Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Framledningstemp och returtemp  (läst 16318 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Framledningstemp och returtemp
« Svar #15 skrivet: 12 januari 2013, 14:27:41 »
Gissnings vis 36-30 eftersom man håller sig inom rek delta och med 2 grader delta går nog för mycket drivenergi till cp men ingen vet Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad alli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
SV: Framledningstemp och returtemp
« Svar #16 skrivet: 12 januari 2013, 17:25:56 »
jag tycker frågan verkligen är befogad men tyvärr inte så lätt att besvara.

Jag har också funderat på detta, vilket har medfört att jag har kopplat en flödesmätare till VP, och nu måste jag köpa en massa dyra grejer för att göra samma sak för radiatorsystemet.

Det finns fördelar med låg och hög hastighet och det finns nackdelar med låg och hög hastighet.

Förr så dimensionerade man med framledning på 80 grader och en riktigt kall retur. Det är lika mycket energi i 80 grader fram och 30 grader i retur som 55 grader fram och 45 grader i retur. Skillnaden är att 80 grader kan få VP producera men 55grader kan de flesta. Detta betyder att med högre hastighet på CP kan du använda en lägre framledningstemperatur men får också tillbaks en varmare framledning.

Randvillkoren är:
  • Kallare retur temperatur än vad VP accepterar, CTC har max 48grader.
  • En framledning sÃ¥ kall sÃ¥ att VP klarar av att producerar den vid kallare temperaturer.

Genom att gå från 1 till 2 så har jag sänkt framledningen vid 0 grader med 2 grader.

Tjocka och effektiva element kan avge mer energi än tunna element som då kräver högre temperatur och snabbare omsättning av värmen, så det finns fördelar att ställa in CP "rätt".

Lycka till
Sc:,h Ännu knepigare blir det dÃ¥ ett hus är byggt 1947, 2 vÃ¥ningar, sen tillbyggt i 2 omgÃ¥ngar och alltsÃ¥ 3 olika radiatorstorlekar. Dom äldsta stora nog att värma en flyghangar och dom nyaste värmer ett sovrum. Här gäller, VP fast kondensering, Cp pÃ¥ full matning, eller finns nÃ¥t annat val än sanering av systemet.  :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Framledningstemp och returtemp
« Svar #17 skrivet: 12 januari 2013, 18:09:20 »
Jag skulle valt flytande kondensering injusterad efter dom sämsta radiatorerna och sen får du strypa i dom rum som blir för varma. Om du inte vill byta dom minsta till större raddar. Kört energisnål cp på så låg fart som möjligt med ett delta runt 5 grader på dåliga raddar på dom bra blir det antagligen bra mycket mera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Framledningstemp och returtemp
« Svar #18 skrivet: 12 januari 2013, 18:53:54 »
Vad blir skillnaden mellan att strypa radiatorerna och låta termostaterna strypa flödet?

(att jag frågar beror på att vi har alla termostater vidöppna på nedre planet men alla termostater delvis stängda på övre, för att få rimlig temperatur uppe)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Framledningstemp och returtemp
« Svar #19 skrivet: 12 januari 2013, 19:01:26 »
Termostaternas strypning varierar en fast instrypning är fast men annars blir det ju lika.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad alli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
SV: Framledningstemp och returtemp
« Svar #20 skrivet: 12 januari 2013, 19:08:15 »
Jag skulle valt flytande kondensering injusterad efter dom sämsta radiatorerna och sen får du strypa i dom rum som blir för varma. Om du inte vill byta dom minsta till större raddar. Kört energisnål cp på så låg fart som möjligt med ett delta runt 5 grader på dåliga raddar på dom bra blir det antagligen bra mycket mera.
Vid flytande så fryser man ihjäl i vissa rum, nu handlade det ju inte frågan om att byta raddar för det har väl alla redan förstått att det är enda alternativet för en acceptabel funktion och då så gäller väl en radikalare åtgärd,,,eller.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Framledningstemp och returtemp
« Svar #21 skrivet: 12 januari 2013, 19:59:35 »
Då är kurvan feljusterad blir lika varmt med flytande som fast.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!