Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: beslutsÃ¥ngest..thermia vs ivt ???  (läst 3546 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
beslutsångest..thermia vs ivt ???
« skrivet: 05 augusti 2004, 10:00:23 »
Har ett hus byggt -67, 1 plan med inredd källare 225kvm och en total elförbrukning idag på ca 37000kwh. Har nu fått offerter på en Thermia diplomat 8 och Ivt ht7+ och dom är på öret lika samt att thermia också gett offert på en Villa 75 som skulle vara drygt 10000kr billigare...så nu är mitt dilemma...vad ska jag välja ? verkar som det är en smaksak om man väljer diplomat eller ht7+ !!! Vore tacksam för lite för och emot resonemang....thermia eller ivt !!
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad Tony Tiger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
Re:beslutsångest..thermia vs ivt ???
« Svar #1 skrivet: 05 augusti 2004, 10:56:17 »
Jag är i samma sits som du vad det gäller att ta in offreter.
Jag tyckte det är en bra att ta in ett par olika offerter från varje märke.
Tänkte själv ta 3 från Thermia, IVT och Nibe och även någon från CTC eftersom jag är lite nyfiken på deras luft/vatten-lösning ( även om det lutar åt bergvärme ).
Har hittills bara fått en offert från Thermia på två varianter, fler ligger förmodligen i brevlådan när jag kommer hem från jobbet.
Vad det gäller Thermia kontra IVT är jag nog mest nyfiken på IVT pga möjlighet till högre vattentemp.
Vi har ungenfär samma storlek på husen, kan du berätta borrdjup och prisförslag på offerten?
Mvh Tony
225 m2 i Örby/Älvsjö. Installation nov 2004, IVT Greenline HT 9 Plus och 300l vv-beredare - borrat drygt 170m. 2 vuxna och 2 tonåringar i hushållet.

Huset sålt dec 2008, numera bostadsrätt.
Dock kan det bli radhus någon gång framöver, då blir det säker dags att börja meka med värme igen!

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:beslutsångest..thermia vs ivt ???
« Svar #2 skrivet: 05 augusti 2004, 11:09:53 »
Thermia Diplomat borrdjup ca 200m och för Ivt ca 180m..prisförslag som jag fått för komplet installation är 130000kr..Ivt har nackdelen (installatören upplyste mig genast om det ) att det kan förekomma knäppningar i rörsystemet framförallt sommartid och detta kan då åtgärdas med en "volymförstorare" alltså en extra tank i anslutning till pannan...merkostnad i det fallet ca 6-7000kr !
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad Tony Tiger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
Re:beslutsångest..thermia vs ivt ???
« Svar #3 skrivet: 05 augusti 2004, 11:34:57 »
Intressant, jag ser att vi ligger ganska lika även vad det gäller förbrukning.
De offerter jag fått hittills ligger på 143000 respektive 144000 - bägge med separat vvberedare, ska även ha en koppling till gamla pannan så att jag kan elda med ved när andan faller på.
Har tyvärr inte alla detaljer i huvudet och sitter som sagt på jobbet.
Det där med knäppningar i röret har jag för mig att IVT-säljaren nämnde när han var hos oss...
Återkommer med mera detaljer och ev beslut när jag har studerat kommnade offerter.
Lycka tll! // Tony
225 m2 i Örby/Älvsjö. Installation nov 2004, IVT Greenline HT 9 Plus och 300l vv-beredare - borrat drygt 170m. 2 vuxna och 2 tonåringar i hushållet.

Huset sålt dec 2008, numera bostadsrätt.
Dock kan det bli radhus någon gång framöver, då blir det säker dags att börja meka med värme igen!

admin

  • Gäst
admin
Re:beslutsångest..thermia vs ivt ???
« Svar #4 skrivet: 05 augusti 2004, 11:47:57 »
Citera
Ivt har nackdelen (installatören upplyste mig genast om det ) att det kan förekomma knäppningar i rörsystemet framförallt sommartid och detta kan då åtgärdas med en "volymförstorare" alltså en extra tank i anslutning till pannan...merkostnad i det fallet ca 6-7000kr !

Vad jag vet lider inte IVT av att åsamka mer knäppningar i radiatorerna än någon annan tillverkare.

Den enda som jag kan komma på så här direkt som inte riskerar detta är CTC, detta beroende på att de har en inbyggd acktank och shuntventil som ser till så att framledningstempen håller sig tämligen stabil.

Alla övriga tillverkare låter sin värmepump arbeta med flytande kondensring, direkt mot radiatorsystemet vilket gör att man riskerar knäppningar i rör/radiatorer när kompressorn startar/stannar ochg vattnet kyls/värms.

De största problemen uppstår i samband med att tappvarmvatten har värmts i den inbyggda varmvattenberedaren. När uppvärmningen av tappvarmvattnet är klar och trevägsventilen växlar mot radiatorsystemet så kommer in liten (ca40-70 liter) mängd 50-55-gradigt vatten ut i ditt radiatorsystem, där temperaturen kanske är så låg som 25-30 grader. Detta får rörledningar och radiatorer att utvidga sig och det kan i sin tur leda till knäppande rör och radiatorer.

Att IVT skulle ha mer problem än nÃ¥got annat fabrikat är humbug, Installatören hoppades förmodligen kunna sälja ett utjämningskärl som kostar nÃ¥gon hundralapp (för honom i inköp) till dig för 6-7000 kr!!!  >:(

IVT brukar dessutom köra med en extra extern cirkpump i sina installationer, vet inte om det är fallet för dig, men den gör att värmeutvidgningsproblematiken blir något mindre.

Utjämningskärlens vara eller icke vara tar jag inte ställning till, men skulle du drabbas av knäppningar i rör/radiatorsystemen så rekommenderar jag att du intället försöker hitta ljudkällorna och åtgärda dem istället.
Jag vet att det ibland kan vara svårt, men det är det enda riktigt säkra sättet att åtgärda problemet för de som drabbats. Ett utjämningskärl minskar bara problemen, de försvinner sällan eller aldrig helt.

Förutom det kortare borrhålet så tycker jag att IVT:s offert ser intressant ut, köper du den får du den absolut senaste tekniken. En äkta Japansk scroll-kompressor (vilket brukar betyda kvalitet) med högre verkningsgrad och framledningstemperatur än någon annan hittills kunnat åstadkomma. (detta är min högst personliga bedömning)

/Rickard

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:beslutsångest..thermia vs ivt ???
« Svar #5 skrivet: 05 augusti 2004, 12:01:11 »
Blir det en IVT sÃ¥ fÃ¥r man ju ta ställning till ev. oljud i systemet i framtiden, nackdelen för mig är att alla rör gÃ¥r under golvet (parkettgolv i hela huset) sÃ¥ frÃ¥gan vad som blir billigaste Ã¥tgärden riva och byta golv för att komma Ã¥t nÃ¥n väggenomföring eller beställa själv en tank via rinkabyrör och ta nÃ¥gon vvs kunnig att installera den!! Även fallet med thermia pumpen är ju risken för hög returtemp tillbaks till pannan att man bör räkna med en ev. fläktkonvektor i investeringen...tog upp det med thermia försäljaren och han lovade att om problemet uppstÃ¥r sÃ¥ fÃ¥r jag köpa en till nettopris av honom...mycket att tänka pÃ¥  :)
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:beslutsångest..thermia vs ivt ???
« Svar #6 skrivet: 13 augusti 2004, 10:37:35 »
det blev en ivt 7ht+...pumpen är beställd,kommer inom 3-4 veckor..undrar om det är värt att omförhandla el avtalet till rörligt pris ?
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:beslutsångest..thermia vs ivt ???
« Svar #7 skrivet: 13 augusti 2004, 11:27:17 »
Tror inte på rörligt elpris, fast vissa gör det :)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!