarande så är det inte förklaringen till att den orkade tillföra värmen du behöver vid -15 ute, men inte vid -5 ute, det är verkligen helmysko!

Ta med värdet för varmvatten också nästa gång, och gärna i driftfallet som du beskrev från början. Det kommer väl lite kyla igen snart... Se till att ha justerat din CP till dess, och mät dina radiatorflöden för att vara säker att du inte har något kortslutet element.
Skrivet av: addee
« skrivet: 10 januari 2011, 23:31:18 »

Om elförbrukningen förra året var 5000 kWh hushållsel, 5000 kWh varmvatten och 25000 kWh för att värma huset bör uppvärmning plus varmvatten dra ca 10,5 kW vid -18 grader som är dimensionerande utetemperatur för Uppsala. 

Pumpen bör med +3 grader in på köldbäraren ge ca 10 kW.

Om ingångsvärdena är riktiga borde pumpen klara runt -15 utan tillsatsel men orkar inte upp till stopptemperaturen vid -5. Då är det bara att hålla med om att något verkar vara fel.

En sak som jag reagerar på är den höga köldbärartemperaturen. Ger pumpen 10 kW betyder det ett värmeuttag på 38 W/meter vilket borde medföra att KBin var -1 i stället för +3. Visserligen kan givarna visa fel rätt mycket men -0,8 ut tyder på att gärna inte vara mer än någon grad för högt. Det tillsammans med det faktum att pumpen verkar behöva tillsatsel vid 0 till -5 är svårt att tolka på annat sätt än att pumpen inte ger den effekt den ska ge.

Står det något i offerten vilken temperatur pumpen skall klara utan tillsatsel?

Dubbelkollade på vattenfall.se. Förra året gick 35.000kw/h totalt.
Har ingen offert där detta tas upp (Nibe, IVT och Bosch). Har installerat allt själv.

Tillskotts-elen är avstängd, helt säker.

Kollade upp och värdena just nu vid +2.9 grader ute är:
Från 35.6, Nuv 33.1
Ute-temp 2.9
Kompressor 78,9
VB ut 39.3
VB in 33.7
KB in 2.8
KB ut -1.0

ca 19-20 grader inne just nu men osäker på den tempen verkligen stämmer. Tror det är ngt varmare.
Skrivet av: washburn
« skrivet: 10 januari 2011, 22:55:43 »

När den som du skriver inte orkar komma upp i stopptemp för VBut vid -5 ute, kan du inte anteckna alla dina värden under meny 3 då så kanske det går att säga mer. Jag har exakt samma pump men aldrig upplevt det här. Min orkar producera all värme utan elspets ner till -10 ungefär. Det är en 9 kW IVT HT+.

Vid -5 ute krävs hos mig 45 ut, 37 retur, kompressor är igång då ca 75% av tiden, d.v.s. jobbar på ända till stopptemp, och vilar sedan tills nedre gräns för retur har uppnåtts. Om varmvatten behövs växlar den om och kär det emellan.
Vid -10 ute krävs hos mig 50 ut, 42 retur, pump kör då konstant.
Vid -15 ute krävs hos mig 55 ut, 46 retur, då ligger el och spetsar till och från, men kompressor går konstant.

Start-stopp typen av VP som min är vad jag vet inte intelligent vad gäller shuntningen av kompressorkörningen såsom det funkar med elpatronstyrningen. Jag menar, under meny 8 har du ju avancerade inställningar för när el skall börja fasas in, och fasas ur. Men själva kompressorn ska jobba fullt ut ända tills stopptemp är uppnådd.

Du är verkligen 100% säker på att din elpatron är avstängd?

Kan du ha en läcka i växelventilen värme-varmvatten? Men då bör du ha samma problem också vid de högre temperaturerna.

Skriv ner värdena när problemet visar sig så får vi se.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 10 januari 2011, 22:45:20 »

Om elförbrukningen förra året var 5000 kWh hushållsel, 5000 kWh varmvatten och 25000 kWh för att värma huset bör uppvärmning plus varmvatten dra ca 10,5 kW vid -18 grader som är dimensionerande utetemperatur för Uppsala. 

Pumpen bör med +3 grader in på köldbäraren ge ca 10 kW.

Om ingångsvärdena är riktiga borde pumpen klara runt -15 utan tillsatsel men orkar inte upp till stopptemperaturen vid -5. Då är det bara att hålla med om att något verkar vara fel.

En sak som jag reagerar på är den höga köldbärartemperaturen. Ger pumpen 10 kW betyder det ett värmeuttag på 38 W/meter vilket borde medföra att KBin var -1 i stället för +3. Visserligen kan givarna visa fel rätt mycket men -0,8 ut tyder på att gärna inte vara mer än någon grad för högt. Det tillsammans med det faktum att pumpen verkar behöva tillsatsel vid 0 till -5 är svårt att tolka på annat sätt än att pumpen inte ger den effekt den ska ge.

Står det något i offerten vilken temperatur pumpen skall klara utan tillsatsel?


 



Skrivet av: addee
« skrivet: 10 januari 2011, 21:53:06 »

Skrivet av: Roland
« skrivet: 10 januari 2011, 18:48:45 »

Var ligger huset?
Skrivet av: addee
« skrivet: 10 januari 2011, 15:46:19 »

Den orkar producera 55-60 gradigt vatten, ...........

Men det är väl när pumpen gör varmvatten, alltså värmer en isolerad varmvattenberedare.

Ber om ursäkt om jag rör till det lite, var bara ett exempel. Är på jobbet så har inga exakta siffror men 50 klarar den iaf. Men problemställningen är densamma.

Vid -5 krävs 34 grader på retur = 44 utgående
Vid -15 krävs 42 grader på retur=52 utgående

Vid -5 orkar den ändå inte upp till 44, trots att den faktiskt kan producera varmare.

Heltskumt.
  • Förbrukade ca 35000 kw förra året på vattenburet men med elpanna.
  • Volymförstorare på 100 liter + 60 i pannan + 40-50l i systemet=ca200liter
  • Golvvärme och radiatorer (lågemp) 50/50 fördelning.
  • 180m aktivt borra med 300l/tim
  • vid 0-gradigt ute så ca +3 på KB-IN. -0.8 på KB-UT.
  • Värmekurva 4.4
  • Förskjutning 1.0
  • CP på lägsta på golvvärme, Delta-T på 5 grader
  • CP på 2an på radiator, Delta-T på 6-8 grader
  • Systemet är trycksatt med ca 0.5-1bar. Luftat orderntligt.
  • Båda filterna rengjorda.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 10 januari 2011, 15:32:49 »

Den orkar producera 55-60 gradigt vatten, ...........

Men det är väl när pumpen gör varmvatten, alltså värmer en isolerad varmvattenberedare.
Skrivet av: addee
« skrivet: 10 januari 2011, 11:14:59 »

Hej,
Har problem med att pumpen inte riktigt orkar upp hela vägen i temp. Det saknas ofta 0,1-0,5 grader. Först vid 0 gradigt ute så orkar den upp.

Anläggningen är inte underdimensionerad, för problemet är mera av linjär typ. Dvs oavsett om det är -15 eller -5 så finns problemet där, fast rumstempen är densamma.

Är det returtemp (GT1) du menar?
Menar du verkligen att VP:n orkar värma huset utan elpatron vid -15 ºC ute men inte kommer upp i stopptemp på GT1 vid -5 ºC ute ? ???

Ja den orkar i princip det.

Den orkar producera 55-60 gradigt vatten, nu har jag inte exakta temperaturer men problemet ser ut ungefär sähär:

Vid -5 krävs 34 grader på retur = 44 utgående
Vid -15 krävs 42 grader på retur=52 utgående

Men vid -5 så går pumpen hela tiden för den orkar inte komma upp till temp, vilket verkar helt ologiskt då pumpen helt klart bara skulle kunna höja tempen/effekten lite.

Det känns som att värmekurvan begränsar ut-tempen så mycket att den aldrig får en chans att komma upp i rätt retur-temp  ???












Skrivet av: Roland
« skrivet: 10 januari 2011, 10:02:37 »

Något jag sett är att Kompressortempen inte går upp ordentligt, kanske maxar 85grader. Borde den inte gå för "fullt" för att orka upp i temp de där sista decimalerna?

Hög kompressortemperatur betyder högt kompressionsförhållande vilket i sin tur betyder lägre kapacitet. Ju lägre kompressortemperatur desto bättre.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 10 januari 2011, 08:49:50 »

Hej,
Har problem med att pumpen inte riktigt orkar upp hela vägen i temp. Det saknas ofta 0,1-0,5 grader. Först vid 0 gradigt ute så orkar den upp.

Anläggningen är inte underdimensionerad, för problemet är mera av linjär typ. Dvs oavsett om det är -15 eller -5 så finns problemet där, fast rumstempen är densamma.

Är det returtemp (GT1) du menar?
Menar du verkligen att VP:n orkar värma huset utan elpatron vid -15 ºC ute men inte kommer upp i stopptemp på GT1 vid -5 ºC ute ? ???
Skrivet av: Per Lu
« skrivet: 10 januari 2011, 07:47:53 »

Om jag har förstått detta rätt så är kompressorns temperatur på något sätt proportionell mot mot hur varmt vatten den producerar. Varmare kompressor ger varmare vatten.

Och om du läser tex IVT:s specifikationer så är uteffekten lägre vid produktion av varmare vatten.
Så tex ger min gamla IVT Greenline C7 vid 35 graders utgående värmebärare 7,6 kW, vid 45 grader 7,0 kW och vid 50 grader 6,6 kW.

Effektmässigt är det alltså en fördel att den producerar vatten av en lägre temperatur och då är också kompressorns temperatur lägre.

Min kompressor ligger på runt 70 grader normalt och det tror jag är bra

Per L
Skrivet av: addee
« skrivet: 10 januari 2011, 03:01:31 »

Är det inte så att elpatron hjälper till?
I så fall är det som det ska, elpatron ska inte "släcka" kompressorn utan bara hjälpa till fram till nån grad under stopptemp.

Elpatron är helt avstängd. Är det så enkelt att kompressor-temperaturen motsvarar hur mycket den arbetar och hur mycket effekt den genererar.

Känns inte som den går "för fullt" så att säga. Sc:,h

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!