Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: När pumpen inte "orkar" längre....  (läst 8387 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
När pumpen inte "orkar" längre....
« skrivet: 06 november 2006, 20:02:42 »
Skulle det då inte vara en idé att koppla in en värmepatron? Jag menar en värmepatron på säg 3kW som bara fungerar under t.ex -10 grader, å som slår av/på efter L/V pumens inställningar. Då skulle pumen kunna gå tillsammans med elpatronen längre ner i minusgraderna, men ändå lämna ett visst tillskott, innan den eg extra värmen behövde användas. Frågan är bara om det skulle bli nån lönsamhet, men det borde det bli, om man bara lät elpatronen gå in å stötta vid "rätt" utetemp.

mvh humlan.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: När pumpen inte "orkar" längre....
« Svar #1 skrivet: 06 november 2006, 20:07:08 »
Hallå....där har du en av orsakerna varför dom kända märken är dyrare...för dom har den styrningen...ctc tex har ställbar shuntfördröjning, & när inte pumpen orkar mer går den upp i den övre delen av pannan & hämtar elstöttat vatten....

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: När pumpen inte "orkar" längre....
« Svar #2 skrivet: 06 november 2006, 21:04:13 »
Hmm, kan inte behövas mycket till styrning för det, en tempgivare, nåt relä kanske. Fast det bör finnas färdigt att köpa... Men då är jag inte helt "ute å cycklar" då? Det blir en form av besparing, fast betydligt lägre än när L/V pumpen sköter allt själv föratås? Kanske kan va idé å inst det nästa sommar då, eller?

mvh humlan.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: När pumpen inte "orkar" längre....
« Svar #3 skrivet: 07 november 2006, 07:04:28 »
Sen är det gott med shuntfördröjningen vilket menas med att den inte börjar ta elvatten innan den get värmepumpen en chans att klara av det......jag har sparat ca 10 kw per dygn på att optimera inställningarna pumpen.....så det jag hävdar är att man kanske inte ska stirra sig blind på cop värde alla gånger utan vad pumpen gör med huset för att spara pengar.....

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: När pumpen inte "orkar" längre....
« Svar #4 skrivet: 07 november 2006, 11:41:45 »
Sen är det gott med shuntfördröjningen vilket menas med att den inte börjar ta elvatten innan den get värmepumpen en chans att klara av det......jag har sparat ca 10 kw per dygn på att optimera inställningarna pumpen.....så det jag hävdar är att man kanske inte ska stirra sig blind på cop värde alla gånger utan vad pumpen gör med huset för att spara pengar.....

Där hÃ¥ller jag med dig, COP är reklam inte reell verklighet. Det gäller hela tiden att fÃ¥ ut den värme/varmvatten som pumpen tillverkar, till rätt ställe, annars är det bara att "elda för krÃ¥korna". Min anläggning är ju helt ny, sÃ¥ självklart behövs det göras förändringar. Men dom ska grundas pÃ¥ erfarenheter, inte nÃ¥n jävla reklam, hämtat frÃ¥n värden i en provmiljö. SÃ¥ jag behöver mer tid, för att se vilken förbrukning jag ungefär har, annars vet jag ju inte om det blir nÃ¥n besparing, när jag ändrar pÃ¥ nÃ¥t  :)

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: När pumpen inte "orkar" längre....
« Svar #5 skrivet: 10 november 2006, 12:33:34 »
Troligen blir det så, att jag sätter en 2-stegs "elpatron" på utgående rör från plattvärmeväxlaren, som styrs/startas när pumpen slår av/på, å då går in å stöttar vid behov. Första steget vid ca -10 å andra vid -15...., nåt liknande iaf. Jag vet ju inte än vad som är lämpligt, men klart är att jag behöver stöttning, för att inte bli kort om varmvatten. Effekten är för låg till att både hålla varmt, å värma varmvatten, när det blir -10 eller lägre. Det tar för lång tid för de få kW L/V pumpen lämnar, så stöttning behövs av komfort skäl. Annars orkar pumpen att hålla en temp på ca +45 i tanken/pannan vid -12 grader. Kallare än så har det inte varit än, men den tempen (-8- -12) låg det på under ett par dagar... Klart godkänt, då ineffekten ligger på max 1.8 kW. Å när solfångarna hjälper till, då är det inga som helst problem att hålla tempen...

mvh humlan.

PS. Bättre idéer tas gärna emot, gärna val av produkt att hänga på utgående röret. Men inga invecklade styrenheter, utan så enkelt som möjligt, för att värma vatten i en tank/panna.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: När pumpen inte "orkar" längre....
« Svar #6 skrivet: 10 november 2006, 19:27:10 »
Varför inte sätta en varmvatensberedare på 35 l i serie med tanken....ställa den på 50 grader så förvärms ju tappvattnet utav tanken för att sedan toppas upp om det är kallare än 50 genom beredaren, är vattnet 50 grader från tanken förlorar du ju bara förlusten i beredaren o den är ju inte stor.... studs

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: När pumpen inte "orkar" längre....
« Svar #7 skrivet: 11 november 2006, 15:37:58 »
Jag har gjort ungefär som Nisse-Gurra. Min VVB på 200 l pajade samtidigt som jag skaffade VP. Jag tog min beredare från landet, 30 l, och skaffade en 100 l där för det behövdes bättre kapacitet.

Jag har ctc 105 V3 fast kondenserad mot en äldre panna med genomströmmningsslinga. Bakom den har jag 30l el beredaren och en blandningsventil som blandar elberedarens utlopp med inloppet (ej kv). Blandningensventilen (ESBE serie 32) stänger enligt uppgift helt i ändläge. VVB står på max, 90°, men så länge som förbrukningen är liten tas vattnet endast från pannan (VP:n), genom att ventilen står på ca 45°C. När behovet är större finns 30 l 90° vatten som endast toppats från ca 50°C. När behovet är riktig stort (badkar 400 l) finns en timerbrytare 30 min i badrummet i tvättnedkastet. Ett tryck på denna 10 minuter innan badkaret börjar tappas startar oljebrännare (24 kW), vars termostat står på ca 75°C.

Just vid oljedrift finns en liten skollningsrisk. Har man små barn kan man sätta ännu en blandningsventil mot kallvatten sist i anrättningen.

Ett badkar kostar dÃ¥ en dryg liter olja och samtidigt hÃ¥lls brännaren och skorstenen  vid liv.

Olja anser jag vara ungefär lika billigt eller litet billigare än el just nu. Olja ger mäktig värme när det behövs. Jag har en halv kubik stående och det räcker till minst 10 års badande...

MEN att köra på 50° som Nisse-Gurra säger kan vara både ett kapacitetsproblem och legionellarisk!

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: När pumpen inte "orkar" längre....
« Svar #8 skrivet: 13 november 2006, 19:06:29 »
Det är legionellarisken som jag undviker dÃ¥ jag inte använder nÃ¥n beredare, utan enbart vv-slinga. Men frÃ¥gan är om det finns nÃ¥n risk för legionella, när beredaren är sÃ¥ liten som 35 liter. Omsättningen tycker jag bör bli sÃ¥ stor, att det inte hinner bildas nÃ¥n legionella. Sen är det förstÃ¥s frÃ¥gan om vad som blir mest lönsamt.... En liten beredare, eller att värma hela tanken nÃ¥gra grader. Dessutom kan det säkert komma att behövas stöttning till värmen Ã¥xÃ¥, Ã¥ den möjligheten försvinner ju med en beredare. DÃ¥ är ju risken stor, att den vinst jag gör med en beredare försvinner, när jag mÃ¥ste stötta för värmen med olja eller el... NÃ¥n som testat bÃ¥da varianterna?  :) Fortsätt gärna Ã¥ motivera era förslag, jag har ju inte direkt nÃ¥n lust att montera in bÃ¥de och  ;D

mvh humlan. 

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: När pumpen inte "orkar" längre....
« Svar #9 skrivet: 13 november 2006, 19:09:40 »
Humlan...du måste förstå....du kan aldrig få för många värmesystem........hehe.....min lösning är såhär jag har en luftvatten till elpanna....stödjer sen med en luft/luft när minusgraderna blir för många......funkar super & ingen elstöttning..... *vinkar*

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: När pumpen inte "orkar" längre....
« Svar #10 skrivet: 13 november 2006, 20:02:42 »
Humlan...du måste förstå....du kan aldrig få för många värmesystem........hehe.....min lösning är såhär jag har en luftvatten till elpanna....stödjer sen med en luft/luft när minusgraderna blir för många......funkar super & ingen elstöttning..... *vinkar*

Ã… jag som bara har solfÃ¥ngare med tillhörande panna/acktank, olja Ã¥ vedpanna, Ã¥ sÃ¥ förstÃ¥s L/V -pumpen  ::) :) FÃ¥r väl sätta in nÃ¥n "ren" elvariant Ã¥xÃ¥ dÃ¥... :)

mvh humlan.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: När pumpen inte "orkar" längre....
« Svar #11 skrivet: 13 november 2006, 20:18:21 »
Pellets........stödja med pellets om du har pannan kvar.........under 20000:- kostar ju en komplett anläggning till din panna på rinkaby...

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: När pumpen inte "orkar" längre....
« Svar #12 skrivet: 13 november 2006, 21:02:53 »
Pellets........stödja med pellets om du har pannan kvar.........under 20000:- kostar ju en komplett anläggning till din panna på rinkaby...

Nä, nu fÃ¥r det vara nog med fastbränsle-eldning, efter drygt 20-Ã¥rs vedeldande. Nu ska jag mata "latmasken" resten av livet  :) MÃ¥ste ju tänka pÃ¥ miljön Ã¥xÃ¥, annars kanske jag inte fÃ¥r nÃ¥t besök av ungarna, när jag sitter där Ã¥ gungar pÃ¥ "hemmet".

mvh humlan.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: När pumpen inte "orkar" längre....
« Svar #13 skrivet: 13 november 2006, 21:07:53 »
vad slutade notan på din anläggning på till sist??

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: När pumpen inte "orkar" längre....
« Svar #14 skrivet: 14 november 2006, 08:55:14 »
vad slutade notan på din anläggning på till sist??

Jag har lovat att inte kommentera priset, men med rätt leverantör finns tydligen en hel del marginal iaf  :)

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!