Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Problem med ATEC  (läst 42057 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Problem med ATEC
« Svar #15 skrivet: 04 mars 2012, 22:21:47 »
Ja ge inte upp nu,  det löser sig nog ska du se *vinkar*

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Problem med ATEC
« Svar #16 skrivet: 05 mars 2012, 06:04:40 »
sebbe kitt.
installatören har säkert gjort ett bra vvs jobb . rakt och tätt isolerat mm
Men om en pump stannar på Högtryck vill man veta varför, larmar den /stannar på lågförångar temp vill man veta varför ,
 och framför allt vad man ska göra Ã¥t det . Händer det är nÃ¥got fel oavsett fabrikat, SÃ¥ i detta fall ligger problemet hos tillverkaren , det som är avgörande för om en tillverkare ska vara en bra aktör med  konsument ledet är produkten och hur dom handhar sina reklamationer samt Hur är kundkontakten med marknaden  . Fel blir det hos alla, storheten ligger i vad man gör Ã¥t dom.
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Problem med ATEC
« Svar #17 skrivet: 05 mars 2012, 07:57:11 »
Hör av dig sÃ¥ fort du kan Moiwall.  Har egentligen 4 kunder (varav en industri som vill ha 4 st 18 kw maskiner) som är intresserade av Danfoss DHP-AQ som Danfoss versionen heter.  Men man vill ju inte hamna i samma sits som din installatör :-\

Tror nog att ATEC eller DHP-AQ är en bra maskin, men eftersom det är samma sak sÃ¥ vill man ju inte riskera att stÃ¥ där med problem.  Lär ju säkerligen vara svÃ¥rare att ringa Lunda och klaga för att fÃ¥ support, än att ringa till Thermia som Ã…F :-\   

Har alltid upplevt Thermia som riktigt bra att ha att göra med och supporten därifrån har varit kanon genom åren. Kanske ändras det nu iom att de ingår i ett stort koncortium nu ???

Utloggad moijwall

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Problem med ATEC
« Svar #18 skrivet: 05 mars 2012, 14:23:45 »
Ett förtydligande: Jag har köpt en Atec standard för dockning mot min befintliga Nibe Fighter 360P
GG och Sebbekitte har bägge en Atec total vilket naturligtvis är mycket enklare.
(Jag köpte en 12 kW Thorvent pump i slutet av 90-talet som jag installerade själv med hjälp av en kompis som är rörmokare.
2 slangar för brine, 2 för vatten och 2 för värme - flera år utan problem)

En dockning kräver betydligt mer kompetens och eftertanke - seriekopplade cirkulationspumpar, dubbel styrning enligt helt olika algoritmer osv.
Och har man dessutom ett riktigt måndagsexemplar till pump.... Sc:,h

Jag har haft samma installatör som GG och Sebbekitte och kan till viss del instämma i lovorden. Bara det att han alltid dyker upp som utlovat.
Men i det här fallet har han slut på ideer och är dessutom alldeles för trevlig för att sätta press på Thermia.
Hus i Enköping byggt 2004 och tillbyggt 2009 till 240kvm.
Nibe Fighter 360P frånluftsvärmepump med huset och en krånglande Thermia Atec 9 Standard under installation

Utloggad //GG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Bromma
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med ATEC
« Svar #19 skrivet: 05 mars 2012, 14:57:52 »
Men om en pump stannar på Högtryck vill man veta varför, larmar den /stannar på lågförångar temp vill man veta varför ,
 

Hej

på "lågförångar temp 2" så stannar den inte utan det blir "bara" en rad i larmloggen.. men viss är man lite nyfiken..

jag har iaf efter uppgradering till 1.2 inte haft ngt sådant larm. den har inte heller stannat en enda gång efter det ( peppar peppar....)

Hus i Bromma byggt  1934 total uppvärmd yta ( inkl Källare uppvärmd till ca 21 grader) 150 kvm inne temp 21-23
Nuvarande uppvärmning installerat 30/8-2011: Thermia Atec  9 Total.
Vindkraftsandelar står för el-leveransen ( 20 öre(kwh+ skatter nätavgifter m.m )
feb 2012 nordic-rutan installerad i alla fönster.
2vuxna 2 barn.

Före ATEC                 11/12    12/13   13/14
Aug 2010: 1310 kwh   663       663       743
Sep 2010: 1680 kwh   616       697       713
Okt 2010: 2362 kwh   901       971       996
Nov 2010: 3399 kwh  1033      1167    1211

Dec 2010: 3797 kwh   1379     1617     1463

Jan 2011: 3484 kwh   1815      2163    1853
Feb 2011: 3753 kwh   1881      1457    1356
Mar 2011: 3262 kwh   1140      1789    1391
Apr 2011: 2057 kwh     925      1071    1102
Maj 2011: 1654 kwh     642       640     912
Jun 2011:  837  kwh     637       615     722
Jul 2011:   509 kwh      574       699     596
Tot : 28104 kwh       12 206    13 546 13091

Utloggad moijwall

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Problem med ATEC
« Svar #20 skrivet: 05 mars 2012, 20:07:32 »
Hej,

Det är sant att "Låg förång temp 2" inte kräver kvittens/omstart.
Men när det uppstår är pumpen i princip obrukbar och ger ingen energi alls.
Står integralen på -800 när man kommer ner på morgonen så vet man och kan titta i
larmloggen och vara ganska säker på vad man hittar.

Även de fel som kräver kvittens/omstart, typ högtryck eller lågtryck, ger en automatisk omstart om man har lite tålamod. Tro mig, det är få fel som jag inte sett. Började på en larmlogg men gav upp efter någon vecka.

När jag fick 1.2 så sjönk antalet larm för "Låg förång temp 2". *vinkar*
Hus i Enköping byggt 2004 och tillbyggt 2009 till 240kvm.
Nibe Fighter 360P frånluftsvärmepump med huset och en krånglande Thermia Atec 9 Standard under installation

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Problem med ATEC
« Svar #21 skrivet: 05 mars 2012, 20:14:30 »
du har alltsÃ¥ fÃ¥tt en uppdaterad mjukvara, det missade jag.  Och jag undrar varför har du pump i serie ???

Utloggad moijwall

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Problem med ATEC
« Svar #22 skrivet: 05 mars 2012, 22:25:43 »
Pump i serie?
Om man som jag har ett komplett system med en Nibe Fighter 360P och vill ha lite mer effekt så stoppar man enligt Nibes ritning in en slinga på returen. I det här fallet med en Thermia Atec och en varvtalsstyrd cirkulationspump. När temperaturen på framledningen sjunker och man har skaffat sig en skuld på i mitt fall 45 integralminuter så hoppar Thermian igång och värmer returen. Den varvtalsstyrda cirkulationspumpen i den slingan skall med Thermias Optimum funktion sträva att lyfta returen 8grader (i mitt fall). Den cirkulationspumpen stjäl ett delflöde av det totala flödet men hamnar samtidigt i serie med husets centrala distributionspump som sitter i Niben. (Resten går genom en backventil.)

Mitt problem nu är att den bara tar minsta möjliga flöde och bara orkar lyfta den 3-4 grader - dvs. den ger inte tillräckligt med effekt. :'(

En skillnad mellan hur den är kopplad och Nibes ritning är att Nibe vill att man trycker flödet genom VP medan Thermia istället vill att man suger flödet genom VP. Vet inte riktigt varför de tycker olika? dontknow





Hus i Enköping byggt 2004 och tillbyggt 2009 till 240kvm.
Nibe Fighter 360P frånluftsvärmepump med huset och en krånglande Thermia Atec 9 Standard under installation

Utloggad Farangen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Problem med ATEC
« Svar #23 skrivet: 06 mars 2012, 14:57:50 »
moijvall!

Har du kontaktat försäljningschefen på Thermia ännu? Om, och i så fall vilket
ställningstagande gjorde han till ditt case?

Mvh

Farangen

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Problem med ATEC
« Svar #24 skrivet: 06 mars 2012, 19:14:43 »
Inte för att jag har nÃ¥gon aning om vad som sagts innan detta köp, Men har ni tänkt tanken pÃ¥ ett eventuellt installationsreleterat problem? Vad tror ni Thermia centralt kommer svara när ni dockat in en Atec enligt Nibes systemlösning och inte Thermias? Hur skall man dÃ¥ kunna säkerhetsställa funktionen frÃ¥n värmepumpen? De säkerhetsfunktioner och övrig styr som finns i Atec grundar sig naturligtvis pÃ¥ en systemlösning enligt Thermia, inte nibe... Det verkar som att utedelen inte avfrostar ordentligt,  kanske beroende pÃ¥ lÃ¥gt flöde, som KAN ha med installationen mot befintlig VP och CP att göra... Eller är jag fel ute?
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Problem med ATEC
« Svar #25 skrivet: 06 mars 2012, 19:21:51 »
Styr nibe pumpen växelventil och tillsatsvärme? Hur säkerhetsställs det att det finns energi till att avfrosta? Var hämtas energin?
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad moijwall

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Problem med ATEC
« Svar #26 skrivet: 07 mars 2012, 21:53:26 »
Installatören stämde av installationen med Thermia innan han skickade mig en offert.
Thermia är ju en ganska liten spelare och vill man ta marknadsandelar......

Vad gäller styrningen har vi inte krånglat till det. Niben gör varmvatten och Thermian värme. Vad gäller tillsats ligger Nibens kurva för påslag strax under den för Thermian. Niben integrerar ju inte så helt 100% blir det inte. Det funkar men behöver finjusteras ytterligare. Så här i efterhand hade det ju varit bättre med en Atec Plus med effektvakt så jag hade haft tillsats i Atecen också.
Vi har en bufferttank pÃ¥ 100l som skall säkerställa att det finns tillräckligt med energi för avfrostningen. Det lilla jag kan förstÃ¥ sÃ¥ funkar det - man cirkulerar ut  typ +35 och fÃ¥r tillbaka +20 och det finns ingen is pÃ¥ pumpen efterÃ¥t.

Är låg förång temp 2 en konsekvens av dålig avfrostning?

Nu kommer installatören ut med nån slags super-installatör på fredag *vinkar*
Hus i Enköping byggt 2004 och tillbyggt 2009 till 240kvm.
Nibe Fighter 360P frånluftsvärmepump med huset och en krånglande Thermia Atec 9 Standard under installation

Utloggad moijwall

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Problem med ATEC
« Svar #27 skrivet: 10 mars 2012, 17:50:25 »
Nu har installatören varit här med super-installatören.
Typiskt nog så kom de samtidigt som temperaturen slog om till +5
De säger sig vara "nästan" säkra på att det inte är något fel på pumpen.
Teorin är nu att husets cirkulationspump skapar ett sånt sug att vi får ett väldigt stort flöde genom pumpen och att den därför inte orkar lyfta returen mer än några grader.
Ställer man ner husets cirkulationspump till minimum (en gammal Grundfoss med tre lägen) så får man mycket riktigt upp framledningstemperaturen från Atecen.
(Naturligtvis kommer den ju då inte att kunna försörja huset med värme en kall dag. Var tvungen att gå från läge 2 till 3 när vi byggde ut huset.)
Jag är lite skeptisk, ställer man ner husets cirkulationspump så mycket kommer den ju att agera broms, flödet minska och temperaturen stiga. Inte så konstigt men frågan är om det bevisar något?
För faktum är ju att jag inte har någon besparing alls under Januari-Februari. Hade den givit full effekt och lyft temperaturen på mängder av vatten med 3 grader så skulle det ha givit lika mycket effekt som om den hade lyft en tredjedel så mycket vatten 9 grader. Men sen är det ju förstås så att pumpen går optimalt om den jobbar med ett delta på 6-8 grader.
Kan det vara så att avgiven effekt blir extremt dåligt om man går på delta 2-3? Sc:,h

Det finns ett förslag på en omkoppling där bufferttanken läggs mer på returen och Atecen bara jobbar mot bufferttanken. Vi skulle få bort de seriekopplade pumparna och det känns lite lättare/renare. Jag skall försöka skissa upp det och publicera på den här tråden.

Jag är fortfarande misstänksam till pumpens effekt. Och dÃ¥ finns det 2 alternativ. Antingen tar jag hit en kyltekniker a 4-5 tusen och lÃ¥ter honom mäta upp. Eller ocksÃ¥ ser jag till att koppla in energimätare och nÃ¥n typ av logger som en del pÃ¥ forumet verkar ha. Blir kanske lite billigare och  roligare i längden. Kan nÃ¥gon tipsa om en bra trÃ¥d för sÃ¥na grejor?
Hus i Enköping byggt 2004 och tillbyggt 2009 till 240kvm.
Nibe Fighter 360P frånluftsvärmepump med huset och en krånglande Thermia Atec 9 Standard under installation

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Problem med ATEC
« Svar #28 skrivet: 10 mars 2012, 19:37:15 »
Pumpens effekt kan dokumenteras på 2 sätt . Det absolut bästa är en climacheck körning, ca 4tkr +moms.
det enklaste och som jag tycker alltid ska ingå i en installation är en flödesdokumenterande ventil.
jag är förvånad att inte felsökaren bara montera in en ventil mäter upp flödet och berättar vad pumpen lämnar .
dom är där hos dig för att utreda driftproblem och fråger runt effekten . Mäts den inte upp är allt man diskuterar en temp.
800 kr i matrial är kostnaden för att få det fixat när dom ändå va på plats . Mätinstrument förusätter jag att en felsökare har ..

pumpteorin mmmmm . ååh vad jag skulle vilja titta på plats , vem vet moijvall du kanske får ett besök av en Röris någon dag :)
så slipper du teori och får lite fakta istället
MVH
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad moijwall

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Problem med ATEC
« Svar #29 skrivet: 12 mars 2012, 22:45:08 »
Nu har jag försökt rita upp den alternativa inkopplingen som de föreslog den (eller som jag förstod den).  Atecens hämtar i toppen och trycker in det varma i botten.  Returen gÃ¥r in i botten och systemets framledning gÃ¥r vidare frÃ¥n toppen.
Den första logiska invändningen är naturligtvis att Atecen hämtar i toppen där det är som varmast - för högsta verkningsgrad borde den jobba med den riktiga returen.  Sc:,h
Hur mycket kan det tänkas diffa med en bufferttank pÃ¥ 100l  fördelade pÃ¥ 130cm höjd?
Men stjäl man den riktiga returen någon annanstans hamnar man i samma läge som idag om man inte passar sig.... dontknow
Hus i Enköping byggt 2004 och tillbyggt 2009 till 240kvm.
Nibe Fighter 360P frånluftsvärmepump med huset och en krånglande Thermia Atec 9 Standard under installation

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!