Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: rca1959
« skrivet: 11 november 2005, 17:20:13 »

Jag skulle nog dra öronen åt mig angående Strateg Trade AB se länk nedan:

http://www.hn.se/m_standard.php?id=485549&avdelning_1=109&avdelning_2=294&

 :o
Skrivet av: Sfinx
« skrivet: 02 november 2005, 15:22:56 »

Hej Sfinx! En enkel fråga bara, du vill fortfarande ha tanken till vvberedareoch sedan spetsa vv med pannan. En fråga bara. Nordic Air jobbar hela tiden med fast kondensering, alltså 47-50 grader. Sedan vill du spetsa vv med pannan men hur får du någon ekonomi på den anläggningen när pannan ska vara igång hela året om???? Eller menar du att husägaren ska sköta panndriften manuellt varje gång med en strömbrytare.
Enligt mig kunde systemet göras enklare, om man förutsatte att det fanns en shunt på bef.panna så skulle man kunna lägga tanken och pannan i serie och dessa värms upp till 50 grader sedan sköter en shuntmotor (extra) värmen ut i huset. När shuntmotorn står 90% fullt öppen kopplas oljebrännaren in via gränsläge och ev. tidrelä (extra). Då ger värmepumpen vad den orkar med och oljan går in automatiskt när det behövs. Vv förvärms i panna (50 grader) och på vintern (ca 35 grader) för att sedan spetsas av en elvvberedare.

Hela grejen är att Nordican skall dockas mot befintlig anläggning. Och precis som du säger ger den "bara" ca 50 grader.
Det har varit olika kopplingsscheman men principen är att använda befinlig utrustning så långt det går för att hålla nere kostnaden och komplexiteten. Din lösning är ju precis detta.
Det jag reagerade emot var begreppet acktank om en vvb på 100 liter.

Fungerar inte befinlig anläggning förut kan man förbättra den med acktank, VVB och andra grejor.
MEN om nu befinligt system är ok borde inkopplingen göras så enkel som möjligt.

Jag är övertygad om att för att få en så flexibel lösning som möjligt SKALL man ha acctank och behålla befinliga el/olje/ved/pellets panna och docka VP och annat till detta. Att som idag riva ut allt det gamla men fungerande pannor tror jag är fel. En VP tar inte stor plats. Hjärtat i systemet blir då acktanken där olika värmesystem jobbar ihop
Men då menar jag att det skall vara en riktig acktank om 500 gärna 1000+ liter. Och gärna med solingar både högt och lågt  ;)
Precis som boröpannan visar på sin hemsida. http://www.boroe.com/

En intressant lösning vore att använda acktanken på den kalla sidan för VP. Då får man mycket högre energiuttag från samma tank. Temperaturvariationen skulle lätt kunna bli kanske uppemot 80 grader med bra styrning.

Skrivet av: luckyman
« skrivet: 01 november 2005, 20:40:42 »

Hej Sfinx! En enkel fråga bara, du vill fortfarande ha tanken till vvberedareoch sedan spetsa vv med pannan. En fråga bara. Nordic Air jobbar hela tiden med fast kondensering, alltså 47-50 grader. Sedan vill du spetsa vv med pannan men hur får du någon ekonomi på den anläggningen när pannan ska vara igång hela året om???? Eller menar du att husägaren ska sköta panndriften manuellt varje gång med en strömbrytare.
Enligt mig kunde systemet göras enklare, om man förutsatte att det fanns en shunt på bef.panna så skulle man kunna lägga tanken och pannan i serie och dessa värms upp till 50 grader sedan sköter en shuntmotor (extra) värmen ut i huset. När shuntmotorn står 90% fullt öppen kopplas oljebrännaren in via gränsläge och ev. tidrelä (extra). Då ger värmepumpen vad den orkar med och oljan går in automatiskt när det behövs. Vv förvärms i panna (50 grader) och på vintern (ca 35 grader) för att sedan spetsas av en elvvberedare.
Skrivet av: Sfinx
« skrivet: 31 oktober 2005, 19:29:27 »

Nej jag har tyvärr inte bifogat någon fil. 8)
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 31 oktober 2005, 19:20:53 »

Det verkar som anläggningen ej är väl genomtänkt.



Citera
Sfinx skriver:

Hur skulle jag vilja ha det?
Skippa beteckningen acktank. För det är det inte.
Använt befintlig vvb men förvärm tappvarmvattnet mha en plattvärmeväxlare till
Extern plattvärmeväxlare FÖRE bef vvx mellan VP kretsen och VV kretsen.
Skippat extra acktank på radiatorkretsen, räcker gott med befinlig pannas spets.

Besparing acktank/vvb, kalla det vad ni vill

Extra utgift en plattvärmeväxlare till.


Är din system lösning den som är bifogad under denna tråd av Invaidor?

När alla kommenterat färdigt och du ändrat systemet  till det bästa tror jag du får ett bra fungerande system.
Skrivet av: Sfinx
« skrivet: 31 oktober 2005, 00:04:00 »

Hej igen *vinkar*
Den så kallade acktanken arbetar som en varmvattenberedare som värms av VP när den går. Annars värms den av radiatorvattnet.  Hur mycket vatten är det? Acktanken/varmvattenberedarens mått är diam 400 mm x ca 1000 mm. Det är ca 125 liter ex slingor. Vi pratar alltså om ca 100 liter. "Fesljummet"  ;) eftersom det är radiatortemp eller VP temp på detta.
VP går alltså mot en varmvattenberedare om 100 liter. ????

Resten av tappvarmvattenbehovet i temp eller temp och volym, spetsas sedan i befintlig panna, i befintlig varmvattenberedare.
Vid värmebehov då cirkpump alltid går används den lilla nya acktanken/vvb som en trög värmeväxlare mellan VP och radiatorkresen.
I inte något fall arbetar acktanken som acktank.  Däremot som varmvattenberedare och som värmeväxlare.
Som varmvattenberedare är den lite blygsam. 100 liter förslår inte långt om man inte har väldigt varmt vatten. Och det har man inte  :( alltså måste tempen spetsas mot legionella och för komfort
Volym problemet löser man det genom att seriekoppla med befintlig  vvb.

Värmeväxlingen mellan VP och tappvarmvatten då? Jo en motströms plattvärmeväxlare ger den högsta tappvarmvattentemperaturen. Inte en slinga in i en (för liten) vvb.
CP2 går hela tiden annars får man inget tappbvarmvatten. Det vore därför "görenkelt" att ha en plattis till utanför VVB för att på så sätt få den högsta tappvarmvattentemperaturen ur VP:n in i befintlig vvb. Helt utan styrning. Rinner vatten i båda kretsarna överförs värmen.


Hur skulle jag vilja ha det?
Skippa beteckningen acktank. För det är det inte.
Använt befintlig vvb men förvärm tappvarmvattnet mha en plattvärmeväxlare till
Extern plattvärmeväxlare FÖRE bef vvx mellan VP kretsen och VV kretsen.
Skippat extra acktank på radiatorkretsen, räcker gott med befinlig pannas spets.

Besparing acktank/vvb, kalla det vad ni vill ;)

Extra utgift en plattvärmeväxlare till.

Skrivet av: Invaidor
« skrivet: 30 oktober 2005, 15:47:57 »

Tack för den!  8)

Personligen när jag koplade in samma sak så andvände jag slingan till VVB, som en lite extra värmning till VVB'n, någon krona tjänar man på det iaf.

Skrivet av: luckyman
« skrivet: 30 oktober 2005, 15:38:22 »

Jag håller  med Invaidor att hela systemet kunde göras mycket smidigare. För ett par veckor sedan installerade jag en sådan här med en bivalentshunt som ägaren skulle styra manuellt. VV-beredaren kopplades så att den förvärmer vv och efter sattes en 50 liters elvv-beredare (extra) som skydd mot legionella. Slingan i Nordics vv-beredare kopplades i serie med pannan och bef. system, vv-beredaren i pannan kopplades bort helt.
Detta var Strategs eget systemförslag för de hade varit på plats och tittat.
Själv hade jag nog kopplat Nordics vv-beredare tvärtom, alltså som en acc.tank till radiatorvattnet och struntat i att använda slingan.
Acc.tanken hade satts på returen och ifrån vxlaren hade värmen gått in i pannan.
Pannan hade förvärmt vv och sedan en 50-liters elvv-beredare som spets.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 30 oktober 2005, 09:34:57 »

Nu vill jag komma in med min syn på saken och därmed beskriver mitt systems funktion. Jag ser det som en bra Ack av värme i en ack tank och den kan användas till mycket med bra funktion.

Citera
1. ..Min tank värme med VP från 47-50 grader på givare i övre delen av tanken. ( VV laddning) Max i topp är då 54,55 grader. Givarplac pga att nedre delen i tanken kyls nabbt av KV.

2.. KV går in och förvärms via slinga 1 från 10gr till ca 30gr. sen paserar den in i slinga 2 och uppnår max 48 grader på utgående förvärmt vatten . Begränsning med strypning till max 8l/min.

3... För att temp ej skall bli för lågt i tappställena ( 20m bort via kulvert i mark på 1,5m djup) toppvärmer jag varmattnet till 55 grader  utan blandnings ventil. El termostat sköter det. Det ger mig "oändligt med VV. kan fylla mitt bubbelbad 2 ggr utan problem.

4...Vid mindre värmebehov i bostaden shuntas värme ut efter min kurva nr 2. Håller i flesta fall temp i bostaden lagom varm.

5... Blir bostaden för kall slår Termostat till i bostaden och höjer kurva nr 1 så att gradmin underskott uppstår och VP startar vid grad min -120. då växlar växelventil över till rad systemet och skickar fullVP effekt ut i systemet och stoppar då gradmin programstyrn är över +100.

6...Vår-höst plockar pool värme via tank och slinga då dess temp faller med 1/2 grad.

7...Nästa år kopplas solvärme in och förvärmer tanken och då sparar jag VP och slipper dess elförbrukning,buller i trädgården.

El tillskott är avslaget till patronen. Slår till den först då VP går 22-23 timmar/dygn. detta sparar en hel del el. VV  finnsa alltid i överskott och pga tröghet i bostadens värme behövs ej tillskott gå in direkt utan kan hanteras manuellt eller automatiskt vid VP stopp minus10 gr ute.

Detta är det effektivaste jag ser man kan göra med ack tank.
Skrivet av: eleson
« skrivet: 30 oktober 2005, 08:55:25 »

Min åsikt är att inkopplingsförslagen är onödigt komplicerade.
De dockas på existerande anläggningar som fungerade utmärk utan acktankar. Nu, när man får mer effekt  innan pannan behövs det acktank. Bef panna används bara som spets. Låter inte rimligt.
Den installerade acktanken fungerar bara som värmeväxlare. En dyr sådan.

Jag delar inte den åsikten.
Man skall inte se tanken i NA's LV lösnings som en Ack utan som en förvärmning av VV.
VV kostar upp till 5000 per år.
Hur skall man på ett enklare sätt docka en LV till en befintlig anläggning och får stöd med både VV och husvärme?

Alternativen som jag ser det är att skaffa en lsing beredare, Växel ventil m m. Dessutom skaffa ett styr system som
skall hålla ordning på alltihop, inklusive befintlig panna. Förhoppningsvis kan den styras av det nya styrsystemet.

Den lösning som NA visar är utan extra styrsystem, utan växelventil, fungerar lika bra om man har
en oljepanna som man vill behålla, eller en kombipanna, eller en elpanna med separat el VVB.

Jag tycker om lösningen i all sin enkelhet.
/Erland

Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 28 oktober 2005, 22:54:21 »

dessutom "läcker" dom värme så att man får alldeles för varmt på fel ställe
Skrivet av: Sfinx
« skrivet: 28 oktober 2005, 22:51:04 »

En acctank lagrar ca 1kwh per kubikmeter och grad. Överslagsmässigt.
Varierar temperaturen bara 10 grader och tanken är 500 liter "lagrar " man 5 kwh.
Det är i praktiken ingenting. Den enda funktionen en acktank i den storleken och med det temperaturintevallet kan göra är att minska antalet vp starter, alternativt få starter av VP och mer svängande temperatur.
Dvs en ren styr och reglerfunktion av VPn. Energimässigt sparar man i stort sett ingenting.

Min åsikt är att inkopplingsförslagen är onödigt komplicerade.
De dockas på existerande anläggningar som fungerade utmärk utan acktankar. Nu, när man får mer effekt  innan pannan behövs det acktank. Bef panna används bara som spets. Låter inte rimligt.
Den installerade acktanken fungerar bara som värmeväxlare. En dyr sådan.
Skrivet av: Invaidor
« skrivet: 28 oktober 2005, 20:57:00 »

Tanken är lite det att dessa pumpar krånglar, och då skall du ha möjlighet att andvända det acc vatten som finns vid ett haveri tills panna hunnit äldas upp. annas måste pannan brinna hela tide ju! eller el patronen gå hela tiden! om du inte har tank att acca i.
Skrivet av: Sfinx
« skrivet: 28 oktober 2005, 20:47:37 »

Jag tror på din teori om att den medföljande tanken är en VVB utan patron. eller liknande.

Men varför förvärma så mycket vatten som 130L till VVB När man kan ha det som acc tank till radiator systemet.


Varför förvärma mha av acktank?
Varför acktank i radiatorsystemet?


Skrivet av: Invaidor
« skrivet: 28 oktober 2005, 20:32:36 »

Jag tror på din teori om att den medföljande tanken är en VVB utan patron. eller liknande.

Men varför förvärma så mycket vatten som 130L till VVB När man kan ha det som acc tank till radiator systemet.
Skrivet av: Sfinx
« skrivet: 28 oktober 2005, 19:59:36 »

Förklaring.
"Vanliga" acktankar brukar var under max 1.5 bar arbetstryck.  VVB däremot brukar "tåla" mer tryck.
Se exempelvis på http://www.boroe.com/
Den acktank som är med är antagligen en varmvattenberedare med slinga men utan elpatron.
Nuvarande acktank fungerar egentligen nu som en förstoring av varmvattenberedaren då den förvärmer tappvarmvattnet. Det skulle man kunna klara av med en låg slinga för VP kretsen i en tillräckligt stor vvb.

Annars kunde man använda nuvarande acktank som varmvattenberedare om man satte in en elpatron och VP slingan under den. Sparar en "acktank" som egentligen är varmvattenberedare. Under förutsättning att Acktanken som nu blir vvb är tillräckligt stor.  :D
Skrivet av: Invaidor
« skrivet: 28 oktober 2005, 19:09:53 »

Men där emor fann jag något som styrker min teori.

Skrivet av: Invaidor
« skrivet: 28 oktober 2005, 18:40:13 »

Nu fattade jag inte ett smack om vad du sa...
Skrivet av: Sfinx
« skrivet: 28 oktober 2005, 17:37:39 »

Hoppas att acktanken klarar mer än 1.5 bar ;)
BoRö har rekomenderade max arbetstryck på 1.5 bar.
Vattenledningstrycket överstiger ofta det. Det är vanligt med 2.5 bar

Det verkar vanskligt att trycksätta acktanken med vattenledningstrycket.
Skrivet av: Invaidor
« skrivet: 28 oktober 2005, 16:59:18 »

Är det verkligen så det ska vara???

Jag får inte ihop logiken med det hela..

Jag tror förståss att tanken med en l/v anläggning var att komplementera den befintliga radiator uppvärmningen, inte att värma varm vatten.
för SÅ mycket varm vatten brukar man inte. VVB'n måste ju hela tiden jobba med el patronen för att bibehåll <63,5 C. och när den tappas fylls det på med 50-60 C vatten från växlar acc tanken och VVB el patronen måste jobba betydligt minder än om det var vanligt kallt vatten.

Om man koplar som jag vill så får du ju en acc tank till radiator systemet ev en komlimenterande tank  (om acc kapaciteten var för liten).
Ev kan du ta bort de andra acc tankarna om huset inte kräver stor acc kapacitet.

men det kan hända att det är jag som är snål och tar helt fel..
Skrivet av: eleson
« skrivet: 28 oktober 2005, 16:48:01 »

Jo, om man vill ha ack till radiator vattnet så är de naturligtvis knasigt.

Men det är väl inte tanken? Tanken är väl att i första hand värma VV,
vilket alltid prioriteras av alla pump styrningar.

Allteftersom VVB blir varmare så finns ju mer och mer värme kvar ut ur slingan till huset.

Om man körde enligt din modell så tror slingan är för kort för att kunna värma VV vid dusch
dessutom så kommer hus värme att prioriteras och inte VV.

Läser man runt här bland de kunniga så framstår det inte som intressant att
köra VP mot Acktank, förutom möjligen mot en arbetstank.

/Erland

Skrivet av: Invaidor
« skrivet: 28 oktober 2005, 15:20:04 »

En vanlig 3 eller 4 vägs elektrisk (om du skall ha termostat i bo arean) eller mekanik shunt ventil bör du ju ha om du skall ha acc tank koplat till en eller flera värmekällor. För att ha en shunt som tar effekt spetsarna så måste du ha någon typ av logging på hela ditt elektrisk värmande system, vilket jag tror bara blir mer komplicerat och dyrt än vad det smakar.  b00k Men fördröjningen kan du i regel ställa idag på den nyare shuntarna, (gör inte som jag och vänd el. shunten åt fel håll [var lite groggad] så den varken styrde eller stängde, vilket i sin tur resulterade att den brann).


Men det jag ville visa med mina bilder är att vatten inkoplingen på acc tanken är FEL!
Varmvattnet till VVB skall gå igenom slingan i växlar acc tanken och INTE Radiator vattnet som på bilden.

Då faller hela iden med att accumulera varm vatten till radiator systemet.
Dels så kanske du har en eller flera acc tankar kopplat paraellt till den medföljande acc tanken.
Skrivet av: eleson
« skrivet: 28 oktober 2005, 12:35:33 »

Nej du har rätt,
det är inte samma bild, även om min är avskalad för att visa tänket och inte innehåller
Exp kärl o annat bös.

Din bild är från 30/3-05.
Den bild som jag ritat ifrån fick jag till mig under okt/nov -04.

Den nya verkar den bygga på en bivalent shunt vilket förmodligen inte finns i
de flesta av dagens installationer.
Undrar om man behöver byta styrsystem för att manövrera en BIV shunt optimalt?

Exempelvis har Euronom en switch på BIV shunten, när den slår till,
så väntar styren i x antal minuter innan den styr shunten vidare
in i området där det konsumeras el-spets.

M V H
Erland
Skrivet av: Invaidor
« skrivet: 28 oktober 2005, 11:08:53 »

Nej nu tror jag att du hittat den på någe väldigt knepigt ställe... för den ser såhär ut.


Skrivet av: eleson
« skrivet: 28 oktober 2005, 09:42:59 »

Hej,
För de som inte sett NordicAir LV's inkopplingsanvising så såg den ut så här
när jag tittade i  installationsmanualen.
/Erland

20051102 Redigerad så att Shunten oxå syns. /ele

Skrivet av: Invaidor
« skrivet: 27 oktober 2005, 17:43:35 »

Men jag har en annan fundering Sc:,h, på nordic air's l/v så finns det två styr kort, det senare med anslutnings möjligheter till pc för reglering av STYR VÄRDEN.

Det jag skulle vilja göra att sänka av/temp värdet lite för att pumpen inte skall gå medså mycket Ampere. (13-14A)
Detta tror jag då att el föbrukningen kan minskas (förloras dock på att vvb får jobba mer) men lifs längden ökar något.
Skall logga en pump för att få en Ampere kurva mot OAT över det hela för att se om det ev. går att justera till något positivt.  ;D
Skrivet av: Invaidor
« skrivet: 27 oktober 2005, 17:35:59 »

Jag är inte helt enig tyvär.

Man vill ju inte att pumpen skall gå hela tiden på för hög effekt för det kostar, då menar jag att detär bättre att akkumulera vatten till radiator systemet.
vid kallare grader i norlige breddgrader så kanske inte pumpen kommer att klara säj ett hus på 150Kvm, då är det bettra att akkumulera vattnet precis som man alltid har gjort när man har elpatron eller ved/olja panna. Tanken med en växlar/acc tank är att vvb inte ska behöva jobba så mycket och därmed tjäna några kronor.
Skrivet av: eleson
« skrivet: 27 oktober 2005, 17:19:08 »

Njae,
jag tror nog att det tänkt rätt, modellen prioriterar automatiskt varmvatten,
när tillräckligt VV finns så får man ju VP uppvärmt till radiatorer.

Och så länge man inte åtnjuter dessa bad så kommer även huset att få sitt.
/Erland
Skrivet av: Invaidor
« skrivet: 27 oktober 2005, 16:00:27 »

Personligen fann jag ett enormt fel på nordic air's l/v installations berskrivning.

i beskrivningen står det att du skall köra radiator vattnet genom slingan i acc/växlar tanken och varm vattnet som skall vidare till en varm vatten beredare i skälva acc tanken... Detta måste ju vara helt fel, du vill ju ha en x antal liter med vatten accumulerat till radiator systemet och inte tvärt om, dvs om man inte avnjuter långa långa bad med rinnande varmvatten (japan stile).

Så jag undrar hur många det är i det avlånga landet som har Nordic Air pumpar med för låg värme effekt på raiator systemet och jävligt mycket med dush vatten!??!?!
Skrivet av: PeM
« skrivet: 08 oktober 2005, 21:17:12 »

vilken då?

Starline skulle jag tippa på. Den nya är på väg ut och den verkar bli mkt trevlig med bla R410A som köldmedium.
Skrivet av: eleson
« skrivet: 08 oktober 2005, 17:23:36 »

vilken då?
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 08 oktober 2005, 15:03:02 »

Föra året installerade jag ett antal Nordic Air L/V värmepumpar. De ger 7 kw vid 7 grader+. Oftast installerade vi dem där det kunde vara strömlöst i flera dagar på vintern för de är fryssäkra. Men kvalliten kan man ifrågasätta, En värmepump fick vi byta ut helt efter kompressorhaverioch de nya lät mycket mindre. Det skickas med en 120 liters vv-beredare i stål. Jag har aldrig kopplat in den som vv-beredare utan kör den som acc.tank 120 liter i serie med pannan för där finns det en bättre vv-beredare och så får man lite bättre drifttider på anläggningen. Acc.tanken kopplar jag in på returen från pannan så att det ut-vattnet från vxlaren går in i pannan. Pris 55000 sek inkl.moms + elinstallation 2-3000 sek. Om man bor i tätbebyggt område och inte har strömavbrott så ofta så installerar vi en annan L/V 9 eller 12 kw med acc.tank i serie med pannan för samma pris. Den är både tystare och större toppeffekt och klarar drift ner till -25. Oslagbart
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 oktober 2005, 12:23:39 »

Citera
Eller annan luft/vatten-värmepump av känt fabrikat.

Precis. Nibe kan man också köpa för ungefär samma priser.

Jaha, det gick tydligen tolka så  Sc:,h

Vad jag menade var att han skulle kunna satsa på ett flertal kända och beprövade fabrikat med jämförbart pris och prestanda.

Blev det klarare nu  *vinkar*
Skrivet av: eleson
« skrivet: 08 oktober 2005, 10:57:08 »

Jag hade den på korta listan ett tag.

Jag har för mig att den kostade under 30000.-  . 

OM allt fungerade som de skulle så är den prisvärd,
men systemlösningen kändes inte helt hundra.
Returen gick till VP som sedan drog den i slinga genom 120 l VVB och sedan vidare till Elpanna/Radiator.
Dubbla CP's och någon bypass ledning på det.

Min oro var att vi kostant värmeuttag till huset så skulle man in få upp tempen i VVB'n
utan istället få en 120 L legionella odling.

Lösningen innehöll oxå en VVB efter 12oL tanken som höjde tempen för att säkra legionella.

På den definitiva plussidan så fanns faktumet att man inte drar ut radiatorvattnet utomhus,
och mer av värmeläckaget hamnar på insidan och blir alltså inte förluster på samma sätt.

Lite trist att ingen som helst info finns på strategtrades hemsida.

M V H
Erland
Skrivet av: FredrikO
« skrivet: 08 oktober 2005, 10:14:54 »

Citera
Eller annan luft/vatten-värmepump av känt fabrikat.

Precis. Nibe kan man också köpa för ungefär samma priser.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 oktober 2005, 23:41:54 »

En CTC EcoAir + styrsystemet EcoLogic för att docka mot en befintlig elpanna kan man köpa för omkring 40000 på t.ex. Varmepump.biz. Lägg därtill installationskostnad på 10-15000 kronor, så får du för samma kostnad som en Nordic L/V en beprövad CTC utrustning.

Lätt val enligt mig.

Eller annan luft/vatten-värmepump av känt fabrikat.  ;)
Skrivet av: FredrikO
« skrivet: 07 oktober 2005, 22:10:24 »

En CTC EcoAir + styrsystemet EcoLogic för att docka mot en befintlig elpanna kan man köpa för omkring 40000 på t.ex. Varmepump.biz. Lägg därtill installationskostnad på 10-15000 kronor, så får du för samma kostnad som en Nordic L/V en beprövad CTC utrustning.

Lätt val enligt mig.
Skrivet av: catch
« skrivet: 07 oktober 2005, 19:44:32 »

är det ngn som har läst/hört ngt ang denna?
kostar 55 lök installerad och klar utan el iofs.
man måste docka den till sin bef. panna.
det följer med utomhusdelen, plattväxel (som sitter inne), cirk-pump, och en acktank som man sedan ansluter till sin egen panna. ska betala sig själv på ca 3år enl. reklamen med en cop runt 2 tror jag det var vid 6 grader.
verkar inte helt bra tycker jag, kanske ett alternativ om man har en sjyst elpanna(men då finns det ju andra alternativ.)
eller?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!