Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rookie har funderingar.  (läst 14298 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rookie har funderingar.
« Svar #15 skrivet: 10 januari 2012, 00:10:37 »
Nja inte riktigt så Rookie, skrev just detta till Huggorm, det passar in här med:
"En höjning av framtempen mha lägre CPfart ger ocksÃ¥ lägre returtemp. Men om du vill ha varmare i huset sÃ¥ ger det ingenting eftersom medeltempen pÃ¥ värmeavgivaren är densamma. Att justera CP gör man för att VP ska gÃ¥ sÃ¥ ekonomiskt som möjligt. Det brukar vara bäst verkningsgrad med en tempdiff pÃ¥ c:a 8  pÃ¥ värmebäraren. När du fixat det med CP (och balansering av värmen till hus och garage) sÃ¥ kan du justera till en värmekurva som ger dig den innetemp du trivs med. "

Nej, men en väl injusterad värmepump och ett balanserat radiatorsystem ger i alla fall pumpen möjlighet att göra sitt allra bästa. Det brukar också som du säger innebära bättre effektivitet och i längden bättre ekonomi.
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rookie har funderingar.
« Svar #16 skrivet: 10 januari 2012, 00:22:07 »

Nu funderar jag på en sak om man kan ställa farten även på kallsidan.
Rent hypotetiskt: 70% fart på kallsidan. Uttemp: -4, Intemp =-1C, Temp i hålet 3C
Det skulle betyda att mitt hål klarar av att värma brinen 3C ?
Om jag då körde pumpen saktare så skulle jag få högre temp in? Tillräckligt sakta skulle ge 3C in.
Vad är vinsten/förlusten där? Jag har fått för mig att 3C in skulle vara bättre än -1C in, fast det kankse kvittar?

Är jag helt ute och cyklar nu?

Lite cykling...
Se bopakosters inlägg.
Returen skulle bli lägre och genomsnittet detsamma.

Försök få till ett delta på ca 3 ºC.
Hittade du ingen meny för köldbärarcirkpumpen? Är pumpen helt ny borde det finnas. Meny 5.1.9.
Eventuellt får du uppdatera programvaran. Det finns under DENNA tråden hur du gör det.

Tidigare 1145/1245 fick man öppna på framsidan, meka bort en plåt och ställa direkt på pumpen.
Det finns beskrivet också, sök. Tror jag har skrivit nått om det.

« Senast ändrad: 10 januari 2012, 01:14:25 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad huggorm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Rookie pÃ¥ bergvärme.
SV: Rookie har funderingar.
« Svar #17 skrivet: 10 januari 2012, 00:37:29 »
Den fanns där med, KB farten.
Jag har skruvat på båda farterna så nu får den gå till imorgon får vi se vad som hänt.

Tack för all hjälp!  Thumbsup

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rookie har funderingar.
« Svar #18 skrivet: 10 januari 2012, 00:38:17 »
Den fanns där med, KB farten.
Jag har skruvat på båda farterna så nu får den gå till imorgon får vi se vad som hänt.

Tack för all hjälp!  Thumbsup

Natti Natti *vinkar*
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad huggorm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Rookie pÃ¥ bergvärme.
SV: Rookie har funderingar.
« Svar #19 skrivet: 10 januari 2012, 07:56:45 »
Hej hej igen,

kollade i morse och båda värdena gick åt rätt håll så jag ratta lite mer så ska jag kolla efter jobbet.

Delta T(?) på Varmsidan hade ökat till kring 4,5 C och brinediffen var nästan 2,5C.

Som sakt, siktar mot ~7C och 3C.


Utloggad huggorm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Rookie pÃ¥ bergvärme.
SV: Rookie har funderingar.
« Svar #20 skrivet: 10 januari 2012, 22:46:45 »
Halloj!

Nu har jag justerat så jag ligger rätt nära en diff på 3C på kallsidan när pumpen jobbar värme.
Intempen ökade från ~-0,3 till +0.7 in.
Samtidigt har jag rattat fram en diff på varmsidan på ~7 grader.

Pumpen verkar ha gått 19h senaste dygnet.

Nu ska jag skruva på diffen när pumpen jobbar varmvatten så den blir 8-10C.
Ska hålla koll på antal starter fram till imorrn denhär tiden.

Är jag pÃ¥ rätt spÃ¥r?  :)


Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Rookie har funderingar.
« Svar #21 skrivet: 10 januari 2012, 23:21:59 »
Tror inte du ska justera deltat  vid  VVkörning,  jag kan i alla fall inte sätta CPn separat för VV.
Annars är du på helt rätt spår.
Så nu återstår att trimma in rätt innetemp med värmekurva.

19h gångtid är knappt 80% av tiden, vilken ute resp innetemp hade du då?
Om den diffen var typ 25 ºC,  minus 4 ºC ute och plus 21 ºC inne) sÃ¥ kan du grovt räkna med att du kan kör ner till diffen 25 ºCx100/80=31 ºC (dvs -10 om du har 21 ºC inne) innan tillskott gÃ¥r in.
Ska man vara petig så ska tiden för VVkörning räknas in, det ökar tempen för tillskott lite.
« Senast ändrad: 10 januari 2012, 23:48:14 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad huggorm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Rookie pÃ¥ bergvärme.
SV: Rookie har funderingar.
« Svar #22 skrivet: 11 januari 2012, 07:24:28 »
Hej Bopakoster.

Nu kan jag inte kolla på pumpen, men jag har för mig att jag kunde ställa CP vid 4 olika körningar, Värme, VV, Pool och nått mer om jag inte minns fel.

Det var kanske -3 i snitt ute och kring 19C inne. Så neråt -10 skulle jag klara utan tillskott.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Rookie har funderingar.
« Svar #23 skrivet: 11 januari 2012, 08:35:58 »
Hej Bopakoster.

Nu kan jag inte kolla på pumpen, men jag har för mig att jag kunde ställa CP vid 4 olika körningar, Värme, VV, Pool och nått mer om jag inte minns fel.

Det var kanske -3 i snitt ute och kring 19C inne. Så neråt -10 skulle jag klara utan tillskott.

"Ekonomi" var det du glömde. Det är driftfallet när ingen värme produceras utan pumpen pumpar bara runt vattnet i värmesystem. Jag har det satt till 20%.

Och du kan mycket väl justera flödet vid VV-körning. Det är en trevlig finess på de senare 1x45-pumparna som saknas på de äldre pumparna.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Rookie har funderingar.
« Svar #24 skrivet: 11 januari 2012, 10:04:27 »
Bara ett tips; Nibes Installatörsmanual för pumpen beskriver alla menyer, även de "dolda". Finns på http://www.nibe.se/Produkter/Bergvarmepumpar/Sortimentslista/NIBE-F1245/#tab-4
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad c2h5oh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rookie har funderingar.
« Svar #25 skrivet: 17 januari 2012, 11:37:52 »
Jag har gradminuter ställda pÃ¥ -250 och tillsats pÃ¥ -1000, upplever inumhustemperaturen som jämn, max 0.6 grader enligt logg. Har ca 0.8 start i timmen med nÃ¥gra minus ute. Är det helt i sin ordning och kan  jag sänka gm ytterligare?

Utloggad Hedlund_87

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Borlänge/Swe
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Nybörjare i värmepumpsvärlden
Diff
« Svar #26 skrivet: 24 januari 2012, 22:25:34 »
En annan fråga. Har en nyinstallerad 1145 med en 300l vb. men jag ligger på kalla sidan 4grader in och -2 ut. diff 6grader. varför vill man ha en diff på 3?
Nibe F 1145-12kw + VPB300
220m borra varav 210m aktivt

Hus i dalarna. Byggt 1978 med radiatorer
2+1 glas
116m2+116m2 källare
36m2 garage + 36m2 källare
Uppvärmd yta 304m2

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Rookie har funderingar.
« Svar #27 skrivet: 24 januari 2012, 23:46:57 »
man brukar anse att 3k är en rimlig nivå. Ju fortare man kör cirkulationspumpen på kalla sidan desto mer ström drar den. Detta ska ställas mot de positiva effekter du får av att ha ett lågt delta på kalla sidan.

Jag dras som du med ett väldigt högt delta på kalla sidan och jag väntar med spänning på en fetare pump så jag kan plocka hem den ca kw som jag förlorar på detta. (obs obs.. jag säger inte att alla förlorar 1kw. Det beror ju på vilken pump man har osv!!!!!)

Om vi bortser från ökad drivström för cirkulationspumpen så ser jag ingen nackdel med ett så högt flöde = litet delta som bara går att få.

På varma sidan gäller andra sanningar
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Rookie har funderingar.
« Svar #28 skrivet: 24 januari 2012, 23:49:44 »
i samband med nyinstallation kan det samlas smuts i ett smutsfilter som går att tömma. Hur man gör detta och vart det sitter skiljer sig från installation till installation.

Efter ett tag, när det inte längre finns smuts där i kan man ju plocka bort filtret och då få lite bättre flöde.

Jag förutsätter att man testat att öka farten på cirkpumpen

Det är även så att deltat på kalla sidan kan bli lite högre inledningsvis pga av att hålet då är väldigt bra. Det ger så pass hög inkommande temperatur att värmepumpen hämtar massor med effekt och det borde resultera i ett högre delta. Med tiden skulle man då alltså kunna se hur detta delta minskar.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Rookie har funderingar.
« Svar #29 skrivet: 25 januari 2012, 08:48:33 »
man brukar anse att 3k är en rimlig nivå. Ju fortare man kör cirkulationspumpen på kalla sidan desto mer ström drar den. Detta ska ställas mot de positiva effekter du får av att ha ett lågt delta på kalla sidan.
Man kan tänka så här angående varför lågt delta-T är bättre för KB: Det ger högre genomsnittstemperatur på köldbäraren som kommer in i värmepumpen jämfört med om delta är högt. Och högre KB-temperatur ger mer värme i huset med mindre elförbrukning i kompressorn. Värmepumpen är effektivare med relativt varm köldbärare.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 629
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!