Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varvtalsstyrd eller ej -- fördelar / nackdelar -- vad välja?  (läst 20446 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bibb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
Sett att några tillverkare har varvtalsstyrda kompressorer. Vad ska man som "oinsatt i värmepumpsvärlden" tro om det?

Om jag väljer mellan en modell med "traditionell" (on-off?) och en varvtalsstyrd, vad vinner eller förlorar jag i respektive fall?

Är livslängden kortare på en inverter? Går den oftare sönder? Eller är det kanske tvärtom?

Har sett att t ex Nibe har en mellan 4-16 kw. Om jag vet mitt behov och om det ligger någonstans mitt emellan, låt oss säga t ex 10 eller kanske 13 kw är det då osmart att välja en varvtalsstyrd med förmåga upp till 16 kw?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag tror inverter är framtiden och att on/off grejerna på sikt försvinner.
Hittils har priset på invertrar varit lite högt, men i framtiden kommer prisskillnaden inte motivera orsaken att inte välja en inverter.
Jag ser 2 fördelar med en inverter, färre start/stopp som sliter, dimensionera kompressorn för 100% effekttäckning.
Nackdelarna idag är väl priset och att de bara finns i begränsad storlek.

Med 13 kW max effektbehov så kommer en 4-16 kW maskin funka bra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Jag börjar ju bli gammal .   :)
Men jag tycker fortfarande att så lite felkällor som möjligt
I en värmepumps installation  är modellen.
En bra funktions installerad on off VP
Lever länge och ger samma komfort .
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Och kostar betydligt mindre, jag tror att det är svÃ¥rt att räkna hem en inverter  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Håller med dig CC att ju mindre delar som finns desto mindre risk för haveri. Förutsatt att det är samma kvalitet på A och på B samt samma grundtänk på konstruktionerna.

Samtidigt så visar erfarenheten att om det konstrueras RÄTT så fungerar det fastän det är mycket delar i en konstruktion.
Och tur är väl det med tanke på att det är ett par tusen delar i en jetmotor och man sitter i ett tryckrör 10 mil upp i luften...
:o)

Trevlig helg !

/D

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Och kostar betydligt mindre, jag tror att det är svÃ¥rt att räkna hem en inverter  Sc:,h

Tittar man på de offerter som har presenterats av forummedlemmarna så har jag svårt att säga att det finns något som är "betydligt" mindre ?

Häls
/D

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag kan u bara gÃ¥ efter dom "annonser" som ligger ute pÃ¥ nätet. Där skiljer det ca 15 000:- mellan en inverter och en "vanlig". Om man har ca 8 - 10 kW behov, vilket ju är rätt vanligt. Vilket pris jag sedan ev kan förhandla mig till är ju rätt oväsentligt jag kan troligen pruta pÃ¥ pris oavsett typ av pump. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Som jag ser det går vi allt mer mot eltillskottfria alternativ, troligen kommer det effekttaxor som gör att de som måste köra med elpatron tidvis får betala dyrt för detta.
Inverter eller en on/off med 100% effekttäckning blir då alternativen, och de kostar lika mycket då man för en bra funktion med on/off och 100% effekttäckning behöver en arbetstank och en extra cirkpump, som kostar ungefär lika mycket som en inverter.

On/off alternativet kanske är robustare, men samtidigt har det rent kommeriellt visat sig vara svårt att sälja på "robusthet".
Varför finns det inte en bil utan avancerad elektronik?
Varför gick det inte bra för Bonus värmepumpar (On/off med enbart en rumstermostat som styrde - ingen elektronik alls)?
Varför köper vi nya mobiler, fast vi vet att den gamla förmodligen var 30% mer robust än den nya...

Jag tror på invertern, men det är ju som sagts tidigare inte bara fördelar när det blir allt mer elektronik och intelligent teknik som ger oss produkter som är bättre anpassade till vad de förväntas göra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Vi är ju olika men för egen del har jag alltid hållit på att allt ska vara så enkelt som möjligt. Jag avskyr "komplexa apparater" där man får betala för saker man inte har någon nytta utav. Och att betala 15 000:- för att spara någon hundring/år det gör jag inte. När invertern om 15 år måste bytas har man då sparat merkostnaden? knappast.
Och jag har en gammal Nokia som går utmärkt att ringa på samt även skicka SMS (om man skulle vilja det) och den fungerar utmärkt. LÄNGE LEVE ENKELHETEN.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
 tummenupp

Du lever som du lär.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Har man lite större effekt behov vilket man ofta har om man ska ha 100% effekt täckning säg tex 12 kw då skiljer ca 4000 kr mellan Nibe 1245 on/off och Nibe 1255 inverter kan man då klara sig utan tank till inverter men behöver en till on/off vp så blir nog priset omvänt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Håller med dig CC att ju mindre delar som finns desto mindre risk för haveri. Förutsatt att det är samma kvalitet på A och på B samt samma grundtänk på konstruktionerna.

Samtidigt så visar erfarenheten att om det konstrueras RÄTT så fungerar det fastän det är mycket delar i en konstruktion.
Och tur är väl det med tanke på att det är ett par tusen delar i en jetmotor och man sitter i ett tryckrör 10 mil upp i luften...
:o)

Trevlig helg !

/D

Ja daikin,
I flygplansbranschen är kontrollen minutsiös lika så i tillverkningen av Motorerna, Där finns inget sekunda .
serviceintervaller efter drifttimmar där allt rivs och renoveras,
Den servicen och underhållet har vi inte råd med på värmepumparna .

Jag har lite erfarenheter från större frekvensade värmepumpar.. Det har vart mycket mer problem med dom anläggningarna en dom "vanliga"
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Men mellan en Nibe 1226-11 och 1255 skiljer det här ca 14 000:-
Och mellan 1226-8 och en 1255 skiljer det ca 20 000:- i butiken.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Men då kommer förbrukningen skilja så pass så den dyrare vp troligtvis lönar sig men mellan en 1245 12 kw och 1255 är skillnaden i förbrukning minimal.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Så du menar att en 1255 skulle dra så mycket mindre att den i länden blir billigare än en 1226-8. Om det är det du menar vill jag gärna se uträkningen.
Cop för 1255 0/30 är 4,85 och för 1226 är det 4,46
        Vid      0/45  är 3,77 och för  1226 är det 3,51
Dvs ingen större skillnad
« Senast ändrad: 14 november 2014, 19:15:10 av svenske kocken »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!