Skrivet av: pafr
« skrivet: 06 juni 2007, 22:41:54 »Funktionen i många växelventiler är att de aktivt dras i en position och att det finns en fjädermekanism som sedan tar den tillbaka till urspungsläget. Dvs fjädern håller den i position A och att den aktivt förs till position B, och fjädrar sedan tillbaka till viloläge A.
Som jag tolkar beskrivningen så är det en helt korrekt beteende i växelventilen att den förs tillbaka i viloläge A, tyvärr med den negativa konsekvensen för dig att den då även sprider äver lite varmvatten till din radiator.
Då växelventilerna kärvar så är det ofta återfjädringen som inte är helt fungerande. Det finns därför idag nya växelventiler (vet ej om de finns i produktion ifrån VP-tillverkarna ännu) som har aktivt matning till både läge A och B, dvs ingen återfjädring som kan kärva.
Som jag tolkar beskrivningen så är det en helt korrekt beteende i växelventilen att den förs tillbaka i viloläge A, tyvärr med den negativa konsekvensen för dig att den då även sprider äver lite varmvatten till din radiator.
Då växelventilerna kärvar så är det ofta återfjädringen som inte är helt fungerande. Det finns därför idag nya växelventiler (vet ej om de finns i produktion ifrån VP-tillverkarna ännu) som har aktivt matning till både läge A och B, dvs ingen återfjädring som kan kärva.