Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: grolim
« skrivet: 12 september 2005, 23:46:22 »

Hej!
Det blev som i sagan om skräddaren - "det bidde inge nött" - med mina planer som jag hade innan sommaren  ???

Varför då då?? Jo, jag konstaterade snabbt att ctc lovade mer än de kunde hålla, pumpen levererade endast 48°C till VVB (den inbyggda i pannan) som  sedan sjönk ner till ca 43°C innan pumpen på nytt startade och värmde upp till 48°C igen - förutom var 4:e start då vattnet värmdes till ca 54°C. Klart för dåligt i praktiken! >:(

I stället så lät jag pumpen ta hand om källarplanet (har en gillestuga med golvvärme samt heltäckningsmatta som inte skall ges möjlighet till fukt) och VVB:n fick värma tappvatten.
En liten lägesrapport kan jag ju iallafall kosta på mig, från den 1/1-05 till 12/9-05 har jag endast förbrukat 8 828 kWh inkl. HH-EL ;D ;D och jag värmer trots allt upp ca 200 kvm yta!

Vänligen

Grolim
Skrivet av: Sirius
« skrivet: 12 september 2005, 21:04:25 »

Hej Grolim,
Klarar du att hålla 55 grader på varmvattnet utan spets i sommarläge?

Hälsningar,
Sirius
Skrivet av: AlfM
« skrivet: 18 januari 2005, 10:40:40 »

Tack Grolim :)
Skrivet av: grolim
« skrivet: 18 januari 2005, 10:39:02 »

Om man inte frågar får man undra i all evighet - dumma frågor leder oftast till de smartaste svaren :)

Jag kör VVB:n 2-fas, 3kW, +65°C
Skrivet av: AlfM
« skrivet: 18 januari 2005, 10:28:41 »

Hej Grolim.
Jag var inne på Nibe och såg att jag gjort ett tankefel.
VVB levererades med hela kitet, dvs blandingsventil, säkerhetsventil osv.
Jag trodde man fick kompletera.
Det är bara att konstatera:
AlfM = okunnig och nyfiken. :-[

Jag var inne i mitt pannrum och mätte om jag skulle få plats med en 100 liters VVB. Svårt. Vad kör du för effekt på din VVB?
Skrivet av: grolim
« skrivet: 18 januari 2005, 08:58:09 »

Nä, inte några extra utöver den som fanns på min befintliga kombipanna redan + att spetsberedaren också är bestyckad med dylig anordning vid leverans.

// Grolim
Skrivet av: AlfM
« skrivet: 17 januari 2005, 23:59:38 »

Oops!! En sak slog mig när jag precis skulle gå och lägga mig.

Gorim. En fråga i all välmening.
Med alla de ventiler som du installerat för att kunna stänga av VP och VVB.
Har du installerat säkerhetsventiler innanför ventilerna?
Fackmannamässig installation :)
mvh AlfM.
Skrivet av: grolim
« skrivet: 17 januari 2005, 23:06:59 »

Klarar du att hålla 55 grader på varmvattnet utan spets i sommarläge? ECOLogicen bryter på retur=48 (så som det är inställt nu) . Även om jag skulle ställa upp den så tror jag inte att jag kan få 55 i pannans 200litersack. Fast ECOAir kanske funkar annorlunda?

Nä, EcoAir funkar på samma vis som din pump dvs. 48° på returen. Men som sagt detta är min förhoppning att det skall funka utan spets, om inte så får jag väl slå på NIBE:n igen - fast det blir ju dyrare så... :(

// grolim
Skrivet av: grolim
« skrivet: 17 januari 2005, 23:01:01 »


Smittskyddsinstitutet informerar följande:  (http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article.aspx?id=2310 )

     Sjukdomen orsakas av bakterien Legionella pneumophila. Legionellabakterier anrikas lätt i stillastående vatten. De är föga temperaturkräsna och tillväxer mellan +18°C och +45°C. De kan tillväxa i vanliga vattenledningar, klimatanläggningar, duschar och bubbelpooler. Tillväxten gynnas av den biofilm som nästan alltid finns på väggarna inne i vattentankar, vattenledningsrör och duschslangar.


om smittskyddsinstitutet hävdar +45°C som övre tillväxttemp så borde det funka. Dock kan man om alla i familjen ska duscha direkt efter varandra få slå på spets vid de få tillfällena... eller vad tror ni andra?

mvh  //  Grolim
Skrivet av: AlfM
« skrivet: 17 januari 2005, 22:22:32 »

OK!
Tack PerF.
Skrivet av: PerF
« skrivet: 17 januari 2005, 22:21:16 »

Än en gång, tack för svaret PerF.
Jamen då kan man väl köra med legionellahöjning på VP.
(Eller det har inte CTC?)

Funkar bara med CTC:s egna elpannor, ECOEl, eller om man har CTC:s komplettpump. Dockar man till befintlig panna fär man fixa det i spetsberedaren.
Skrivet av: AlfM
« skrivet: 17 januari 2005, 22:18:14 »

Än en gång, tack för svaret PerF.
Jamen då kan man väl köra med legionellahöjning på VP.
(Eller det har inte CTC?)
Skrivet av: PerF
« skrivet: 17 januari 2005, 22:15:02 »

Värmepumpen jobbar ju faktiskt upp varmvattnet (sommarläget) i +55°C var 4:e cykel övriga cykler +50°C (CTC) så det torde vara tillräckligt.

Klarar du att hålla 55 grader på varmvattnet utan spets i sommarläge? ECOLogicen bryter på retur=48 (så som det är inställt nu) . Även om jag skulle ställa upp den så tror jag inte att jag kan få 55 i pannans 200litersack. Fast ECOAir kanske funkar annorlunda?

Skrivet av: PerF
« skrivet: 17 januari 2005, 22:08:49 »

Kan du vidareutveckla vad du menar med att det måste vara en genomströmningsberedare. Jag förstår inte.

Jo, eftersom pannans vattenmagasin bara värms till samma temperatur som radiatorerna (funkar som serieack), lanske runt 40 grader under långa perioder, så kan man i värsta fall få legionellaproblem i en förrådsberedare.  Om blandningsventilen på spetsberedaren då tycker att vattnet är så varmt att den blandar in vatten direkt från pannan, utan att det passerar och värms up i spetsberedaren, så kan man teoretiskt få dåligt vatten ut i ledningarna. I en genomströmmningsberedare har man inte den vattenmängden att det kan bli problem. Omsättningen är för snabb. Nu är detta ett tämligen teoretiskt resonemang men något man nog ska ta i beaktande om man inte har genomströmmningberedning i pannan.
Skrivet av: AlfM
« skrivet: 17 januari 2005, 21:42:25 »

Tack Grolim. :)
Skrivet av: grolim
« skrivet: 17 januari 2005, 21:39:54 »

Hej AlfM

Ja, ett rör också blandventil...

// Grolim
Skrivet av: AlfM
« skrivet: 17 januari 2005, 21:36:41 »

Tack för svaret Grolim.
Kan du bara ge mig ett litet förtydligande.
Jag förstår att du har VVB i serie efter pannan. Men min fråga är:
När du går ut med VV från pannan har du kopplat ett T-rör där det ena röret går in i VVB och den andra till "den kalla delen" på en blandningsventil?
Eller går du bara in i VVB med ett rör och får ut samma temperatur som du har på VVB?
Av ditt svar till Hasse verkar det som du kör med blandningsventil. Men jag hade uppskattat ett förtydligande.
Skrivet av: grolim
« skrivet: 17 januari 2005, 21:26:25 »

Grolim.
Här kommer frågor från en okunnig men nyfiken människa.
Jag ska själv installera VP, men är ännu på planeringsstadiet.
Först:
När du har en VVB på 100 liter, hur varmt ställer du den?
Kostar det mycket att köra på el?
Kör du in allt VV från din kombipanna, eller förgrenar och använder blandningsventil?

Se inlägget ovan, men jag kör allt vatten från oljepannans VVB till Den nya spetsberedaren (seriekoppling), det är ju egentligen tänkt att kallvattnet skall kopplas in i beredaren men det går ju lika bra med förvärmt vatten = besparing ;D ;D. Vad det gäller kostnader se PerF:s inlägg

// grolim
Skrivet av: AlfM
« skrivet: 17 januari 2005, 21:17:59 »

Tack för svaret PerF.
Du skrev:
"Normalt seriekopplar man elberedaren efter pannan. Viktigt dock är att pannan har genomströmmningsberedning av VV eftersom VV-beredarens blandingventil kan blanda förvärmt vatten med VVB-vatten."

Kan du vidareutveckla vad du menar med att det måste vara en genomströmningsberedare. Jag förstår inte.
Skrivet av: grolim
« skrivet: 17 januari 2005, 21:10:15 »

> Hej Grolim!
> Tack för ditt svar angående inkoppling av VP.
> Bra ide med att göra dessa "bypass" kopplingar,då har man faktist fler möjligheter om något går sönder. Jag monterade faktiskt kulventiler på stigaren och returen när jag monterade pannan så jag slipper tömma systemet när jag drar igång med installationen i vår när jag slår av värmen. Har dock några frågor om du har tid.
>
>
> *Du skriver att du koppplar bort vv-beredaren vid sommardrift,når du tillräcklig temperatur med bara VP inkopplad?? skall det inte vara min  60 grader eller nått??
>
> *Har du upplevt att varmvattnet tar slut med 100 liter i behållaren, vår familj med två döttrar kan det gå åt en hel del varmvatten. Orkar VP producera tillräckligt med värme eller tar varmvattnet slut. Vi har blivit lite bortskämda med den nya pannan med plattvärmeväxlare.
>
> *Vad säkras din VP(5,9) av med ,räcker 10 A eller måste den ha 16A.
>
> *Jag har möjlighet att låna en klämtång till det nya systemet med kopplingar,det blir betydligt billigare än vanliga klämkopplingar. Har du någon erfarenhet av dessa kopplingar?
>
> *En rörmokare gjorde en beräkning på vilken modell av VP(5,9 ellert 7,9) jag skulle välja. Enligt denna beräkning skulle jag spara ca 12000 Kwh på ett år med 5,9 och 11000 Kwh med 7,9 om temperaturen blir enligt beräknat. Jag har en årsmedeltemp  på 6,6 grader där jag bor(Nynäshamn).
> Mitt hus har 109 kvm boyta och 70 biarea. Jag har en årsförbrukning på ca 22000 Kwh exkl hushållsel. Är det här motsvarande dina förhållanden??
>
> *Har du hållt på med såna här saker förut eller är du en glad amatör som jag som helst vill göra saker och ting själv??
>
> Tack än en gång för ditt svar, jag kanske hör av mig senare om jag stöter på något problem om det går bra.
>
> Mvh HasseE


Tjena HasseE.
Min förhoppning är att jag ska klara varmvattenproduktionen med enbart pumpen då den slår om till sommardrift (ca +17°C ute), och detta med +60°C i beredaren är en siffra som faktiskt inte gäller villaägaren i de flesta fall utan den gäller då vattnet blir stillastående längre perioder typ dödledningar, semester och liknande och främst i hyresfastigetheter då. Har man varit borta en längre period, typ semester så är det ju ganska enkelt att värma upp panntempen till ex. +65°C när man kommer hem igen.
Smittskyddsinstitutet informerar följande:  (http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article.aspx?id=2310 )

     Sjukdomen orsakas av bakterien Legionella pneumophila. Legionellabakterier anrikas lätt i stillastående vatten. De är föga temperaturkräsna och tillväxer mellan +18°C och +45°C. De kan tillväxa i vanliga vattenledningar, klimatanläggningar, duschar och bubbelpooler. Tillväxten gynnas av den biofilm som nästan alltid finns på väggarna inne i vattentankar, vattenledningsrör och duschslangar.

Värmepumpen jobbar ju faktiskt upp varmvattnet (sommarläget) i +55°C var 4:e cykel övriga cykler +50°C (CTC) så det torde vara tillräckligt.

Vår familj består av 2st vuxna och 2st barn (8 och 10 år), nu på vintern så jobbar ju VP:n med flytande kondensering och det innebär ju att den framleder efter husets faktiska värmebehov, allt mellan +20°C och +43°C. 100 LitersVVB är inställd på att spetsvärma till +65°C och får då blanda med olika temperaturer från pannans VVB till ca +53°C. Jag spetsvärmer helt enkelt till den högre temperaturen för att få mera mängd varmvatten och skulle inte det räcka till så får jag väll höja till +80°C då (barnen blir tonåringar). Det motsvarar förresten 200L färdigblandat varmvatten

EcoAir 5.9 avsäkras med 3x10A trög

Tja, vad ska man säga om presskopplingar, DYYYRT!! Rinkaby Rör säljer en "Böj in-in 90°" 22mm för 23,60:- samma Böj för lödning kostar 6,60:-. Sen vet jag inte om jag skulle lita på en presskoppling utförd av en lekman, det är heller inte helt ovanligt med läckage enligt en god vän som jobbar som vvs-installatör. Det går väl ann i ett pannrumstak men inte om rören skall byggas in i en vägg el. liknande. Lägg sen till att det faktum att presskopplingar är ganska nytt fenomen på marknaden och ingen kan med säkerhet säga vad som händer med dem om en 20-30 år, sommar/vinter, kallt/varmt, krymper/töjer - ja du fattar vartåt jag syftar.

Beräkningar får man alltid ta med en nypa salt ;) Men faktum är så lutar min prognos på ca 10-12000 kWh besparing och ja vi har ganska så likartade förhållanden utom då att jag värmer hela kåken inkl. biyta till +20°C (ca 200kvm). Före VP-installation förbrukade jag 24300 kWh/år inräknat HH-el och varmvatten. Årsmedeltemperaturen där jag bor (Åmål) är +6,3°C. Större pump än 5.9:an tror jag inte att du behöver, men jag är liksom du en glad amatör i frågan.

mvh  //  Grolim
Skrivet av: PerF
« skrivet: 17 januari 2005, 18:13:38 »

När du har en VVB på 100 liter, hur varmt ställer du den?
Kostar det mycket att köra på el?
Kör du in allt VV från din kombipanna, eller förgrenar och använder blandningsventil?

VV-beredaen ställer man på den temp man vill ha på varmvattnet. Jag har den ställd på 55-60 grader. Har tre tonnåringar hemma som kan dusha... Inga kapacitetsproblem. Vill man ha mer än mycket varmvatten så kan man enkelt ställa upp
temperaturen.

Jag har just nu ingen separat mätare på VV-beredaren men har uppskattat förbrukningen till ca 1700kWh per år. Då har jag räknat med en medeltemperaturhöjning på 20 grader efter förvärmning i pannan. Jämfört med enbart VP värmning är det en merkostnad på knappt 100kr/mån.

Normalt seriekopplar man elberedaren efter pannan. Viktigt dock är att pannan har genomströmmningsberedning av VV eftersom VV-beredarens blandingventil kan blanda förvärmt vatten med VVB-vatten.

Grolim har en lite annan lösning en jag men den får han beskriva själv!
 ;)
Skrivet av: AlfM
« skrivet: 17 januari 2005, 17:35:01 »

Grolim.
Här kommer frågor från en okunnig men nyfiken människa.
Jag ska själv installera VP, men är ännu på planeringsstadiet.
Först:
När du har en VVB på 100 liter, hur varmt ställer du den?
Kostar det mycket att köra på el?
Kör du in allt VV från din kombipanna, eller förgrenar och använder blandningsventil?
Skrivet av: grolim
« skrivet: 16 januari 2005, 01:15:17 »

Hmmm... Självklart så skall det vara "lagen om alltings Djävlighet" som jag syftade på och inte "moment 22" :-X

// Grolim
Skrivet av: PerF
« skrivet: 15 januari 2005, 17:12:21 »

Japp, Eco Logic sköter allt automatiskt - MEN, om det otroliga skulle inträffa att pumpen måste väck så kommer denna händelse att inträffa mitt i vintern och inte på sommaren (EDIT: moment 22) och då kan det vara skönt att man bär både hängslen och livrem.

Snarare "Lagen om alltings jävlighet"! ;)

Citera
För ca 5-600 kr extra har jag två system som kan arbeta utan att den andra är avhängig den första (utom då spets behövs då) ;)

// Grolim

Jo, jag har ju kranar också. Två stycken så det går att byta pumpen utan att tappa ur systemet. Men ingen bypass. Måste pumpen bort får jag väl sätta dit en U-böj.
Skrivet av: grolim
« skrivet: 15 januari 2005, 16:53:40 »

Japp, Eco Logic sköter allt automatiskt - MEN, om det otroliga skulle inträffa att pumpen måste väck så kommer denna händelse att inträffa mitt i vintern och inte på sommaren (EDIT: moment 22) och då kan det vara skönt att man bär både hängslen och livrem.

För ca 5-600 kr extra har jag två system som kan arbeta utan att den andra är avhängig den första (utom då spets behövs då) ;)

// Grolim
Skrivet av: PerF
« skrivet: 15 januari 2005, 12:22:28 »

Oj! Varför alla dessa kranar och manuella omkopplingar? ECOLogicen sköter ju allt, tom om pumpen stannar av nån anledning. Tveksam till om pumpen klarar VV-tempen i sommarläge om du kopplar ur spetsberedaren.

Jag har samma typ av system som du, förutom att jag har en ECOPart 10 markvärmepump. Kör andra vintern och allt funkar perfekt. Och automatiskt.
Skrivet av: grolim
« skrivet: 14 januari 2005, 18:00:14 »

Följande fråga från hasseE kom via epost till mig igår men det gick inte att returnera mitt svar till honom pga okänd epostadress, dessutom så vill ju forumet att vi inte skall svara privat utan gå via forumet i sådana fall.

~~~

Hej Grolim!!
Har läst dina inlägg och tror att du har gjort motsvarande installation som jag är i färd att göra. Mina planer är att installera en ECO air 5,9 + ECO Logic till en Nibe City VX 13 kombipanna(med plattvärmeväxlare). Har du några tips angående installation,kanske rentav av några bilder eller hur du har kopplat. Har endast sett koppplingsschemat från reklambladet och det är inte det bästa.Har du kopplat vv-beredare efer pannan för spetsuppvärmning av varmvattnet?? vilken storlek ??Har förhoppning att göra det mesta själv för att hålla priset nere,kopplade in pannan själv förutom elinstallationen.

Hoppas på svar!

~~~

Mitt svar:

Hej HasseE.

Kul att få frågor om min anläggning.
När jag började mitt projekt med VP-installation så gick jag ned i pannrummet och satte mig där ett antal timmar med penna & papper för att skissa upp hur jag ville ha min installation. Vid dessa funderingar kom jag fram till några punkter som jag tyckte var viktiga.

1. Om min värmeanläggning fungerar klanderfritt idag före en installation av VP så skall det nya systemet givetvis konstrueras så att jag på ett enkelt sätt kan koppla från VP.n om det uppstår ett sådant läge (pumpen kanske krånglar).
2. Vid sommardrift, endast tappvarmvatten,  ska varmvattenberedaren (ja, jag installerade in sådan för spets - NIBE Eminent cu 100L) inte vara med i systemet då jag hoppas att pumpen själv ska klara av den saken.
3. Min befintliga anläggning (när jag köpte huset) hade inga ventiler som jag kunde stänga från radiatorerna, kan vara praktiskt om pannan behöver bytas ut = tappar inte ur vattnet ur hela radiatorsystemet.

Hur löser man dessa önskemål då? Som jag känner till kan man göra detta på minst två sätt.

1. Med hjälp av automatiska växelventiler = Dyrt!
2. Manuella kulventiler (valde jag)

Jag har installerat enligt följande sätt:

* Vattenberedaren - matningsledningen från pannan bröts och drogs till beredaren, från beredaren tillbaka till andra änden på matningsledaren (seriekoppling). Låt oss kalla dessa ledningar för tillopp och retur, på tillopsröret (så nära pannan som möjligt) sattes ett T-rör 15 mm och därefter en kulventil 15 mm kläm. På returröret sattes också en kulventil 15 mm kläm samt ett T-rör. Mellan T-rörena monterades det en tredje likadan kulventil som en bypass. Detta medger att om jag öppnar bypassventilen samt stänger de två andra ventilerna kopplas beredaren bort från värmesystemet som då ensamt får producera varmvatten = sommardrift (Fast kondensering). Vid vinterdrift (Flytande kondensering) göres tvärt om och spetsvärme tillverkas i beredaren.

* Värmepumpen - Löstes på samma sätt som med beredaren, dvs. via kulventiler och bypass fast på retursidan (från radiatorerna sett) är lösningen något anorlunda i och med att där moterades först en kulventil direkt mot ett smutsfilter som sitter direkt mot en kulventil, praktiskt om smutsfiltret behöver rengöras - stäng ventilerna rengör filtret montera tillbaka och öppna åter ventilerna = minimalt med luft i värmesystemet samt slipper dränera allt radiatorvatten och av den anledningen så monterade jag också in två extra kulventiler, en på framledningen och en på returledningen till och från radiatorerna så nära takgenomförningen som möjligt.

I övrigt har jag utgått från kopplingschemat som CTC visar i sitt reklamblad.

Kan också passa på och nämna att Rinkaby Rör AB säljer samtlig utrustning inkl. ECO AIR 5.9 (32 500kr) och ECO LOGIC shuntat (6 500kr)


Mvh

Grolim

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!