Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Opt. G2 beter sig underligt?  (läst 6832 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vale46

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia Opt. G2 beter sig underligt?
« skrivet: 15 januari 2014, 16:21:51 »
Mitt premiärinlägg tänkte jag dedikera min Thermia Opt G2 8. Har vart passiv och letat information men jag har några frågor som jag vore tacksam om jag fick svar på. Vill klargöra att jag är extremt novis på detta.

Installationen skedde 2009 (slinga 330m) och jag försökte "nörda" ner mig en just då, men jag har i princip renoverat sedan dess och det fanns en hel del annat att tänka på. De ändringar och justeringar som gjorts är att jag ringt installatören när det varit lite rått runt +0 ute och dom har justerat via Thermia Online. Det har hänt att jag vart in och tittat lite och försökt se när tillsatserna går in osv.

Nu har jag märkt att vid -5 ute så går pumpen oavbrutet och integralen är ständigt på -860, utan att tillsatsen går in och stödjer. VP håller sig hela tiden nära börvärde men går liksom aldrig upp till det, trots att den vid kallare utetemp klarar den tempen. Det är så klart bra att inte tillsatsen går igång och det har jag klarat mig från ända ner till -15/16 tidigare. Och jag förstår även att TS inte går igång när framledning ligger inom 3c från börvärde. Det jag inte fattar är varför pumpen inte jobbar in integralen? Om det kommer en köldknäpp så borde det ju rimligtvis bli en hel del jobb för den att hämta in ytterligare?

VP värmer ett 1-plans hus med källare byggt -71, 120x2 m2, alla element fullt öppna. Isoleringen i huset går att förbättra, kommer i framtiden att öka på i taket. Hälften av fönstren är utbytta, kvarvarande är väl inte direkt superisolerade.

Jag har väl hela tiden nämnt åt installatören att jag tycker elförbrukningen är i överkant, de menar att jag kan förbättra isolering för att råda bot på det, och det köper jag till 100%. Har pratat med dom om det här och de anser att det är normalt, att pumpen jobbar ikapp det här på sikt.

Skulle vilja ha era åsikter och tips om hur jag kan tweaka, bifogar en dump från hur det ser ut just nu. Behövs det mer parametrar så hojta till.



« Senast ändrad: 15 januari 2014, 16:39:55 av Vale46 »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Opt. G2 beter sig underligt?
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2014, 16:43:29 »
TS jobbar bara bort "integralvärdet" som är högre än det värde som är inställt som startvärde. Dvs ska tillskottet gå in vid 600 och du har ett underskott på 700 kommer tillskottsvärmen bara att gå till integralen nått 600 sedan får pumpen försöka på egen hand igen. Klarar den inte det utan underskottet ökar kommer tillskottet åter att gå in en stund och hjälpa till tills den når det inställda värdet för tillskott ( i exemplet 600).
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Thermia Opt. G2 beter sig underligt?
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2014, 23:30:31 »
Jag lånar tråden lite...
Om man t ex har integral för start av vp på -100 och start av tillskott på -600. Exakt vid vilket värde startar resp stoppas tillskottet då? Vad är det som styr när de olika tillskottsstegen kopplas in (och ur)?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Videonisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Opt. G2 beter sig underligt?
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2014, 00:25:15 »
Om man t ex har integral för start av vp på -100 och start av tillskott på -600. Exakt vid vilket värde startar resp stoppas tillskottet då? Vad är det som styr när de olika tillskottsstegen kopplas in (och ur)?

Nedan är ifrÃ¥n Thermias installationshandbok.  :)
Thermia Optimum G2 10kW med 100 l volymtank samt 200 m borra, installerad början av december 2011. Villa i Örby i södra Stockholm, suterräng byggd 1944 med 240 kvm. 2 vuxna 1 barn i familjen.

Uppfört 110 kvm utbyggnad (varav 30 kvm förråd) 2014. Totalrenoverar nu ursprungliga byggnaden.

Skall skaffa FTX för bla bra inomhusluft. Styrning av el och belysning mm kommer baseras på KNX. Skall försöka använda ThermIQ för att integrera med KNX-systemet.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Thermia Opt. G2 beter sig underligt?
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2014, 01:08:53 »
jo men därutöver är det väl också det där med antal grader under bör.

Hur långa perioder av -15 har du haft, när du säger att du klarat dig utan tillskott.

En värmepump som inte klarar av att jobba upp till börvärdet har där nått sin maxgräns. Det du skriver indikerar att så sker vid ca -5.

vilken kurva samt rumsvärde kör du pÃ¥? 


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Vale46

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Opt. G2 beter sig underligt?
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2014, 07:09:53 »
jo men därutöver är det väl också det där med antal grader under bör.

Hur långa perioder av -15 har du haft, när du säger att du klarat dig utan tillskott.

En värmepump som inte klarar av att jobba upp till börvärdet har där nått sin maxgräns. Det du skriver indikerar att så sker vid ca -5.

vilken kurva samt rumsvärde kör du på?

Tack för svaret.

Kolla första inlägget så ser du alla värden.

Det har vart längre perioder som den stått och tuggat på enbart kompressorn runt de temperaturerna. Om jag kollar loggarna på integralen via Thermia Online ett år tillbaka så har den inte betett sig som den gör nu. Det som gjort mig fundersam är att vid, t.ex -9 så är klarar den en högre framledningstemp utan TS, medans den nu lägger sig en grad under och vägrar jobba in integralen?

HGW verkar även vara aktiverat hela tiden, trots det så går den in med TS och värmer VV efter en dusch t.ex.

Utloggad OlaP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örsundsbro
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Opt. G2 beter sig underligt?
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2014, 07:17:43 »
Ser att din pump har "fastnat" i en HGW körning (VV 68 °C, FL 44°C, Retur 39°C, DT 5 °C) där den inte orkar höja framledningen över bör.
Om du skulle inaktivera HGW skulle troligen VP snabbt orka öka framlednings tempen.

Som Ex:
Min VP maxar 48-49°C när HGW är aktivt vilket är min Framledning bör vid -7-8 °C. Med HGW ej aktivt orkar den upp i 53-54 °C vilket är min Framledning bör vid -13-14 °C..

Så om du inaktiverar HGW / HGW inte kör skulle du kanske komma ner till nånstans -10-12 °C utan att framledning hamnar under bör.

Så någonting verkar konstigt om du förut kom ner i ca -15 °C


Thermia G3 10 kW, 192m aktiv borra, 300L volymtank total vattenvolym ca 500L, 174 m2 + 62 m2 biyta (källare), byggt 1965 tillbyggt 1972.

Utloggad Vale46

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Opt. G2 beter sig underligt?
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2014, 07:57:55 »
Ska testa att stänga av HGW, dock känns det som att man vill ha den funktionen, underligt nog så gör den vatten med tillsats mest hela tiden?

Ser att den trots oförändrad utetemp gått 4 timmar tillsats i natt. Framledningen dippade ner till 43c och då small den på med el direkt. Fattar inte vad som händer.

Utloggad OlaP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örsundsbro
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Opt. G2 beter sig underligt?
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2014, 08:26:53 »
Liten varning bara, om du stänger av HGW under installations menyn kommer inte VP att kunna göra VV alls!

Bättre att ändra parametrarna under HGW menyn så att "HGW start" villkoret aldrig uppfylls.
Genom att sätta "Max temp" till 60 °C och "Temp diff " till 35 °C så kommer HGW bara att starta om VV "start" är lägre än 25 °C (60-35). kommer förmodligen aldrig att hända då VP startar en "vanlig" VV körning då viktade tempen är under 40 °C (default värde)

HGW finns mera "förklarat" under tråden: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54137.0
Thermia G3 10 kW, 192m aktiv borra, 300L volymtank total vattenvolym ca 500L, 174 m2 + 62 m2 biyta (källare), byggt 1965 tillbyggt 1972.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Opt. G2 beter sig underligt?
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2014, 08:54:42 »
Hej! Har den redan gått 18500 timmar på 4år?Låter mycket för det blir ca 4600 timmar/år.Vad sa kalkylen?Så länge önskad framledningstemperatur (45 °C) och framledningstemperatur (44 °C)så kan den inte "hämta hem integralen".

PS:Har du testat luftat systemet.
« Senast ändrad: 16 januari 2014, 08:59:56 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Thermia Opt. G2 beter sig underligt?
« Svar #10 skrivet: 16 januari 2014, 09:29:27 »
Om den går med HGW så länge som du beskriver det så borde den ju aldrig behöva göra VV.

Tycker det låter som ett fel.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Vale46

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Opt. G2 beter sig underligt?
« Svar #11 skrivet: 16 januari 2014, 09:48:35 »
Hej! Har den redan gått 18500 timmar på 4år?Låter mycket för det blir ca 4600 timmar/år.Vad sa kalkylen?Så länge önskad framledningstemperatur (45 °C) och framledningstemperatur (44 °C)så kan den inte "hämta hem integralen".

PS:Har du testat luftat systemet.

Det stämmer, tycker också att det är överkant faktiskt. Blir inte riktigt klok på det här. Har inte luftat, men ska testa, tack för tipset! Jag förstår att den inte kan hämta hem det, jag förstår inte varför den inte ökar framledningen till 45 och jobbar in det. Den klarar ju det vid en aning kallare temp utan TS.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Thermia Opt. G2 beter sig underligt?
« Svar #12 skrivet: 16 januari 2014, 10:28:34 »
Går pumpen 4600 timmar per år kan den omöjligen klara att värma huset ner till -15. Ligger huset i mellersta Sverige är noll grader rimligare. Var ligger huset?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Thermia Opt. G2 beter sig underligt?
« Svar #13 skrivet: 16 januari 2014, 10:35:28 »
värmepumpen har gått 4600 timmar per år och det är ju ganska mycket. Det tyder på att den alltid haft mycket att göra, inte bara nu på sluttampen. Ditt tillskott har under perioden varit 4437kwh.

Nu är jag inte så up-to-date på schablonsiffror och så men sammantaget borde detta indikera att din värmepump går på hyfsat max och över tid har haft behov av tillskott. Jag vet inte var du bor men det kanske är så att tillskottet normalt sett jobbar där mellan -5 och -20 och det är ju, beroende på var man bor, ändå ganska sällan det är så kallt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Vale46

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Opt. G2 beter sig underligt?
« Svar #14 skrivet: 16 januari 2014, 10:49:11 »
Huset finns i Säters kommun, Dalarna.

Jag tycker också den bara går och går mest hela tiden. Jag vet att jag första vintern övervakade den en hel del och tyckte den höll i skapligt på bara VP. Då var det temperaturer på -15/16, men jag blir såklart fundersam nu. Du säger att den skulle maxa ut vid nollgradigt, dock så gick den på enbart VP vid -9 häromdagen, dock med en grad framledning under börvärde, men det gör den även nu. Vid -9 presterade den det börvärde den vill ha nu, men den kommer liksom inte dit, det begriper jag inte.

Hoppas ni har överseende med min okunskap.

Låter ju helt idiotiskt att ställa frågan efter 4 år, men har jag köpt en rejält underdimensionerad anläggning? Visst att isolering och fönster skulle effektivisera den, men ändå.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!