Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW  (läst 25725 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« skrivet: 03 december 2009, 22:27:40 »
Hej

Har precis fått en Bosch EHP 9 LW med separat 300L beredare installerad (2009-12-02). Pumpen gick initialt konstant i ca 17 timmar med 5 timmar tillskott vilket var väntat med tanke på att innetemperaturen hann sjunka rejält under installationsdagen (-8 C ute gav ca 15 gr inne). Nu ca 30 timmar efter igångkörning ser det ut så här efter att pumpen pumpen jobbat i 5 min.
 
Gt1 (radiator retur): Från 37.3 Nuv 34.7 gr
GT2 (utetemp): -1.0 gr
GT3 (vv): stopp=51.0, Nuv=50.6 gr
GT5 (Innegivare): Börv= 20.0, Nuv=20.4 gr
GT6 (kompressor): 66 gr
GT8 (VB UT): 43.9 gr
GT9 (VB IN): 35.1 gr
GT10 (KB IN): 5.1 gr
GT11 (KB UT): 1.3 gr

Tycker värdena ser bra ut. Delta är OK både på varma och kalla sidan om jag förstått rätt.
Värmekurvan är 5,0 och ingen finjustering. Styrning innegivare är 5 av 10 vilket jag tolkar som att inne- och utegivaren styr lika mycket. Borratt djup 165 m varav 150 aktivt. Känner mig så här långt väldigt nöjd med det upplevda inomhusklimatet. Har dock en känsla av att pumpen jobbar lite oftare än jag förväntat mig. Sista timmarna har den gått ca 15 min, vilat ca 15 min ….osv. dvs 2 starter i timmen och 12 tim drifttid om dygnet om det fortsätter så. Temperaturen ute under dagen har sakta fallit från ca -8 gr till -1 gr. Känns också som att temperaturen på radiatorerna pendlar mer än jag förväntat mig. Hade trott på en jämnare radiatortemp. Inga larm ännu under de första 30 timmarna ;-)
Som sagt, väldigt nöjd och vet inte om jag hade fel förväntningar på drifttid, radiatortemp m.m.
Bor i ett 1-plans med källare, ca 100 kvm per våning varav 70% av källaren kan anses uppvärmd.
Eftersom det verkar fungera bra är det ju dumt att röra något vilket jag inte planerar att göra första veckan heller. Funderar på om man senare skulle sänka kurvan något men har inte riktigt hunnit läsa på om vad följden från att gå från 5,0 till tex. 4,5 skulle bli. Någon som vet hur värdena ovan skulle påverkas och även inomhusklimatet?
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #1 skrivet: 04 december 2009, 08:04:22 »
Om du ställer in kurva 4.5 pÃ¥ värmepumpen och sedan gÃ¥r in i Kund2-läge pÃ¥ pumpen (eller Service-läge) kan du i menyn  1.4 (tror jag) vilka framledningstemperaturer med avseende pÃ¥ utetemp. När du tittat pÃ¥ kurvan kan du ju ställa tillbaka till kurva 5 om du skulle tro att det blir för kallt..

Kurvan regleras utifrån räta linjens ekvation y = kx+m och finns även simulerad i ett excelark av en användare här på forumet som jag glömt namnet på nu...

Du kanske kan justera drifttiderna lite genom att ändra kopplingsdifferensen för värmeproduktionen och eventuellt höja hastigheten på cirkulationspumpen för värmebäraren.

Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #2 skrivet: 04 december 2009, 10:06:08 »
Styrning innegivare är 5 av 10 vilket jag tolkar som att inne- och utegivaren styr lika mycket.

5 betyder att innegivaren justerar börvärdestemperaturen för start och stopp av pumpen (radiatorreturen)  med 5 x (rumstemperatur - önskad rumstemperatur). I det här fallet med en rumsgivare som visar 20,4 och önskad rumstemperatur 20 betyder det att börvärdet minskas 5 x (20,4 - 20) = 2 grader. Det betyder i sin tur att värmekurvan bör kunna sänkas eftersom innetemperaturen verkar hamna för högt. Börvärdet ser man inte men det är starttemperatur + halva kopplingsdifferensen eller stopptemperatur - halva kopplingsdifferensen. Kopplingsdiffensen bör i fabriksintställningen vara 5 grader sÃ¥ det är lite förvÃ¥nande att radiatortemperaturen verkar pendla mycket. SÃ¥ mycket mer än 5 graders skillnad skall det inte bli. 

Att pumpen arbetar ofta beror delvis på att installationen är ny och borrhålet varmt. Pumpen ger högre effekt då = kortare tid för att värma upp till stopptemperaturen. Det är också så att antalet starter per dygn blir som högst när pumpen går ungefär hälften av tiden och det gör den ju.

Klok inställning att inte röra något, men prova med att sänka värmekurvan till 4.5.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #3 skrivet: 04 december 2009, 17:12:31 »
Tack för era svar och förklaringar, trots min inställning att avvakta kunde jag inte låta bli att ställa ner kurvan till 4.5 i morse innan jag gick till jobbet :) Sänkte önskad innetemp från 20.0 till 19.8 också och nu verkar den ligga stabilt på 20.2 istället dvs. fortfarande 0.4 över börvärdet. Om jag låter innegivaren den ligga kvar på 19.8 så kanske jag kan minska kurvan ytterligare men eftersom hålet är nytt kanske det är bäst att avvakta ett tag. Eller är det kanske bättre att ha innegivaren på önskad temp (20.0) och bara sänka kurvan?

Tänkte också på det här med att hålet var nyborrat och drog slutsatsen att den gör många starter och korta körningar just pga att den snabbt får upp tempen.

Variationen i radiatorerna är nog inte så stor längre. Förhastade mig kanske och väntade inte riktigt på att den stabiliserat sig efter igångkörningen (ivrig som man är).

Fortfarande mycket nöjd ;-)
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #4 skrivet: 05 december 2009, 10:42:24 »
Det spelar ingen roll hur man gör även om en värmepumpnörd (jag t.ex.) skulle föredra att hitta en värmekurva där önskad och verklig innetemperatur är lika.

När det blir riktigt kallt ute blir avvikelsen större några tiondels grader större. Reglersystemet anser att det är ett linjärt samband mellan utetemperatur och returtemperatur men det är det inte. Har man ingen innegivare får man knäcka värmekurvan, med innegivare lär det inte behövas.

 

 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #5 skrivet: 05 december 2009, 12:16:01 »
OK, har bestämt mig för att bara pilla med kurvan tills vidare. Har ställt tillbaks önskad innetemp till 20.0 och kört kurvan på 4.0. Verkar fungera bra trots att utetemperaturen pendlar kring 0 just nu.

Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #6 skrivet: 05 december 2009, 18:44:52 »
Väldigt intressant det här att följa pumpens beteende nu när den är ny. Har märkt att vid ca -5 C så verkar den behöva jobba ca 15 min för att få upp värmen till rätt nivå när kurvan är inställd på 4.2. Tiden sjunker sedan givetvis ju varmare det blir ute eftersom den sänker start/stopp-temperaturen. Därmed behöver pumpen bara öka värmen med 7 C vid ca +3 C istället för från 10-12 C vid -5 C. Vid ca +3 C ute så jobbar den strax under 5 min per körning. Arbetstiden vid varje start är säkert relativt kort i sammanhanget och det tolkar jag som att jag kan ha "överdimensionerat" något. Var medveten om detta och det bekymrar mig inte så mycket. Dagens kompressorer borde klara ett stort antal starter.

Den tid pumpen får vila är dock relativt konstant runt 15 minuter både vid +3 och -5 C. Det tolkar jag som att det är ett resultat av hur väl husets radiatorer är dimensionerade samt hur bra eller dåligt huset är att hålla kvar värmen. Enda sättet att påverka detta misstänker jag är att isolera mer, byta 2-glas till 3-glasfönster osv.

LÃ¥ter detta rimligt?
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #7 skrivet: 05 december 2009, 20:36:28 »
Har du körningar på neråt 5 minuter tycker jag du ska fundera på att öka volymen i radiatorkretsen för att få längre gångtid. Fler och större radiatorer är ju det bästa för du kan du sänka kurvan och får högre cop men även en liten tank på 100-150 liter eller vad du kan få in lär också göra nytta.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #8 skrivet: 05 december 2009, 21:29:28 »
Intressant, tycker dock att jag har ganska rejäla radiatorer. Ingen aning om volymen men endast ett par st i små utrymmen är små och blir lite extra varma. Totalt 20 radiatorar varav 9 är riktigt rejäla (2 kvm och mer) och kräver inte så hög temp för att hålla värmen i rummen. Går just nu på kurva 3.8 vilket jag uppfattar som hyfsat lågt.

Ser att du har ungefär samma installation som jag. Lite svagare pump, lite djupare hål, en del mindre uppvärmd yta. Hur länge går/vilar din pump vid några +graders utetemp resp. 5-10 minusgrader?

Hur snabbt "tabiliserar" sig ett nyborrat hål? Har ju bara kört i 3 dagar, kan det vara så att hålet kommer bli lite kallare om några dagar/veckor och att pumpen kommer behöva gå längre?
« Senast ändrad: 05 december 2009, 21:54:57 av Michael VP »
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #9 skrivet: 06 december 2009, 10:50:54 »
Tiden sjunker sedan givetvis ju varmare det blir ute eftersom den sänker start/stopp-temperaturen. Därmed behöver pumpen bara öka värmen med 7 C vid ca +3 C istället för från 10-12 C vid -5 C. Vid ca +3 C ute så jobbar den strax under 5 min per körning.

Start och stopptemperatur sänks lika mycket så det borde vara en konstant differens på 5 grader (om fabriksinställningen används) som pumpen skall arbeta upp.

5 minuter för en körning är väldigt kort tid. Borde inte vara mer än ca 100 L i systemet i så fall och det låter för lite med tanke på 20 radiatorer. Vad är det för typ av radiatorer?

De där små radiatorerna, är det en märkbar skillnad mellan in- och utloppstemperatur, åtminstone 5 grader? Om inte rekommenderar jag att de stryps. Små radiatorer har en benägenhet att kunna kortsluta cirkulationen och det kostar med värmepump. Värmer man med olja eller el spelar det ingen roll.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #10 skrivet: 06 december 2009, 12:19:00 »
Jag tror Roland är rätt ute, du har problem med att någon radiator kortsluter flödet, dvs varmt vatten kommer tillbaka till pumpen för snabbt och den stannar långt innan allt vatten är varmt. Fixa detta så allt vatten värmts upp innan stopp och du kommer få mycket längre gångtid och vila mellan starterna.

Med 20 radiatorer bör du ha en hel del vatten i systemet, jag har 9 st av blandad typ och grova rör. En körning från 30 till 36 grader på returen tar min pump cirka 25 minuter, efter cirka 5 minuter börjar det uppvärmda vattnet komma tillbaka till pumpen, dvs då har vattnet gått ett varv genom systemet.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #11 skrivet: 06 december 2009, 14:45:45 »

Start och stopptemperatur sänks lika mycket så det borde vara en konstant differens på 5 grader (om fabriksinställningen används) som pumpen skall arbeta upp.

5 minuter för en körning är väldigt kort tid. Borde inte vara mer än ca 100 L i systemet i så fall och det låter för lite med tanke på 20 radiatorer. Vad är det för typ av radiatorer?

De där små radiatorerna, är det en märkbar skillnad mellan in- och utloppstemperatur, åtminstone 5 grader? Om inte rekommenderar jag att de stryps. Små radiatorer har en benägenhet att kunna kortsluta cirkulationen och det kostar med värmepump. Värmer man med olja eller el spelar det ingen roll.

Hmmm, har noterat att med en starttemp på ca 30C så börjar den räkna ner inför uppstart då starttempen passeras, oftast sker sedan start 8-10 min senare och då har tempen hunnit falla ytterligare ca 5 C vilket innebär att pumpen vid start värmer ca 10 C (tex fr. 25 -> 35 om 30 är start. Däremot vid ca +3 C ute så sätter den start till ca 26 C och stopp vid 31 C. Då tappar den inte lika mycket innan start och den kör istället fr. 24 C -> 31 C dvs höjning med 7 C om 26 är starttemp.

kan en liten radiator kortsluta även om det är ett enrörssystem?
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #12 skrivet: 06 december 2009, 15:14:49 »
Har som sagt ett enrörssystem. Det bestÃ¥r dock av 5 separata slingor. 3 gÃ¥r till ingÃ¥ngsplan och 2 gÃ¥r till källare+garage. Misstänker att de 5 slingorna kan pÃ¥ ett eller annat sätt pÃ¥verka pumpen. Genom att känna med handen pÃ¥ returen frÃ¥n de 5 slingorna sÃ¥ kan jag konstatera att de 3 returerna frÃ¥n ingÃ¥ngsplan är rel. likvärdiga och ljumna. En av källarslingorna liknar de 3 pÃ¥ ingÃ¥nsplan medan en är betydligt kallare. Misstänker att den kalla är den som försöker hÃ¥lla värmen i garaget utan att lyckas särskilt väl  ^-^.

Om man stryper en radiator på en av slingorna borde väl returtempen på den slingan öka?

Gjorde en ny mätning precis:
Utetemp: 2.4 C
Kurva: 3.8
Innebör:20.0 C
Inne verklig: 19.8 C
Tilltemp: 29.4 C
Verklig start: 26.4 C
Verklig stopp: 34.4 C
Körtid: 8 min 15 sek
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #13 skrivet: 06 december 2009, 15:34:35 »

Hmmm, har noterat att med en starttemp på ca 30C så börjar den räkna ner inför uppstart då starttempen passeras, oftast sker sedan start 8-10 min senare och då har tempen hunnit falla ytterligare ca 5 C vilket innebär att pumpen vid start värmer ca 10 C (tex fr. 25 -> 35 om 30 är start. Däremot vid ca +3 C ute så sätter den start till ca 26 C och stopp vid 31 C. Då tappar den inte lika mycket innan start och den kör istället fr. 24 C -> 31 C dvs höjning med 7 C om 26 är starttemp.

kan en liten radiator kortsluta även om det är ett enrörssystem?

Den här nerräkningen beror inte den på att det är en minimitid mellan starterna? Eller också fungerar regleringen på ett annat sätt än vad jag tror. Har utgått från att det är samma princip som på IVT-pumparna och gamla Autoterm.

Med enrörssystem skall det inte kunna bli någon kortslutning av en enstaka radiator.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #14 skrivet: 06 december 2009, 19:06:51 »
Så kan det säkert vara, det är ju samma pump vad jag förstått. Nedräkningen är ju inte densamma varje gång, ska ta och se hur den sätts i förhållande till föregående stopp. Innebär det att era pumpar startar direkt när tilltemp uppnås? Skulle min pump starta så fort tempen fallit med 5 C från önskad stopptemp skulle den bara behöva jobba 4-5 minuter.

Ser nu att den har till på 30.5 C men har inte startat än trots att den är nere på 23.9 C (den vill vänta 60 sek till innan start).

KB in = 4.7, KB ut = 0.7, utetemp = 0.6 C.
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #15 skrivet: 06 december 2009, 20:05:34 »
OK, verkar vara en spärr som gör att den måste vila 15 minuter efter senaste stopp. Det gör att väntetiden kan variera lite beroende på hur snabbt VB faller. Såg nu att VB-tempen föll från stoppvärdet på 35.5 C till startvärdet på 30.5 C på endast 3 min 25 sek. Är inte det väldigt snabbt?

Utan spärren skulle den förmodligen gå i knappt 5 minuter och vila i ca 3.5 minuter, gå i 5 vila 3.5..... Det är tack vare att VB hinner falla ytterligare 6-8 C under väntetiden som den kommer upp i en arbetstid över 10 min

LÃ¥ter sjukt?

Ny körning, körtid 10 min från 27 -> 35.7. Hade egentligen start satt till 30.7. Förstår nu varför jag tyckte tempen på radiatorerna varierade mer än väntat. Eftersom pumpen stoppas från att starta när den tappat 5 C så blir ju givetvis radiatorvariationen större än 5 C också. Start vid 25 och stopp vid 35 ger ju en radiatorvariation på 10 ist.f. 5 C...
« Senast ändrad: 06 december 2009, 21:16:02 av Michael VP »
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #16 skrivet: 07 december 2009, 08:04:08 »
Det verkar verkligen som att du har något tok i ditt system. Jag har många små och klena radiatorer men installerade även 100L acktank i mitt system. Uppskattar min volym till ca 180L vilket är det minsta jag borde ha med min 9kW-pump.

Min går ca 15min i stöten varje 1½h.. förvisso rätt välisolerat hus med treglasfönster, men dina femminutersskörningar verkar väl korta?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #17 skrivet: 07 december 2009, 10:30:07 »
Har du den extra cirkulationspumpen och bypass, markerade med * i ritningen på sid 54?

http://www.boschvarme.se/upload/handbocker/Bosch%20EHP%20LW%20och%20LW_M%20Installations-%20och%20användarhandledning.pdf

Den länken funkar inte välj manualen på denna sidan:

http://www.boschvarme.se/pages/page.asp?lngID=28&lngLangID=1
« Senast ändrad: 07 december 2009, 10:32:25 av Olle61 »
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #18 skrivet: 07 december 2009, 11:24:19 »
Olle61: Tror inte du menar mig egentligen men jag svarar ändå; nej det har jag inte. Ännu.. firman har inte gjort klart sitt jobb än.

Michael VP: Har du kollat med firman varför den startar så många ggr t.ex.?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #19 skrivet: 07 december 2009, 12:07:10 »
Finns de möjlighet att känna om det är någon av slingorna som utmärker sig vad gäller kort omloppstid?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #20 skrivet: 07 december 2009, 12:35:56 »
Olle61: Tror inte du menar mig egentligen men jag svarar ändå; nej det har jag inte. Ännu.. firman har inte gjort klart sitt jobb än.


Jag tänkte mest på Michael VP.

jag vet inte hur vanligt det är nuförtiden att det installeras bypass. Jag har en på min gamla anläggning och den kan ställa till bekymmer om det är fel gjort. Om det är mindre flöde till radiatorerna än genom VP så kommer det att bli flöde åt fel håll i bypassen och VP stannar i förtid.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #21 skrivet: 07 december 2009, 17:24:48 »
Tack för alla råd.

Jag har ingen bypass eller extern CP om jag kan förstå det rätt.

Hur mäta omloppstid? Har kännt med handen på de 5 tillflödena och de 5 returerna. Samtliga 5 tillflöden känns jämnvarma, de 3 returerna från ingångsvåningen känns jämnvarma de 2 returerna från källare och garage känns lite kallare varav den ena är kallare.

Ser nu också att slingorna har olika rördimensioner. 2 av 3 har 12 mm till övervåningen och en har 10 mm. 1 har 10 och 1 har 12 mm i de 2 källarslingorna. Det är den smalaste från källaren som är kallas och jag tror den går via garaget som har en stor radiator och låg inomhustemp så den kyls nog snabbare.

Frågade firman idag och han sa egentligen att eftersom pumpen bara har ett läge dvs. 9 kW så blir gångtiden ganska kort när det är några +grader ute. Visar väl kanske att jag valt en onödigt kraftig pump.

srick: När det var - 5 C ute hade jag också körning på ca 15 minuter men hur tusan lyckas du behålla värmen i systemet i 75 min? Hos mig tokrasar ju värmen, tar ju bara några minuter att falla från 35 till 30 C.

Jag kan nog förstå att jag tagit i med en onödigt kraftig pump och att den är snabb att få upp tempen men vad kan göra att den faller så snabbt.

Jepp, testade att känna pÃ¥ slingorna nu vid senaste körningen. De 5 utflödena känns lika varma viket bode innebära att jag har flöden genom alla slingor i vart fall  ^-^

Returen frÃ¥n källarslingorna är tydligt svalare vilket är logiskt eftersom de ligger i betongplattan snarare än  de till ingÃ¥ngsplan som ligger i "rumstemp". Kanske skulle ta och strypa källarradiatorerna för att se om den behÃ¥ller värmen bättre?
« Senast ändrad: 07 december 2009, 20:25:59 av Michael VP »
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #22 skrivet: 07 december 2009, 19:36:52 »
Gjorde en ny mätning för att se hur snabbt pumpen värmer vid olika returtemp och noterade följande intressanta data:

Mellan 26,4 - 29,0 C snittade den på 67 sek/grad (inkluderar uppstart av pumpen)
Mellan 29,0 - 31,0 C ca 33 sek/grad
Mellan 31,0 - 32,5 C ca 56 sek/grad
Mellan 32,5 - 33,5 C ca 76 sek/grad
Mellan 33,5 - 34,5 C ca 93 sek/grad
Mellan 34,5 - 35,6 C ca 168 sek/grad

Har inte grubblat så mycket över vad detta betyder. Misstänker att KB in sjunker första minutrarna men den borde ha stabiliserat sig efter ca 5 min vilket i så fall inföll vid ca 32,5 C ovan. Vet inte heller hur statiska dessa data är men jag borde se betydligt längre körtider vid lite kyla ute och den måste jobba mellan 35 - 40 C.
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #23 skrivet: 07 december 2009, 21:33:17 »
Det är intressanta siffror som man kan fundera lite över. Det verkar vara väldigt olika uppehållstid i de olika slingorna. Visserligen ökar radiatorernas avgivna effekt när temperaturen stiger men det är en skillnad med en faktor 5 i sek/grad. I det här fallet verkar pumpen vara kraftig så temperaturstegringen skall inte plana ut vid så här låga temperaturer. Det verkar som om det finns någon slinga som vattnet rusar igenom på en gång och att det är först mot slutet som hela vattenvolymen deltar i cirkulationen.

Är inte så hemma på enrörssystem men är det inte så att man kan ställa in ventilerna i radiatorkopplet så att en del av vattnet passerar direkt till nästa radiator, dvs radiatorn kan partiellt kortslutas. Om det är så på flera av radiatorerna borde returtemperaturen stiga mycket snabbt efter det att pumpen har startat.

Om teorin verkar vettig, prova med att känna om röret frÃ¥n radiatorn blir varmt samtidigt med inloppsröret. GÃ¥r allt vatten via radiatorn mÃ¥ste det bli en fördröjning. 

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #24 skrivet: 07 december 2009, 22:32:27 »
Visst har du en hyggligt kraftig pump men 9 kw räcker inte för att värma upp 20 normala raddar på 5 minuter om allt är friskt. Hade allt vatten blivit varmt skulle värmen också hålla sig längre än att min startfördröjningen blir det styrande för nästa start.

Felsök och avhjälp felet sÃ¥ lever pumpen längre och gÃ¥r bättre.  Thumbsup

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #25 skrivet: 08 december 2009, 08:45:16 »
Det är nog där mina klena radiatorer kommer in misstänker jag Michael VP :). De är ju klena och avger inte så mycket värme, som tur är krävs inte det heller då huset är förhållandevis välisolerat. Möjligen hjälper acktanken till lite men jag tror ändå att radiatorvolymen ändå ligger precis på minimum.. Har dock inte räknat på det..
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #26 skrivet: 08 december 2009, 11:19:13 »
Hur lång tid efter pumpstart tar det innan returtemperaturen börjar stiga? Det borde inte vara mer än någon minut. Hur lång tid tar det för första gradens temperaturökning ?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #27 skrivet: 08 december 2009, 12:13:30 »
Ska titta på det Roland, vill minnas att det var nån minut knappt innan den började stiga. Sen låg det nog på ca 30 sek/grad de första 2 graderna.

Har hittat en beräkning på internet som säger att om jag tillför 9 kW i 14 min för att få en tempstegring på 5 C så räcker detta till ca 360 liter vatten. Så är situationen om jag går på min avläsning vid ca 35 C som sa 168 sek/grad.

Men om jag tillför 9 kW i 2,75 min för att få en tempstegring på 5 C så räcker detta till ca 72 liter vatten. Så är situationen om jag går på min avläsning vid ca 30 C som sa 33 sek/grad.

Sen måste man ju räkna med värmeförlusterna också....och det vet jag inte hur jag ska få med riktigt.

Meny 1.11 Inställning av rumsgivarpåverkan", om man sätter den till 0, har man satt rumsgivaren ur funktion då eller?

-----
Jepp, tog drygt 1.5 min innan pumpen lyckades bromsa tempfallet och börja höja. Sen höjde den första graden på ca 35 sek.

Såg nu att jag hade en diff på 11.5 C på VB in - VB ut. Nått att våndas över? Hur kan man sänka diffen?

« Senast ändrad: 08 december 2009, 21:19:54 av Michael VP »
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #28 skrivet: 09 december 2009, 17:01:25 »
Värmebärarflödet är ungefär 0,25 L/s om pumpen ger 10 kW (varm köldbärer) och deltaT för värmebäraren är 10 grader. 90 sekunder för temperaturen att börja stiga betyder att det har bara passerat 20-25 L vatten genom pumpen innan varmt vatten börjar komma tillbaka.


Men om jag tillför 9 kW i 2,75 min för att få en tempstegring på 5 C så räcker detta till ca 72 liter vatten. Så är situationen om jag går på min avläsning vid ca 30 C som sa 33 sek/grad.

Sen måste man ju räkna med värmeförlusterna också....och det vet jag inte hur jag ska få med riktigt.

Värmeförlusterna gÃ¥r att fÃ¥ ett grepp om genom att jämföra hur länge pumpen gÃ¥r med stillestÃ¥ndstiden. GÃ¥r pumpen 5 minuter och tillför 10 kW och sedan stÃ¥r still 15 minuter sÃ¥ avger radiatorerna i snitt under stillestÃ¥ndsperioden 10x5/15 kW. Det är ju samma värmemängd som tillförs som sedan avges. Det är alltsÃ¥ 6-7 kW netto värmer vattnet som bör vara runt 100 liter. Minst 20 L/kW är vad som rekommenderas. Nu kanske det i verkligheten är mer men systemet bär sig Ã¥t som 100 liter och det är ju verkligheten man fÃ¥r rätta sig efter.  

Det borde gå att uppskatta radiatorernas volym med hyfsad noggrannhet.

Edit: Det blev lite fel där. Radiatorerna avger ju den av pumpen producerade värmen hela tiden, även när den gÃ¥r. Radiatorerna avger alltsÃ¥ 10x5/(5+15) = 2,5 kW i snitt. Det blir 10 -2,5 = 7,5 kW över för att höja temperaturen pÃ¥ vattnet när pumpen gÃ¥r. Volymen blir lite mindre än 100 liter.  
« Senast ändrad: 11 december 2009, 18:49:25 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #29 skrivet: 09 december 2009, 22:20:27 »
Hittade lite info om panelradiatorer av en modell som ser ut att likna min typ.

http://www.radiatorn.se/assets/dokument/prodkat2007.pdf

Hittade volymer baserade på mått och antal kanaler. Efter lite beräkningar landar jag på ca 110 liter sen bör det finnas ca 5 liter i rörledningarna och i pumpen?? också.

Totalt ca 115 liter, enligt beräkningen i offertunderlaget var min.volymen 81 liter.
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #30 skrivet: 10 december 2009, 10:25:12 »
Totalt ca 115 liter, enligt beräkningen i offertunderlaget var min.volymen 81 liter.

81 liter till en 9 kW pump alltså 9 liter/kW, med den effekten per liter tar det 3 minuter att höja temperaturen 5 grader. Har för mig att det är i Nibes manual det står att det skall vara minst 20 L/kW.

En totalvolym på minst 250 liter behövs för att få vettiga drifttider så minst 150 liter volymtank är nog värt att fundera på.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #31 skrivet: 10 december 2009, 12:51:43 »
Hej

Har exakt samma problem med samma pump. Min pump vill ofta starta innan begränsningen på 15 min har löpt ut så den står och räknar ner innan den startar och har då gått förbi tillslagstempen.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #32 skrivet: 10 december 2009, 20:38:57 »
Rigumuse: Förutom golvvärmen verkar våra situationer ganska lika. Har 108 +108 kvm men av någon anledning så räknas det bara som 150-170 kvm uppvärmd yta. Enda sättet verkar vara att sätta in en ack.tank om man vill ändra på gångtiderna. Själv har jag ingen plats över för en sådan. Skulle kunna ersätta några av mina enkla panelradiatorer till dubbla eller trippla. Gäller då främst garage, hobbyrum och tvättstuga som inte är riktigt lika varma som resten av huset. Skulle dock bara öka volymen med ca 30 liter.

Jag tror snarare jag tar det lugnt, dagens kompressorer ska palla det här och det ser inte ut att påverka COP för pumpen i nån större utsträckning heller. Ev. byter jag radiatorer i de kalla utrymmena nån gång för att få upp värmen lite. Ska bli intressant att se vad som händer när det blir riktigt kallt ute.
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #33 skrivet: 10 december 2009, 22:40:26 »
Skulle kunna ersätta några av mina enkla panelradiatorer till dubbla eller trippla. Gäller då främst garage, hobbyrum och tvättstuga som inte är riktigt lika varma som resten av huset. Skulle dock bara öka volymen med ca 30 liter.


Den åtgärden är ju bra. Det blir lite mera vatten och dessutom ökar ju värmeöverföringen till huset, det bromsar den snabbt stigande temperaturen på vattnet.

Enkla panelradiatorer är inte bra med värmepump...

Har du testat att öka kopplingsdifferensen för att få färre starter?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #34 skrivet: 11 december 2009, 08:12:22 »
Jag fick rådet att man skulle minska kopplingsdiffen när man har enrörssystem så inte elementen hann att kyla ner sig så mycket mellan starterna. Nu gör dom ju det ändå iom att pumpen inte startar mer än var 15e minut.

Vet inte om det hjälper än men jag tänker sätta in en extra CP i källaren för att öka flödet. Det är min kalla del av huset så det kanske kommer hjälpa en del
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #35 skrivet: 11 december 2009, 09:02:48 »
Den som gav rådet kanske inte var medveten om att vattenvolymen var så liten i det här fallet utan tänkte generellt.

Det är inte säkert att en extra CP hjälper. Det förutsätter att cirkulationen där är så dålig i den slingan att värmeavgivningen från radiatorerna i slutet av slingan är låg = sval retur jämfört med övriga slingor. Om så är fallet är det kanske enklare att strypa flödet till övriga slingor.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #36 skrivet: 11 december 2009, 13:39:51 »
Ja, flödet och värmeavgivningen är väldigt dålig i slutet av slingan och strypning av resten av slingorna har inte hjälpt så hoppas det blir någon förbättring med extra CP. I nuläget ingen idé att hänga upp sig på kopplingdiffen alltså.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #37 skrivet: 11 december 2009, 17:19:17 »
Har återigen kollata mina värden på VP

Gt1 (radiator retur): Från 41,7 Nuv 36,7 gr
GT2 (utetemp): 0,7 gr
GT3 (vv): stopp=51.0, Nuv=51.6 gr

GT6 (kompressor): 79,7gr
GT8 (VB UT): 51,9 gr
GT9 (VB IN): 41,7 gr
GT10 (KB IN): 4,7 gr
GT11 (KB UT): 1.1 gr


Det tar min pump 7 min 10 sek att sjunka från 41,7- 36,7 vilket är till och från temp. Egentligen vill alltså min VP starta var 7e minut. Men nu startar den ju inte mer än var 15e minut pga VP har det inställt och då hinner temp sjunka till 33,8°C istället. Sen tar det 9 min och 40 sek att återigen värma upp från 33,8 till 41,7C.

Kan man på nåt sätt räkna fram hur mycket vattenvolym det kan röra sig om i mitt hus utifrån dom siffrorna och tiderna?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #38 skrivet: 11 december 2009, 18:07:53 »
Det går att göra en hyfsat bra uppskattning av hur många liter vatten som deltar i cirkulationen.
Men jag får inte till tidsuppgifterna. Pumpen går 9 min 40 sek och står sedan still i 15 minuter.

Om pumpen ger 9 kW när den går (visserligen hög köldbärartemperatur men hög värmebärartemperatur också) avger radiatorerna i snitt 9 x9,67/(15+9,67) = 3,5 kW

Det finns alltså 5,5 kW pumpeffekt över för att värma vattnet från 33,8 till 41,7 = 7,9 grader och då blir vattenvolymen 5,5x9,67x60/(7,9x4,2) = ca 100 liter.

Obs att resultatet är inte antalet liter vatten som vätska utan antalet liter vatten som motsvarar radiatorsystemets värmekapacitet. Det är ett ju antal kg järn som är med i temperaturväxlingarna också. Med sektionsradiatorer som jag har blir det inte så stor skillnad men med tunna panelradiatorer blir volymen överskattad. Men man kan ju säga att det är liter vatten värmekapacitet som är det intressanta, det bestämmer ju pumpens cykeltid.

För golvvärmeslingor i betong är det en väldig skillnad mellan verkliga liter vatten och det antal liter vatten som motsvarar värmekapaciteten men det är ju inte aktuellt här.  
« Senast ändrad: 11 december 2009, 18:50:12 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #39 skrivet: 11 december 2009, 22:29:50 »
Hur många liter ska det finnas i mitt hus för att VP ska må bra och starta mer sällan?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #40 skrivet: 12 december 2009, 11:03:03 »
Man brukar väl säga 20-25 liter per kW effekt som ett riktmärke. 9*25= 225 liter.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #41 skrivet: 12 december 2009, 18:27:22 »
Tycker det är mer intressant att veta hur mycket sämre effekt man får ut pga många och korta körningar. Ingen vet hur tåliga dagens kompressorer är. De har utvecklats en hel del de senaste åren om jag förstått rätt.
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #42 skrivet: 13 december 2009, 11:04:49 »
Ja, jag skulle väl kunna leva med många starter om det nu inte var så att värmen pendlar så mycket pga för liten vattenvolym. Den slår ju inte till när den ska utan flera grader under inställt värde vilket i mitt fall gör att jag inte får upp nån bra värme i källaren.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #43 skrivet: 13 december 2009, 12:14:30 »
Undrar om det problemet skulle försvinna. Skulle pumpen starta när temperaturen har sjunkit 5 grader i stället för efter 15 minuter blir temperaturen i radiatorerna i resten av huset också högre vilket betyder att värmekurvan måste sänkas för att bibehålla önskad innetemperatur vilket också påverkar källaren.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #44 skrivet: 13 december 2009, 12:32:52 »
Som jag har det idag så styrs golvvärmen uppe av en särskild innegivare så jag skulle inte behöva sänka kurvan. Tänkte jag skulle byta golvvärmegivaren mot en "styrratt" så man får med golvvärmevattnet i värmeprocessen då jag hoppas på färre starter. Måste nog dock alltid strypa värmen till övervåningen då det annars skulle bli olidligt varmt uppe.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #45 skrivet: 16 december 2009, 08:21:53 »
Testade igår att ha ständigt flöde genom min golvvärme då jag utnyttjar allt radiator vatten jag har i huset. Förlängde då till läget på pumpen någon minut men det gjorde inga underverk. VP vill fortfarrande starta var 15e minut.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #46 skrivet: 16 december 2009, 22:46:54 »
OK, nu känns det jobbigt. Min tidigare redogörelse om körtid 15 min, ståtid ca 5 min för kopplingsdiffen på 5 C men ytterligare 10 min nedräkning pga av den inbyggda spärren mot för många starter har nu ändrats. Då var det 0-5 plus ute. Idag är det -7 C ute och pumpen försöker komma upp i en returtemp på 43,9 C. Den jobbar och jobbar men verkar nästan ha fastnat vid VB in på 43,5 och VB ut vägrar gå över 54,9 C. Inte heller går elpatronen in för att ge skjuts de sista segagraderna (vilket den iofs inte ska behöva vid -7 C !!!). Det tar ca 10 min för att höja returen med 0,1 C!!!!

Situationen är således att den går mer eller mindre konstant och när den väl stannar tappar den fortfarande hela kopplingsdiffen på 5 C inom 5 min....och börjar nedräkningen. Kopplingsdiffen blir till slut 11 C istället för 5 C.

Har jag sånt förbaskat kallras från mina fönster så att de enkla panelraddarna kyls ner snabbare än vad pumpen orkar värma upp returen? Och sen när pumpen slår av kyls returen ner desto snabbare? Eller vad är det som händer? Känns som huset knappt kan vara isolerat :-(
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #47 skrivet: 17 december 2009, 07:57:09 »
Vi har i alla fall exakt samma problem du och jag michael. Jag har ställt ner min kurva lite för det verkar inte spela nån roll hur mycket man ställer upp den så sjunker den ännu fortare så man får inte varmare i rummet för det.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #48 skrivet: 17 december 2009, 11:28:35 »
Inte heller går elpatronen in för att ge skjuts de sista segagraderna (vilket den iofs inte ska behöva vid -7 C !!!). Det tar ca 10 min för att höja returen med 0,1 C!!!!

Om returtemperaturen aldrig går under stopptemperaturen minus halva kopplingsdifferensen skall aldrig elpatronen kopplas in. Vid -7 verkar problemet med det stora antalet starter ha löst sig självt. Rimligtvis kan inte pumpen klara så mycket lägre utetemperatur utan att tillsatsen behöver kopplas in. Den skall då gå hela tiden och aldrig stanna. Troligen behöver inställningarna för tillsatsen ses över pga den låga vattenvolymen annars är det risk för att tillsatsen slår ifrån för sent och pumpen stannar. Det skall den inte göra när tillsatsel behövs.

Citera
Har jag sånt förbaskat kallras från mina fönster så att de enkla panelraddarna kyls ner snabbare än vad pumpen orkar värma upp returen? Och sen när pumpen slår av kyls returen ner desto snabbare? Eller vad är det som händer? Känns som huset knappt kan vara isolerat :-(

I och med att radiatorerna är varmare när det är kallt ute så hinner de naturligtvis svalna mer på de 15 minuterna innan pumpen går igång igen. Det är den låga vattenvolymen/kW pumpeffekt som är problemet, inte fönstren, inte heller isoleringen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #49 skrivet: 17 december 2009, 11:40:21 »
slutsatsen verkar alltid bli att skaffa en volymförstorare och det låter ju logiskt. Men ändå vill man vara säker på att det är just det som är problemet. Jag tror iof sig att det kommer lösa problemet men det kan också vara nåt annat som spökar. Bygger den misstanken på att min granne med exakt likadant hus får sin VP att funka bra utan mer volym. Får helt enkelt ta och besöka honom och jämföra vad som är skillnaden.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #50 skrivet: 17 december 2009, 18:34:55 »
Ja Roland, det har du ju helt rätt i. Jag har idag konstaterat att VP de senaste 24 timmarna varit igång 23,5 timmar. Dvs endast 2 stopp a 15 minuter. Hur kommer det sig att detta är fallet då den beräkning som gjordes i offerten säger att energitäckningen är 100% och att endast 1,6 kWh i tillförd el skulle behövas....Riktigt dålig beräkning eller? Trodde inte att tillskott skulle behövas förän ner mot -15 till -20 C.
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #51 skrivet: 17 december 2009, 18:53:16 »
Om du verkligen behöver 55 ºC ut när det är -8 ºC känns det som att värmepump är fel väg att vandra om man inte utökar med fler eller byter till större radiatorer.

Blir verkligen radiatorerna 55 ºC? Inga termostater som ligger och stryper?

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #52 skrivet: 17 december 2009, 19:16:45 »
De står fullt öppna såvitt jag kanavgöra. Om någon kärvar är svårt att säga. Alla är varma men de är av så varierande storlek att det är svårt att veta om någon är för kall. De stora är ju givetvis svalare. En av anledningarna till att jag valde Bosch/IVT var ju att de skulle kunna leverera lite varmare temp. Hur varma radiatorerna blir vet jag inte. De ska ju vara varmast upptill men det är nog bara de minsta som blir så varma.

Några av de största på en av de 5 slingorna blir inte särskilt varma. Jag tror dock det beror på att värmen har honnit försvinna på vägen dit. Slingan går genom den kalla cementplattan och passerar först ett litet element som blir väldigt varmt och går sen vidare till de 3 stora (ett efter ett) Konstigt nog är inte det sista svalast....

Det här med strypta element. Vad får det egentligen för effekt?
På en slinga är första elementet litet och sitter inne på en liten toalett. Det blir oerhört varmt, förmodligen det varmaste i hela huset. Om jag stryper det något borde jag väl få upp tempen i de efterföljande elementen på samma slinga lite? Är det en nackdel?
« Senast ändrad: 17 december 2009, 19:29:41 av Michael VP »
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #53 skrivet: 17 december 2009, 19:55:26 »
Samtidigt så är det väl inte hela världen om nedanstående beräkning håller:

--------dagar---h/dygn----drifttimmar---kW
Sommar--91-------3----------273-------627,9
höst-----91-------9----------819------1883,7
vinter----91-------20--------1820------4186
vår------91-------9----------819------1883,7
----------------Totalt/Ã¥r----3913------8581,3 + 100h el a 6 kW = 9181,3kWh

Då tycker jag det ser hyfsat ut ändå. Har räknat med att VP drar 2,3 kW/h.
« Senast ändrad: 17 december 2009, 20:02:04 av Michael VP »
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #54 skrivet: 17 december 2009, 20:26:58 »
Jaha ja, där ser man. Nu kom första larmet också. För högt delta på värmebäraren (13.1 C). För lågt inställd pump eller igensatt sil skyller den på. Tror jag ska ta och tömma silen och se vad som händer. Menar den att jag ska ställa upp kurvan sen alltså?
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #55 skrivet: 17 december 2009, 21:22:10 »
Det betyder att du ska ställa upp cirkulationspumpen, det behövs mera cirkulation för att tvinga ner delta. (och för att pumpen ska gå bra, 5-10 grader är bättre.)

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #56 skrivet: 17 december 2009, 21:32:03 »
 *roflmao* Oj vad lite sk*t kan göra!!! Visade sig att silen var ganska kletig och svart >:(. Nu är deltat pÃ¥ VB 7.3 vid ca 39 C pÃ¥ returen!!!! Viss skillnad att behöva en VB ut pÃ¥ 55 C eller 50 C för att fÃ¥ en retur pÃ¥ 43 C. Tror aldrig jag sett att deltat varit lägre än 9 C. Inte ens första kvällen efter installation. Den där silen mÃ¥ste ha satt igen en hel del redan frÃ¥n början. FÃ¥r nog ta och göra rent den sÃ¥ fort deltat närmar sig 10 C i fortsättningen. Borde leda till färre timmar/dygn ocksÃ¥.
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #57 skrivet: 17 december 2009, 21:52:17 »
Hela grejen med att man inte vill köra med termostater ihop med värmepump är att man vill hålla allt vatten i radiatorkretsen så kallt som möjligt. COP är ju direkt beroende på temperaturen där.

Så fort termostaten går in och stryper vattnet till en radiator har man inte längre med allt vatten i den radiatorn och volymen som cirkulerar blir mindre. Säg att huset behöver radiatorer som är 40 ºC för att hålla varmt när det är -5 ºC ute. Kan du då ha bra cirkulation i hela slingan så behöver pumpen bara värma vatten till 40 ºC, är det däremot så att bara en del av vattnet som lämnar pumpen har passerat igenom en radiator innan det kommer tillbaka måste vattnet vara varmare än 40 ºC för att hålla radiatorerna på 40 ºC. (Radiatorn måste ju avge samma effekt för att hålla varmt i rummet men om bara hälften så mycket vatten går igenom den så måste det vara varmare för att få ut samma effekt)

Med el, olja eller ved är detta inget problem för stoppar du in x kWh energi i en sådan får du nästan x kWh ut oavsett temperatur på vattnet och vilken delta temp man har. Med värmepumpen så får du kanske 4*x kWh ut om den går bra och 2,5*x kWh om den går dåligt pga t.ex. hög temp och olämpligt delta.

Det är därför man vill hålla ner tempen på det vatten pumpen tvingas värma. För att lyckas med det vill man ha stora radiatorer, eller många.

I ditt fall känns det som att cirkulationen är dålig i en stor del av huset och det lilla elementet är den lättaste vägen runt för vattnet. Jag tycker du ska ta dit firman så sålde grejerna och be de försöka få ordning på det, de har ju rekommenderat vad du ska köpa och bör ha något ansvar för att trimma in grejerna.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #58 skrivet: 17 december 2009, 22:10:10 »
Tack! Misstänker dock att det på den lilla toaletten ändå kan vara värt att strypa lite så att värmen går vidare till nästa element på slingan. Är ju ingen idé att hålla 26 C på muggen?!? Satt och läste tidigare inlägg i tråden. Roland säger att flödet är ca 0,25 l/s. Det tar bara 1.5-2 min för tempen att börja stiga vilket skulle betyda max 30 liter. Eftersom jag har 5 slingors enrörsystem och borde ha ca 120 liter i systemet så kan det betyda att 1-2 av slingorna har en mycket mindre volym än övriga slingor eller att cirkulationen är betydligt snabbare i någon av slingorna. Tror jag får ta och kolla hur många liter det är per slinga. Känns som det hela tiden är en slinga som pytsar tillbaks kallare vatten än övriga. Borde vara den slingan som går genom tvättstuga-hobbyrum och garage. 3 riktigt stora radiatorer i rum som har lägre temp. I garaget är det nog bara 10 grader.
« Senast ändrad: 17 december 2009, 23:00:11 av Michael VP »
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #59 skrivet: 17 december 2009, 23:08:09 »
Hmmm lite beräkningar ger följande fördelat på de 5 slingorna:

36 lit   Källare 1
37 lit   Källare 2
14 lit   Markplan 1
16 lit   Markplan 2
15 lit   Markplan 3

Total volym ca 120 liter. De 3 slingorna på övervåningen borde därmed hinna cirkulera runt 2,4 ggr på den tid det tar att få runt vattnett en gån på källarslingorna. Hade nog sett bättre ut om källarn varit uppdelad på 3-4 slingor istället. Antar att det inte går att göra så mycket åt detta. Kan inte minska volymen i källaren för då blir det för kallt. Kan inte heller höja volymen på markplan för då blir det för varmt. Eller? kan man dubbla volymen på markplan och sänka kurvan?
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #60 skrivet: 18 december 2009, 13:49:48 »
Nya problem/observationer  tomte::

Häromdagen larmade den ju för högt VB-delta (ca 13 C). VB ut var uppe i 55 C. Det innebar att pumpen gick konstant utan att komma upp i retur-stoppen på 43,7 C. Efter rengöringen av filtret blev ju VB-deltat OK (ca 7,2 C). Således krävdes ju bara en VB ut på ca 51 C.

Igår vid en utetemp på -8 C, efter filterhistorien, så inträffade då följande:
VB ut stod och stampade vid 49,7 och returen stod väldigt stilla på 42,8 C med 0,5 C kvar till stopptempen på 43,3. De sista tiondels graderna krävde mycket lång tid (10-20 min) att stiga. Jag tolkar det som att pumpens effekt inte räcker riktigt vilket är anmärkningsvärt vid den blygsamma utetempen på -8 C. Inte heller vill den ju ta hjälp av elpatronen.

Jag misstänkte då att den stora volymen i en av källarslingorna ovan (den med garage, hobbyrum etc.) var problemet. Dvs. returvattnet från den slingan är så kallt att det sänker hela returen. Beslutade mig för att stänga av slingan vilket jag kan göra inne i pannrummet på rörförgreningen. Vips!!! På mindre än en minut hade pumpen betat av de återstående 0,5 C.

Vet inte ens om jag orkar försöka förstå detta, hjälp gärna till. Förmodligen skulle det se bättre ut med fler slingor med mindre volym i källaren. Kanske skulle det vara bättre om rumstempen var högre i garage och hobbyrum vilka är mycket dåligt isolerade.

Vad kan jag göra (om jag inte vill acceptera)? Att pumpen klarade av VB ut på 55 C innan filterrengöring antar jag berode på att flödet var dåligt.
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #61 skrivet: 18 december 2009, 14:09:51 »
Om -8 är en blygsam temperatur för värmepumpen beror helt på var huset ligger. Jag har inte hittat någon uppgift om det.

Det är rätt självklart att om någon slinga stängs av orkar pumpen värma det återstående till högre temperatur, i synnerhet om slingan som stängs av är den med kallast retur. Fler slingor i källaren gör ingen skillnad om den avgivna effekten är oförändrad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #62 skrivet: 18 december 2009, 22:22:17 »
Jag har en underdimensionerad anläggning alltså? Betydligt större volym och en 11 kW-pump och kanske lite isolering i grunden och garaget (de kalla utrymmena). Är det det som är lösningen?

Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #63 skrivet: 19 december 2009, 00:39:57 »
Byta pump och borra mera är knappast någon billig operation.

Mera vatten i systemet och bättre ordning på var det strömmar tillsammans med bättre isolering tror jag är bättre investerade pengar.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #64 skrivet: 19 december 2009, 10:39:53 »
Jag har en underdimensionerad anläggning alltså? Betydligt större volym och en 11 kW-pump och kanske lite isolering i grunden och garaget (de kalla utrymmena). Är det det som är lösningen?

Ligger huset i mellersta eller södra Sverige är en pump som klarar -8 perfekt dimensionerad. Norra Norrland är en annan sak.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #65 skrivet: 19 december 2009, 18:25:24 »
Har kollat min element. Tänkte räkna ut volymen. Fanns det nån sida för det där?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #66 skrivet: 19 december 2009, 19:48:28 »
Har 15 mm rör utvändigt. Mur många liter per meter är deti sådana rör tro?

I övrigt verkar min golvvärme ha 29 liter, Korta slingan uppe exklusive rören 13l och långa slingan i källaren 21l även den exklusive rören. Alltså 63l + ca 60m 15 mm kopparrör vad det nu kan landa på. Har ju 9kw VP så det landar väl inte på 20l/ KW direkt men det kan vara bra att veta hur stor ack tank man ska sätta in.

Men denna vattenvolym kanske det inte är så konstigt att man aldrig kan få några långa stopp utan att alltid returtempen sjunker för fort och VP vill starta igen innan 15 min. Dessutom vid normaldrift är ju min golvvärmeslinga strypt för att inte få för varmt på övervåningen så all volym går ju inte ens att räkna med.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #67 skrivet: 20 december 2009, 11:21:17 »
Tänkte klämma in en annan fråga mitt i allt. Elpatronen...hur känner VP av när den ska gå in. Räknar den ut att det går för långsamt att värma upp returen i °C/min eller går han in after en viss tid då VP inte har nått rätt värde?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad pl-teknik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #68 skrivet: 20 december 2009, 13:55:48 »
Hej

Hvis i monterer en buffertank på anlæg (10L pr/kw varmepumpe ) så varmepumpe altid kører i
buffertank kan i styrer flow til varmepumpe og få en stabil drift

En Julehilsen fra DK
PL-Teknik

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #69 skrivet: 20 december 2009, 15:28:02 »
Tänkte klämma in en annan fråga mitt i allt. Elpatronen...hur känner VP av när den ska gå in. Räknar den ut att det går för långsamt att värma upp returen i °C/min eller går han in after en viss tid då VP inte har nått rätt värde?

Jag tror att svaret redan postats i denna tråden:

Om returtemperaturen aldrig går under stopptemperaturen minus halva kopplingsdifferensen skall aldrig elpatronen kopplas in.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #70 skrivet: 20 december 2009, 17:31:46 »
min elpatron gick i morse då returtemp nästan nått målet.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #71 skrivet: 21 december 2009, 13:46:35 »
Hej

Hvis i monterer en buffertank på anlæg (10L pr/kw varmepumpe ) så varmepumpe altid kører i
buffertank kan i styrer flow til varmepumpe og få en stabil drift

En Julehilsen fra DK
PL-Teknik

Jag är ledsen men jag tror inte jag förstår inlägget. Kan du fötydliga ? Eller är det nån annna som är bättre än mig?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #72 skrivet: 21 december 2009, 15:39:39 »
Montera en volymtank på 10Lx9kW(pump) = minst 90 liters tank om du har en 9 kW-pump.

Det här med aldrig går under stopptemp- halva kopplingsdiffen förstår jag inte riktigt. Ibland när den startar så är den ju mer än 2 ggr kopplingsdiff från stopptemp. Ändå går den bara på värmepump. Ibland (vid kallt väder -14C) slår elpatronen in och höjer VB till strax under stopptemp (1-2 C ifrån, där kanske du har halva kopplingsdiffen) men sen stannar den ju och VP'n går konstant med en temp strax under stopp. Så ska det väl kanske vara också, ger ju en väldigt jämn och fin radiator temp. Känns lite jobbigt bara att den går oavbrutet dygnet runt. Det enda som får den att stanna är när den måste göra VV. När den är klar med VV tror den att VB också är varm och stannar.
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #73 skrivet: 21 december 2009, 16:20:56 »
Det här med aldrig går under stopptemp- halva kopplingsdiffen förstår jag inte riktigt. Ibland när den startar så är den ju mer än 2 ggr kopplingsdiff från stopptemp. Ändå går den bara på värmepump. Ibland (vid kallt väder -14C) slår elpatronen in och höjer VB till strax under stopptemp (1-2 C ifrån, där kanske du har halva kopplingsdiffen) men sen stannar den ju och VP'n går konstant med en temp strax under stopp. Så ska det väl kanske vara också, ger ju en väldigt jämn och fin radiator temp. Känns lite jobbigt bara att den går oavbrutet dygnet runt. Det enda som får den att stanna är när den måste göra VV. När den är klar med VV tror den att VB också är varm och stannar.

Att försöka lista ut hur IVT:s reglersystem fungerar är bland det mest hopplösa man kan ge sig in på. Manualens förklaringar är mycket bristfälliga.

När pumpen startar, eller när tillsatsen slår ifrån, börjar tillskottstimern räkna ner. Den är fabriksinställd på 60 minturer. När den har räknat ner till noll och tillsats behövs börjar ramptimern räkna ner, kommer inte ihåg vad den var inställd på, men låt oss säga 30 minuter.

Har man 6 kW tillsats inkopplad kommer 3 kW att kopplas in efter 15 minuter och, om så behövs 6 kW efter 30 minuter. Man ser inkopplad effekt i meny 8.5 där 3 kW går in när indikatorn når 50 % och 6 kW när den når 99%. Här gäller det att ställa in ramptiden så att effekten av första steget av tillsatsen får tid att gå igenom systemet. Är det ett system med mycket vatten kan det vara så att 3 kW räcker men reglersystemet hinner inte se effekten på returtemperaturen utan kopplar in 3 kW till i onödan. Har man riktig otur leder det till att pumpen stannar när det varma vattnet kommer i retur.

Pumpen skall gå dygnet runt när tillsats behövs, gör den inte det har man missat något i inställningarna. Den skall inte stanna när den har gjort varmvatten. Den värme man tappar under stilleståndstiden ersätts med mer tillsatsel och så ska det inte vara.

Om det finns en by-pass pÃ¥ pumpen, är retur och värmebärare in lika? Är VBin högre än returen är det förmodligen flöde Ã¥t fel hÃ¥ll i by-passen.   
 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #74 skrivet: 21 december 2009, 21:53:52 »
Tack för att du klargjorde det med elpatron. Ökade upp min räknare till 90min och ramptiden från 20 till 30 min så nu kanske eltillsats slipper att gå in. Mitt kända problem med för lite vatten gör ju åndå att min vp inte går dygnet runt utan värmer upp vattnet och den stannar så då känns det ganska onödigt att eltillsatsen slår till. Annars får man ju säga att nu när Vp jobbar så mycket som den gör så blir det jämnare FL temp vilket jag tycker känns i huset. Men problemet med ojämn FL och kall källare återkommer väl så snart det närmar sig + grader.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #75 skrivet: 22 december 2009, 19:31:05 »
´Hur funkar det att isolera ett expansionskärl och ha som volymsörstorare. Håller dom inte för trycket?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #76 skrivet: 22 december 2009, 21:55:21 »
Hej,

Beredartanken till min gamla skrotade värmepump kan nog passa som volymtank. IVT montören tyckte jag skulle sälja den på Blocket för 500kr, den är enligt honom i bra skick trots 15 år. Den är gratis för den som vill hämta den, finns i Hälsingland. Tror volymen är på c 160 l. Inget problem att ta den i en V 70 med baksätet nedfällt. Isoleringen (Rockwool) är borttagen, lätt fixat med ny samt hönsnät.

 
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!