Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga om BVP till luft-vattenVP  (läst 1709 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohanNyqvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: HusÃ¥s - Östersund
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bygga om BVP till luft-vattenVP
« skrivet: 17 november 2017, 19:44:55 »
Hej! Jag har kommit över en bergvärmepump (IVT Greenline) som stod i ett brandhärjat hus. Allt tyder på att den är helt ok. Jag har en ladugård som jag renoverar och planerar att lägga golvvärme i. Är det en bra idé att bygga om VPn till en luft-vattenVP? Är det svårt? Jag har vänner som har kompetensen och komponenter, men de har aldrig gjort det. Går det inom rimliga gränser, eller är det billigare att borra ett nytt borrhål?

NÃ¥n som vet?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bygga om BVP till luft-vattenVP
« Svar #1 skrivet: 17 november 2017, 20:29:30 »
Det är dyrare att bygga om den än att gräva ner jordvärmeslang så det räcker till värmepumpen.
Eftersom du har en ladugård utgår jag ifrån att det finns mark så det räcker?
Jordvärmeslang är förhållandevis billigt att installera.
Vilken storlek (uteffekt) är det på värmepumpen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JohanNyqvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: HusÃ¥s - Östersund
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga om BVP till luft-vattenVP
« Svar #2 skrivet: 17 november 2017, 22:03:34 »
Minns inte om det är 7 eller 9 kW. Jag har mark, men gården är avstyckad så ladugården ligger några hundra meter från lägdan.

Till saken är att mitt bostadshus ca 100 m därifrån har en JVP på 9 kW som nog har överkapacitet varifrån jag skulle kunna gräva kulvert. Är det ännu bättre?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bygga om BVP till luft-vattenVP
« Svar #3 skrivet: 17 november 2017, 23:17:00 »
100 m kulvert är nog inget att satsa pÃ¥.  :-\
Men om marken mellan hus och ladugård är din så har du nog mark så det räcker ändå.
Är det minst 10 m på bredden och 100 m långt kan du enkelt få ner 500 m jordvärmeslang bara där som bör räcka till en 7 kW värmepump.
Sen är frågan hur mycket energi som ska tillföras ladugården?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bygga om BVP till luft-vattenVP
« Svar #4 skrivet: 18 november 2017, 08:28:55 »
Minns inte om det är 7 eller 9 kW. Jag har mark, men gården är avstyckad så ladugården ligger några hundra meter från lägdan.

Till saken är att mitt bostadshus ca 100 m därifrån har en JVP på 9 kW som nog har överkapacitet varifrån jag skulle kunna gräva kulvert. Är det ännu bättre?
Du har troligtvis sÃ¥ lite i överskott sÃ¥ gräver du ner slangen där kulverten skulle legat fÃ¥r du ut mycket mera energi och 100 meter kulvert är inte alldeles billigt heller. Vad ska du ha i ladugÃ¥rden garage  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Bygga om BVP till luft-vattenVP
« Svar #5 skrivet: 24 december 2017, 22:41:08 »
Hej! Jag har kommit över en bergvärmepump (IVT Greenline) som stod i ett brandhärjat hus. Allt tyder på att den är helt ok. Jag har en ladugård som jag renoverar och planerar att lägga golvvärme i. Är det en bra idé att bygga om VPn till en luft-vattenVP? Är det svårt? Jag har vänner som har kompetensen och komponenter, men de har aldrig gjort det. Går det inom rimliga gränser, eller är det billigare att borra ett nytt borrhål?

NÃ¥n som vet?
Det går. Jag har själv gjort det, visserligen för många år sedan, men tror det är i stort sett samma teknik nu som då. Vad du behöver är en stor förångare om du ska ha egenkonvektion, lite mindre om du ska köra med fläkt, påtvingad konvektion. Det blir inte lika effektivt som en mark eller borra, räkna med eltillskott de kallaste dagarna.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!