Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uppföljningsprogram för värmepump  (läst 1100 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Soderberg

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala/Sverige
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Uppföljningsprogram för värmepump
« skrivet: 18 juni 2006, 23:31:46 »
Är sedan en mÃ¥nad tillbaka glad Nibeägare (1230-6) och har nu börjat bläddra i Monterings & Skötselanvisningarna. Leverantörens rÃ¥d var väl att jag skulle ge f-n att pilla pÃ¥ pannan - men det är ju svÃ¥rt när man ser alla möjligheter till inställningar. Lyckades fÃ¥ ned antalet startet frÃ¥n cirka 40 per dygn till cirka 11 - frÃ¥gan är väl om det är bra eller dÃ¥ligt...  Men, med alla värden som man kan fÃ¥ ut borde det väl finnas en uppsjö av uppföljningsprogram där man kan mata in sina värden och fÃ¥ lite rÃ¥d och tips om sina inställningar? Kalkyprogrammet har jag hackat i 20 Ã¥r sÃ¥ jag vet att det gÃ¥r att göra det mesta i dem, däremot har jag (än sÃ¥ länge...) igen aning om olika värdens förhÃ¥llande till varandra - men det mÃ¥ste väl finnas folk som gjort det här tidigare sÃ¥ att man slipper uppfinna hjulet igen; eller?
NibeFajtare

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Uppföljningsprogram för värmepump
« Svar #1 skrivet: 19 juni 2006, 11:00:12 »
Få starter = lång livslängd. Det verkar dom flesta överens om.

Det finns nog annars inga färdiga "formler" för hur man skall beräkna i ett excel-ark vad som är perfekt i dom här sammanhangen.
Vissa parametrar är  dock givna. T ex skillnaden mellan stigare och returtemperatur mot radiatorerna bör ligga pÃ¥ 7 grader (när kompressorn arbetat en stund)

Men andra värden, t ex vilket gradminuterunderskott man kan acceptera beror bl a på husets värmetröghet och isolering. Ett extremt dåligt exempel är ett dragigt hus som kyls ut en senvinternatt mot ett stort gradminuterunderskott - sedan på förmiddagen när solen tittar fram och alla är på jobbet/skolan då kämpar kompressorn med att ta igen underskottet och det blir 25 grader inne. Helt onödig överpendling! Här måste man tillåta tillskottsel tidigare.

Du får testa och notera skillnader tills du blir nöjd. En installatör som sätter in en pump mitt i sommaren (när det i princip bara är tappvatten som värms) och sen säger att du inte skall "pilla på pannan" visar bara en sak; han vill sälja många pumpar och skiter i din komfort och optimalt driftläge.
Eller har han lovat ett antal återbesök framåt höst/vinte för att finjustera?

PS Vad ändrade du för att få ner antalet starter från 40 till 11 och när ändrade du det?
Det kan nämligen vara vanskligt att jämföra starter över tiden om yttertemperaturen skiljer mycket.
Mitt i smällkalla vintern och på sommaren är det som minst starter. (är det riktigt kallt går den ju hela tiden utan stopp och är det högsommar går den bara för diskvatten några ggr per dygn)



« Senast ändrad: 19 juni 2006, 11:09:26 av maha6305 »

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Uppföljningsprogram för värmepump
« Svar #2 skrivet: 19 juni 2006, 12:54:29 »
.......och är det högsommar går den bara för diskvatten några ggr per dygn)

Mjo tack ja, jag ligger på 5-14 starter/dygn tack vara småskvalande i köket och toan hela tiden.....
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Uppföljningsprogram för värmepump
« Svar #3 skrivet: 20 juni 2006, 07:25:00 »
Om du använder en logger, då är det mycket enklare att se hur justeringarna funkar.
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!