Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Zibro s-1233 startar ej  (läst 1723 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Zibro s-1233 startar ej
« skrivet: 09 februari 2017, 21:17:07 »
På jobbet har vi nyligen förvärvat en lagerlokal med en Zibro s-1233 av okänd årgång. När den senast var i drift är okänt.
Kikade lite på den idag utan att ens ha läst någon manual. Fick ingen värme från den. Kom så långt som att fläkten på utedelen startar. Surrar även lite från någonting. En stund efter att fläkten startat klickar det till i utedelen och fläkten stannar och surrandet upphör. Vet inte hur lite en sådan kompressor låter eller vibrerar, men min uppfattning är att kompressorn inte startar. Till min förvåning var dock kompressorn lite ljummen. Kan surrandet vara kompressorn som står stilla, och klickandet är någon form av inbyggt skydd i kompressorn som slår ifrån?

Har okulärbesiktigat kretskortet i innerdelen utan att se något bränt eller trasigt. Inga felkoder men den är kanske för 'dum' för att kunna presentera felkoder?

En märklig iakttagelse är att jag mäter 230V mellan jord och plinten märkt 2(N) som förbinder inne och utedel.
Plintens anslutningar är märkt 1, 2(N), 3, 4 och jord. Jag tror att det är spänning på de olika plintarna för olika funktioner, tex en av de två kablarna anslutna på plint 1 går till en värmekabel via en termostat som ligger i botten på utedelen.
Tyckte mig se kablar som gick in under kompressorn. Ännu en värmare?

Har hittat både installationsmanual och användarmanual, men saknar elschema. Finns det någom som har en sådan? Eller kunskap om vilken plint som går till vad? Är kylläge standardläge på dessa, så att spänning måste ligga på 4-vägaren för att ge värme?

107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Zibro s-1233 startar ej
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2017, 11:56:57 »
Kompressorn hörs om den startar även på en gammal on/off. Klickandet när den inte vill starta är säkert från det termiska motorskyddet, vilket brukar sitta på toppen av kompressorn, som slår ifrån. Tror den gör ett nytt startförsök efter ca 3 minuter.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro s-1233 startar ej
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2017, 20:54:13 »
I dagsljus hittade jag ett enkelt elschema på insidan av locket över elanslutningen. Det gav de svar jag var ute efter. Jag är övertygad om att ovanstående stämmer. Motorskyddet bryter då kompressorn inte startar.

Att jag mätte 230 volt mellan jord och plint 2 märkt (N) visade sig bero på hur stickkontakten är vänd.

Känns spontant som att det inte är lönt att lägga någon energi på att få igång kompressorn, för inte kan väl oljan vara så trögflytande i kyla att kompressorn inte ens orkar starta?
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Zibro s-1233 startar ej
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2017, 09:18:12 »
Nej att oljan skulle vara så trögflytande att den inte kan starta låter högst osannolikt. Under ca -40 °C är det kanske en annan sak(?) Förmodligen havererad kompressor. Det ju också en ganska gammal modell.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro s-1233 startar ej
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2017, 22:50:12 »
Ohm mät kompressorns lindningar
Och om det kommer spänning fram innan klicket.
Klicket kan ju vara självtestet av fyrvägaren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!