Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trasig kompressor IVT 490, ny lösning?  (läst 9429 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vildsvin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybliven villaägare
Trasig kompressor IVT 490, ny lösning?
« skrivet: 11 december 2012, 23:17:13 »
Jag är i dagsläget en (olycklig) ägare till en IVT 490 som larmar för "Motorskydd uppstart". Efter att ha plöjt igenom X antal trådar på forumet har ag testat att manuellt köra kompressorn via servicemenyerna och kan konstatera att den inte genererar något annat än rumstemperatur på GT6 (hetgas?). Efter ett samtal till det lokala IVT serviceombudet har jag fått en ungefärlig offert på en reparation av befintlig panna, ~20 000:-

Det verkar ganska oklokt att renovera en värmepump från 2005 för dom pengarna så jag tänkte höra med expertisen vad som är klokast;
1) Köra min nuvarande IVT som elpanna och köpa till en luft/luft pump (Bosch EHP 6.0 AA, installerad och klar för ~13 000).
2) Byta ut den mot en ny frånluftspump t ex EHP 2.0 EW 13.5 kw (installerad och klar ~45 000)
3) Docka min nuvarande IVT mot någon form av utedel så att man får ett luft/vattensystem med mer effektivitet. Är det lönt? Vad kan det kosta? Isf, lämpliga produkter?

Jag tar tacksamt emot kommentarer, förslag och idéer!

//Magnus
IVT 490 i villa på 134 m2 byggd -91. Köpte villan i juli 2011, bytte till IVT 490 nov 2011. Tidigare förbrukning 18500 kw/år. Planerar att komplettera med luft/luft.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Trasig kompressor IVT 490, ny lösning?
« Svar #1 skrivet: 12 december 2012, 16:21:18 »
Är du säker på att den är trasig?
Du råkar inte ha 10-års försäkring på den?
Vad säger hemförsäkringen om en 7 år gammal maskin?
Det är kanske fel på GT6 givaren, Det kan ju vara gasbrist men då skulle du haft många LP-stop och läcka. Kan ju också vara exp-ventilen, det finns ju en hel del som kan vara fel som inte kostar 20 papp att fixa.
IVT har ju nyligen presenterat en utedel som är anpassad till 490, har inget pris men tror inte den är billigare än en bra L-L, fördelen skulle ju vara att den tar hand om varmvattenproduktionen med.
Men det känns inte som att det är riktigt utrett om det är något egentligt fel på din pump. Min är från samma årtal och den gav för dåligt när jag startade upp den, felet var för lite gas, men inte så mycket för lite att den bröt på LP. Jag stoppade i lite mer köldmedia och den har gått bra sedan dess. Kan det möjligen vara samma problem med din? Tycker du att den har fungerat dåligt hela tiden eller kom det plötsligt?
Första åtgärd borde vara att ge den lite mer k-media och ev få justerat exp-ventilen samt sniffat den. Det kan en kylgubbe göra ganska snabbt och det behöver inte kosta så mycket.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Vildsvin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybliven villaägare
SV: Trasig kompressor IVT 490, ny lösning?
« Svar #2 skrivet: 12 december 2012, 22:53:02 »
Tack för ett vettigt svar!

Jag har inte märkt av några märkvärdiga stopp tidigare annat än att ett relä/kontaktor hängde sig för ett par veckor sedan och genererade temperaturer på över 100 grader på tappvarmvatten och värmevatten (det kom ånga ur vattenkranarna). Kraftkortet byttes då.

Vettig poäng om försäkringarna, det ska jag kolla upp imorgon! Ska även ringa runt till ett par kyltekniker mm, kolla vad dom tar för hembesök + felsökning.
Är du säker på att den är trasig?
Du råkar inte ha 10-års försäkring på den?
Vad säger hemförsäkringen om en 7 år gammal maskin?
Det är kanske fel på GT6 givaren, Det kan ju vara gasbrist men då skulle du haft många LP-stop och läcka. Kan ju också vara exp-ventilen, det finns ju en hel del som kan vara fel som inte kostar 20 papp att fixa.
IVT har ju nyligen presenterat en utedel som är anpassad till 490, har inget pris men tror inte den är billigare än en bra L-L, fördelen skulle ju vara att den tar hand om varmvattenproduktionen med.
Men det känns inte som att det är riktigt utrett om det är något egentligt fel på din pump. Min är från samma årtal och den gav för dåligt när jag startade upp den, felet var för lite gas, men inte så mycket för lite att den bröt på LP. Jag stoppade i lite mer köldmedia och den har gått bra sedan dess. Kan det möjligen vara samma problem med din? Tycker du att den har fungerat dåligt hela tiden eller kom det plötsligt?
Första åtgärd borde vara att ge den lite mer k-media och ev få justerat exp-ventilen samt sniffat den. Det kan en kylgubbe göra ganska snabbt och det behöver inte kosta så mycket.
IVT 490 i villa på 134 m2 byggd -91. Köpte villan i juli 2011, bytte till IVT 490 nov 2011. Tidigare förbrukning 18500 kw/år. Planerar att komplettera med luft/luft.

Robert Feldt

  • Gäst
Robert Feldt
SV: Trasig kompressor IVT 490, ny lösning?
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2013, 21:55:50 »
Jag har en IVT 490 från 2003 med liknande problem som ditt. Den gav för 2-3 dagar sedan ett antal "Motorskydd start" larm och ger nu ganska ofta "Pressostat låg" larm. Temp på "Kompressor GT6" ligger och pendlar på bara 35-40. Jag har prövat fylla på vatten med påfyllningsventilen och kommit upp i 1-1.5bar på manometern men efter en stund tappar den trycket ner mot noll igen. Både kompressorn och elpatronen är går nästan konstant nu när ute-temp börjat krypa ner mot noll igen.

Kan det vara att jag behöver fylla på köldmedium? Var finns tips på hur jag kan göra det? Bor rätt långt från närmsta stad så blir dyrt ta hit service... Tacksam för tips.

Som bakgrund kan jag säga att jag hade en kille här som bytte cirkulationspump i Augusti 2012 då den gamla pumpen lagt av. Allt har dock funkat bra tills för ca 1-2 veckor sedan när jag har tyckt mig höra mer ljud från flvp:n. Jag tog ner alla luftventilerna och tvättade och dammsög. Dammsög även själva fläkten samt satte i nytt filter i flvp:n då det fanns några hål i det gamla. Har svårt att tänka mig att detta kan ha orsakat problemen, men någon här kanske vet? Tack på förhand.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Trasig kompressor IVT 490, ny lösning?
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2014, 10:32:59 »
En gammal tråd som börjar bli intressant för mig. Den verkar lite kort, borde skrivits mer tycker jag.
Anledningen till att jag lyfter fram tråden är att jag nu fått "motorskydd uppstart" dock går pumpen som en klocka med en hetgas på 87 °C, mellan larmen var tredje dag ca. Googlade att det kunde bero på en givare, GT 3: men de tre temperaturerna är logiskt korrekta.
Någon som har en idé om vad det kan vara?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!