Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: wptno1
« skrivet: 04 oktober 2012, 21:21:27 »

Såg att manometern jag monterade på in på köldbärarsidan visar ett tryck på 0,5 bar ändå så ..... :P
Skrivet av: wptno1
« skrivet: 03 oktober 2012, 11:13:09 »

ok, då skippar jag det.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 oktober 2012, 10:26:02 »

man behöver nog bara tryck, i normalfallet, om man ska koppla på andra prylar, typ frikyla osv.
utgår från att nivåkärlet sitter högst då.
Skrivet av: wptno1
« skrivet: 03 oktober 2012, 09:49:31 »

Ja det är väl sant som du säger, dumt att slänga pengar på nåt sånt.
En liten fundering när jag ändå är här:
Måste man ,eller är det bra för vp`n att trycksätta köldb med 0,8-1 bar eller är det onödigt?, jag har det medföljande nivåkärlet i plast.

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 oktober 2012, 21:02:20 »

Vp styr i huvudsak efter utegivaren och kurvan du ställt in men om det tex blåser eller du bakar så värmen ändras inne så kan innegivaren påverka framledningen med ett valbart värde mellan 0-6 men det är fortfarande utegivaren som styr mest så du ska själv klart installera båda givarna men ställ rumsgivarfaktor på 0 till du hittat rätt kurva för du påverkar inte innegivaren nånting den visar bara tempen i displayen och i loggen. Rmu 40 är väl en kul grej att ha men tror inte den tillför så mycket sen vp är injusterad behöver man inte röra den.
Skrivet av: wptno1
« skrivet: 01 oktober 2012, 20:49:38 »

Jag har en liten fundering, finns svaret redan så linka mej vidare om ni inte orkar svara.
Jag fick elektrikern att montera utegivaren och koppla in denna , jag trodde utegivaren var en extragrej man köpte till, men såg nu att denna låg kvar i kartongen,
Vad är fördelen med att montera bägge givarna?
Räcker det inte med utegivaren när jag har tagit bort alla termostater på radiatorerna, då bestämmer väll kurvan jag har valt att när det är -10 grader ute så ska det vara en viss temp inomhus, eller tänker jag fel?
är lite sugen på en RMU 40 om jag måste in med innegivare, dels pga tekniknörden i mej och dels för att man slipper ner i källaren, är den nåt att ha?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 oktober 2012, 17:43:52 »

ett tipps, som kanske inte tillför ett skvatt till just ditt problem, men nu när du kör brinepumpen länge och kontinuerligt ta tillfället i akt att justera temperaturen för givarna så dom visar samma sak.

Om man har givare som löpande visar fel när man cirkulerar vätskan under en längre tid så indikerar detta att en av dom visar lite fel. Vilken som visar fel får man försöka ta reda på genom en extern separat givare alternativt att man beslutar att jämka värdena. Målet är att båda givarna visar samma värde.

Annars skulle man i ditt fall, när du väl får ordning på grejerna, När man siktar på ett KB delta på 3K i realiteten ha ett annat värde, i ditt fall 2.3K, om jag tänker rätt.
Funktionen att kalibriera givarna finns inte längre på Nibe måste nog tyvärr erkänna att det finns fördelar med Thermia ibland ;)
Skrivet av: wptno1
« skrivet: 01 oktober 2012, 12:24:35 »

Haha, kompressorn står på "Från"läge när den inte behövs, jag trodde den skulle stå på "Till" eller "startar om" men den ska tydligen stå på "Från" .
Jag testade att sätta varmvattnet på Lyx och vips så drog kompressorn igång  :P
Så nu får den stå och gå 1 dag så kikar jag till den imorgon, om jag kan hålla mej från nya leksaken så länge :)

Tack så mycket alla som orkar lägga sin tid på mej.
Jag återkommer säkert med några frågor till  ^-^
Skrivet av: wptno1
« skrivet: 01 oktober 2012, 12:07:56 »

Ok men jag får inga larm alls nu, problemet just nu är att kompressorn står i läge från och vill inte starta trots att jag har den på auto och om jag inte missat nåt så har iallafall inte jag stängt av den manuellt. Så jag får kanske slå en signal till nibe ändå.
Skrivet av: ltfrebac
« skrivet: 01 oktober 2012, 11:59:51 »

Inte för att skrämmas men min 1245:a var tom på kylmedia vid leverans och det ger LP-larm precis som hos dig. Har du verifierat KB-flöde (jag hade flödesventiler på mina KB-slingor) så är det väl bara ringa Nibe?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 01 oktober 2012, 11:32:39 »

ett tipps, som kanske inte tillför ett skvatt till just ditt problem, men nu när du kör brinepumpen länge och kontinuerligt ta tillfället i akt att justera temperaturen för givarna så dom visar samma sak.

Om man har givare som löpande visar fel när man cirkulerar vätskan under en längre tid så indikerar detta att en av dom visar lite fel. Vilken som visar fel får man försöka ta reda på genom en extern separat givare alternativt att man beslutar att jämka värdena. Målet är att båda givarna visar samma värde.

Annars skulle man i ditt fall, när du väl får ordning på grejerna, När man siktar på ett KB delta på 3K i realiteten ha ett annat värde, i ditt fall 2.3K, om jag tänker rätt.
Skrivet av: wptno1
« skrivet: 01 oktober 2012, 11:13:40 »

Tvångsstartade kompressorn och har nu värdena k in 6,3 och ut 7.0
Men kompressor info står på Från fortfarande , jag har den ställd på 10 dagars kontinuerlig drift och auto på driftläge , så varför står kompressorn på Från läge?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 oktober 2012, 10:43:07 »

Jag vet inte vad hög kond in betyder.
Troligen beror det bara på att cirkpumpen går, men inte kompressorn, och i normalfallet skall "kond in" aldrig bli +7°C under drift?
Har du spärrat kompressordriften manuellt?
Skrivet av: wptno1
« skrivet: 01 oktober 2012, 09:57:31 »

Yes !
Då startade jag kb pumpen manuellt och höjde hastigheten på den och fick igång flödet så nu visar k in: 6,5 och k ut: 7,2
men detta blir väl stabilare när den har kört ett tag skulle jag tro.
sen så fick jag upp ett meddelande på kompressorinfo: hög kond in, detta kom inte som ett larm utan som ett meddelande, vad betyder detta?
sen så står det kompressorinfo : Från , ska det inte stå när den har tänkt att starta eller Till?



Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 oktober 2012, 08:40:49 »

Varierar inte nivån i nivåkärlet när du stänger öppnar?
När jag skriver att du skall stänga ventilen snabbt så menar jag snabbt, alltså den skall gå från fullt öppen till fullt stängd på tiondels sekunder.

Obefintligt flöde kan bero på att du har luft i pumpen också.
Förångaren borde ha tinat upp över natten.Men har du provat starta om upprepade gånger kan det vara KALLT där inne i isoleringen, typ -50 grader.
Skrivet av: wptno1
« skrivet: 01 oktober 2012, 08:38:40 »

Detta bådar inte gott, testade ju att stänga kranar igår och det var inget ljud alls , "halvstänger" man en kran så ska man väl kunna hör ett litet svischande iallafall.
Så allt man kan göra är att vänta tills det tinar om det frusit?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 oktober 2012, 08:27:23 »

Sidan 25 i installatörsmanualen: http://www.nibeonline.com/pdf/431002-1.pdf

Om du startar cirkpumpen och sedan snabbt stänger/öppnar en av ventilerna på KB-ledningen så skall nivån i nivåkärlet åka upp/ned om du har flöde.
Sen borde du kunna höra att det blir en "smäll" i ledningarna när du tvärtstänger ventilen - om du har flöde.
Vatten i rörelse har en rätt stor inbyggd kraft.
Om du inte får flöde, stäng av cirkpumpen igen, annars kan den gå varm.
Då får du vänta på att förångaren tinar.
Skrivet av: wptno1
« skrivet: 01 oktober 2012, 08:04:41 »

Hur ser jag om jag har något flöde?
Och hur startar jag cirkpumpen manuellt
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 oktober 2012, 07:38:42 »

Det kan ta rätt många timmar innan förångaren tinar upp igen.
Starta cirkpumpen manuellt, och låt för allt i världen inte kompressorn starta igen innan du vet säkert att du har flöde i KB-kretsen.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 30 september 2012, 23:39:05 »

sjukt. Du har byggt ihop hela pumpen själv och anlitar någon för att göra ett enda moment och det blir fel...

om det nu är det som är felet det vill säga..

När dom fyllde på brine här så hade dom en tunna med en extern pump med ett sjuhelsikes drag på.

Mitt system är trycksatt. 1.1 bar eller 1.2 bar tror jag (vanligt men lite mindre exp kärl). När KB CP drar igång sjunker trycket 0.1 bar eller så.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 30 september 2012, 23:28:34 »

Du kan ha råkat ut för att förångaren frusit ihop.

Kör KB-pumpen manuellt och kolla om du har nåt flöde.

Jag råkade ut för att en packning började läcka och ca 150 l brine rann ut i matkällaren. Kul när man inte är där. :(

När installatören skulle fylla upp igen gjorde han tydligen nåt misstag och förångaren frös ihop så att det inte fanns nåt flöde.

Jag kunde kolla tempen remote via SMS40 och det tog ca ett dygn innan den hade tinat upp och vi kunde köra igång normalt igen.
Skrivet av: wptno1
« skrivet: 30 september 2012, 22:26:36 »

Hittade menyn och höjde kalla cp från 50 till 90 men då slog den av på larm med en gång ,kompressorn hann inte gå i 2 sek.
Någon mer inställning jag borde ändra när jag är i gång?

tusen tack för att ni tar er tid!
Skrivet av: wptno1
« skrivet: 30 september 2012, 21:53:32 »

testade att få lite slag på flödet i köldbärarn genom att stänga och öppna lite snabb samt tog bort skruven på pumpen, får testa och trycksätta nivåkärlet imorgon .
Någon avluftare finner jag inte, varken på nibe ritningarna eller i pumpen, varför har dom valt att ta bort den om den funnits på äldre modeller?,den hade ju hjälpt en del.


Smurfen: Jag har läst att detta kan lösa problemet men hur gör man för att få kalla cp på max på denna Nibe F1145 finns det nån inställning i menyn eller sitter det en ratt på själva pumpen?

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 30 september 2012, 21:14:52 »

Ställ upp hastigheten på kalla cp på max om du inte redan gjort det.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 september 2012, 20:34:53 »

Är det bergvärme?

Fyll vatten i nivåkärlet så att det finns vatten som kan ersätta kvarvarande luft.
Kolla om det inte finns avluftare inuti själva värmepumpen, har för mig att det finns det, i vart fall på äldre pumpar.
När du avluftar, ha inte cirkpumpen igång.
Om flödet uteblivit kan du ha luft i pumpen, starta pumpen och skruva loss den stora skruven längst bak på motorn, då kan du bli av med luften den vägen, det kommer lite vatten också, så ha en trasa till hands.

Kör sedan cirkpumpen kontinuerligt i några dagar.
Ett sätt som gör att du kan bli av med luft är att köra cirkpumpen, och så snabbt stänga/öppna en av ventilerna på KB-ledningen så du får ett "slag" i ledningarna, det rycker loss luft som sitter på högpunkter.

Ett bra sätt att se om du har mycket luft kvar i systemet är att trycksätta nivåkärlet, om vattennivån sjunker mycket så har du mycket luft i systemet.
Jag fyllde luft med hjälp av garagekompressorn, om du blåser bakvägen in i säkerhetsventilen samtidigt som du vrider på den röda/svarta ratten så öppnas ventilen och släpper in luft.
Maxtryck för slangen är 6 bar.
Trycksätt inte mer än max 1 bar.
Skrivet av: wptno1
« skrivet: 30 september 2012, 20:28:46 »

okok.
Jag monterade ihop alltihop och gjorde allt  själv , allt utom påfyllning av köldbäraren  :( , det är väl så att ska de bli bra gjort så får man väl göra det själv, det är väl ingen ide att ringa firman som fyllde köldbäraren och få dom att komma hit och trycka ut den sista luften heller, dom ska väl ha ännu mer betalt då, men å andra sidan så kan jag ju inte slänga ut 1200 spänn på en pump som jag använder en halv gång.
Surt sa räven..
Hur kan den sista luften försvinna om man kör på 10 dagars kontinuelig drift, var åker den ut? det är väl ett stängt system, om man inte har monterat dit en luftare då,, som jag inte har gjort  :P
Trycksätter man normalt med det medföljande nivåkärlet? hur mycket isåfall?

Skrivet av: heat-peak
« skrivet: 30 september 2012, 18:39:07 »

Jag fick samma larm innan installatören lyckats på ut all luft ur kollektorslingan.
Man skall tydligen koppla på en extern pump och sedan cirkulera ett tag.
I meny 5.1.8 kan man även sedan sätta köldbärarpumpen på kontinuerlig drift
i 10-dager vilket tydligen är vanligt vid nyinstallation för att få bort de sista
luftbubblorna.
Annars (om du inte installerat själv) får du väl göra som jag och tala med installatören.
 
P.S. mitt system är trycksatt, skulle inte kunna fylla på något via nivåkärlet för tillfället.
Skrivet av: wptno1
« skrivet: 30 september 2012, 17:43:23 »

Någon som kan hjälpa mej för jag har verkligen ingen aning.

Har precis installerat en nibe F1145 och en vpb 200, och jag körde igång den idag efter elektrikern varit här och gjort sitt.
Pumpen varnar för lågtryckslarm och nu även låg KB ut den ligger på in 14 och ut -8grader, jag har kollat alla filter och fått fyllt på ca 2 liter i systemet via nivåkärlet.



Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!