Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT och volymtank/arbetstank  (läst 12610 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: IVT och volymtank/arbetstank
« Svar #15 skrivet: 06 november 2015, 19:31:22 »
Det blir mycket att svara på ,, Jag börjar med detta,
Du skrev ,
Gamla 80/60-system var ju ofta gjorda för självcirkulation med grova rör, det finns väl inget i anläggningen som hindrar att man kör dubbelt så högt flöde i ett sånt system som har grövre ledningar än om man idag dimensionerar ett 55/45-system?,

Ett gammalt självcirkulations system  ler ,,, Du! rören är bara en del i distributionen ,  akilleshälen är radiatorns yta.
Den avgör vad effekten blir enligt gällande Naturlagar , sen kan man " med tejplappar och IR mätare skruva hur mycket man vill, Det går bara att göra fram till vad fysiken / mattematiken säger ...
20 talet -30 talet 40 talet 50 talet 60 talet 70 talet här är risken stor att allt är 80-60 system vid radiator.
Den "skapligt dimensionerade värmepumpen"   Här gäller ingen politik eller tyckande i ett 80/60 system
Enbart Naturlagar .   

Att man ska göra en Adekvat beräkning  är en självklarhet  i ett värmesystem och det har jag beskrivit i spaltmeter ,
med dom gångtider och stillestånd var rekommendationen från mig att avstå Tanklösning , Vart skrev jag att han skulle ha en , ?

Du skriver  Sc:,h
Jag tror att du cocacola får folk att tro att tanken i sig löser problemen då tanken bara är en del av lösningen, den huvudsakliga lösningen ligger i att balansera flödet rätt i befintligt system.
I trådstartarens fall är det uppenbart/mycket troligt att det finns en he del att göra med flödena - som i så många andra fall när vi talar "villainstallationer", speciellt i äldre hus.

De riktiga problemhuset är ofta hus byggda på 70-talet med högtempsystem, med enrörsslingor i klen dimension.

Innebörden i det jag skriver gällande Tank är när installerat värmesystem inte kan ta emot flöde/effekt frÃ¥n en värmepump. ,  Det är som jag skrev ovan Naturlagarna bestämmer om installationen  ska fungera eller inte ,
Fysiker som din nickbild skulle nicka och hålla med i det jag skriver ovan ..

En rörssystem eller 2 rörssystem  ,, Dom Myterna mÃ¥ste vi ta död pÃ¥ en gÃ¥ng för alla,  Det är ingen skillnad!
Det är samma princip igen som ovan ,, installerad effekt gentemot tillgängliga avspeglingsytor , Baskunskaper inom vvs,, Och, det är så enkelt att följa då det återigen är Naturlagarna som gäller och inget tro prova och hoppas,

Du skrev
När det gäller UKV som kopplas utan extern cirkpump så är det en s.k. volymtank, den säkerställer inte rätt flöden i primär och sekundärkrets utan kan bara hjälpa till med att ge längre gångtider, mindre knäppningar i rör och radiatorer (om man har problem med det) och i viss mån att värmepumpen inte "övertempererar" lika mycket = lite högre COP.
För att lösa de problem cocacola talar om måste tanken kopplas som arbetstank med extern cirkpump.

Jag beskrev i mitt inlägg när jag kopplar det som en volymtank.  Vid höga momentan utag tex om man har vent som startar pÃ¥ tidur och intergralet inte hinner med att räkna ner och tillföra effekt ,  dÃ¥ har det hänt att jag kopplat system med volym tankar  för att slippa utlösta frysskydd,
När man bestämmer sig för en Bufferttank koppling/lösning ha man helt andra problem,

Du skrev ,,,

De där 10 000 kronorna som cocacola talar om i extra kostnad för en arbetstank, extern cirkpump, rör, rörkopplingar, montage samt injustering tror jag inte för en sekund på, inte om man skall generalisera. De allra flesta installatörer skulle nog ta 20 000 kr för en sådan lösning, och en väldigt liten procent av installatörerna skulle veta vad de gjorde och varför.
10 000 kr i i princip vad materialet kostar.
Jag kan tänka mig att cocacola erbjuder ett sånt pris för att han (gratis) vill bevisa sin tes, och det är väl bara att uppskatta som en mycket vänlig gest från cocacolas sida, men att på ett forum som detta försöka inbilla folk att det är vad de får betala om de lägger till det på en befintlig installation av sin lokala installatör känns inte riktigt seriöst i mina ögon.

Hur mÃ¥lar du ut mig egentligen  Sc:,h
Du skriver att du inte tror pÃ¥ det jag skriver  Sc:,h dÃ¥ skriver du att jag ljuger om jag tolkar det rätt, Här har du helt fel och jag ser gärna att du pÃ¥visar fakta i dina skriverier   det är arbete och material för min del för ca 8000 kr plus mons i kostnader för en Tank lösning till en normal villa. 
20 000 kr för en tank och justera in en villa i samband med installation ,,, Inte i min offertbok ,
Vart skrev jag att kunden skulle få betala 10 000 kr i en efter montering av en Tank lösning Sc:,h Sc:,h
du tror att jag vill prova en Tes!  med dom tankarna / installationer jag gör Sc:,h
Vad grundar du det pÃ¥?    Ingen kund har nÃ¥gonsin agerat försökskanin !!!
Jag behöver inga Teser/ Gissningslekar DÃ¥ vi Ã¥terkommer till grunden hela tiden . Naturlagarna!!!! dom ingÃ¥r i en vvsares grundutbildning  samt en förmÃ¥ga att ha systemförstÃ¥else ,,
 Hur man kopplar en  värmepump som har för stor effekt och förstora flödeskrav gentemot
Distributionen enligt den teknik jag anammar är mer en 20 Ã¥r gammal  i Ã¥r !!!!!
baskunskaper och erfarenheter jag fått lära mig av någon som starta sin karriär 1944..
Den information/kunskaps källa jag fått förmånen att studera gör att jag aldrig behöver gissa mig till en lösning,
Farsan min va fullslipad långt innan dom flesta av oss låg i trasor/blöjor ,,
Betydelsen av att skapa balans i ett värmesystem och förstÃ¥ vad man har att jobba med  fick jag börja lära mig 1976
som 12 Ã¥ring .   Här börja min VVS bana ,,  Det finns inga Teser eller tro prova och hoppas  teknik hos en röris
om man är röris , DÃ¥ vet man om det kommer att fungera eller inte! 
Led ord 1 frÃ¥n min Farsa ,,, Vet du inte hur det fungerar fÃ¥r du inte installera det! 

Man skall inte framställa andra människor som lögnare när det ända man gjort skrivit så öppet och ärligt man kan
cc
 
« Senast ändrad: 07 november 2015, 10:10:25 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

egeninstallationkaninget

  • Gäst
egeninstallationkaninget
SV: IVT och volymtank/arbetstank
« Svar #16 skrivet: 18 november 2015, 07:59:55 »
Det jag reagerade på var att du ansåg tanken endast skapade längre gångtider.
En tank är framförallt problemlösning för flödesproblem och minskar eventuella knäppningar.

Eftersom vi vill ha en värmepump som klarar sig utan tillskott, blir värmepumpens flöde ofta högre än det flöde som villan är designad för. Lösningen är en tank.
Uppstår knäppningar i golvslingor och radiatorer. Lösning på problemet är en tank.

Finns säker fler positiva egenskaper som kanske CC eller någon annan kan fylla på med.

Hej igen,
Nu är det 3C ute och min kurva står på 3,5. Det verkar bli en visst underskott då inne givaren visar -0,3C på morgonen jmft börvärde, påverkan 4. Samtidigt så är Dt 10,5C genom pumpen, den går något längre också kanske 35-38min.
Har jag tejpat, IR mätt och strypt elementen för mycket? Tjänar jag pÃ¥ att fÃ¥ elementen mer jämnvarma och försöka fÃ¥ ner Dt över pumpen nÃ¥got eller hur skall jag tänka? Och ger en volymtank nÃ¥gon förbättring?  Jag vill inte höja kurvan väl?
(Hoppas jag inte upprepar någon redan besvarad fråga)
Tack på förhand.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT och volymtank/arbetstank
« Svar #17 skrivet: 19 november 2015, 06:57:32 »
OM deltaT över värmepumpen är 10.5 grader så tycker jag att du ligger lite för högt.
Ett högre deltaT gör att man får höja kurvan en aning för att ha lika varmt inne, men COP påverkas inte nämnvärt av det.
Så antingen ökar du kurvan lite, eller så ökar du flödet i ditt system en aning - ekonomiskt har det ingen större betydelse men du kommer att få lite varmare inne.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: IVT och volymtank/arbetstank
« Svar #18 skrivet: 19 november 2015, 11:47:09 »
Delta över en värme pump
Vad är det som bestämmer det  egentligen ?
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT och volymtank/arbetstank
« Svar #19 skrivet: 19 november 2015, 16:00:20 »
Flödet, samt temperatur på brine och temperatur på framledningen = uteffekt.
« Senast ändrad: 19 november 2015, 16:04:30 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: IVT och volymtank/arbetstank
« Svar #20 skrivet: 19 november 2015, 17:20:26 »
Exakt  dÃ¥ är vi överens med deltat är uteffekten
Ur tillförd effekt mot flödet

Då blir deltat i varje unik anläggning varierande
Gentemot förutsättningarna
Tex en 50% effekt dimensionering
I ett system med 20 g delta ska ha 10 g över
VP adekvat beräknat
10g delta 50% effekt 5 g
Om man skall vara adekvat 
Så som information till läsare
Ett delta över värmepumpen flyter med
Effekten som installerats mot avspeglingsytor
Så 10 g kan vara precis det som behövs för att undvika
Hög retur i VP drift beroende på vart brytpunkten och väderleken säger
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

egeninstallationkaninget

  • Gäst
egeninstallationkaninget
SV: IVT och volymtank/arbetstank
« Svar #21 skrivet: 19 november 2015, 19:54:23 »
Exakt  dÃ¥ är vi överens med deltat är uteffekten
Ur tillförd effekt mot flödet

Då blir deltat i varje unik anläggning varierande
Gentemot förutsättningarna
Tex en 50% effekt dimensionering
I ett system med 20 g delta ska ha 10 g över
VP adekvat beräknat
10g delta 50% effekt 5 g
Om man skall vara adekvat 
Så som information till läsare
Ett delta över värmepumpen flyter med
Effekten som installerats mot avspeglingsytor
Så 10 g kan vara precis det som behövs för att undvika
Hög retur i VP drift beroende på vart brytpunkten och väderleken säger
Cc
OM deltaT över värmepumpen är 10.5 grader så tycker jag att du ligger lite för högt.
Ett högre deltaT gör att man får höja kurvan en aning för att ha lika varmt inne, men COP påverkas inte nämnvärt av det.
Så antingen ökar du kurvan lite, eller så ökar du flödet i ditt system en aning - ekonomiskt har det ingen större betydelse men du kommer att få lite varmare inne.

Uuuuhhhtaack!?
Inga 50% här, snarare ca 90-100% hoppas jag  8)
Vet inte om jag fattar rätt..Du Cola säger inte emot Rickard då eller?

Min VP retur med min kurva under 4 blir kanske som mest 46C enl diagram, den bryter först vid 57C. Om det är detta du menar?

Jag skruvade lite på mina "avspeglingsytor" (på känn) så nu är mitt delta något lägre, ca 9,8C. och pumpen gick ca 42 min senast.
Fattar som jag kanske skall vara rätt nöjd så här långt eller ser någon annan bättre inställningar?
(Egentligen siktade jag min sista fråga på ett svar från Lexus om en UKV tank :o)

Hur som helst , tackar så här långt !!


PS, servade bilen själv idag, nya belägg + ventilerade skivor fram, OEM delar frÃ¥n Tyskland, ingen Mek-omen skit. sparade >4000kWh (3000kr).  mycket enklare besparing känns det som för att ha lite distans till saker och ting.



Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: IVT och volymtank/arbetstank
« Svar #22 skrivet: 19 november 2015, 20:06:30 »
Jag servade bilen på märkes verkstad för ca 6 månader sedan frugan sa att den läckte olja så jag kröp under och olje pluggen satt helt löst antagligen ej dragen på verkstan vad hade hänt om den lossnat ? Jag har servat bilar själv ett flertal tillfällen och har hittills inte glömt dra åt olje pluggen så proffsen är inte alltid så proffsiga.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: IVT och volymtank/arbetstank
« Svar #23 skrivet: 19 november 2015, 22:01:08 »
Nej det jag säger är att det finns egentligen ingen Rak exakt temperatur på deltat att rekomendera,
Det har alltid att göra med dom olika dimensioneringarna  .

som väljer du en 7 kw vp till ett hus som vill ha 10 kw  i toppeffekt 55/45( 0,23lps)
med 7 kw levererat frÃ¥n vp  blir deltat utan spets 7° 

Har man ett gammalt system som är anpassat för lÃ¥gflödes pÃ¥ 10 kw  ( 0,11lps)
en 7 kw vp   monteras  blir delta 15,2°   a:gl  när systemet är adekvat beräknat
se det som beräknade skillnader ,
 
för dom intresserade fungerar det så här
Det gäller att inte vattnet gÃ¥r för fort genom radiatorn  vi tar en TP 22 40 hög och 90 bred , den ger  556 watt
vid 55-45 / 20°   vatten volymen  är 4,1 l    vattnet ska upprätthÃ¥lla sig i radiatorn 5,2 minuter  i just detta exempel  för att linjärt kunna växla effekten  som skall tillföras  och för att deltat över radiatorn ska bli det rätta , 

cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: IVT och volymtank/arbetstank
« Svar #24 skrivet: 21 november 2015, 09:12:35 »
DÃ¥ kan man ju kolla med klocka i stället för med ir termometer i fortsättningen  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: IVT och volymtank/arbetstank
« Svar #25 skrivet: 21 november 2015, 10:31:55 »
 :-))  ska kolla om det finns i mina instrument ,
Men du är med pÃ¥ skillnaden ?  10 m 22cu rör uppehÃ¥ller sig vattnet som gÃ¥tt ut frÃ¥n vp
100pascall pÃ¥ flödet ca 3 sekunder .   delar flödet  över radiatorytan  och där skall det som i exemplet upprätthÃ¥lla sig i 5 minuter .   Ã¶ppnar man upp flödena för att "rädda" en anläggning där man gjort fel
frÃ¥n början  kommer man alltid att ha en haltande anläggning som under hela livslängden  kommer att
gå under fel förutsättningar ...

cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT och volymtank/arbetstank
« Svar #26 skrivet: 23 november 2015, 07:42:57 »
Håller med om dina beräkningar cocacola, däremot finns det ju inget som tvingar en att ha 20 graders deltaT över en radiator som sitter i ett system designat för 20 graders deltaT.
Det uppstår inga slitage INUTI en radiator som har ett högre flöde.
Radiatorn får högre uteffekt om man ökar flödet.

Det är ju bara om rörsystemet är designat för 20 graders deltaT man bör vara försiktig med att öka flödet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!