Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: jehu
« skrivet: 03 februari 2006, 05:25:51 »

Det kankse måste vara så att allt funkar för att den skall varna (typ låg brine,  osv) :)

Det tokiga är ju att styren måste funka för att kunna larma!
Dvs om styren är utslagen, så tänds inte dioden.
Om en säkring går, tänds inte dioden.
Skrivet av: ME
« skrivet: 26 januari 2006, 14:53:36 »

Det kankse måste vara så att allt funkar för att den skall varna (typ låg brine,  osv) :)
Skrivet av: jehu
« skrivet: 26 januari 2006, 13:11:49 »

Satte in givaren i en garderob när jag började vedelda lite mer. Där håller han sig i skinnet  :)
där var ju ett ställe att hade &så, jag har min bar för att kunna titta om den röda diodenlyser (indikerar fel i VP'n)

Jo hehe. Men den däringa dioden är inte mye att hänga i julgran. Insåg jag när jag kom hem till utkylt hus. En säkring hade gått - och inte lyste dioden då.  huvuddunk
Köpte istället en billig termometer som visar aktuell panntemp och satte i hallen - den har man nytta av!!
Skrivet av: staffan55
« skrivet: 26 januari 2006, 12:30:52 »

Man lär sig mkt på detta forum. Allvarligt!
Min erfarenhet är att CTC verkligen ser till att hålla inställd temperatur. Det innebär att pumpen "rusar" när det blir kallt i hallen( där sitter innegivaren). Det vore kanske inte så dumt om tempgivaren gick att justera som Bertil föreslår men jag tror inte att det går.
Jag kör vidare utan tillskott och det går utmärkt vid dessa utetemperaturer. Däremot befarar jag att vvproblemen uppstår under våren om jag inte låter patronen vara med
Skrivet av: ME
« skrivet: 26 januari 2006, 08:49:58 »

Satte in givaren i en garderob när jag började vedelda lite mer. Där håller han sig i skinnet  :)
där var ju ett ställe att hade &så, jag har min bar för att kunna titta om den röda diodenlyser (indikerar fel i VP'n)
Skrivet av: jehu
« skrivet: 26 januari 2006, 01:12:13 »

Satte in givaren i en garderob när jag började vedelda lite mer. Där håller han sig i skinnet  :)
Skrivet av: ME
« skrivet: 25 januari 2006, 23:41:17 »

Citera
Kan man ställa rumsgivarens känslighet på CTC? det skulle ge lite "lugnare" drift. Men öka  tempdiff inne lite, men borde va helt ok
Inte vad jag vet, har inte öppnat min och det går inte på VP'n . Jo det var en tråd där det diskuterades ngt om den stora steg ökningen när man körde med innegivaren, kommer inte ihåg alla detaljer där.

Som sagt tidigare kör jag med urkopplad innegivare, så den biten har jag inte koll på.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 25 januari 2006, 23:18:11 »

Citera
Det där med undertemp skull kanske vara en sak att testa, Har du klurat på den länge ?

Det var på en annan tråd här som det pratades om att rumsgivaren höjde börvärdet så kraftigt även vid liten avvikelse på en CTC.
Så den var ny  ;)

Iofs har jag funderat på 25 kw pumpen där har vi en extrem drift, ett luftbatteri som går on off. När det startar drar det nära 25 kw enbart det, då vore det bra med räkning av gradminuter eller nån förregling att tillskottet inte går in förrän undertemp uppsått inne. Eller om utettempen är högre än X grader så förbjuds tillskott!  Här har vi massor av "onödigt" tillskott mot om det kördes med gradminuter.
Då kunde ett enormt tempunderskott under en begränsad period vara helt ok! men inte när man kör IVT´s styr, den är mycket snäv på vår maskin. Om tempen sjunker 0,75 grader under börvärdet kallar den på tillksott. Vilket är helt nipprigt!!!  huvuddunk huvuddunk
Går iofs att justera men sänks det då kan den ligga under börvärdet för evigt UTAN att den kallar på tillksott så det kan också bli fel!

Kan man ställa rumsgivarens känslighet på CTC? det skulle ge lite "lugnare" drift. Men öka  tempdiff inne lite, men borde va helt ok.
Det som nämndes var väldigt extremt. Om det nu inte var nåt fel på styren !?

Skrivet av: ME
« skrivet: 25 januari 2006, 22:44:56 »

Lite lurigare på tex IVT och CTC.
Ivt och CTC har ungefär en timmas fördröjning av tillskottet, det kan justeras men om tillskottsbehovet är mycket stort då kan det bli svalt inne innan det tillåts. Men det borde gå fördröja mycket mera. Det funkar ju sen ungefär som på en styr med gradminuter det blir en initial fördröjning, men sen vid förnyat tilskottsbehov tillåts start utan nån ytterligare fördröjning.

Att bara ha en tidsfördröjning gör ju att styren inte vet hur mycket eller lite värme som fatttas pga av detta aktiveras tillskottet alldeles för tidigt vid måttlig kyla. Lika blir det när  tempen ändras mycket mellan dag och natt.

 Med gradminuter så mäter man hur mycket värme som fattas, jag kan tex ha ett underskott i flera dagar i styren ibland i en hel vecka!

Det skulle vara ett villkor till på ctc och ivt.
Viss tidsfördröjning + viss inställbar undertemp inne tex 0,5 grad eller 1 grad innan tillskottet tillåts.   Då tror jag att man lättare kramade ur max ur kompressorn innan tillskottet tillåts starta!!!

Vad tror ni andra!?

Det där med undertemp skull kanske vara en sak att testa, Har du klurat på den länge ?  Beträffande fördöjningen så både finns den och inte :) 

När det gäller värmen så har du shunt fördöjning som standard är ställd till 180min. Om vp delen inte klarar av att hålla temperaturen så startas så väntar VP'm i 180 min innan den tar värmefrån övredelen (eldelen). Detta innebär att VP'n väntar 180 min innan tillskottet säter in.

Nu är det så att eldelen (övredelen) också har ett börbärde att hålla, skulle du utav ngn anledning komma under det värdet, pga spolat varmvatten, innan 180 min så går elpatronen in innan 180min uppnåts och det trots att ingen värme lånats från eldelen till uppvärmingen.

SÅ hoppas att detta var glasklart :)
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 25 januari 2006, 16:15:32 »

Thermia och tex Nibe VP styrs med gradminuter som du kanske vet. Det funkar så att varje minut jämförs börvärdet med verkliga framledningen (är-värdet).
När underskottet når -80 (fabriks på Thermia) gradminuter då startar kompressorn.  Räcker inte det till tex för kallt ute, då tar det timmar och ofta dagar innan tillksottet startas på min VP.
När det startas på min pump så står gradminuterna på ca -1500. (-600 standard)
Så fort verkliga tempen på framledningen når 3 grader över börvärdet stängs elpatronen av. Det gör att vid fortsatt kyla jobbar aldrig elpatronen upp mera än till säg -1300 sen stängs den av igen. Så det tillåts ett initialt underskott på värme.
Så är det tex nattkallt som stryk kan det byggas upp underskottsminuter hela natten utan att elpatronen startar. Sen blir det oftast varmare på dagen. Då jobbar kompressorn med sitt underskott.
Det ger nästan alltid, kan säga alltid 24 timmar på kompressorn innan tillskottet behövs.
 1500 gradminuter låter mycket men märks nästan inte inne, så det är helt ok.
Det enda jag gjort är att höja gradminuterna för pumpstart och särskilt för tillskottet.

Lite lurigare på tex IVT och CTC.
Ivt och CTC har ungefär en timmas fördröjning av tillskottet, det kan justeras men om tillskottsbehovet är mycket stort då kan det bli svalt inne innan det tillåts. Men det borde gå fördröja mycket mera. Det funkar ju sen ungefär som på en styr med gradminuter det blir en initial fördröjning, men sen vid förnyat tilskottsbehov tillåts start utan nån ytterligare fördröjning.

Att bara ha en tidsfördröjning gör ju att styren inte vet hur mycket eller lite värme som fatttas pga av detta aktiveras tillskottet alldeles för tidigt vid måttlig kyla. Lika blir det när  tempen ändras mycket mellan dag och natt.

 Med gradminuter så mäter man hur mycket värme som fattas, jag kan tex ha ett underskott i flera dagar i styren ibland i en hel vecka!

Det skulle vara ett villkor till på ctc och ivt.
Viss tidsfördröjning + viss inställbar undertemp inne tex 0,5 grad eller 1 grad innan tillskottet tillåts.   Då tror jag att man lättare kramade ur max ur kompressorn innan tillskottet tillåts starta!!!

Vad tror ni andra!?
Skrivet av: jehu
« skrivet: 25 januari 2006, 15:52:08 »

Det skall va så här kompressor 24 timmar/ dygn vid svinkyla osså tillskott efter det.
Aldrig kompressorstopp säger aldrig.
gratisvärmen vill man ju åt inte elpatronen!!!

Jag påstår att jag inte på 6 år haft elpatrondrift om inte kompressorn gått 24 timmar!
Inte en enda gång.

Minns väl Academics problem han hade aldrig mera än 16/18 timmar tror jag trots massor med elpatrontid

drjukebox löser du det där kan du sälja det till CTC, då byter jag pump  a:gl


Thank u Bertil.  :)
Det är väl det som är optimering - tillskott bara om vp inte räcker.
Finns det någon inställning på någon pump som "garanterar" detta?

Men det finns en annan synpunkt vad gäller tillskott -   man kan förvänta sig att brinetempen kommer att gå ner mer (speciellt om borran inte är överdimensionerad) om man kör utan någon form av tillskott.
Sänkt brinetemp > lägre COP. Undrar vad det kan ha för nettoeffekt? Hur mycket lägre COP för varje sänkning av brinetemp 1 grad?

Mycket att tänka på  är det  ::)
Skrivet av: EcoheatBosse
« skrivet: 25 januari 2006, 09:55:22 »

Bertil, vad har du för inställningar för att förhindra att elpatronen går in innan pumpen går dygnet runt, eller har du slagit ifrån elpatronen i menyn?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 25 januari 2006, 00:09:30 »

Det skall va så här kompressor 24 timmar/ dygn vid svinkyla osså tillskott efter det.
Aldrig kompressorstopp säger aldrig.
gratisvärmen vill man ju åt inte elpatronen!!!

Jag påstår att jag inte på 6 år haft elpatrondrift om inte kompressorn gått 24 timmar!
Inte en enda gång.

Minns väl Academics problem han hade aldrig mera än 16/18 timmar tror jag trots massor med elpatrontid

drjukebox löser du det där kan du sälja det till CTC, då byter jag pump  a:gl

Skrivet av: ME
« skrivet: 24 januari 2006, 12:09:23 »

Tyvärr är nog det så att grundinställningen är mer för komforten än optimal/minimal förbrukning. Det är nog så för det flesta tillverkare, för att få optimalt så skall det skruvas lite.
Och det kan &så tilläggas att CTC'n är känsligare på tillskottet på grundinställningen , det är fakta (enligt mig)
Skrivet av: jehu
« skrivet: 24 januari 2006, 03:14:31 »

Låter väl bra  :)

Som sagts rätt många gånger nu, styren funkar inte optimalt vad gäller eltillskottet.
Skrivet av: staffan55
« skrivet: 22 januari 2006, 17:13:08 »

Jag har fipplat runt lite med inställningar för att försöka få hitta något optimalt. Jag vet att det är förmätet av mig att tro att jag klarar det men, men. Nu har det konstant blivit kallare och jag är nu benägen att  förstå vad Bertil säger om att man måste ha koll på tillskottselen på en CTC. När tempen låg kring minus 5-8 grader hade jag tillskott med ca 10 %. När tempen sjönk under minus 10 grader fick pumpen för sig att det behövdes betydligt mer tillskott samtidigt som VPn gick ca 14 tim/dygn. Jag har nu provat att stänga av elpannan helt och det går utmärkt. Senaste dygnet , med minus 17 grader, ser ut som följer:
Kompressordrift    18 tim 14 min
28 starter
Tillskott 0

I och med att pumpen nu jobbar under betydligt längre tid så blir det inte heller några som helst problem med varmvattnet. Ca 47-48 kw under ett dygn med minus 17 grader tycker i varje fall jag är OK, eller?

"Ett forum för åldrande rånördar utan ett eget liv" är oförskämt pricksäkert!   ;)
Skrivet av: ME
« skrivet: 17 januari 2006, 22:36:30 »

Jo, jag har nog lite mer drifts timmar , och mindre start o stopp. Det gör att jag tycker att din inställning låter helt OK.  Du har många start Och stopp det borde betyda att du kan sänka ännu mer ...
Skrivet av: staffan55
« skrivet: 17 januari 2006, 17:51:33 »

Gå till inställningar, sen till ruta " maxeffekt elpanna" tryck på minustangenten(-) tills du kommer till
0 kw. Klart!
Det kan bli snålt med varmvatten men jag tycks minnas att din pump går ganska många timmar vid denna väderlek så det klarar sig kanske bra. Sjalv har jag maxeffekt elpanna på 3 kw och temperatur elpanna 47 grader. Med dessa inställningar har jag alltid gott om varmvatten och tillskottet ligger på ca 8-9 %. Ca 28-30 kw från vp och ca 2-3 kw från tillskott, dvs vid det väder som råder fn, ca 2-5 minusgrader.
Skrivet av: EcoheatBosse
« skrivet: 17 januari 2006, 14:27:53 »

I vilken meny stänger man av elpatronen?
Skrivet av: ME
« skrivet: 06 januari 2006, 21:13:54 »

staffan55

Helst skall det bara lite mellan top och botten på elementen 5-10 grader, Bertil (moderatorn) brukar vara expert på sådant.

Jag kör  just nu 42 till 43 grader vid minus 15  på värme av har jag 22 grader och elpannan 40 grader, men det spelar ingen roll då jag har elpatronen på 0kw dvs avslagen.

Brukar som mest ha runt 32 starter.... inget jag dör av ...
Skrivet av: staffan55
« skrivet: 06 januari 2006, 01:30:36 »

ME
Du kan ha en poäng. Jag har gått över alla element och ett element är inte bra, dvs bara varmt till viss del. Installatören är på väg för att kolla detta + en utegivare som inte visar korrekta värden. Energiåtgången är det dock inget att klaga på. Dyngsförbrukningen ligger på ca 35 kwh nu när det varit kallt( minus 8-13 gr). Ja, det är kallt för oss i Sörmland. Dessutom är det en rå kyla, inte torr som i norrland.
Vad har du för inställningar? Dvs elpanna, -15 grader samt värme från.
Skrivet av: ME
« skrivet: 04 januari 2006, 13:15:58 »

En dum fråga hur står det till med DINA element/termoster ? är hela elementen varma över hela ytan ? kan det vara så att du har lite förlågt flöde och då kör ut för hög temperatur.... du har trots allt satt "-15 grader" på 49 grader.
 
Skrivet av: Onkel Tompa
« skrivet: 28 december 2005, 00:58:19 »

Janne
Ursäkta raljerandet. Det du berättar kommer jag kanske att ha några upplysningar om som kan vara av intresse vid senare tillfälle. Det är jag som startat tråden Något att bita i. När den anläggningen- som principiellt liknar ett CTC-system även om det är IVT-produkter- kommit igång så ska jag redovisa främst hur vv-produktionen klarar sig.

Tompa
Tack för ngn som kanske vill hjälpa mig betr mitt system. Nu har det blivit kallt och dygnsförbrukningen är nu strax över 30 Kwh.
Jag var igår över hos CTC grannen för att se hans värden. Pumpen hade gått drygt 19 tim med 17 starter. Så är det inte hos mig.
Kompressordrift   12t 33m
50 starter
Brine 4/1
Framl  42 gr
Temp elp 48 gr (jag justerat till)
Shunt 180 min
- 15  49 gr
värme från + 17
max till framledn temp  55 gr

De senaste dygnen har infotexten  startfördröjd kompressor dykt upp vid olika tillfällen.

Det känns som om pumpen duttar med många starter. Förbrukningen är inget att klaga på men kan jag justera mina värden på något sätt ? Shuntfördröjningen hör väl inte direkt ihop med när eltillskottet går in?
Jag kan ännu ej förstå varför jag väntat så länge med att installera VP. Det är obeskrivligt komfortabelt och ekonomiskt.
Antalet starter på din anläggning är onekligen ganska många per dygn och anläggningen verkar inte överdimensionerad. Vad man osökt börjar fundera på är om inte din radiatorkrets är väldigt liten eller inte trimmad för en så kraftig VP-anläggning. Eftersom VP är kraftfull jobbar den snabbt till börtemp och slår av istället för att få långa gångtider vilket ger färre starter. /Startfördröjd komprsessor/ skalvrar också om för många starter, pumpen drar ut på antalet starter.......... prata med din installatör!!!!!!!!!!!!!!
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 18 december 2005, 14:51:34 »

Lite lustigt att du har så mycket starter.
iofs så är det nog inte så kritiskt.. tex en kyl startar jätteofta ändå kan dom hålla 15 20 år.
Skrivet av: staffan55
« skrivet: 18 december 2005, 14:33:59 »

Ja, ja häcklandet får jag väl stå ut med

Eco part 8,5 + EcoEl låg

Om jag har liten vattenvolym vet jag uppriktigt sagt inte. Jag har 2 expansionskärl. Det finns 2 påfyllningsrattar som jag aldrig rört. På exp kärlen sitter som jag förstår det varsin tryckmätare. Båda visar ca 1 bar.
I byggnaden finns 12 radiatorer från slutet av 70-talet då byggnaden renoverades. I källaren har monterats en fläktkonvektor, Sabiana. Den är gräsligt ful. Måste fläktkonvektorerna vara fula?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 18 december 2005, 13:50:31 »

staffan55
Har du väldigt liten vattenvolym??

Vilken pump har du

Hmm något att bita i..
Skrivet av: staffan55
« skrivet: 18 december 2005, 13:21:34 »

Janne
Ursäkta raljerandet. Det du berättar kommer jag kanske att ha några upplysningar om som kan vara av intresse vid senare tillfälle. Det är jag som startat tråden Något att bita i. När den anläggningen- som principiellt liknar ett CTC-system även om det är IVT-produkter- kommit igång så ska jag redovisa främst hur vv-produktionen klarar sig.

Tompa
Tack för ngn som kanske vill hjälpa mig betr mitt system. Nu har det blivit kallt och dygnsförbrukningen är nu strax över 30 Kwh.
Jag var igår över hos CTC grannen för att se hans värden. Pumpen hade gått drygt 19 tim med 17 starter. Så är det inte hos mig.
Kompressordrift   12t 33m
50 starter
Brine 4/1
Framl  42 gr
Temp elp 48 gr (jag justerat till)
Shunt 180 min
- 15  49 gr
värme från + 17
max till framledn temp  55 gr

De senaste dygnen har infotexten  startfördröjd kompressor dykt upp vid olika tillfällen.

Det känns som om pumpen duttar med många starter. Förbrukningen är inget att klaga på men kan jag justera mina värden på något sätt ? Shuntfördröjningen hör väl inte direkt ihop med när eltillskottet går in?
Jag kan ännu ej förstå varför jag väntat så länge med att installera VP. Det är obeskrivligt komfortabelt och ekonomiskt.
Skrivet av: Onkel Tompa
« skrivet: 17 december 2005, 18:26:11 »

Staffan:
Hur lång fördröjning har du innan eltillskottet går in? 180 minuter är fabriksinställningen!
Skrivet av: jehu
« skrivet: 17 december 2005, 08:01:18 »

Det kostar emellertid ca 10-15 kW el /dygn direkt i elberedaren extra.

Nog kan det vara värt några tusenlappar extra per år att ha obegränsat med vv.
Hade förslag vid installation att man kunde köra en rejäl vvb i serie med vp och ställa den så lågt att den inte behövde jobba mycket, om vv inte skulle räcka till. Kanske får vi göra det när barnen blir tonåringar, men inte där än... :)

Jag tror fortfarande på vad jag kom fram till när jag valde CTC för tre år sen - att det är den vp som har bäst möjlighet i grundkonstruktionen att leverera värme och vv utan tillskott. Men behöver tweaka inställningarna lite till och göra så jag kan styra extra vv inifrån huset innan det blir till sanning.
Synd bara att CTC inte gjort detta själva.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 16 december 2005, 20:34:07 »

hej

Detta var från mig ett råd hur man kan göra.Tillbaka till mitt system har jag full elberedare i serie med ack tank på 500l som ah slingor som ger VV som CTC panna. Så om man gör som jag har en el beredare efter VP VV tillvekrningen lider man aldrig brist på VV., Det kostar emellertid ca 10-15 kW el /dygn direkt i elberedaren extra.
Citera
Eget
Citera
Det som gäller är ej 20 min duschar fullt ös. Så gjorde mina ungdomar tidigare. Nu  ströp jag VV flödet så om de ökar till fullt ös så blir det kallare och kallare ju mer de ökar eller med termostat så minskar flödet efter hand som VV temp minskar.

Nu är det ingen som använder VV mer än 10 min till var dusch. Då räcker VV längre. Sen har jag max 8l/ min (upp mätt med tidur i badkaret)


Skrivet av: staffan55
Citera
Janne
Du måste vara mkt populär hos fru och barn.


Frun godkände ej min lösning så jag vred upp termostaten igen på elberedaren.

Men komfort får ha sitt pris a:gl 
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 16 december 2005, 18:26:36 »

Hmmm jag erkänner lite ful är jag nog med er ;)   Ni är ju direkt trögstartade  *vinkar*

Citera
Det är väl bara på CTC - den lite sämre pumpen-som du direkt kan avläsa förbrukningen av el på.

CTC är lite luriga! Dom räknar också timmar! sen omvandlas till kw. Så man tar inte hänsyn till verklig förbrukning, som varierar enormt med drifttempen...
Nog kan ni också köpa en elmätare, så ni får järnkoll  ;)

Så det blir en koefficient, så byter man kompressor blir det fel. Kör man med höga temperaturer blir det också fel!

Sen ang elanvändningen. Det är inte alla som är som oss. Kollar timmar elåtgång mm  ;) gör man inte det på ett år då kan det bli tokigt!
Tom en del som byter energislag tex från olja till el blir chockad när (slut-)elräkningen kommer och den är tex på 25.000:-

 Ang varmvatten Tex Thermia och Nibe "fullkondenserar" alltid vid vv produktion, året runt. Så där är  en brist i CTC konstruktion, eftersom den fullkondenserar bara på sommaren.  Det där accentueras om man använder mycket vv. Tex dom med stora pumpen som jag berättade om, det är ett tvåfamiljshus med barn i båda familjerna.
Dom upplever ständig vv brist vår och höst och även på vintrarna nu när tempen oftast är kring +-0 ute!!

Men som jag har sagt, CTC ÄR helt ok i en normalvilla!

Men det vet ni också det finns fällor särskilt för normalkonsumenten.
Dom tycker vv är lite klent hittar en termostat höjer den rejält... sen är dom toknöjd.. fixat vv problemet genom en vridning bara!

Det kan stå dom DYRT!

Jag hävdar fortfarande att på CTC skulle det finnas varningstext.
Höjer ni elpatronen mycket får ni bra med varmvatten. MEN till en oskälig kostnad!!
Skrivet av: jehu
« skrivet: 16 december 2005, 03:21:55 »

Vad det beror på är väl egalt, jag bara konstaterar.

Nej, du påstod att det var inbyggt i konstruktionen, vilket det alltså inte är.

tex vår o höst när man har låga börvärden är det halvdåligt med varmvatten, trots att VP jobbar med en högre temp än nödvändigt för enbart värmeproduktion.
det när det finns ett enormt effektbehov på kompressordelen!
Ang värmen... jag har rad som är rejäla

Ex +-0 ute.... min värmepump jobbar med en snitttemp på 30 grader!!! Börvärdet är också då 30 grader.

CTC kör ju vad jag förstått  in det varmaste vattnet från kompressorn i toppen vid vp drift, det torde va avsevärt varmare än 30 grader. Är det för kallt tex som hos mig runt 25 grader vid värmestart, måste det väl kyla varmvattnet!?
Jag antar att börvärdet för pumpen aldrig når mina värden tex runt 25 grader vid +10 grader ute...

Då pratar vi verklig vattentemp efter värmeväxlaren.... när 35 nås då stannar pumpen, det ger enorm COP!!!

Hittills i vinter har knappast pumpen nått mera än 35-36 grader  vid värmedrift! men det beror mest på vintern  ;)

Men som sagt i en villa är det ändå ok...

Nu blir det väl fart på er CTC ägare  ;)

Ah, Berra din provokatör, det förklarar saken. Du utgår från ditt eget system, som inte är något ordinärt villasystem. Grattis till en bra installation, men - hur många vp-ägare har dina värden? CTC utgår från en min. vp-temp av 35. På sommarhalvåret höjer jag den som sagt till 38, för att få bra med vv utan tillskott. På det sättet får jag vv året runt till låg kostnad. Hur får du ditt vv?
+++EDIT!! Det är inte min. framledning som jag höjer från default 35 till 38 grader - det är förstås min. vp-temp. För att ändra den måste man använda kod.+++
Mina börvärden ligger nog 10 grader eller mer över dina. Vi har lågtempsystem  med 21 välväxta radiatorer. Och jag tror fortfarande att det är desinformation att CTC behöver dra mer el andra märken.

Staffan, jag är inte övertygad om att ditt antal starter är ett reellt problem. Jag vet inte hur du skulle kunna trimma systemet för färre starter, annat än att experimentera med innegivarens placering. Höja innetemperaturen eller installera acktank förstås, men... du får väl bygga till! Relax med pool i källarn kanske?  ;)
Skrivet av: staffan55
« skrivet: 16 december 2005, 00:16:31 »

Bertil
Vad du säger om andra i byn är lite svårt att bemöta. Men den argumentationen är föga övertygande. Hur kan grannen få en chock när elräkningen kom? Det är väl bara på CTC - den lite sämre pumpen-som du direkt kan avläsa förbrukningen av el på.  På övriga märken måste du av någon anledning installera t ex Richards loggor för att veta förbrukningen.
Jag har sett vad du uppgivit om din elförbrukning och du har uppenbarligen ett otroligt effektivt system. Däremot kan man undra över hushållselen. Vistas någon i bostaden/bostäderna. Jag/vi förbrukar ca 10 000 kwh/år.

drjukebox
Du har helt rätt, man blir observant för att inte säga snål som nybliven VP-ägare. Klart man ska ha drägligt med vv, så det är bara att låta pumpen arbeta med visst tillskott.

Janne
Du måste vara mkt populär hos fru och barn.

------------------------

För att återgå till startfrågorna. Hur minskar jag antalet starter och kan jag justera ngt för att minimera tillskottet?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 15 december 2005, 23:21:57 »

Citera
Upp till bevis!
Jag påstår att värmeväxlaren har en utmärkt vv-kapacitet, och att det bara är brister i programvaran som gör att den inte utnyttjas optimalt.

Vad det beror på är väl egalt, jag bara konstaterar.

tex vår o höst när man har låga börvärden är det halvdåligt med varmvatten, trots att VP jobbar med en högre temp än nödvändigt för enbart värmeproduktion.
det när det finns ett enormt effektbehov på kompressordelen!

Ang värmen... jag har rad som är rejäla

Ex +-0 ute.... min värmepump jobbar med en snitttemp på 30 grader!!! Börvärdet är också då 30 grader.

CTC kör ju vad jag förstått  in det varmaste vattnet från kompressorn i toppen vid vp drift, det torde va avsevärt varmare än 30 grader. Är det för kallt tex som hos mig runt 25 grader vid värmestart, måste det väl kyla varmvattnet!?
Jag antar att börvärdet för pumpen aldrig når mina värden tex runt 25 grader vid +10 grader ute...

Då pratar vi verklig vattentemp efter värmeväxlaren.... när 35 nås då stannar pumpen, det ger enorm COP!!!

Hittills i vinter har knappast pumpen nått mera än 35-36 grader  vid värmedrift! men det beror mest på vintern  ;)

Men som sagt i en villa är det ändå ok...

Nu blir det väl fart på er CTC ägare  ;)

Skrivet av: jehu
« skrivet: 15 december 2005, 21:33:27 »

Det intressanta för mig är att försöka uppnå den optimala balansen mellan komfort och ekonomi.

Att behöva duscha med den obehagliga känslan av att vv när som helst kan ta slut är inte ok.

Själv gillar jag lååånga bad i 42 gradigt vatten. Speciellt så här års. 8)
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 15 december 2005, 18:41:26 »

Kommer man från lägenhet där man har obegränsat med VV till hus med mindre kapacitet på VV får man lida pin Sc:,h

Det som gäller är ej 20 min duschar fullt ös. Så gjorde mina ungdomar tidigare. Nu  ströp jag VV flödet så om de ökar till fullt ös så blir det kallare och kallare ju mer de ökar eller med termostat så minskar flödet efer hand som VV temp minskar.

Nu är det ingen som använder VV mer än 10 min till var dusch. Då räcker VV längre. Sen har jag max 8l/ min (upp mätt med tidur i badkaret)

Mitt råd är ändra beteende så spar Ni VV och minskar elförbrukningen och VV behovet minskar..  --/

Skrivet av: jehu
« skrivet: 15 december 2005, 18:22:08 »

Säker.. av den enkla anledningen att konstruktionen bygger på att elpatronen spetsar varmvattnet under en stor del av året!

Upp till bevis!
På sommarhalvåret undviker man att elpatron går in för vv-produktion genom att höja "min. vp-temp" till 38 grader. Då kan man stänga av elpatron. Detta enligt CTCs rekommendation.

Jag påstår att en "vanlig" pump varit bättre pga av CTC lite klena vv kapacitet.
Men som sagt i en normalvilla så visst...

Upp till bevis!
Jag påstår att värmeväxlaren har en utmärkt vv-kapacitet, och att det bara är brister i programvaran som gör att den inte utnyttjas optimalt.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 15 december 2005, 17:30:18 »

staffan55

Säker.. av den enkla anledningen att konstruktionen bygger på att elpatronen spetsar varmvattnet under en stor del av året!

Men vakar man över den (elpatronen) så blir det acceptabla skillnader! Har man VP bränner man ju inte så mycket energi!
Så en liten ökning blir verkligen liten!

Jag har 2 skräckexempel här från byn.
En som inte brydde sig utan tog rådet från inst att ställa elpatronen rejält högt så att vv skulle räcka.
När han fick sin elräkning svimmade han!! Bedrövligt att det ska gå ställa så, dom borde varna PÅ panan om effekterna av att höja elpatronen!

Sen en till som bytte ut en urgammal 15 kw VP med fast kondensering till CTC´s största. Deras förbrukning ökade kraftigt!!
Att byta från 15 kw till 12 var väl inte direkt klyftigt, men inst påstod att det var ok!!
Men ökningen är för stor för att förklaras av "bara" detta.
kan nämna att dom är många i huset, ca 8 personer. Så elpatronen går nog massor för att tillfredställa vv behovet!

Jag påstår att en "vanlig" pump varit bättre pga av CTC lite klena vv kapacitet.

Men som sagt i en normalvilla så visst...
Skrivet av: jehu
« skrivet: 15 december 2005, 15:03:20 »

Kanske är jag för kräsen

Närå.

Man vill spara maximalt och offrar en del komfort, såsom obegränsat med vv. Då har man glömt att man nu förbrukar en bråkdel av vad man gjorde med olja/el. Bättre fläska på med värme då - man sparar ändå mycket pengar.
När man installerar vp blir man energi- och kostnadsmedveten på ett annat sätt. Snål rentav.  :)

Jag tror man skulle klara sig utan elpatron med en CTC, förutom de tillfällen man behöver till bad och kanske dusch. Samt vid enstaka köldknäppar.

Så min nästa åtgärd blir att stänga av elpatron och flytta termostaten från pannan och upp i hallen. Jag kan då tvångsköra pannan upp till inställd temp. Även om elpatron är avstängd i programvaran, så går den på när man vrider upp termostaten.

Det var en tanke när vi valde CTC att vi skulle kunna få just detta - maximal besparing (bättre än konkurrenterna) och obegränsat med vv. Det är bara brister i program- (elpatron går in i onödan mycket) och hårdvara (avsaknad av övervakning och fjärrstyrning) som gör att det inte går.
Värmeväxlaren och pannans utformning tror jag är ganska optimal.
Skrivet av: staffan55
« skrivet: 15 december 2005, 13:58:19 »

Bertil
Säker, betyder det tror eller har du någon info som du kan dela med dig. Ja, att kolla elpatronen det är det som är kruxet. Antingen är elpatronen inkopplad och då sköter maskinen själv ev tillslag, eller så är elpatronen urkopplad och då kan det bli lite dåligt med varmvatten.

drjukebox
Jag förstår vad du menar med en display inne i huset för tillfälliga inkopplingar av patronen. Det skulle  vara smart.
Jag skulle säkert klara mig utan eltillskott -dygnstemperatur ca-8gr och ca12 tim vp drift- för det finns mkt till att ta av och uppvärmningen av huset ser inte jag som ett problem. Det är som sagt vv prod som tycks kräva eltillskott, i varje fall om man ska ha en rimlig komfort. En dusch är OK, två fungerar, men sen blir det nog jag som får duscha, dvs om elpatronen är avslagen och duscharna sker efer varandra
Kanske är jag för kräsen
Skrivet av: jehu
« skrivet: 15 december 2005, 01:20:21 »

Ja, tycker väl att det är många starter. Förutom att jag ev har en överdimensionerad anl, kan man ha det?, finns det något att göra åt antalet starter? Jag har varit och ändrat på lite inställningar men uppriktigt tror jag att maskinen inte bryr sig ett dugg.
Den kör sitt eget race med olika starter vid olika börtemperaturer.

Vad har du för inställning på elpatronen? Helt avstängd? I så fall innebär inte det att om bad eller dusch tas vid ogynnsamt tillfälle i VP-cykeln så kroknar helt enkelt vv? Även om jag kan stå ut med lite ljummet vatten så har jag andra i familjen som börjar att gorma.

Det där med starterna - man rekommenderade förr att inte ha för stor vp (detta var en anledning till att vi inte valde en större trots 330 m2), för att inte få för många starter, som sades vara det som bestämde kompressorns livslängd. Senast jag frågade så står den rekommendationen kvar. Men scrollarna verkar ju gå och gå. Hur länge de håller lär det väl dröja innan vi vet.
Vi klarar oss utan elpatron på sommarhalvåret. Vad jag skulle vilja är köra helt utan elpatron mars-november, och kunna slå på den inifrån huset bara när det ska badas eller flera ska duscha. Det tar inte många minuter att få upp panntempen till 60 grader med full effekt på patron.

En bekant med hus i din storlek har aldrig under fem år haft elpatron inkopplad! Men de är bara två i huset.


Skrivet av: Bertil
« skrivet: 15 december 2005, 00:27:04 »

Säker på att CTC drar lite mera ström, men det är små marginaler bara man vakar över elpatronen!
Skrivet av: staffan55
« skrivet: 14 december 2005, 16:51:43 »

Ja, tycker väl att det är många starter. Förutom att jag ev har en överdimensionerad anl, kan man ha det?, finns det något att göra åt antalet starter? Jag har varit och ändrat på lite inställningar men uppriktigt tror jag att maskinen inte bryr sig ett dugg.
Den kör sitt eget race med olika starter vid olika börtemperaturer.

Vad har du för inställning på elpatronen? Helt avstängd? I så fall innebär inte det att om bad eller dusch tas vid ogynnsamt tillfälle i VP-cykeln så kroknar helt enkelt vv? Även om jag kan stå ut med lite ljummet vatten så har jag andra i familjen som börjar att gorma.

Naturligtvis tycker alla att de har det bästa VP märket på samma sätt som alla har det bästa bilmärket. Med det menar jag att IVT mfl säkert är utmärkta produkter men det som styrde mitt val av märke var frånvaron av fel på CTC. Å andra sidan så kan jag inte skryta med att min pump fungerar till den absoluta nollpunkten utan tillskottsel. Samtidigt måste årsförbrukningen egentligen vara det enda intressanta betr värmepumpar. Synd att det inte finns ett oberoende test under verkliga förhållanden betr de olika VP märkena
Skrivet av: jehu
« skrivet: 14 december 2005, 05:50:00 »

Har haft många diskussioner med CTC och andra om detta med tillskottet. CTC menar att de andra tillverkarna kör med glädjekalkyler, och att man inte kommer undan eltillskottet. Den totala förbrukningen/besparingen skulle bli ungefär densamma. Själv vet jag inte - kan inte de andra märkena.
Men jag är nöjd med besparingen. Jag är inte lika nöjd med hur styren är uppbyggt, ffa att man inte utnyttjar den förnämliga värmeväxlaren till vv optimalt - man kan få ut stora mängder vv om man kan optimera eltillskottet och göra detta bara när man behöver det (tappar upp ett bad). Så kan man också köra med låg panntemp (vi har f n 43 grader) och ändå ha vv så det räcker till vardags.
Jag skulle vilja kunna styra detta inifrån huset med en enkel display/manöverpanel.

Vi kan ju jämföra installationer lite.  :)

330 m2 boyta, förbrukningen innan var 3,8 m2 olja och sedan när vi körde bara på elpatron en totalförbrukning av cirka 45000 kWh.
Borrade 157 meter aktivt och har en Ecoheat 10. Skulle kanske ha valt en större pump och borrat 40 meter till, men det var baserat på dåvarande förbrukning. Vår brine ligger nu på 3/0 och brine in har aldrig varit under 0 grader.

Vi har en inomhustemp på 18,5 grader. Eldar i kök och vardagsrum för komfortvärme.

Total årsförbrukning nu cirka 21500 kWh, varav vp tar 14000. Eltillskott går bara in när man använder vv samt vid kraftig kyla (under 15 minus).
Så ekonomin är nog ok.

Igår hade vi 18 starter. Brukar ligga runt 20 höst och vår. Har du så många starter kanske pumpen är onödigt stor?
Skrivet av: staffan55
« skrivet: 13 december 2005, 22:12:48 »

Bara pga att jag har för lågt i källaren. En Ecoheat går helt enkelt inte in.

Ja, jag får väl leva med antalet starter.

Förbrukningen är extremt låg, mycket bättre än jag någonsin kunde hoppas på, men å andra sidan har det varit ovanligt varmt under denna höst. Något som du bör veta är att i källaren har jag satt in en fläktkonvektor. Förut värmdes källaren endast av oljepannan från 1962. Jag tror att detta var ett bra beslut eftersom källaren nu är varm och därigenom också golvet i bottenvåningen. Kollektorledningen från borrhålet till byggnaden( ca 15 m) la jag ned lite arbete på genom att gräva till 1 m djup och genom att isolera med markskivor.

Jag är övertygad om att du kommer att bli mkt nöjd med en CTC bara du borrar skapligt djupt. Jag valde CTC pga att en av mina grannar har en CTC och aldrig haft ngt fel eller problem. Övriga grannar har IVT, Thermia och Nibe. Alltid har det varit ngt problem eller tjafs beträffande de märkena. Kanske inga stora grejor, men ändå.
Skrivet av: Onkel Tompa
« skrivet: 13 december 2005, 21:26:26 »

Hej igen Staffan! Jag har kollat CTC´s manual och 35 starter per dygn verkar vara ett medelvärde. Vilken låg förbrukning du har!
Skrivet av: Onkel Tompa
« skrivet: 13 december 2005, 21:05:18 »

Varför har du dockat en ecopart till en ecoel, när det finns en komplett pump: ecoheat? Blev det billigare? Tänker själv installera en pump från CTC, väntar just nu borrtillstånd!
Skrivet av: staffan55
« skrivet: 13 december 2005, 19:44:20 »

Jag är nybliven, sen juli 2005, innehavare av CTC Ecopart 8,5 och Eco El. Först blev jag mycket besviken eftersom pumpen nästan inte gick alls, det var mycket eltillskott. Senare fick jag klart för mig att pumpen skulle mjukstarta under 72 timmar innan full effekt kunde erhållas. I verkligheten tror jag att pumpen behövde gå över 100 timmar för att köra för fullt.
Jag kan nu konstatera att allt fungerar till utomordentlig belåtenhet.

Energiförbrukningen är löjligt låg och jag förstår inte varför jag inte tidigare investerat i en bergvärmepumpsanläggning.

Jag har ett äldre hus om ca 160 kvm med källare om ca 50 kvm. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja/år. Elpannan installerades
5/7 och värmepumpen körde igång först 29/8. Borrhål 165 m, berg efter 6 m. Förbrukning enl följande
juli      240 kwh (endast elp)
aug     300 kwh
sept    339 kwh
okt      536 kwh
nov     701 kwh
dec     289 kwh (10/12)
Siffrorna ovan anger vp-förbrukning + eltillskott.
Hustemp 20,5
Brine 5/2

Nu till mina frågor.
Eltillskottet ligger nu på ca 10 % av förbrukad energi per dygn. Ibland har jag provat att stänga av elpatronen för att pumpen enbart ska producera värme och varmvatten. Effekten blir en försumlig minskning av energiförbrukning-kanske 1 kwh/dygn- medan
varmvattenproduktionen blir klart lidande. Även om det finns många på detta forum som skriver om det förkastliga i tillskottselen så undrar jag om inte i vart fall CTC är konstruerad för en viss stöttning av elpatron? Man låter helt enkelt värmepumpen göra det den är bäst på dvs producera radiatorvärme tex 30-40gr medan varmvattnet 50-55 gr delvis sköts av elpatronen. Eller har jag fel? Tilläggas kan att ju hårdare pumpen arbetar, pga utetemperatur. ju mindre eltillskott blir det procentuellt.

Pumpen arbetar fn mellan 6-10 timmar/dygn- som mest har den gått drygt 12 tim/ dygn när det var -10 på natten. Det som däremot är lite oroande är antalet starter/dygn. Dessa ligger på mellan 30-50 och som mest 55 starter/dygn. Visserligen har jag försäkring osv och CTC har fler starter än övriga märken men jag tycker i alla fall att det är mycket. Något fel eller kan jag göra något?

F ö måste jag säga att det är överlägsen komfort och obegripligt ekonomiskt att ha värmepump samt att Rickard ska ha all heder av detta forum. Hinner Du verkligen med arbete och familj samtidigt med detta projekt?


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!