Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: uppvärmingssystem till nybyggnad..?  (läst 7044 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: uppvärmingssystem till nybyggnad..?
« Svar #15 skrivet: 18 januari 2008, 19:41:22 »
 huvuddunk

Jag har tagit bort mina inlägg eftersom de inte hade mycket med ursprungsfrågan att göra.

mvh
« Senast ändrad: 18 januari 2008, 20:13:51 av Kall Kyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: uppvärmingssystem till nybyggnad..?
« Svar #16 skrivet: 18 januari 2008, 20:37:00 »
De där 18 W/m2 som diskussionens vågor går höga kring verkar enligt Chun-Lans länkar vara maximala effektbehovet vid DUT och inkluderar 4 W/m2 från apparater och personer. Normen är 14 W/m2 för att det skall få kallas passivhus. Varmvattenberedning är inte inkluderad.

Man räknar med ett DUT som verkar skilja sig från det som vanligen används. DUT för Bromma är -10,5 i stället för - 17 som står i mina tabeller. Förmodligen räknar man med att passivhus klarar kortare köldknäppar bra.
 
Eftersom det borde skilja en faktor 2,8 mellan max. effektbehov enligt den använda DUT-definitionen och medeleffektbehovet under år blir årsförbrukningen uppvärmningen för ett hus på 150 m2 150*18*8760*0,001/2,8 = 8450 kWh/år.

Sedan finns det krav på högst 55 kWh/år köpt energi exklusive husållsel för hus mindre än 200 m2 i södra Sverige vilket för ett hus på 150 m2 blir 8250 kWh/år.
 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: uppvärmingssystem till nybyggnad..?
« Svar #17 skrivet: 18 januari 2008, 20:47:27 »
Huset ligger bara några meter från sjön
 Har ni inte funderat pÃ¥ att ta värmen frÃ¥n sjön ?
 Lägga slang i sjön & en mark-berg värme pump
 större besparing än LV-pump & billigare än att borra
 nästan samma energi besparing som ett borr hÃ¥l
 vet inte hur stor pris skillnad det blir mot en LV-pump
 MÃ¥nga mark-berg pumpar har allt in byggt vv beredare el-patron
 styrning till värmen mm & allt i storleken som ett kylskÃ¥p

Hej Ida, för att komma tillbaka till din fråga håller jag med kjell62.
Lägger ni slang i sjön så har ni värme garanterat även då det är som kallast ute. En luft/vattenvärmepump förlorar i effekt ju kallare det blir. Ett problem är att det verkar vara mycket sten vid sjön, men det går att lösa. Ni lyckades gräva ner rören till plintarna till huset så då går det med största sannolikhet att gräva ner slang till sjön som sedan läggs på botten. Den hålls på plats med sänken utplacerade längs slangen och sjunker ner lite i dyn som för det mesta finns. Minst lika bra som jordvärme och slangen märks normalt inte. Ganska lätt att göra jobbet och sen ha hjälp bara vid igångkörning / inkoppling om ni vill och orkar göra jobbet med att lägga ner slangen själva.

Sen har ni fördelen av att pumpen är helt komplett med varmvattenberedare och elpatron som kjell62 sa. En luft/vattenvärmepump har både en utedel och en innedel (med elpanna och varmvattenberedare).

Finns ju ganska gott om rörfirmor i triangeln Filipstad- Kristinehamn - Karlskoga så problem att få offert och dimensioneringshjälp borde det inte vara.

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: uppvärmingssystem till nybyggnad..?
« Svar #18 skrivet: 18 januari 2008, 21:06:24 »
hej
tackar för ett bra svar  utan att man riskerar att bli hängd av nÃ¥n mobb,hÃ¥ller ochsÃ¥ pÃ¥ att va nÃ¥got less pÃ¥ att försvara varje utalande eller förslag man lämnar i nÃ¥n trÃ¥d

Jag är ingen expert eller nått matematiskt snille som sitter å räknar med 4,56 decimaler
efter alla siffror eller värden jag läser
hittar jag info om nÃ¥tt jag tycker verkar va vettigt eller intressant  sÃ¥ brukar jag dela med mig av infon ,,till folk jag tror ska ha nytta av det jag hittat
visst jag kan ha skumläst mycket å inte satt mig in till 100% i vad som gäller

men ...finner nån ett visst intresse i frågan så varför inte kolla upp vad som gäller
och vilka fakta,data som excakt finns till gängliga
ni hittar dom lika lätt som jag på nätet..........

skulle jag tex montera in ett nytt ventilations agg i kåken vore jag tacksam över tipps på bra produkter som jag kunde tänkas inhandla..

jag kräver inte att dom som tippsar mig ska kunna ange att aggregatet har ett besparings värde på 3,45432 kvh per millisek i nån NASA databas
eller en luft om sättning på 345.6745 m3 luft i timmen vid en ytter temp av 23,4287 grader
då det blåser sydvästlig vid med 3,564 m/s snett underifrån

är jag intresserad kontaktar jag företaget eller säljaren för en genom gång av hur när å varför
grejen funkar som den gör...det kräver jag inte av killen som lägger in en länk eller tippsar mig om produkten,det räcker om han tycker grejen verkar vettig å bra

men men det är ju bara hur jag ser på frågan ni får gärna tycka annars,jag kommer inte att ändra min åsikt i första taget,,, även om jag vet att jag har fel....jag vägrar >:D



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: uppvärmingssystem till nybyggnad..?
« Svar #19 skrivet: 18 januari 2008, 21:12:29 »
Huset ligger bara några meter från sjön
 Har ni inte funderat pÃ¥ att ta värmen frÃ¥n sjön ?
 Lägga slang i sjön & en mark-berg värme pump
 större besparing än LV-pump & billigare än att borra
 nästan samma energi besparing som ett borr hÃ¥l
 vet inte hur stor pris skillnad det blir mot en LV-pump
 MÃ¥nga mark-berg pumpar har allt in byggt vv beredare el-patron
 styrning till värmen mm & allt i storleken som ett kylskÃ¥p

Hej Ida, för att komma tillbaka till din fråga håller jag med kjell62.
Lägger ni slang i sjön så har ni värme garanterat även då det är som kallast ute. En luft/vattenvärmepump förlorar i effekt ju kallare det blir. Ett problem är att det verkar vara mycket sten vid sjön, men det går att lösa. Ni lyckades gräva ner rören till plintarna till huset så då går det med största sannolikhet att gräva ner slang till sjön som sedan läggs på botten. Den hålls på plats med sänken utplacerade längs slangen och sjunker ner lite i dyn som för det mesta finns. Minst lika bra som jordvärme och slangen märks normalt inte. Ganska lätt att göra jobbet och sen ha hjälp bara vid igångkörning / inkoppling om ni vill och orkar göra jobbet med att lägga ner slangen själva.

Sen har ni fördelen av att pumpen är helt komplett med varmvattenberedare och elpatron som kjell62 sa. En luft/vattenvärmepump har både en utedel och en innedel (med elpanna och varmvattenberedare).

Finns ju ganska gott om rörfirmor i triangeln Filipstad- Kristinehamn - Karlskoga så problem att få offert och dimensioneringshjälp borde det inte vara.

På www.energioffert.se kan alla få offerter från företag som behöver fler jobb och därför kan hålla skapliga priser.

I ett nybygge är det idag svårt att veta vad man skall satsa på, men långsiktigt tror jag ändå att jordvärme eller sjövärme kompletterat med en FLM för ventilationen är det mest framtidssäkra man idag kan välja.
En ComfortZone blir billigare, men kräver förmodligen lite mer eltillskott, huruvida det lönar sig att betala mer för en framtidssäker lösning som jord eller sjövärme tar jag inte ställning till, håller med Dr Chunlan till viss del,är ingen millimeterman utan ger de råd jag "känner" är rätt i varje enskilt fall.
Ibland har jag säkert fel, men sällan gör jag några större misstag.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!